Επιστολή προς Υπ. Μεταφορών 17/3/09 Αρ. Πρωτοκ. 1274

ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ,
ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

Επταχάλκου

Αθήνα 12 Μαρτίου 2009

Προς: κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη
Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών

Κύριε Υπουργέ,

Οι Ποδηλάτ-ισσ-ες και οι Φίλοι του Ποδηλάτου έχουν σκοπό τους την προώθηση του ποδηλάτου στην Αθήνα εκτιμώντας τα πολλαπλά πλεονεκτήματα που έχει η χρήση του. Ιδιαίτερα για πόλεις, όπως η Αθήνα, με εντονότατα προβλήματα ρύπανσης και κυκλοφοριακού αδιεξόδου το ποδήλατο αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική δυνατότητα, όπως συμβαίνει σε πολλές πόλεις της Ευρώπης και του κόσμου.

Οι Ποδηλάτ-ισσ-ες και οι Φίλοι του Ποδηλάτου πρόσφατα είχαν ξεκινήσει μια συνεργασία με τον προηγούμενο Υπουργό, κ. Κ. Χατζηδάκη και τον Γενικό Γραμματέα, κ. Σ. Σιμόπουλο η οποία οδήγησε σε κάποιες πρώτες εξαγγελίες για την προώθηση του ποδηλάτου από τον κύριο Υπουργό (βλ συνημμένο 1). Κάποιες από αυτές τις εξαγγελίες έχουν ήδη μπει σε φάση εφαρμογής, ενώ άλλες δεν έχουν προχωρήσει αρκετά. Θεωρήσαμε λοιπόν πως στα πλαίσια της συνέχειας της πολιτικής του ΥΜΕ θα έπρεπε να σας ενημερώσουμε για τα ζητήματα που αφορούν το ποδήλατο. Πιστεύουμε πως κι εσείς θα ενδιαφερθείτε εξίσου για το ποδήλατο όπως ο προκάτοχός σας, βάζοντας μάλιστα και τη δική σας «σφραγίδα».

Θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε τα άμεσα προβλήματα, αρμοδιότητας του ΥΜΕ, που αντιμετωπίζουν οι ποδηλάτες και την πρόοδο σε κάθε ένα από αυτά.

Κ.Ο.Κ.: Αναμένουμε, εδώ και πολλούς μήνες, συνάντηση με την αρμόδια επιτροπή για διαβούλευση πάνω στις αναλυτικές προτάσεις που έχουμε καταθέσει.

Ποδηλατόδρομοι: Μέχρι τώρα έχουν εξαγγελθεί τέσσερις ποδηλατόδρομοι. Στην Πανεπιστημιούπολη, στα Βόρεια προάστια, στα Νότια Προάστια και στη Δυτική Αθήνα. Μόνο για τους δύο πρώτους έχει γίνει ανάθεση της μελέτης. Ειδικότερα για τον ποδηλατόδρομο των Βορείων προαστίων επείγει να γίνει η δημοπράτηση του έργου αφού η απορρόφηση, που προέρχεται από το Γ’ Κ.Π.Σ., απαιτείται να γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου. Για τους υπόλοιπους δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίησής τους. Επισημαίνουμε εδώ πως από την θεματική ομάδα μας έχει πραγματοποιηθεί μελέτη για ποδηλατικούς άξονες σε όλο το Λεκανοπέδιο, η οποία έχει τύχει θετικών σχολίων από πολλούς ειδικούς σε θέματα συγκοινωνίας και η οποία έχει κατατεθεί στο υπουργείο και παραδοθεί προσωπικά στον κο Χατζηδάκη. (βλ συννημένο 2)

Λεωφορειολωρίδες: Ο ΚΟΚ στα άρθρα που αφορούν τις λεωφορειολωρίδες δεν διευκρινίζει αν η αναφορά στα δίκυκλα συμπεριλαμβάνει και τα ποδήλατα στα οχήματα που επιτρέπεται να κινούνται σε αυτές. Σύμφωνα με την Γεν. Διευθύντρια της Γεν Δ/νσης Μεταφορών κα Τσάκα, στη συνάντηση που είχαμε με τον Γ.Γ. κ. Σιμόπουλο, δεν υπάρχει πρόβλημα για αυτό το ζήτημα. Αρκεί μια ερμηνεία του ΚΟΚ που να διευκρινίζει πως τα ποδήλατα επιτρέπεται να κινούνται στις λεωφορειολωρίδες. Αμέσως μετά ο ΟΑΣΑ θα μπορεί να προσθέσει το σήμα του ποδηλάτου στις ειδικές πινακίδες και να σταλεί μια σχετική εγκύκλιος σους οδηγούς των λεωφορείων και τρόλεϋ. Σημειώνεται ότι οι περισσότεροι ποδηλάτες κινούνται στη δεξιά πλευρά των δρόμων.

ΗΣΑΠ: Έχουν γίνει βήματα για την εξυπηρέτηση των ποδηλατών. Πρόσφατα τοποθετήθηκαν δέστρες και ράμπες μεταφοράς ποδηλάτων δίπλα στις κλίμακες. Πιστεύουμε, όμως πως μπορούν να γίνουν περισσότερες βελτιώσεις όπως να διευρυνθεί το ωράριο εισόδου των ποδηλάτων στους συρμούς.

Μετρό: Στα πλαίσια της συνδυασμένης μετακίνησης η χρήση του τελευταίου βαγονιού του συρμού του Μετρό είναι άμεσα εφικτή. Παρ’ όλα αυτά η ΑΜΕΛ επιμένει δογματικά να αρνείται την είσοδο του ποδηλάτου στους συρμούς αγνοώντας την θετική Ευρωπαϊκή εμπειρία. Ανάμεσα στις εξαγγελίες του προκατόχου σας είχε ανακοινωθεί πως θα ανατεθεί μελέτη εφικτότητας για την προσβασιμότητα του ποδηλάτου στο Μετρό αλλά δεν είναι σαφές σε ποιο στάδιο βρίσκεται το ζήτημα. Ένα ζήτημα που αφορά το ΥΜΕ είναι πως μπορεί και πρέπει να τροποποιηθεί η διάταξη στη Χάρτα Υποχρεώσεων Καταναλωτή που απαγορεύει την είσοδο του ποδηλάτου στο Μετρό (βλ συνημμένο 3), ώστε να εναρμονιστούμε με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα, όπου στη πλειοψηφία επιτρέπεται η είσοδος του ποδηλάτου στο Μετρό. Σας επισυνάπτουμε επίσης την μελέτη εφικτότητας που πραγματοποίησε η BVG (ο συγκοινωνιακός οργανισμός του Βερολίνου αντίστοιχος του ΟΑΣΑ) για τη μεταφορά ποδηλάτων στα τραίνα, της οποίας το αποτέλεσμα ήταν θετικό για τη μεταφορά όλες τις ώρες σε όλους τους συρμούς. (βλ συννημένο 4)

ΟΣΕ: Στη συνάντηση με τον κύριο Σιμόπουλο είχε τεθεί το ζήτημα τη μεταφορά ποδηλάτων στα τραίνα του ΟΣΕ με θετική ανταπόκριση. Μάλιστα έγινε και μια επιπλέον συνάντηση με υπεύθυνους του οργανισμού, αλλά το ζήτημα έχει μείνει στάσιμο. Ενημερωτικά αναφέρουμε πως αυτή τη στιγμή επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων στον προαστιακό, αλλά όχι στα υπεραστικά τραίνα, με αρνητικές συνέπειες στην υπεραστική μετακίνηση των ποδηλατών και στον ποδηλατικό τουρισμό γενικότερα.

Όσον αφορά τα ευρύτερα ζητήματα που αφορούν το ποδήλατο, θεωρούμε σκόπιμο να επισημάνουμε κάποιες αναγκαιότητες καθώς και τις προτάσεις μας για την κάλυψή τους.

Ανάγκη συντονισμού

Επειδή ορισμένα αντικείμενα είναι διυπουργικά και Δημοτικά προτείνουμε την συγκρότηση μόνιμης επιτροπής στο πρότυπο της ειδικής επιτροπής για το θέμα της απόσυρσης, που αποτελείται από το ΥΜΕ, ΥΠΕΧΩΔΕ και ΥΠΟΙΟ. Στη συγκεκριμένη μόνιμη επιτροπή μπορεί να συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΥΜΕ, ΥΠΕΧΩΔΕ και ΤΕΚΝΔΑ, με τη συμμετοχή ως παρατηρητών των ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ- Φίλων του Ποδηλάτου και κατά περίπτωση να καλούνται και άλλοι φορείς.

Ανάγκη παρακολούθησης

Προτείνουμε να ορίσετε στέλεχος του ΥΜΕ για την παρακολούθηση της προόδου αλλά και της προώθησης των παραπάνω θεμάτων με το οποίο θα είμαστε σε στενή συνεργασία για ενημέρωση.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι αρκετά προβλήματα μπορούν να λυθούν σε σχετικά σύντομα διάστημα εφ’ όσον υπάρξει η ανάλογη μέριμνα και επιμονή. Οι ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ και οι Φίλοι του Ποδηλάτου θα συνεχίσουν να προβάλουν και να προωθούν τα αιτήματα τους σε όλα τα θεσμικά επίπεδα (Οργανισμοί, Δήμοι, Υπουργεία).

Σας προτείνουμε λοιπόν μια συνάντηση εργασίας που θα συμμετέχουν οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες και άλλοι φορείς για να βρούμε τους τρόπους προώθησης του ποδηλάτου στην πόλη.

ΠΟΔΗΛΑΤ-ισσ-ΕΣ
Φίλοι του Ποδηλάτου

Συνημμένα:
1. Δελτίο τύπου ΥΠΜΕΤ Πηγή: http://www.yme.gr/?getwhat=7&tid=21&aid=1418&id
2. Χάρτης Ποδηλατικών Αξόνων Λεκανοπεδίου
3. Χάρτης Υποχρεώσεων Καταναλωτή ( Χ.Υ.Κ. )
4. Μελέτη εφικτότητας BVG
5. Φυλλάδιο Ποδηλατ-ισσ-ων για το Μετρό
6. Οδηγός ασφαλούς οδήγησης ποδηλάτου

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι