Ποδήλατα στους δρόμους, στα πάρκα, στα πεζοδρόμια, στο κέντρο της πόλης, στα προάστια, ποδήλατα παντού!..
Ραγδαία αύξηση του αριθμού των ποδηλατών διαπιστώνεται μ’ ένα βλέμμα γύρω μας αλλά και στην ηλεκτρονική σελίδα των οργωμένων ποδηλατών www.podilates.gr. Οι λάτρεις του δίτροχου έχουν φθάσει τους 8 χιλιάδες εγγεγραμμένους, δηλαδή «αυξήθηκαν δυο με τρεις χιλιάδες μέσα σε 1,5 χρόνο» όπως εξηγεί η γενική γραμματέας του συλλόγου «Οι Φίλοι του Ποδηλάτου», Λυδία Χατζηαλεξίου. Οι νέες εγγραφές προσανατολίζονται στις οργανωμένες βόλτες, στην άντληση πληροφοριών, ενώ αρκετές είναι κι οι αναρτήσεις που αφορούν την αγορά ή την πρώτη βόλτα με το καινούργιο όχημα, σύμφωνα με την κ. Χατζηαλεξίου.
Η τάση χρήσης του δίτροχου μέσα στο αστικό περιβάλλον γίνεται αντιληπτή και στην αγορά όπου το ποδήλατο έχει αυξημένη ζήτηση. Παρά τη γενικότερη κρίση φαίνεται πως η αγοραστική κίνηση με αντικείμενο το ποδήλατο βαίνει καλώς, αφού αρκετοί είναι αυτοί που προβαίνουν σε μια «επένδυση» όχι για μια βόλτα στην εξοχή, αλλά για μια «μεταφορά πιο οικονομική..».
Όπως επιβεβαιώνει και ο ιδιοκτήτης καταστήματος πώλησης ποδηλάτων στο Πεδίον του Άρεως, Φρειδερίκος Φιλιππούσης, «υπάρχει έντονη κινητικότητα στην αγορά του ποδηλάτου τα τελευταία δύο με τρία χρόνια και ιδιαίτερα το τελευταίο εξάμηνο λόγω της αύξησης της βενζίνης, της οικονομικής κρίσης κ.ά. Βέβαια ο κόσμος προτιμά οικονομικές λύσεις των 250 έως 400 ευρώ και ηλικίες άνω των 25 ετών με σκοπό τη μετακίνηση, δηλαδή να πάνε στη δουλειά μέχρι μια βόλτα».
Οι «ορθοπεταλιές» ευνοήθηκαν όχι μόνο από την άνοδο της τιμής της βενζίνης, αλλά γιατί οι Αθηναίοι δεν αντέχουν πια το αδιαχώρητο στους δρόμους. Με το ποδήλατο σε 15 λεπτά μπορείς να είσαι στο κέντρο, όπως εκτιμά η γ.γ. του συλλόγου, απαριθμώντας μερικά από τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου. «Δεν έχεις πρόβλημα αναζήτησης κάποιου πάρκινγκ…η αυτονομία που παρέχει το ποδήλατο είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα. Είναι σαν να έχεις γρήγορα πόδια».
Ο σύλλογος «Φίλοι του ποδηλάτου» έχει συσταθεί από το 1986 αλλά παρατηρείται μεγαλύτερη διάθεση για οργάνωση τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια με τη συσπείρωση των ποδηλατών σε ομάδες και συλλόγους, προκειμένου να ενημερωθεί ο κόσμος για την αστική ποδηλασία. Με την δημιουργία της ηλεκτρονικής σελίδας επιχειρείται η συστηματική ενημέρωση των θιασωτών του οχήματος για τα δρώμενα εντός κι εκτός της Ελλάδος.
Σύμφωνα με την κ. Χατζηαλεξίου στο φόρουμ της σελίδας έχουν δημιουργηθεί ομάδες, βορείων, νοτίων ποδηλατών κι άλλων, οι οποίες διοργανώνουν ποδηλατάδες. Για παράδειγμα οι Βόρειοι συναντώνται κάθε Τετάρτη και κάθε Πέμπτη με τους Νότιους με σκοπό όχι μόνο να απολαύσουν τη βόλτα τους, αλλά και να μυήσουν τους πιο νέους καθώς και να συνηθίσουν οι οδηγοί το θέαμα των ποδηλατών στον δρόμο.
ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΔΗΜΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΥΣ
Στη διάδοση του ποδηλάτου συνέβαλε και το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που αναπτύσσεται σταδιακά στην Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα, αν και κάποιοι δεν τους σέβονται. Σύμφωνα με την κ. Χατζηαλεξίου, το δίκτυο που αρχίζει από το Παλαιό Ψυχικό και καταλήγει στην Εκάλη αποτελεί ένα από πιο ολοκληρωμένα, περιλαμβάνοντας και πεζοδρόμους. Η κ. Χατζηαλεξίου εκτιμά ότι το δίκτυο στα Βριλήσσια είναι από τα αρτιότερα, αλλά διακόπτεται στα Μελίσσια γιατί δεν εγκρίθηκε η δημιουργία τους από τον Δημοτικό Συμβούλιο... «Ήδη έχει γίνει μελέτη για τη σύνδεση του Φαλήρου με την Κηφισιά κατά μήκος της γραμμής του ΗΣΑΠ, ενώ αναμένεται και η χρηματοδότηση για τη μελέτη από το Φάληρο προς τη Γλυφάδα…».
Οι ομάδες των ποδηλατών ήδη εισηγήθηκαν στο Συμβούλιο για την Οδική Ασφάλεια του υπουργείου Μεταφορών να ενταχθεί το ποδήλατο στα θέματα οδικής ασφάλειας στα σχολεία, ως κατεξοχήν όχημα των παιδιών. Σύμφωνα με τους Ποδηλάτες, στο εξωτερικό οι μαθητές ενημερώνονται για τη σωστή χρήση ακόμη και με τεχνικά σεμινάρια, ενώ το θέμα του ποδηλάτου έχει αποτελέσει και πηγή εικαστικής δημιουργίας. Η κ. Χατζηαλεξίου προσθέτει «μεμονωμένα κάποια σχολεία αφιερώνουν ώρες στο ποδήλατο στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αλλά αποτελούν σταγόνα στο ωκεανό».
Οι κίνδυνοι δεν κάνουν διακρίσεις
Οι κίνδυνοι στον δρόμο δεν κάνουν διάκριση για τους ποδηλάτες, γι’ αυτό πακέτο ασφάλειας αστικής ευθύνης και για ποδήλατα παρέχει ασφαλιστική εταιρεία κατά αποκλειστικότητα εδώ και τέσσερα χρόνια, όπως μας διαβεβαίωσε ο υπεύθυνος της Αllianz, Βασίλης Στέφας. Η δημιουργία του πακέτου ασφάλισης ευθύνεται στις ανάγκες των ποδηλατών και αφορά τις σωματικές βλάβες και τις υλικές ζημιές που μπορεί να προκαλέσει ένα ποδήλατο, π.χ. να σπάσει τον καθρέφτη ενός ποδηλάτου. Η ασφάλιση συνιστά σημαντικό βήμα για την αποδοχή του ποδηλάτου ως μέσου μεταφοράς.
«Από το πρώτο διάστημα καταδείχθηκε πολύτιμη η ασφάλιση, αφού ένας ποδηλάτης χτύπησε ένα αυτοκίνητο προκαλώντας σοβαρές υλικές ζημιές», εξηγεί ο κ. Στέφας, που διευκρινίζει ότι ο αριθμός των ασφαλιζόμενων παραμένει μικρός λόγω της προκατάληψης που υπάρχει για τις ασφαλιστικές. Ωστόσο το κόστος κυμαίνεται για τα τρία πακέτα από 14 έως 22 ευρώ τον χρόνο. Λόγω της μη ευρύτητας του προϊόντος, όπως σημειώνει, δεν καλύπτει την περίπτωση κλοπής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι προσοχή συνιστούν οι ομάδες των ποδηλατών στα κρούσματα κλοπών των αγαπημένων δίτροχων και συνιστούν τη χρήση κλειδαριών με πέταλα. Στην ηλεκτρονική σελίδα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν ασφαλείς τρόπους κλειδώματος, συμβουλές για οδήγηση υπό βροχή, το φυλλάδιο για την ποδηλατική ασφάλεια κ.ά.
Για παράδειγμα, απαραίτητα κρίνονται τα φώτα τη νύχτα, ώστε να γίνεται αντιληπτός ο ποδηλάτης από τα υπόλοιπα οχήματα, ενώ θα διευκολύνεται και η ορατότητα του ποδηλάτη. Επίσης στη σελίδα που θα βρουν οι ενδιαφερόμενοι συνιστάται ο ειδικός εξοπλισμός, κράνος, γάντια κ.ά.
ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΤΡΟΧΩΝ
Θεσσαλονίκη: Καθημερινά ολοένα και περισσότεροι πολίτες της συμπρωτεύουσας αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και επιλέγουν συνειδητά για τη μετακίνησή τους το ποδήλατο. Στην προσπάθεια προώθησης του δίτροχου, τα φώτα της δημοσιότητας έχουν στραφεί στην πόλη εξαιτίας δύο γυμνών ποδηλατοπορειών παρουσία Αστυνομίας όπου σημειώθηκαν και συλλήψεις.
Καρδίτσα: Πέρα από το γεγονός ότι το ποδήλατο έχει γίνει τρόπος ζωής για τους Καρδιτσιώτες ο Δήμος χορηγεί σε κάθε επισκέπτη για τις δουλειές του στο κέντρο της πόλης ένα δημοτικό ποδήλατο με την προϋπόθεση ότι θα αφήσει το αυτοκίνητό του σ' έναν από τους δημοτικούς υπαίθριους χώρους στάθμευσης!
Κως: Παράδειγμα προς μίμηση έχει καταστεί το νησί των Δωδεκανήσων αφού οι πλατείες και οι δρόμοι του σφύζουν από δίτροχα. Το δίκτυο ποδηλατόδρομων διευκολύνει όχι μόνο τους ντόπιους αλλά και τους τουρίστες στις μετακινήσεις τους.