Η οικονοµική κρίση χτυπάει το µποτιλιάρισµα

Εκδότης: 
TA NEA

Η οικονοµική κρίση χτυπάει το µποτιλιάρισµα

Μειώθηκαν οι µετακινήσεις µε Ι.Χ. λόγω της «αλµυρής» βενζίνης

Κατά 20% αυξήθηκε σε ορισµένους κεντρικούς δρόµους της Αθήνας (όπως για παράδειγµα η Λεωφόρος Καβάλας) η µέση ωριαία ταχύτητα των οχηµάτων! Μπορεί να ακούγεται εξωπραγµατικό, όµως αυτό υποστηρίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, που κάνουν µετρήσεις τον τελευταίο καιρό
Οι συγκοινωνιολόγοι εκτιµούν ότι «λόγω της οικονοµικής κρίσης οι δρόµοι ορισµένες ώρες της ηµέρας δεν έχουν τον ίδιο κυκλοφοριακό φόρτο που είχαν πριν από την κρίση». Αυτό συµβαίνει διότι οι πολίτες, εξαιτίας της αύξησης της τιµής της βενζίνης και των οικονοµικών δυσκολιών που αντιµετωπίζουν, έχουν µειώσει τις µετακινήσεις τους µε Ι.Χ.

Σύµφωνα µε µελέτη του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων που δηµοσιοποιήθηκε τον Σεπτέµβριο του 2009, η µέση ωριαία ταχύτητα στους δρόµους της Αθήνας είναι 15-20 χλµ. Η πρόβλεψη ωστόσο ήταν πως το 2012 η ταχύτητα θα µειωνόταν 5-7 χλµ. «Οι προβλέψεις έχουν αλλάξει», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Βασίλης Χαλκιάς. «Η εκτίµηση είναι – δεν έχει γίνει ακόµη µελέτη – ότι σε ορισµένους δρόµους όπως η Αθηνών - Λαµίας και η Λεωφόρος Καβάλας (η εικόνα που έχει δηµιουργηθεί δεν αφορά το κέντρο) οι ταχύτητες είναι αυξηµένες ακόµη και 20%». Σύµφωνα µε τη µελέτη, στους δρόµους της Αθήνας κυκλοφορούν 120.000 καινούργια αυτοκίνητα – µε τα στοιχεία του 2009 – επιβαρύνοντας τους κορεσµένους δρόµους της πρωτεύουσας. Εντούτοις, τα σηµερινά δεδοµένα είναι διαφορετικά. Οπως τονίζει ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος, «ο ηµερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος, µε βάση τα στοιχεία και τις εκτιµήσεις για το πρώτο εξάµηνο του 2010, τις ώρες εκτός αιχµής µειώθηκε κατά µέσο όρο 3%-5%».

Οπως λένε οι συγκοινωνιολόγοι, πλέον έχει µειωθεί και η διάρκεια των ωρών αιχµής. Μέχρι και πέρυσι, ήταν αυτονόητο ότι οι κεντρικοί δρόµοι παρέµεναν µποτιλιαρισµένοι επτά µε εννέα το πρωί και τρεις µε πέντε το απόγευµα. «Μέχρι πρότινος είχαµε ένα πολύ µεγάλο διάστηµα κυκλοφοριακής αιχµής, η συµφόρηση ήταν διαρκής σε διάφορες περιόδους της ηµέρας», τονίζει ο συγκοινωνιολόγος Ιωάννης Χανδάνος.

«Τώρα, λόγω της µείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου περιορίστηκε η περίοδος αιχµής. Και αυτό δηµιουργεί την αίσθηση στον µετακινούµενο ότι έχει βελτιωθεί η κατάσταση». Καθυστέρησε ο κορεσµός
Η µελέτη του 2009 έδειχνε πως σε έντεκα κεντρικούς άξονες του Λεκανοπεδίου (όπως για παράδειγµα η Κηφισού, η Ποσειδώνος, η Κηφισίας, η Αµφιθέας, η Αλεξάνδρας) ο κορεσµός ήταν 60% και η πρόβλεψη ήταν ότι το 2010 θα έφτανε το 67,5%. «Η πρόβλεψη δεν επαληθεύτηκε και σήµερα ο κορεσµός, δηλαδή η «χωρητικότητα» του δρόµου, κυµαίνεται περίπου στα ίδια επίπεδα» συµπληρώνει ο πρόεδρος των συγκοινωνιολόγων.

Στην Αττική Οδό
Ενδεικτική της κυκλοφοριακής κατάστασης που παρατηρείται λόγω της κρίσης είναι η κίνηση στην Αττική Οδό. Οπως λέει ο κ. Χαλκιάς, «το 2007 η κίνηση ήταν 295.000 αυτοκίνητα την ηµέρα, το 2008 300.000, το 2009 307.000. Ωστόσο το 2010, έως τον Αύγουστο, η κίνηση µειώθηκε σε επίπεδα κάτω του 2007 και έφτασε τα 282.000 αυτοκίνητα».

Οπως αναφέρει ο κ. Χανδάνος, «κυκλοφοριακές ανάσες στην πόλη έδωσε επίσης η µείωση της κυκλοφορίας βαρέων οχηµάτων αφού λόγω της κρίσης µειώνεται και η παραγωγή. Συνεπώς µειώνεται και η κίνηση των βαρέων οχηµάτων που µεταφέρουν εµπορεύµατα και προϊόντα».
___________________________________________________

ΑΥΞΗΣΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
Κατά 20% αυξήθηκε η ταχύτητα των αυτοκινήτων σε ορισµένους κεντρικούς δρόµους της Αθήνας, ενώ προβλεπόταν µείωση για το 2010
___________________________________________________

«Να µην πάει χαµένη η ευκαιρία»

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ θεωρούν οι συγκοινωνιολόγοι την άµεση λήψη µέτρων από την Πολιτεία για να µη χαθούν από τη µία τα κυκλοφοριακά οφέλη της κρίσης και από την άλλη για να βελτιωθεί περαιτέρω η κατάσταση στους δρόµους της Αθήνας. Η ευκαιρία δεν πρέπει να πάει χαµένη, λένε. «Δηµιουργήθηκε µία ανάσχεση στον κυκλοφοριακό κορεσµό βασικών οδικών αξόνων που όµως πάει να χαθεί. Εως σήµερα, για παράδειγµα, δεν έχει γίνει κάτι για να κερδηθεί η αξιοπιστία των δηµοσίων συγκοινωνιών», τονίζει ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος.

Στο ίδιο µήκος κύµατος και ο συγκοινωνιολόγος κ. Ιωάννης Χανδάνος σηµειώνει πως ανάµεσα στις παρεµβάσεις που θα µπορούσαν να γίνουν είναι οι πεζοδροµήσεις, η δηµιουργία ουσιαστικών ποδηλατόδροµων – που θα οδηγούν σε γειτονιές αλλά και σε σταθµούς Μετρό – η αστυνόµευση της παράνοµης στάθµευσης, η επέκταση της ελεγχόµενης. Βοήθεια θα προσφέρουν και οι επεκτάσεις του Μετρό, του τραµ, του προαστιακού.

Αρθρογράφος: 
Προκόπης Γιόγιακας, Μάνος Χαραλαµπάκης
Ημερομηνία: 
Τετάρτη, 6 Οκτώβριος, 2010
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
Filopodaros
Εικόνα Filopodaros
Απών/απούσα

Το θέμα του άρθρου δεν είναι το ποδήλατο, αλλά το ποδήλατο αναφέρεται στη 2η θέση ως λύση του κυκλοφοριακού μετά από τις πεζοδρομήσεις.

Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
contact