Αθήνα
28-3-2007
ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ
ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ,
Επταχάλκου 3 ,
118 51 Αθήνα
Προς κ. Μ. Σακκά,
Πρόεδρο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας
Μετσόβου 15,
Αθήνα 106 82
Κοιν. -Συνδικάτο Εργαζόμενων Ο.Α.Σ.Α.
Ικτίνου 4, 10552 Αθήνα
-Σωματείο Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ,
Ελευθερίου Βενιζέλου 58,
106 78 Αθήνα
Θέμα: Ένταξη του ποδηλάτου στο σχεδιασμό και στη πολιτική του Ο.Α.Σ.Α.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας, συνυφασμένο άμεσα και με την καταστροφή του περιβάλλοντος, όχι μόνο δεν λύνεται παρά τα νέα έργα, αντίθετα οξύνεται. Η βασική αιτία είναι ότι παραμένει αυτοκινητοκεντρικό. Δυστυχώς λείπει μια ολοκληρωμένη πολιτική για την ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς των μέσων σταθερής τροχιάς και των μέσων εναλλακτικής μετακίνησης (όπως λόγου χάρη το ποδήλατο), με κύριο άξονα τον περιορισμό του αυτοκίνητου ιδιωτικής χρήσης, που αποδεδειγμένα πια υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής στην πόλη μας.
Οι ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ της Αθήνας και οι Φίλοι του Ποδηλάτου έχουν επιλέξει και διεκδικούν τη μαζικότερη χρήση του ποδηλάτου στην πόλη, χρήση που συνδυάζεται πολύ καλά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν πρωτοτυπούμε. Χρησιμοποιούμε την κοινή λογική και την ευρωπαϊκή εμπειρία. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από τη Λευκή Βίβλο για τις Μετακινήσεις, έχει καταστήσει απόλυτα σαφές ότι είναι ανάγκη να προωθηθούν οι πολυτροπικές μετακινήσεις, δηλαδή οι μετακινήσεις που αξιοποιούν ένα συνδυασμό από μέσα όπως το ποδήλατο για ένα μέρος της διαδρομής και τη συγκοινωνία για το υπόλοιπο.
Ο Ο.Α.Σ.Α. όμως, κατά το σχεδιασμό της παρούσας αλλά και της μελλοντικής στρατηγικής του αγνοεί βασικά -ενεργώντας βραχυπρόθεσμα κατά την άποψη μας- τη λύση του ποδηλάτου ως μέσο συνδυασμένης ή αυτόνομης μετακίνησης. Ενδεικτικό είναι ότι κατά την πρόσφατη έρευνα του Ο.Α.Σ.Α., στο σχετικό ερωτηματολόγιο που διακινήθηκε δεν υπήρχε ούτε μια ερώτηση μήτε αναφορά για το ποδήλατο.
Η άποψη μας είναι ότι ο Ο.Α.Σ.Α. χρειάζεται να ενσωματώσει τη χρήση του ποδηλάτου στις πολιτικές του και να το εντάξει στο γενικό σχεδιασμό των μετακινήσεων. Αυτό μπορεί να γίνει με:
- Τον σχεδιασμό και χάραξη ποδηλατοδρόμων από τους κόμβους μετακίνησης (αφετηρίες, στάσεις μετεπιβίβασης, συγκοινωνιακούς κόμβους) σε συνεργασία με τις Δημοτικές Αρχές.
- Την έκδοση εγκυκλίου προς τους οδηγούς για τήρηση αποστάσεων ασφαλείας κατά την προσπέραση ποδηλάτου, είτε εντός είτε εκτός λεωφορειολωρίδας. Αξίζει να σημειώνουμε ότι η εμπειρία μας από την οδική συμπεριφορά των οδηγών των ΜΜΜ απέναντι μας είναι ιδιαίτερα θετική.
- Τη μεταφορά ποδηλάτου στα λεωφορεία στις παρακάτω περιπτώσεις:
- Στα νυχτερινά δρομολόγια
- Στα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων ή σε δρομολόγια προς δύσκολους προορισμούς, οι οποίοι δεν είναι προσβάσιμοι εύκολα και με ασφάλεια από τους ποδηλάτες. Σ’ αυτή την κατηγορία των δρομολογίων μπορεί να χρησιμοποιείται και ειδική σχάρα (φωτογραφία).
- Γενικότερα να είναι στη διακριτική ευχέρεια του οδηγού να επιτρέπει την είσοδο του ποδηλάτου εφόσον κρίνει ότι οι συνθήκες το επιτρέπουν.
- Τακτικούς ελέγχους εκπομπής καυσαερίων (ΚΤΕΟ) στο στόλο των λεωφορείων αφού για τους ποδηλάτες, όπως και για άλλες κατηγορίες δικύκλων, είναι εξαιρετικά δυσάρεστο αλλά και ανθυγιεινό να αναπνέουν τα καυσαέρια.
Κατανοώντας τη μεγάλη σημασία των ΜΜΜ ενδιαφερόμαστε για τη βελτίωση τους στην Αθήνα και την χρήση φιλοπεριβαλλοντικών πρακτικών σε αυτά αφού αποτελούν μια σημαντική παράμετρο για την απεξάρτηση και την μείωση της χρήσης του ΙΧ.
Οι ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ και οι Φίλοι του Ποδηλάτου διατυπώνουν συγκεκριμένες προτάσεις, τις διεκδικούν αλλά και τις συζητούν. Η ποδηλατοπορεία που οργανώνουμε στις 31 Μαρτίου 2007 θα περάσει και από τα γραφεία του Ο.Α.Σ.Α. και ζητάμε να συναντηθούμε με εσάς με σκοπό να συζητήσουμε τις προτάσεις μας, ώστε ο Ο.Α.Σ.Α. να εφαρμόσει φιλοποδηλατική και ολοκληρωμένη φιλοπεριβαλλοντική πολιτική μετακίνησης.
ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ
ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ