Οι «ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ» διεκδικούν καλύτερες συνθήκες και υποδομές
Το ποδήλατο δεν είναι παιδικό παιχνίδι, είναι λύση μετακίνησης για τον 21ο αιώνα. Ο 33χρονος τραπεζικός υπάλληλος Φίλιππος Φραγκούλης χρησιμοποιεί το σπαστό ποδήλατό του σχεδόν για όλες τις μετακινήσεις στην πόλη και κερδίζει χρόνο, καλή διάθεση, υγεία και χρήματα, ενώ βοηθά πολύπλευρα το περιβάλλον. Αύριο, στις 12 το μεσημέρι θα βρίσκεται στο Aγαλμα του Κωνσταντίνου, στο Πεδίον του Aρεως, για να συμμετάσχει στην ποδηλατοδρομία που διοργανώνει η κίνηση ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ. Σύνθημά τους; «Ας βγούμε απ’ τα αυτοκίνητα. Με το ποδήλατο, το περπάτημα, τα μέσα μαζικής μεταφοράς».
Το Ι. Χ. σε αχρηστία
«Ξεκίνησα το 2001 με ένα παλιό δανεικό ποδήλατο μικρές διαδρομές στη γειτονιά. Σήμερα το Ι. Χ. μου έχει πέσει σε αχρηστία. Χρειάζομαι 10 λεπτά με το ποδήλατο για να κατέβω από το σπίτι μου στο Μετς, στη δουλειά μου στην Ακαδημίας. Μάλιστα, δεν πηγαίνω από τους μποτιλιαρισμένους δρόμους, αλλά κινούμαι μέσα από την Πλάκα, μέσα από πεζοδρόμους, όμορφες διαδρομές. Ετσι μαθαίνεις την πόλη, ανακαλύπτεις άγνωστες γωνιές», λέει ο Φίλιππος Φραγκούλης.
Σύντομα η υπηρεσία του μετακομίζει στον Γέρακα. Ο Φίλιππος δεν απελπίζεται: «Σε πέντε λεπτά είμαι στο μετρό, κατεβαίνω Δουκίσσης Πλακεντίας και μετά έχω 2,2 χιλιόμετρα μέχρι τη δουλειά. Σύνολο 45΄. Οσοι συνάδελφοι έρθουν με αυτοκίνητο θα θέλουν 1,5 ώρα»!
Η Βάσια Χιώτη, 28 χρόνων, είναι καθηγήτρια Αγγλικών. «Ξεκίνησα το ποδήλατο επηρεαζόμενη από Ολλανδούς φίλους. Στην αρχή αντιμετώπισα θυμηδία, ακόμα και στη δουλειά μου. Αυτό αλλάζει πια», μας λέει. Η Βάσια οδηγεί αυτοκίνητο, αλλά πλέον το κάνει όλο και πιο σπάνια. «Θεωρώ το Ι. Χ. καταπιεστικό. Γιατί να είσαι κλεισμένος μέσα σε ένα μεταλλικό κουτί; Δεν έχεις επαφή με τη φύση, με την πόλη, με τους άλλους ανθρώπους. Οι αυτοκινητόδρομοι διχοτομούν τις γειτονιές», τονίζει. Φέτος όμως η Βάσια έχει πρόβλημα, καθώς δουλεύει σε ένα σχολείο στο Χατζηκυριάκειο και δεν μπορεί να πάει έως εκεί από τον Νέο Κόσμο, καθώς δεν επιτρέπεται να βάλει το ποδήλατο στον ηλεκτρικό. Δυστυχώς, στον ΗΣΑΠ δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων τις καθημερινές, από τις 6.30 έως τις 9.30 π. μ. και από τις 12 μ. με 6.30 μ. μ. Εξορίζουν το ποδήλατο από τις ώρες αιχμής, παρά τις διαφημίσεις που λένε τα αντίθετα. «Στο τραμ και στον προαστιακό τα ποδήλατα επιτρέπονται. Το πρόβλημα είναι ότι απαγορεύονται στο μετρό. Είναι απαράδεκτο, σχεδόν σε όλη την Ευρώπη επιτρέπονται», υπογραμμίζει η Β. Χιώτη.
Ο κ. Φραγκούλης έχει λύσει το συγκεκριμένο πρόβλημα αφού έχει σπαστό ποδήλατο που μπαίνει σε συσκευασία και άρα στο μετρό. «Εμείς μιλάμε για συνδυαστική μετακίνηση. Ζητούμε επέκταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και συνδυασμό με το ποδήλατο και την πεζοπορία», σημειώνει. Οι ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ διεκδικούν την υλοποίηση ενός σοβαρού δικτύου ποδηλατοδρόμων και απαιτούν από τα υπουργεία Μεταφορών και Τουρισμού καθώς και από τον δήμο Αθηναίων να φτιάξουν επιτέλους τους ποδηλατοδρόμους που έχουν εξαγγείλει. «Εχουμε επεξεργασμένη μελέτη για 140 χλμ. ποδηλατοδρόμων, που δημιουργούν ένα δίκτυο μετακίνησης», λέει ο Φ. Φραγκούλης.
Στην Αγγλία
Από κει και πέρα οι ποδηλάτες ζητούν οικονομικά κίνητρα για να επεκταθεί η χρήση του αθόρυβου και καθαρού δίτροχου. «Δεν μπορεί το ποδήλατο και το κράνος να έχουν ΦΠΑ 19%! Στην Αγγλία υπάρχει φορολογική ελάφρυνση για όσους αγοράσουν ποδήλατο», σχολιάζει η κ. Χιώτη. «Η τιμή για ένα αξιόπιστο ποδήλατο πόλης ξεκινά από 300 ευρώ», προσθέτει. Αποφασιστικό ρόλο στην επιλογή του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης έπαιξε η προστασία του περιβάλλοντος. «Δεν ρυπαίνω, δεν δημιουργώ θόρυβο, δεν καταλαμβάνω ελεύθερο χώρο», λέει η Βάσια. «Ασε που τώρα πια πηγαίνω σε πολλές διαδρομές πιο γρήγορα από το Ι. Χ.».