
Η ώρα είναι 9 το πρωί και ίσα που προλαβαίνω να φτάσω στη δουλειά μου. Η προγραμματισμένη συγκέντρωση νεκρώνει τα μέσα μεταφοράς και μόνη διέξοδος η κίτρινη φυλή. Αλλά μέχρι πού και με τι αντίτιμο; Σε περιόδους οικονομικής ανέχειας δέκα και πλέον ευρώ για μια διαδρομή 10 χιλιομέτρων ακούγονται πολλά.
Δεν δίστασα. Μπρος στις συμπληγάδες των κινητοποιήσεων και της οικονομικής μου καχεξίας είπα γιατί όχι, και ας με πουν και τρελό! Χωρίς δεύτερη σκέψη πήρα το ποδήλατο ενός φίλου και σας μεταφέρω τη μικρή αυτή εμπειρία.
Συνήθως οι γράφοντες περί των αυτοκινητιστικών θεμάτων αναλώνονται σε επιδόσεις, ανέσεις, στροφιλίκια, συμπεριφορές (λογικό είναι άλλωστε) κ.λπ. Ωστόσο, εδώ τα πράγματα είναι πολύ απλά. Ρυθμίζεις τη σέλα, επιλέγεις την κατάλληλη ταχύτητα στο σασμάν… συγνώμη στους άξονες και ξεκινάς. Ο δρόμος για την Ιθάκη… δεν απέχει πολύ, αρκεί να μην απογοητευτείς.
Τι αποκόμισα από αυτή την εμπειρία;
Το ποδήλατο είναι το πιο βολικό μέσο για τις μικρές αποστάσεις, μέχρι 5 χλμ., που είναι και οι περισσότερες. Είναι ο πιο γρήγορος (πας σταθερά με 15-20 χλμ. την ώρα) και φθηνός ενεργητικός τρόπος μετακίνησης. Δεν ρυπαίνεις, δεν κάνεις θόρυβο, δεν πήζεις ποτέ και κάνεις τη γυμναστική σου. Όλα τα παραπάνω βοηθούν στο να διώχνεις το στρες, αφού και στο δακτύλιο κυκλοφορείς και δεν ψάχνεις για παρκάρισμα και δεν πληρώνεις έξοδα συντήρησης ούτε καύσιμα ούτε πάρκινγκ ούτε κλήσεις. Η χρήση του ποδηλάτου ανακουφίζει με λίγα λόγια την πόλη και τους συνανθρώπους μας. Αφενός ο ποδηλάτης δεν χρησιμοποιεί άλλο όχημα και αφετέρου η μετακίνηση με ποδήλατο μπορεί να γίνει σε ένα τμήμα του δικτύου δρόμων της πόλης που οι οδηγοί αυτοκινήτων αποφεύγουν (στενοί δρόμοι με συχνές διασταυρώσεις).
Σε πειράματα που έγιναν στην Αθήνα από το σύλλογο Φίλοι του Ποδήλατου σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων υπό καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χλμ. είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ποσοστό που ισοδυναμεί μόλις με το 4% της ενέργειας που καταναλώνεται για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του. Το ποδήλατο, δηλαδή, πέραν όλων των άλλων είναι και «η» γυμναστική.
Αν θέλει προσοχή;
Ένα κομποσκοίνι και η απαγγελία του πάτερ ημών πάντως δεν θα πήγαιναν χαμένα…
Ως ποδηλάτης στην Αθήνα δεν έχεις δικό σου χώρο, οι οδηγοί σε βλέπουν σαν παράσιτο, ενίοτε μάλιστα σου κορνάρουν να πας στην άκρη, τα μηχανάκια σε προσπερνάνε επιδεικτικά και οι πεζοί σε κοιτάνε λες και έχουν δει ούφο.
Ποιο ποδήλατο να επιλέξει κανείς;
Πίστευα ότι μόνο η αγορά αυτοκινήτου μπορεί να σε βάλει σε μεγάλη περίσκεψη. Αλλά φευ! Επισκεπτόμενος δικτυακά καταστήματα για την αγορά ποδηλάτου διαπίστωσα ότι η αγορά του κάθε άλλο από απλή υπόθεση είναι. Γιατί; Υπάρχουν τέσσερις βασικές κατηγορίες:
1. Mountain bikes: Είναι φτιαγμένα για χρήση στο βουνό ή σε ανώμαλο δρόμο. Η μία ή δύο αναρτήσεις τους απορροφούν τους κραδασμούς. Στοιχίζουν από 200 έως 4.000 €.
2. Ποδήλατα δρόμου - κούρσες: Φτιαγμένα για κόντρες! Πιάνουν εύκολα τα 25 χλμ., ενώ σε ελαφριά κατηφόρα μπορείς να βαρέσεις πεταλιά με 60-70 χλμ./ώρα! Στοιχίζουν από 500 € και πάνω.
3. Ποδήλατα πόλης: Για ξέγνοιαστες βόλτες. Είναι φτιαγμένα για άνετη οδήγηση στην πόλη, γι’ αυτό και η θέση του ποδηλάτη είναι πιο όρθια, έτσι ώστε η κίνηση να γίνεται ξεκούραστα για την πλάτη. Ξεκινάνε από 150 €.
4. Αll Terrain bikes: Τα SUV της ποδηλασίας. Πάνε παντού, χωρίς ωστόσο να είναι απολύτως κατάλληλα για τίποτε από τα δύο. Στοιχίζουν από 250 €.
Αφού επιλέξετε το κατάλληλο μέγεθος ποδηλάτου (small, medium, large και extra large) χρειάζεται να έχετε κράνος, γάντια, τρόμπα, λουκέτο, γυαλιά ηλίου, παγούρι, ποδηλατικό πολυεργαλείο κ.ά.
Μεγάλη αύξηση παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια τα τροχαία ατυχήματα με θύματα ποδηλάτες.
Και αυτό διότι όλο και περισσότερα άτομα χρησιμοποιούν πλέον καθημερινά το ποδήλατο όχι μόνο ως άσκηση, αλλά και για τις μετακινήσεις τους. Τα σχέδια για δημιουργία ποδηλατοδρόμων δεν έχουν υλοποιηθεί ή, όπου έχουν υλοποιηθεί, δεν παρέχουν ακόμη ασφάλεια, με αποτέλεσμα οι ποδηλάτες να μην μπορούν να απολαύσουν το αγαπημένο τους χόμπι και να αντιμετωπίζουν πολλούς κινδύνους. Σύμφωνα με αξιωματούχους της Τροχαίας, περίπου δέκα σοβαρά ατυχήματα με θύματα ποδηλάτες καταγράφονται σε ετήσια βάση. Ο πραγματικός αριθμός όμως είναι μεγαλύτερος, καθώς δεν καλείται πάντα η Τροχαία ή το ΕΚΑΒ.
Κείμενο: Κώστας Χαλκιαδάκης
Φωτογραφίες: Αρχείο
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
![]() | 224.15 KB |