Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Απόσυρση τέλος. Τα μεγάλα ελλείμματα του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά κυρίως το τεράστιο δημοσιονομικό κόστος των κινήτρων, οδήγησαν σε ακύρωση του προεκλογικού μέτρου που ίσχυσε περίπου 40 ημέρες και οδήγησε στην ανακύκλωση σχεδόν 73.000 σαραβαλάκια.
Υπολογίζεται ότι το κόστος του προγράμματος ώς το 2012 θα ξεπερνούσε τα 900 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο για φέτος θα έπρεπε να έχουν εξασφαλιστεί από τον προϋπολογισμό 230 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν είχε φροντίσει η προηγούμενη κυβέρνηση.
Με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που θα δημοσιευτεί σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αντικαθίσταται η προηγούμενη του Σεπτεμβρίου και επέρχονται οι εξής ανατροπές:
* Σταματά η απόσυρση, που θεωρείται ότι δεν θα απέφερε σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος.
* Κατοχυρώνονται τα πριμ απόσυρσης για όλους τους ιδιοκτήτες οχημάτων που είχαν οδηγήσει ώς χθες τα οχήματά τους σε κέντρα ανακύκλωσης, ανεξάρτητα από τη φάση προώθησης της διαδικασίας διαγραφής του οχήματος από τα μητρώα.
* Διατηρείται και το κίνητρο των 1.000 ευρώ για την αγορά νέου αυτοκινήτου για όσους έχουν αποσύρει τα σαραβαλάκια τους. Σε μια συμβολική κίνηση όμως, όσοι από τους ενδιαφερόμενους επιθυμούν και εφόσον είναι κάτοικοι Αθηνών ή Θεσσαλονίκης, μπορούν να πάρουν 500 ευρώ σε μετρητά και δύο κάρτες απεριορίστων διαδρομών, που σημαίνει μπόνους 20% σε σχέση με τα 1.000 ευρώ.
* Καταργείται ο «πράσινος δακτύλιος», που είχε ανακοινωθεί για να ισχύσει από τον Σεπτέμβριο του 2011 και λειτουργούσε ως πρόσθετο κίνητρο για την απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων. Παραμένει το γνωστό σύστημα της εκ περιτροπής κυκλοφορίας με τα μονά-ζυγά.
Το μόνο «δώρο» που ανακοίνωσαν χθες οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομίας και Περιβάλλοντος ήταν το ελαφρό «ψαλίδισμα» των τελών κυκλοφορίας για αυτοκίνητα έως 1.400 κυβικά σε σχέση με αυτά που είχαν θεσμοθετηθεί τον Σεπτέμβριο.
Για μέτρο που ενισχύει την αγορά αυτοκινήτου και αυξάνει τις εισαγωγές έκανε λόγο στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, που πρόσθεσε: «Στις δυσχερείς δημοσιονομικά συνθήκες, το μέτρο συνεπάγεται μεγάλο κόστος για τον προϋπολογισμό, χωρίς να συνεισφέρει στην ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας της χώρας μας». Ο υπουργός Οικονομικών υπενθύμισε ότι και στο παρελθόν είχαν εφαρμοστεί ανάλογα προγράμματα στη χώρα μας, με στόχο την υπαρκτή ανάγκη για ανανέωση του στόλου των Ι.Χ., σημείωσε ωστόσο ότι «η απόσυρση όπου και όποτε εφαρμόστηκε δεν είχε ουσιαστικά κανένα σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος».
Η Τίνα Μπιρμπίλη ανακοίνωσε το συμβολικό μπόνους, που αφορά όμως μόνον τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου και του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, για τις δύο ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (μετρό, Ηλεκτρικό, τραμ, προαστιακό, λεωφορεία και τρόλεϊ). Προανήγγειλε επίσης την εκπόνηση μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, που θα αντιμετωπίζει το κυκλοφοριακό με άλλα μέτρα, όπως η αποθάρρυνσης της χρήσης του Ι.Χ. στις καθημερινές μετακινήσεις, προς όφελος εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς, όπως είναι το ποδήλατο. Χαρακτήρισε αποσπασματικό τον πράσινο δακτύλιο, ενώ προανήγγειλε αλλαγές στο κέντρο της πρωτεύουσας και άλλων αστικών κέντρων, με εκτεταμένες πεζοδρομήσεις που είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε πλήρη αποκλεισμό των Ι.Χ.
Το πακέτο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα περιλαμβάνει:
* Την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων, που θα εξασφαλίζει την ασφαλή κίνηση σε πολυσύχναστες περιοχές των πόλεων. Ειδικά στην πρωτεύουσα, οι σχεδιασμοί αφορούν τη σύνδεση του κέντρου με την παραλία, με έναν ποδηλατόδρομο μήκους 26 χλμ. που θα κινείται μέσα από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους, δίπλα στη γραμμή του Ηλεκτρικού. Σε επόμενη φάση σχεδιάζεται η σύνδεση του Πειραιά με τη Βάρκιζα, κατά μήκος της γραμμής του τραμ.
* Τον συστηματικό έλεγχο της παράνομης στάθμευσης και της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων που θα επεκταθούν κατά 100 χλμ.
* Την έμφαση στον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων, σε συνδυασμό με την κάρτα καυσαερίων, που έχουν ατονίσει τα τελευταία χρόνια.
Θέμα χρόνου είναι η συγκρότηση επιτροπής ειδικών που θα εξετάσει το ενδεχόμενο πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που έχει απαγορευθεί από τα μέσα της δεκαετίας του '80. Θεωρείται από ορισμένες πλευρές ότι τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει οχήματα με σημαντική μείωση των εκπομπών καυσαερίων, σε συνδυασμό με τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. *