Προτάσεις για την τροποποίηση του Κ.Ο.Κ.

Θέμα: Τροποποιήσεις Κ.Ο.Κ. για το ποδήλατο

Σήμερα το ποδήλατο χρησιμοποιείται από χιλιάδες ανθρώπους σε ολόκληρη τη χώρα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή1 με στοιχεία του 1991 εκτιμούσε ότι 779.000 άτομα χρησιμοποιούν το ποδήλατο τουλάχιστον 1-3 φορές τον μήνα στην Ελλάδα. Η χρήση του ποδηλάτου εμπεριέχει πολλαπλές ωφέλειες, που το καθιστούν ένα απόλυτα επιθυμητό μέσο μετακίνησης. Συγκεκριμένα δεν προκαλεί οποιαδήποτε ρύπανση, χημική ή ηχητική, έχει μηδενική συνεισφορά σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (κλιματική αλλαγή), διευκολύνει το κυκλοφοριακό και τη στάθμευση, συμβάλλει στην υγεία του κατόχου και έχει θετικές οικονομικές επιπτώσεις (προϋπολογισμός ασφαλιστικών ταμείων, κατανάλωση καυσίμων κλπ.). Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημοσιοποιήσει ειδική έκδοση με τον τίτλο: «Η πόλη πάει μπροστά με το ποδήλατο» που το προσυπογράφει η τότε επίτροπος περιβάλλοντος M. Wallsröm και ότι σε πολλές χώρες η χρήση του ποδηλάτου ευνοείται. Η χώρα μας μέσω του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μ. Λιάπη υπέγραψε την Διακήρυξη των Υπουργών Μεταφορών της Ένωσης σχετικά με την αναγκαιότητα χάραξης εθνικών πολιτικών για το ποδήλατο με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα2.

Σε αυτήν επισημαίνεται ότι ‘οι πολιτικές για το ποδήλατο αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των πολιτικών βιώσιμης κινητικότητας’ και μεταξύ των άλλων προτείνεται:

  • η σύνταξη προδιαγραφών και ψήφιση νομοθεσίας για την ανάπτυξη και εφαρμογή περιφερειακών και τοπικών πολιτικών για το ποδήλατο,
  • η διαμόρφωση συνθηκών ασφάλειας για τους ποδηλάτες με την άσκηση παράλληλων περιοριστικών πολιτικών μείωσης ταχυτήτων και φόρτων των αυτοκινήτων.

Οι ποδηλάτες είναι οι πιο εκτεθειμένοι οδηγοί. Πιστεύουμε ότι είναι ώριμο να γίνουν οι αναγκαίες προσθήκες και αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που θα αποτελούν τη βάση για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που σχετίζονται με το ποδήλατο.

Στο επισυναπτόμενο κείμενο γίνονται προτάσεις, με βάση τον ισχύοντα Κ.Ο.Κ. (Ν. 2969/1999), που στηρίζονται σε Κ.Ο.Κ. άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, στην Ευρωπαϊκή και Ελληνική εμπειρία. Το κείμενο των προτάσεων κατατέθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών στις 4/11/2006 στη διάρκεια μιας μεγάλης ποδηλατοπορείας στους δρόμους της Αθήνας. Η προώθηση τους στη κοινοβουλευτική διαδικασία και η ψήφιση τους είναι σημαντική για την προστασία του ποδηλάτη και την ανάπτυξη και ενθάρρυνση ενός μέσου μετακίνησης που μόνο οφέλη εξασφαλίζει και αναμένουμε να υποστηριχθεί από όλους τους βουλευτές.

11/1/2006

Εισηγητική Έκθεση

Λόγω της παρατηρούμενης αύξησης των ποδηλατών, ιδίως στις πόλεις, κρίνεται αναγκαίο ο ισχύων Κ.Ο.Κ. να προσαρμοστεί και να επικαιροποιηθεί ώστε να ρυθμιστούν συνολικά τα ζητήματα που ανακύπτουν από αυτή την κοινωνική τάση. Με την παρούσα πρόταση θεραπεύεται η έλλειψη ειδικών πινακίδων και ρυθμίσεων για το ποδήλατο. Απαιτείται ιδιαίτερη μέριμνα που θα καθιστά ισότιμες τις κυκλοφοριακές προβλέψεις για το ποδήλατο με τα μηχανοκίνητα οχήματα, αναγνωρίζοντας παράλληλα τις ιδιαιτερότητες της χρήσης του ποδηλάτου σε σχέση με αυτά. Επίσης, λόγω της δημιουργίας δικτύων ποδηλατοδρόμων στη χώρα μας οι μελετητές αναγκάζονται να καλύπτουν τις ανάγκες σήμανσης με σήματα που δεν προβλέπονται στον Κ.Ο.Κ.

Οι προσθήκες και αλλαγές που προτείνονται αποτελούν μια ολοκληρωμένη και σύγχρονη κυκλοφοριακή προσέγγιση και ταυτόχρονα δίνουν την δυνατότητα η χώρα μας να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι προσθήκες και αλλαγές αφορούν συνοπτικά τα εξής άρθρα:

  1. Τον ορισμό λωρίδας ποδηλάτου (Άρθρο 2)
  2. Τη σήμανση των οδών (Άρθρο 4 και 5)
  3. Τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (Άρθρο 12 και 52)
  4. Την ασφάλεια ποδηλάτου (Άρθρο 16, 17, 30 και 39)
  5. Τους ειδικούς κανόνες για τα ποδήλατα και τους οδηγούς τους (Άρθρο 40)
  6. Τον εξοπλισμό ποδηλάτου (Άρθρο 76)
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι