Ποδήλατο και ΚΟΚ

Tο πρωτότυπο έγγραφο είχε και φωτογραφίες από σήματα οι οποίες θα μπουν μόλις λυθούν κάποια τεχνικά προβλήματα.

Χανιά 18/11/2005

Ποδήλατο, Ποδηλατόδρομοι και Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.

Κάτι που ξέρουμε όλοι: άγνοια Νόμου απαγορεύεται, όμως υπάρχει και κάτι ακόμα που υποπτευόμαστε όλοι: το πλήθος των Νόμων είναι τεράστιο, η ελληνική Νομοθεσία απαιτεί απλούστευση, νέα κωδικοποίηση, εκσυγχρονισμό και βέβαια και κάποιες αλλαγές.
Μια προσπάθεια (δεν είναι η πρώτη που γίνεται τον τελευταίο καιρό) να συγκεντρωθούν τα σημεία εκείνα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν.2696/1999) και των αναθεωρήσεων του (Ν.2963/2001 και Ν.3254/2004) που έχουν άμεση σχέση με την κυκλοφορία των ποδηλατιστών (αλλά και των ατόμων με ειδικές ανάγκες που δικαιούνται ίση μεταχείριση και την δυνατότητα των επιλογών που κάνουμε όλοι μας στις καθημερινές τους μετακινήσεις) δεν είναι πάντα ότι πιο απλό.
Έτσι και αλλιώς και τα ποδήλατα δικαιούνται μια ανάλογη της σημασίας τους αντιμετώπιση από το ισχύον νομικό πλαίσιο.
Και εδώ κάτι ακόμα που πιστεύουμε όλοι: Tα ποδήλατα στον δρόμο έχουν μεγάλη σημασία.
Δυστυχώς για πολλούς που έχουν υπεύθυνες θέσεις στην Tροχαία και τα εμπλεκόμενα Yπουργεία (Δημόσιας Τάξης ή Μεταφορών) το ποδήλατο αποτελεί “διφορούμενο” μέσο κυκλοφορίας ή παραμένει στο περιθώριο και τα αποτελέσματα αυτής της νοοτροπίας τα αντιμετωπίζουμε συχνά.
Παραδείγματα για αυτά που αναφέρονται παραπάνω υπάρχουν πολλά, από την στάθμευση σε δύο σειρές, ειδικά σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, τα ατυχήματα από το άνοιγμα της πόρτας του οδηγού σε σταθμευμένα αυτοκίνητα και τελικά το ερωτηματικό του αν επιτρέπεται να κυκλοφορείς χωρίς άδεια και δίπλωμα … …αλλά απλά με ποδήλατο. Ίσως να χρειαστεί να φτάσει κανείς μέχρι τον τρόπο που αξιολογούνται και παραδίνονται τα έργα οδοποιίας γιατί σε αρκετές περιπτώσεις γίνονται με τέτοια προχειρότητα που η κίνηση στην άκρη (δεξιά) του οδοστρώματος είναι επικίνδυνη λόγω κακοτεχνιών (σαμάρια και ανωμαλίες) στις οποίες πρέπει να προσθέσεις και τις συνηθισμένες πια λακκούβες, τις σχάρες κ.λ.π.
Όσο αφορά τις μελέτες για την κίνηση του ποδήλατου, που έχουν τίτλους όπως “βιώσιμη κινητικότητα” ή “Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Χωρίς Αυτοκίνητο” και η χάραξη των Ποδηλατόδρομων, η κυκλοφορία του Ποδήλατου στις διασταυρώσεις και τους μονόδρομους, τις στάσεις στους φωτεινούς σηματοδότες και τα προσπεράσματα από τους προπορευόμενους οδηγούς, απαιτείται μάλλον αρκετή δουλειά που στην χώρα μας γίνεται από ειδικευμένους μελετητές (βλέπε συγκοινωνιολόγους και ειδικευμένους μηχανικούς) με εφαρμογή σε αρκετές πόλεις (όχι ακόμα στα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης).
Στην περίπτωση όλων των συνειδητοποιημένων πολιτών, οδηγών, πεζών αλλά και ποδηλατιστών η αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων με συμπληρωματικές των έργων διατάξεις, όπως για παράδειγμα για τις θέσεις και τον έλεγχο της στάθμευσης ή η εφαρμογή του γνωστού δακτυλίου, απαγορεύσεων της κυκλοφορίας ή ακόμα και κάποιας μορφής διοδίων για τα κέντρα των μεγάλων πόλεων, ακόμα και τα συγκροτήματα Parking στην περιφέρεια τους, είναι ένας ακόμη τρόπος ελέγχου και διαχείρισης της καθημερινότητας.
Για το Ποδήλατο όμως και την καθημερινή του χρήση οι απαιτήσεις είναι ευτυχώς διαφορετικές και οι κινητοποιήσεις όπως και η πίεση που ασκείται σήμερα στις Δημοτικές Αρχές και σε άλλους φορείς, για έργα και αποφάσεις γρήγορα επιταχύνει τις διαδικασίες. Ίσως το νομοθετικό πλαίσιο, παρόλο που είναι αρκετά “δυσκίνητο” να ακολουθήσει.

Έχουν εκδοθεί και αρκετές μελέτες και βιβλία για το Ποδήλατο στην πόλη, δεν ξέρω όμως κατά πόσο απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό. Σε κάποια από αυτά γίνεται εκτεταμένη αναφορά στους κανόνες κυκλοφορίας και την σήμανση των οδών.
Παλιότερα υπήρχε στον δικτυακό τόπο του Υπουργείου ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (σε αρχεία .pdf) ένα εύκολο να “κατέβει” σε PC βιβλίο, το “Πόλεις για Ποδήλατο” ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε ένας οδηγός μελετών “Το Ποδήλατο σε 17 Ελληνικές Πόλεις” (και στις δύο εκδόσεις “υπεύθυνος” είναι ο κ. Θάνος Βλαστός συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του Ε.Μ.Π. μαζί με αρκετούς συνεργάτες του).
Τα αναφέρω γιατί μου προσέφεραν και ιδέες και υλικό σε αυτήν την μικρή προσπάθεια.
Βέβαια τα πρότυπα για την εφαρμογή των μελετών αλλά και για την διαμόρφωση της κυκλοφορίας στις ελληνικές πόλεις έρχονται από το εξωτερικό και κυρίως από τις χώρες της Ευρώπης. Το ίδιο ισχύει και για την διαμόρφωση της νομοθεσίας που αφορά την κυκλοφορία του ποδήλατου και έτσι οι διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης πιθανόν να υπερισχύουν της εφαρμογής της “οπισθοδρομικής”(;) Ελληνικής νομοθεσίας (βλέπε άδεια και δίπλωμα για την οδήγηση Ποδήλατου.. …). Μου είναι όμως ακόμα άγνωστο το αν υπάρχει συγκεκριμένη οδηγία της Ε.Ε. για το Ποδήλατο.
Κάτι άλλο που παρουσιάζεται αρκετά συχνά είναι η άποψη πως η Ελληνική πραγματικότητα είναι διαφορετική και πως όπως και η κυκλοφορία του αυτοκινήτου έτσι και το ποδήλατο στον Ελληνικό χώρο χρειάζεται διαφορετική διαχείριση … …πάντα σε σχέση με τα Ευρωπαϊκά παραδείγματα. Χρειάζεται δηλαδή διαφορετική αντιμετώπιση και αρκετά διαφορετικές υποδομές, δηλαδή ιδιαίτερη σχεδίαση και χάραξη των Ποδηλατόδρομων, των χώρων για την στάθμευση του και ίσως απλούστευση των διατάξεων που αφορούν την κυκλοφορία του.
Μπορεί κανείς να δει την σταδιακή εφαρμογή των έργων σε πολλούς δήμους και παράλληλες αλλαγές στην νομοθεσία θα διαμορφώσουν μια άλλη νοοτροπία και θα επιβεβαιώσουν την ένταξη της ποδήλατο-κίνησης στην καθημερινότητα της Ελληνικής πόλης. ήο στοίχημα είναι για τα χρόνια που έρχονται ή καλύτερα (βλέποντας το πλήθος και των μελετών και των κινητοποιήσεων) το Ποδήλατο έχει κερδίσει ήδη μια εύκολη νίκη απλά δεν είναι όλοι έτοιμοι να το δεχτούν.
Στην περίπτωση αυτής της συζήτησης έχει σημασία να καταλάβουμε ότι όπως το πλήθος των πινακίδων σήμανσης και ο λαβύρινθος των δρόμων, των κατευθύνσεων, ακόμα και των ποδηλατοδρόμων που έρχονται να προστεθούν στις χαράξεις έτσι και οι πολλοί κανονισμοί και κανόνες κυκλοφορίας, ειδικά οι αστείες απαγορεύσεις, για παράδειγμα η απαγόρευση μεταφοράς ποδηλάτων από τα μέσα μαζικής μεταφοράς, οξύνουν τα προβλήματα και κάνουν την πόλη και την κυκλοφορία δυσλειτουργική και απογοητευτική.
Ίσως τα πράγματα να φαινόταν πιο απλά αν δανειζόμαστε τον ορισμό που θέλει τον ποδηλάτη έναν πιο γρήγορο πεζό ή ακόμα και σαν έναν Μάγο με …δυο ρόδες, που κινείται πραγματικά γρήγορα μέσα στην κυκλοφορία (φανταστείτε τους πρωτοπόρους της ποδηλασίας σε πόλεις της γηραιάς Ηπείρου ή της …Άγριας Δύσης με τα πρώτα ποδήλατα φτιαγμένα σε εργαστήρια ή αποθήκες) [βλέπε και το πολύ ενδιαφέρον Return of the Scorcher – Η Επιστροφή του Αστραπιαίου, μια μικρού μήκους ταινία για το ποδήλατο και τις κινητοποιήσεις για την χρήση του στις πόλεις] ή ακόμα καλύτερα θυμηθείτε τους ακροβάτες και τους γελωτοποιούς με τα ποδήλατα με την μία ρόδα. Σε μια τέτοια περίπτωση, από σεβασμό, θαυμασμό ή από φόβο, δεν θα του παραχωρούσατε πάντα την προτεραιότητα;
ήουλάχιστον οι μισοί ποδηλάτες, αν όχι όλοι κάποιες στιγμές, απειθαρχούν με μεγάλη ευκολία και ίσως νιώθοντας και κάποια ικανοποίηση, στις μονοδρομήσεις και στους φωτεινούς σηματοδότες. Αν και σε μερικές χώρες με σίγουρο παράδειγμα την Γερμανία, επιτρέπεται σε μονόδρομους με ειδική σήμανση, η αντίθετη κίνηση του ποδηλάτη, εδώ, στην Ελλάδα κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται αντίθετα με την λογική που την θέλει ασφαλέστερη επιλογή αφού έτσι επιτυγχάνεται οπτική επαφή αντίρροπα κινούμενων οχημάτων.
Στις σελίδες που ακολουθούν έχουν συγκεντρωθεί τα σημεία που αναφέρεται το Ποδήλατο και τα Άτομα μειωμένης κινητικότητας στον Κ.Ο.Κ. όπως αυτός βρέθηκε από την Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.
Μια άλλη πηγή θα μπορούσε να είναι ο δικτυακός τόπος του Υπουργείου Δημοσίας Τάξης.
Το Ποδήλατο στον Κ.Ο.Κ.

ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Έτος: 1999
ΦΕΚ: Α 57 19990323
Τέθηκε σε ισχύ: 25.05.1999

Άρθρο 2 Ορισμοί

Παράγραφος 1. Ποδήλατο: Το όχημα δύο τουλάχιστον τροχών που οδηγείται μόνο με τη μυϊκή δύναμη αυτών που επιβαίνουν.
Ποδηλατόδρομος : Οδός ή τμήμα οδού αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων.
Φωτιστική επιφάνεια: Προκειμένου για φώτα, η ορατή επιφάνεια από την οποία προέρχεται το φως, προκειμένου δε για αντανακλαστικά στοιχεία, η ορατή επιφάνεια εκ της οποίας αντανακλάται το φως.
Παράγραφος 2. Θεωρούνται ως πεζοί τα πρόσωπα που σπρώχνουν ή σύρουν: α) βρεφικά οχήματα, β) καθίσματα ασθενών ή ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, γ) οποιοδήποτε μικρό όχημα χωρίς κινητήρα, δ) ποδήλατο. Επίσης τα πρόσωπα που κινούνται σε τροχήλατα καθίσματα με ταχύτητα πεζού ή με τροχοπέδιλα (πατίνια).

Άρθρο 4 Σήμανση οδών με πινακίδες

Παράγραφος 1. Οι για τη σήμανση των οδών τοποθετούμενες πινακίδες είναι κατά κατηγορίες οι εξής: α) Αναγγελίας κινδύνου (Κ)

Κ-17 Κίνδυνος λόγω συχνής εισόδου ή διάβασης ποδηλατιστών.

Παράγραφος 3. "Οι ρυθμιστικές της κυκλοφορίας πινακίδες (Ρ-1 μέχρι Ρ-77)" τοποθετούνται για να πληροφορούν αυτούς που χρησιμοποιούν τις οδούς για τις ειδικές υποχρεώσεις, περιορισμούς ή απαγορεύσεις, προς τις οποίες πρέπει αυτοί να συμμορφώνονται. Η σημασία των πινακίδων αυτών είναι:

Ρ-11 Απαγορεύεται η είσοδος στα ποδήλατα.

Ρ-15 Απαγορεύεται η είσοδος σε πεζούς.

Ρ-54 Οδός υποχρεωτικής διέλευσης ποδηλάτων (απαγορευμένης της διέλευσης άλλων οχημάτων).

Ρ-65 Η κάθε κατηγορία χρηστών που απεικονίζει το αντίστοιχο σύμβολο πρέπει να χρησιμοποιεί την πλευρά του αντίστοιχου διαδρόμου που είναι ειδικά επιλεγμένη για αυτήν την κατηγορία.
Ρ-66 Οι διάφορες κατηγορίες χρηστών που απεικονίζουν τα αντίστοιχα σύμβολα επιτρέπεται να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τον ειδικό διάδρομο…

Ρ-71 Χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για οχήματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα. ύστερα από ειδική άδεια.
Ρ-72 Χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, ύστερα από ειδική άδεια και με αριθμό κυκλοφορίας....

Παράγραφος 4.
Π-60 Άτομα με μειωμένη κινητικότητα.

Παράγραφος 5. Οι πρόσθετες πινακίδες (Πρ-1 μέχρι Πρ-18β) τοποθετούνται σε συνδυασμό πάντοτε με άλλες (κύριες) πινακίδες σήμανσης για να δηλώνουν απόσταση, μήκος και λοιπά διευκρινιστικά στοιχεία ισχύος των κυρίων πινακίδων. Η σημασία των πινακίδων αυτών είναι:
Πρ-16 Επιτρέπεται μόνο για τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων που απεικονίζει το σύμβολο.
ΣΥΜΒΟΛΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ:
Πρ-16γ Ποδήλατο.
Πρ-4δ Επιτρέπεται μόνο για οχήματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα ύστερα από ειδική άδεια.
Πρ-4ε εξαιρούνται μόνο οχήματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα ύστερα από ειδική άδεια.
Ως αναπηρικά οχήματα νοούνται αυτά των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, τα οποία φέρουν στο άνω δεξιό μέρος του πίσω κρυστάλλου το ειδικό σήμα, το οποίο χορηγείται από το Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας.

Άρθρο 5 Οριζόντια σήμανση οδών

Παράγραφος 4. Οι κατά πλάτος (εγκάρσιες) διαγραμμίσεις είναι:
δ) Η αποτελούμενη από τετράγωνα ή παραλληλόγραμμα σχήματα, η οποία καθορίζει τις διαβάσεις των ποδηλατιστών.

Παράγραφος 9. Η χάραξη και η σχεδίαση των διαγραμμίσεων των οδών εκτελείται με βάση τις προδιαγραφές διαγραμμίσεων οδών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων.

Άρθρο 6 Φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία οχημάτων

Παράγραφος 2. Φωτεινοί σηματοδότες, οι οποίοι έχουν ένδειξη ποδήλατο, λεωφορείο ή άλλο όχημα στα φώτα ή σηματοδότες μικρότερου μεγέθους του κανονικού, με ορθογώνια παραλληλόγραμμη πινακίδα που φέρει ένδειξη συγκεκριμένου οχήματος στον ιστό τους, ισχύουν μόνο για τους οδηγούς των αντίστοιχων οχημάτων.

Άρθρο 7Α Ειδική σήμανση, σηματοδότηση και διαμόρφωση των χώρων κυκλοφορίας για άτομα με ειδικές ανάγκες

Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων ορίζεται κάθε θέμα σχετικά με την εγκατάσταση ειδικών μέσων σήμανσης και σηματοδότησης και τη δημιουργία ειδικής διαμόρφωσης των χώρων κυκλοφορίας για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ατόμων με ειδικές ανάγκες. Τα ειδικά αυτά μέτρα περιλαμβάνουν ιδίως συσκευές εκπομπής ηχητικών σημάτων, δημιουργία ανάγλυφων σημείων επί των χώρων δημόσιας κυκλοφορίας και κάθε άλλο κατάλληλο μέσο, σύμφωνα με τις σχετικές προδιαγραφές του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων.

Άρθρο 12 Γενικές διατάξεις

Παράγραφος 1. Αυτοί που χρησιμοποιούν τις οδούς πρέπει να αποφεύγουν οποιαδήποτε συμπεριφορά που είναι εν δεχόμενο να εκθέσει σε κίνδυνο ή να παρεμβάλλει εμπόδια στην κυκλοφορία, να εκθέσει σε κίνδυνο πρόσωπα ή ζώα ή να προκαλέσει ζημιές σε δημόσιες ή ιδιωτικές περιουσίες. Οι οδηγοί υποχρεούνται να οδηγούν με σύνεση και με διαρκώς τεταμένη την προσοχή, να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή στα παιδιά, στους υπερήλικες, στα άτομα με ειδικές ανάγκες και γενικώς στα πρόσωπα που χρειάζονται βοήθεια και να μην προκαλούν γενικά με τη συμπεριφορά τους τρόμο, ανησυχία ή παρενόχληση στους λοιπούς χρήστες των οδών, στους παρόδιους ή στους κατοικούντες πλησίον αυτών.

Παράγραφος 6. Οι οδηγοί και οι επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων χωρίς κουβούκλιο υποχρεούνται να φορούν προστατευτικό κράνος, του οποίου τα χαρακτηριστικά, οι προδιαγραφές, ως και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης αυτής καθορίζονται με απόφαση του ήπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι εξαιρέσεις από την υποχρέωση αυτή.

(σ.σ. Δεν αφορά Ποδήλατα… …)

Άρθρο 13 Οδηγοί

Παράγραφος 1. Κάθε κινούμενο όχημα ή συνδυασμός οχημάτων επιβάλλεται να έχει οδηγό.

Παράγραφος 2. Ο οδηγός επιβάλλεται να έχει την, κατά τις σχετικές διατάξεις, προβλεπόμενη άδεια οδήγησης και την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και να βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί, οφείλει δε κατά το χρόνο της οδήγησης να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του ή τα ζώα του. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς. Ιδιαίτερα, απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και κινητό τηλέφωνο το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Παράγραφος 3. Ο οδηγός μηχανοκίνητου οχήματος και μοτοποδηλάτου επιβάλλεται να έχει, κατά τις σχετικές διατάξεις, αναγκαίες γνώσεις και επιδεξιότητα για να οδηγεί. Τις αυτές αναγκαίες γνώσεις πρέπει να έχει και ο εκπαιδευόμενος οδηγός, όταν οδηγεί.

(σ.σ. Δεν αφορά Ποδήλατα… …)

Άρθρο 16 Θέση επί της οδού

Παράγραφος 2. Ο οδηγός, με εξαίρεση την περίπτωση απολύτου ανάγκης, υποχρεούται να κινείται αποκλειστικά στις καθορισμένες για την κατηγορία του οχήματός του ειδικές οδούς, οδοστρώματα και λωρίδες κυκλοφορίας όπου υφίστανται τέτοιες. Αν δεν έχει οριστεί λωρίδα κυκλοφορίας ή ειδική οδός γι αυτούς, οι μεν οδηγοί φορτηγών, λεωφορείων και βραδυκίνητων και βραδυπορούντων γενικά οδικών οχημάτων υποχρεούνται, τηρουμένων των διατάξεων του άρθρου 17 παρ. 6 του Κώδικα αυτού, να οδηγούν αυτά στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας στις οδούς οι οποίες έχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κατά κατεύθυνση, οι δε οδηγοί μοτοποδηλάτων, ποδηλάτων και μη μηχανοκίνητων οχημάτων, καθώς και οι οδηγοί ζώων, υποχρεούνται να κινούνται κατά μήκος οποιουδήποτε προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας βατού ερείσματος της οδού, εφόσον υπάρχει, και δεν προκαλείται δυσχέρεια στους χρησιμοποιούντες αυτό, άλλως πλησίον του άκρου δεξιού του οδοστρώματος.

Παράγραφος 7. Σε μονόδρομους (οδούς μοναδικής κατεύθυνσης), οι οποίοι έχουν ειδικά σημανθεί, ο οδηγός δεν επιτρέπεται να οδηγεί αντίθετα με την κατεύθυνση του μονόδρομου.

Άρθρο 17 Προσπέρασμα - Κυκλοφορία σε στοίχους

Παράγραφος 1. Ο οδηγός επιτρέπεται να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα μόνον εφόσον μπορεί να το κάνει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και εφόσον προειδοποιήσει έγκαιρα γι' αυτό, σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ. 2 του παρόντος Κώδικα.

Παράγραφος 2. Το προσπέρασμα επιτρέπεται, κατά κανόνα, από τα αριστερά. Κατ' εξαίρεση, το προσπέρασμα επιτρέπεται από τα δεξιά αν ο προπορευόμενος οδηγός έχει δώσει σήμα ότι προτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινήσει το όχημα ή τα ζώα του προς την πλευρά αυτήν.

Παράγραφος 3. Το προσπέρασμα (σ.σ. ..από δεξιά) απαγορεύεται γενικά … …εκτός αν: δδ) το όχημα το οποίο προσπερνάτε είναι ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα χωρίς καλάθι.

Άρθρο 21 Κανόνες για τους ελιγμούς των οχημάτων

Παράγραφος 2. Πριν από κάθε ελιγμό, ο οδηγός υποχρεούται να καταστήσει έγκαιρα γνωστή την πρόθεσή του αυτή, χρησιμοποιώντας για το σκοπό αυτόν τους δείκτες κατεύθυνσης, αν δε αυτοί δεν λειτουργούν, υποχρεούται να δώσει τα ακόλουθα σήματα με το χέρι: α) Εκταση του βραχίονα για στροφή προς την κατεύθυνση αυτού. β) Κάμψη του βραχίονα προς τα πάνω για στροφή προς την αντίθετη πλευρά αυτού. γ) Κάμψη του βραχίονα προς τα κάτω, για τον ελιγμό στάθμευσης.

Παράγραφος 3. Η προειδοποίηση που δίνεται με τους δείκτες κατεύθυνσης επιβάλλεται να συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια του ελιγμού και να παύει όταν ολοκληρωθεί ο ελιγμός.

Άρθρο 23 Αλλαγή κατεύθυνσης

Παράγραφος 3. Αν ο οδηγός κατά την αλλαγή της κατεύθυνσης, πρόκειται να διασχίσει ειδική λωρίδα που προορίζεται για την κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, υποχρεούται να παραχωρεί προτεραιότητα σε αυτά.

Άρθρο 29 Κίνηση οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και σήραγγες

Παράγραφος 1. Στους αυτοκινητόδρομους και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, οι οποίες διακρίνονται από τις ειδικές πινακίδες σήμανσης και στις οδούς εισόδου και εξόδου εξ αυτών, απαγορεύεται η κυκλοφορία πεζών, εφίππων, ζώων, ποδηλάτων, ζωήλατων οχημάτων και γενικά οχημάτων τα οποία δεν κινούνται με κινητήρα, ως και μηχανοκίνητων οχημάτων τα οποία εξ υπολογισμού ή εκ κατασκευής ή εξ άλλης αιτίας δεν μπορούν να αναπτύξουν σε οριζόντια οδό ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων την ώρα.

Άρθρο 30 Άνοιγμα των θυρών οχημάτων

Παράγραφος 1. Απαγορεύεται σε όλους να ανοίγουν ή να αφήνουν τις πόρτες του οχήματος ανοικτές ή να εισέρχονται εξέρχονται αυτού, αν προηγουμένως δεν βεβαιωθούν ότι, εκ των ενεργειών τους, δεν προκαλείται κίνδυνος στους χρήστες της οδού.
Παράγραφος 2. Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με πρόστιμο δέκα χιλιάδων (10.000) δραχμών.
(σ.σ. Δεν αφορά Ποδήλατα.. …)

Άρθρο 33 Μεταφορά επιβατών με οχήματα

Παράγραφος 1. Απαγορεύεται η μεταφορά επιβατών με οδικά οχήματα κατά τρόπο τέτοιο ώστε να δημιουργείται κίνδυνος.

Παράγραφος 2. Ειδικότερα απαγορεύεται:
γ) Η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.

(σ.σ. Δεν αφορά Ποδήλατα)

Άρθρο 34 Στάση και στάθμευση

Παράγραφος 2. Η στάση ή στάθμευση οχήματος απαγορεύεται:
α) Επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα από αυτές.
ε) Σε πεζοδρόμια, πλατείες, ειδικά ερείσματα που προορίζονται για πεζούς ως και ποδηλατοδρόμους, εκτός αν επιτρέπεται σε αυτούς η στάθμευση με ειδική σήμανση.
ιστ) Σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
ιζ) Σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
ιη) Σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.

Παράγραφος 3. Η στάθμευση οχήματος στο οδόστρωμα απαγορεύεται και:
ε) Παράπλευρα άλλου οχήματος, σε στάση ή στάθμευση, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Κατ' εξαίρεση, τα δίτροχα ποδήλατα, μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες χωρίς καλάθι, μπορούν να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά.

Άρθρο 35 Κανόνες χρήσης φώτων εντοπισμού θέσης

Παράγραφος 3. Τη νύκτα και οποτεδήποτε η ορατότητα είναι ανεπαρκής, η παρουσία μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκούμενων οχημάτων που βρίσκονται σε στάση ή στάθμευση πρέπει να επισημαίνεται με τα μπρος και πίσω φώτα θέσης ή στάθμευσης.
Εξαιρούνται:
β) Τα δίτροχα ποδήλατα, δίτροχα μοτοποδήλατα ή δίτροχες μοτοσικλέτες χωρίς καλάθι, που βρίσκονται σε στάση ή στάθμευση στο άκρο του οδοστρώματος σε κατοικημένη περιοχή και δεν είναι εφοδιασμένα με συσσωρευτή (μπαταρία).

Παράγραφος 10. Των διατάξεων του άρθρου αυτού εξαιρούνται τα αμαξίδια βρεφών και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα ως και άλλα μικρά οχήματα χωρίς μηχανή, τα οποία σύρονται ή προωθούνται από τους πεζούς, εκτός και αν κυκλοφορούν τη νύκτα εκτός κατοικημένης περιοχής, οπότε υποχρεούνται να φέρουν αντανακλαστικά στοιχεία χρώματος λευκού ή κίτρινου.

Άρθρο 38 Κανόνες κυκλοφορίας πεζών

Παράγραφος 1. Οι πεζοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ειδικά γι' αυτούς ερείσματα. Κατ' εξαίρεση, μπορούν να χρησιμοποιούν το οδόστρωμα, αφού λάβουν τις αναγκαίες προφυλάξεις:
γ) Άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τα οποία κινούνται σε αναπηρικά καθίσματα.

Παράγραφος 2. Αν είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση των πεζοδρομίων ή των ερεισμάτων, που προορίζονται για τους πεζούς, ή δεν υπάρχουν πεζοδρόμια ή ερείσματα, οι πεζοί μπορούν να βαδίζουν στο οδόστρωμα, κατά τρόπον ώστε να μην παρεμποδίζουν την κυκλοφορία. Αν το οδόστρωμα διαθέτει λωρίδα για ποδήλατα ή μοτοποδήλατα, μπορούν να βαδίζουν σ' αυτήν, αν το επιτρέπει η πυκνότητα της κυκλοφορίας και δεν παρεμποδίζουν την κίνηση των μοτοποδηλάτων ή ποδηλάτων. Οι πεζοί δεν επιτρέπεται να υπερπηδούν εμπόδια π.χ. δοκούς, αλυσίδες, νησίδες, στηθαία, κιγκλιδώματα, που έχουν τοποθετηθεί από τις αρμόδιες αρχές για ειδικούς λόγους. Η ύπαρξη τέτοιων εμποδίων σημαίνει απαγόρευση εισόδου του πεζού στην αποκλεισμένη επιφάνεια της οδού.

Παράγραφος 3. Οι πεζοί που χρησιμοποιούν το οδόστρωμα υποχρεούνται να βαδίζουν αντίθετα με την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο άκρο του οδοστρώματος, εκτός αν κατ' αυτόν τον τρόπο κινδυνεύουν ή δεν το επιτρέπουν ειδικές περιστάσεις. Κατ' εξαίρεση, πρόσωπα που ωθούν ή σύρουν χειράμαξες, ωθούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα, άτομα με μειωμένη κινητικότητα, που κινούνται σε αναπηρικά καθίσματα ως και ομάδες πεζών, όταν σχηματίζουν πομπή ή οδηγούνται από ειδικά επιφορτισμένο πρόσωπο, υποχρεούνται να βαδίζουν πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος. Οι πεζοί που βαδίζουν στο οδόστρωμα, αν δεν σχηματίζουν πομπή, υποχρεούνται να βαδίζουν σε απλό στοίχο, όταν το απαιτεί η ασφάλεια της κυκλοφορίας, εξαιτίας των συνθηκών ορατότητας, της πυκνότητας ή άλλων λόγων. Ομάδες πεζών που κινούνται στις οδούς υποχρεούνται να αφήνουν ελεύθερη στα δεξιά της οδού επαρκή επιφάνεια του οδοστρώματος, ώστε να μπορεί να διέρχεται ένα όχημα.

Άρθρο 39 Συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς

Παράγραφος 1. Όλοι οι οδηγοί πρέπει να αποφεύγουν να συμπεριφέρονται με τρόπο που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τους πεζούς. Τηρουμένων των διατάξεων των άρθρων 12 παρ. 1,17 παρ. 3 περίπτωση στ' και 19 παρ. 1 του παρόντος Κώδικα, όπου σε οδοστρώματα υπάρχουν διαβάσεις πεζών, οι οποίες έχουν σημανθεί με πινακίδες ή διαγραμμίσεις και η κυκλοφορία των οχημάτων ρυθμίζεται με φωτεινή σηματοδότηση ή τροχονόμους, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται: α) Να σταματούν πριν από τη διάβαση, όταν απαγορεύεται σε αυτούς με σήμα να προχωρήσουν ή όταν τυφλοί χρησιμοποιούν και επιδεικνύουν το λευκό μπαστούνι τους, για να δείξουν ότι πρόκειται να διασχίσουν την οδό ή όταν τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα πρόκειται να διασχίσουν την οδό. Όταν επιτραπεί να προχωρήσουν να μη διακόπτουν ή παρεμποδίζουν τη διέλευση των πεζών, τυφλών ή των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, οι οποίοι έχουν ήδη εισέλθει και προχωρούν στη διάβαση, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 38 του παρόντος Κώδικα.

Παράγραφος 2. Αν σε σημασμένη διάβαση πεζών η κυκλοφορία των οχημάτων δεν ρυθμίζεται με φωτεινή σηματοδότηση ή με τροχονόμο, οι οδηγοί υποχρεούνται να πλησιάζουν στη διάβαση με ταχύτητα τόσο μικρή ώστε να μην εκθέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς που τη χρησιμοποιούν ή εισέρχονται σε αυτήν και, σε περίπτωση ανάγκης, να διακόπτουν την πορεία του οχήματός τους για να επιτρέπουν τη διέλευση των πεζών. Σε σημασμένους με ειδική σήμανση πεζοδρόμους, τα οχήματα τα οποία επιτρέπεται να εισέλθουν σε αυτούς οφείλουν να κινούνται με ταχύτητα βαδίσματος και να παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς. Στους οδηγούς των οδικών οχημάτων επιβάλλεται να παραχωρούν προτεραιότητα στις διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών, όταν σε αυτές κινούνται πεζοί ή ποδηλατιστές αντίστοιχα.

Άρθρο 40 Ειδικοί κανόνες για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων

Παράγραφος 1. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων, απαγορεύεται: α) Να ρυμουλκούνται από άλλο όχημα. β) Να ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα. γ) Να μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού. δ) Να κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα. ε) Να σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί. στ) Να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Από τη διάταξη αυτήν εξαιρούνται ακουστικά και κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας, που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης ή άλλων κινητών σταθμών ραδιοδικτύων, καθώς επίσης και μεταξύ των οδηγών εκπαιδευτικών μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών και των εκπαιδευτικών αυτοκινήτων κατά τις φάσεις της εκπαίδευσης ή της εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. ζ) Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
Παράγραφος 2. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα.
Παράγραφος 3. Οι οδηγοί ποδηλάτων υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
Παράγραφος 4. Οι οδηγοί ποδηλάτων και μοτοποδηλάτων απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους. Κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται η μεταφορά ενός μόνο επιβάτη σε ποδήλατο που έχει δύο ζεύγη ποδοστροφάλων και διαθέτει, από κατασκευή, μόνιμο πρόσθετο κάθισμα, ως και σε μοτοποδήλατο, που διαθέτει, από κατασκευή, προσαρμοσμένο σταθερό πρόσθετο κάθισμα. Οι οδηγοί μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων, επιτρέπεται να μεταφέρουν επιβάτη μόνο μέσα στο ειδικό καλάθι, αν υπάρχει για το σκοπό αυτόν και σε πρόσθετο κάθισμα, το οποίο είναι σταθερά προσαρμοσμένο, από κατασκευή, πίσω ή δίπλα από τη θέση του οδηγού.
Παράγραφος 5. Σε οδούς, οι οποίες έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.
Παράγραφος 6. Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με πρόστιμο είκοσι χιλιάδων (20.000) δραχμών.

Άρθρο 41 Ειδικοί κανόνες για συνοδείες, πομπές και κίνηση αμαξιδίων ατόμων με μειωμένη κινητικότητα ή βρεφών

Παράγραφος 2. Για την κίνηση αμαξιδίων ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, τα οποία προωθούνται από τους ίδιους ή τους συνοδούς τους και αμαξιδίων βρεφών, επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται τα πεζοδρόμια, οι πεζόδρομοι ή κατάλληλα ερείσματα.

Άρθρο 49 Αγώνες στις οδούς και στις πίστες

Παράγραφος 1. Αγώνες ζωηλάτων οχημάτων, ζώων, ποδηλάτων, αυτοκινήτων, τρίτροχων οχημάτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων στις δημόσιες ή ιδιωτικές οδούς και χώρους, επιτρέπεται να γίνουν μόνο ύστερα από σχετική άδεια.

Παράγραφος 2. Η κατά την προηγούμενη παράγραφο άδεια δίνεται: β) Για τους αγώνες ποδηλάτων, ομοίως από τις αυτές Αρχές, μετά προηγούμενη αίτηση των ενδιαφερομένων και εισήγηση της Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας (Ε.Ο.Π.)

Άρθρο 52 Μέτρα ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας

Παράγραφος 1. Μέτρα που αφορούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, τον καθορισμό των μονόδρομων, ποδηλατόδρομων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, την προτεραιότητα οδών, την αλλαγή διατομής του οδοστρώματος ή της οδού, τον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά τον καθορισμό χώρων στάθμευσης και την επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας ή στάθμευσης, λαμβάνονται με αποφάσεις του Νομαρχιακού ή του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες των Οργανισμών Αυτοδιοίκησης. Κατ' εξαίρεση τα μέτρα του προηγούμενου εδαφίου παίρνονται με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες κυκλοφορίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Εργων ή της Περιφέρειας, με αποφάσεις των κατά τόπους αρμόδιων Αστυνομικών Διευθύνσεων ή Διευθύνσεων Τροχαίας…

Παράγραφος 3. Με αποφάσεις των κατά τις διακρίσεις των δύο πρώτων εδαφίων της παραγράφου 1 αρμόδιων οργάνων και με την αυτή διαδικασία, μπορούν να καθορίζονται, σε κατοικημένες περιοχές, πεζόδρομοι ή περιοχές μόνο για την κυκλοφορία πεζών ή ατόμων με ειδικές ανάγκες ή περιοχές ήπιας κυκλοφορίας. Οπου από τις αποφάσεις αυτές επηρεάζονται οι υπηρεσίες οδικής μαζικής μεταφοράς, εφαρμόζεται και η διάταξη του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου. Στις μελέτες, βάσει των οποίων εκδίδονται οι σχετικές αποφάσεις, θα περιλαμβάνεται και ο κανονισμός λειτουργίας του πεζόδρομου.

Άρθρο 53 Διαστάσεις και βάρη οχημάτων

Παράγραφος 1. ήο μέγιστο όριο των διαστάσεων, των βαρών, του φορτίου και των ανά άξονα επιβαρύνσεων των αυτοκινήτων οχημάτων, των αγροτικών μηχανημάτων, των μηχανημάτων έργων και των υπ' αυτών ρυμουλκούμενων που κυκλοφορούν στις οδούς καθορίζεται με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών …. … Δημόσιας Τάξης και Μεταφορών και Επικοινωνιών για τα μοτοποδήλατα, ποδήλατα, χειροκίνητα οχήματα και ζωήλατα οχήματα.

Άρθρο 59 Τροχοπέδηση ποδηλάτων

Παράγραφος 1. Τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με δύο συστήματα τροχοπέδησης, ανεξάρτητα μεταξύ τους, άμεσης και αποτελεσματικής ενέργειας, εκ των οποίων το μεν ένα θα επενεργεί στο μπροστινό, το δε άλλο στον πίσω τροχό.
Παράγραφος 2. Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία, ως και αυτός που οδηγεί ποδήλατο, που δεν είναι εφοδιασμένο με σύστημα τροχοπέδησης, το οποίο να λειτουργεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο αυτό, τιμωρείται με πρόστιμο δέκα χιλιάδων (10.000) δραχμών.

Άρθρο 76 Φώτα ποδηλάτων

Παράγραφος 1. Τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Ομοίως αντανακλαστικό στοιχείο κίτρινου χρώματος επιβάλλεται να τοποθετείται σε κάθε ποδομοχλό. Εξαιρούνται της υποχρέωσης να φέρουν τα ως άνω φώτα, εφόσον δεν κυκλοφορούν τη νύκτα, τα ποδήλατα των οποίων η διάμετρος τροχού δεν υπερβαίνει τα 500 χιλιοστά, τα αγωνιστικά και τα ορειβατικά ποδήλατα.
Παράγραφος 2. Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία, ως και αυτός που οδηγεί, ποδήλατο το οποίο δεν είναι εφοδιασμένο με τα πιο πάνω προβλεπόμενα φώτα και αντανακλαστικά στοιχεία, που να λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, τιμωρείται με πρόστιμο δέκα χιλιάδων (10.000) δραχμών.

Άρθρο 81 Μηχανισμοί, εξαρτήματα και συσκευές οχημάτων

Παράγραφος 6. Τα ποδήλατα, εκτός από τα χρησιμοποιούμενα σε αθλητικούς αγώνες, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα κουδούνι.

Παράγραφος 13. Οι τροχοί των μηχανοκίνητων οχημάτων, των ρυμουλκούμενων, των μοτοποδηλάτων και των ποδηλάτων επιβάλλεται να φέρουν ελαστικά με ή χωρίς αεροθάλαμο ή άλλα ελαστικά ανάλογης αποτελεσματικότητας που να είναι σε τέτοια κατάσταση, ώστε να εξασφαλίζονται οι συνθήκες ασφάλειας και η πρόσφυση, ακόμη και επί υγρού οδοστρώματος.

Άρθρο 88 Άδεια κυκλοφορίας οχημάτων

Παράγραφος 1. Δεν επιτρέπεται μηχανοκίνητο όχημα, ρυμουλκούμενο, μοτοποδήλατο, ποδήλατο ή ζωήλατο όχημα, να κυκλοφορεί οπουδήποτε στη Χώρα, αν δεν έχει εκδοθεί γι' αυτό άδεια κυκλοφορίας.
Παράγραφος 2. Ο τρόπος και η διαδικασία χορήγησης, κατά τις κείμενες διατάξεις, των αδειών της προηγούμενης παραγράφου, καθορίζονται, για τα μοτοποδήλατα και τα ποδήλατα με απόφαση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης.

Άρθρο 90 Πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας

Παράγραφος 1. Δεν επιτρέπεται σε κανένα μηχανοκίνητο όχημα. ρυμουλκούμενο, μοτοποδήλατο, ποδήλατο ή ζωήλατο όχημα να κυκλοφορεί οπουδήποτε στη Χώρα, αν δεν φέρει τις πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας, οι οποίες χορηγήθηκαν νόμιμα. Οι χορηγούμενες πινακίδες πρέπει να είναι αντανακλαστικές.
Παράγραφος 2. Οι διαστάσεις, οι προδιαγραφές, ο τρόπος κατασκευής και η διαδικασία χορήγησης των πινακίδων της προηγούμενης παραγράφου, τα της αντικατάστασης αυτών σε περίπτωση απώλειας, κλοπής, καταστροφής ή φθοράς, τα της χορήγησης πινακίδων για δοκιμαστική ή προσωρινή κυκλοφορία, ο τρόπος και η θέση ανάρτησης τα των εγγραφών και ενδείξεων επ' αυτών, ως και οποιοδήποτε σχετικό θέμα, ρυθμίζονται, για τα μοτοποδήλατα, ποδήλατα και ζωήλατα οχήματα, με απόφαση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης.

Άρθρο 102 Ειδικό σήμα αναγνώρισης νέων οδηγών αυτοκινήτων οχημάτων και οδηγών ατόμων με ειδικές ανάγκες (Α.Μ.Ε.Α.)

Παράγραφος 2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Πρόνοιας, Δημόσιας Τάξης και Μεταφορών και Επικοινωνιών δύναται να επιβάλλεται η υποχρεωτική τοποθέτηση ειδικών σημάτων αναγνώρισης, σε οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα, αν αυτό οδηγείται από άτομο με ειδικές ανάγκες (Α.Μ.Ε.Α.) ή είναι ειδικά διασκευασμένο για τη μεταφορά του. Με απόφαση των ίδιων Υπουργών καθορίζονται τα χαρακτηριστικά του σήματος, ο τρόπος τοποθέτησής του, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής.

Categories: 
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
vang
Απών/απούσα

Παράγραφος 3. Το προσπέρασμα (σ.σ. ..από δεξιά) απαγορεύεται γενικά … …εκτός αν: δδ) το όχημα το οποίο προσπερνάτε είναι ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα χωρίς καλάθι.

Νομίζω ότι ο νομοθέτης εννοεί ότι επιτρέπεται το προσπέρασμα από δεξιά όταν το όχημα πού προσπερνάει καί όχι προσπερνάται είναι ποδήλατο κλπ...

Παρακαλώ ξανακοιτάξτε το άρθρο μέ αυτό το μάτι....

noumenorian
Απών/απούσα

Λεει κατι για πινακιδες και αδειες ακόμα και σε ποδηλατα .
Μπορουν να στην πουν για αυτό ? Θέλω να πω τα όργανα ...

exomail2003
Εικόνα exomail2003
Απών/απούσα

Αλλά λόγω φόρτου εργασίας δεν έχουμε περάσει ακόμα τις αλλάγές του νέου ΚΟΚ...
Τα βασικά είναι ότι ορίζει ως ποδήλατο και το ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση, και ότι καταργεί πινακίδα και άδεια....

exomail2003

mothingface0
Εικόνα mothingface0
Απών/απούσα

Καιρό τώρα ήθελα να μάθω αν όντως υπήρχε ΚΟΚ για τα ποδήλατα. Κι από ό,τι κατάλαβα υπονοεί πως τα ποδήλατα "καλύτερα να μην μπαίνουν στα πόδια μας"....Τι να πει κανεις..