Το ποδήλατο μετατρέπεται πλέον και στην Ελλάδα σε ένα καθημερινό μέσο μεταφοράς δίνοντας νέες προοπτικές στην αγορά.
Τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τη χρήση του στη σύγχρονη εποχή και οικονομική συγκυρία, που διανύουμε, είναι πολλά καθώς συνδυάζει λύσεις σε θέματα φυσικής κατάστασης και ευεξίας του πληθυσμού, προσφέροντας ένα ποιοτικότερο και οικονομικότερο τρόπο ζωής και συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην προστασία του περιβάλλοντος.
Το franchising ως μέθοδος ανάπτυξης παρουσιάζεται ως η καταλληλότερη επιλογή για το νέο επενδυτή που θέλει να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση στο χώρο του ποδηλάτου, καθώς του παρέχει τεχνογνωσία και εμπειρία, δύο εργαλεία απαραίτητα για μια επιτυχή πορεία στον κλάδο.
Το ποδήλατο ως μεταφορικό μέσο σε Ελλάδα και Ευρώπη
Σε σχέση με την Ευρώπη, η Ελλάδα έχει ακόμα πολλά περιθώρια βελτίωσης και αύξησης στη χρήση του ποδηλάτου. Ο Έλληνας εμφανίζεται σήμερα πιο ενημερωμένος για το ποδήλατο από ποτέ και μπορεί να αξιολογήσει τα διαφορετικά είδη σε σχέση με αυτό που του προσφέρουν. Η Ευρωπαϊκή εμπειρία (κουλτούρα) στη χρήση του ποδηλάτου έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης που σημειώνεται στην Ελλάδα και η χρήση του ποδηλάτου γίνεται τρόπος ζωής, που βρίσκει όλο και μεγαλύτερη ανταπόκριση, με πολλούς να θέλουν να τον ακολουθήσουν.
Όπως επισημαίνει ο κ. Τάκης Ξουρής, Γενικός Διευθυντής της αλυσίδας Cyclist.gr, «το ποδήλατο αποτελεί μια σημαντική πρόταση που συνδυάζει λύσεις στα προβλήματα της παχυσαρκίας, της προστασίας του περιβάλλοντος, του κυκλοφοριακού, της αύξησης του κόστους μετακίνησης. Έτσι, σταδιακά ο κόσμος βλέπει τη χρήση του ποδηλάτου σαν κάτι που πρέπει να βάλει στη ζωή του».
Και ενώ στην Ελλάδα το ποδήλατο κερδίζει συνεχώς έδαφος ως φιλοσοφία και τρόπος ζωής προκαλώντας αύξηση της ζήτησης στην αγορά, στην Ευρώπη -που εδώ και χρόνια είναι μια παγιωμένη συνήθεια- η αγορά του έχει επηρεαστεί σε κάποιο βαθμό από την κρίση. Σύμφωνα με στοιχεία του COLIBI / Bike Europe, η Ευρώπη το 2009 παρουσίασε μείωση τόσο στις πωλήσεις ποδηλάτων όσο και στις εισαγωγές και την παραγωγή. Αυτό το αποτέλεσμα αφορά μεγάλες χώρες της αγοράς ποδηλάτου όπως Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία και Βέλγιο. Από την άλλη, χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία κατάφεραν να παρουσιάσουν αύξηση στις πωλήσεις τους το 2009, χάρη στις πολιτικές που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις τους με σκοπό την ενδυνάμωση της αγοράς.
«Στην Ελλάδα το ποδήλατο έχει μεγάλες δυνατότητες διάδοσης και μπορεί να ακολουθήσει τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και του Κόσμου όπου το έχουν εντάξει μέσα στην καθημερινότητά τους σαν μέσο μεταφοράς σαν διασκέδαση, σαν ψυχαγωγία, σαν άθληση», τονίζει ο κ. Ελευθέριος Ακριτίδης, Διευθύνων Σύμβουλος του δικτύου Ο ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ. «Οι καιρικές συνθήκες της Ελλάδας είναι όλο το χρόνο καλές, επικρατεί θερμό κλίμα, οι ατελείωτες ομορφιές της φύσης που υπάρχουν και οι ποικιλίες διαδρομών κάνουν την ποδηλασία προσιτή στο κάθε ένα από εμάς», συμπληρώνει.
Η παραγωγή του ποδηλάτου στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Αλεξίου, Eμπορικό Διευθυντή της Ideal, το 2010 πωλήθηκαν 350.000 ποδήλατα όλων των κατηγοριών από όλα τα σημεία, ενώ η παραγωγή ποδηλάτων ανήλθε στα 150.000 ποδήλατα με απόκλιση 5%. Από τον αριθμό αυτό το 70% των ποδηλάτων που πωλούνται είναι από εξειδικευμένα καταστήματα. Η εγχώρια παραγωγή στην Ελλάδα είναι μικρή, αφού οι εταιρείες που κατασκευάζουν ή συναρμολογούν ποδήλατα είναι λιγότερες από πέντε, προσπαθώντας να αντέξουν τον ανταγωνισμό από τα εισαγόμενα ποδήλατα. Πρωταγωνιστής στην παραγωγή ποδηλάτου στη χώρα μας είναι ο επιχειρηματίας κ. Αγγ. Μανιατόπουλος, η εταιρεία του οποίου κατασκευάζει τα ποδήλατα Ιdeal που κυκλοφορούν όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Άλλες εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή ποδηλάτου είναι η Κοκκότη στην Αθήνα, η Κυκλοποδηλατική στη Θεσσαλονίκη και η Βογιατζής Γιώργος, με ποδήλατα custom made στη Ρόδο.
Οι προοπτικές στην ελληνική αγορά
Είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα μόνο ένας στους 40 κάνει ποδήλατο, ενώ σε άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες η αναλογία είναι ένας στους 8. Δεδομένης όμως της ανοδικής τάσης που παρατηρείται τα τελευταία δύο χρόνια στην αγορά, τώρα είναι η κατάλληλη συγκυρία για επένδυση στον κλάδο του ποδηλάτου. Η πρόκληση της εποχής που είναι η εξοικονόμηση χρημάτων από τους καταναλωτές μπορεί να μεταφραστεί σε επένδυση από τον επιχειρηματία, σε μια πρόταση για ποιοτικότερο τρόπο ζωής.
Για να έχουν βέβαια νόημα τα παραπάνω θα πρέπει να υπάρχει διάρκεια στην ανοδική αυτή τάση που παρατηρείται και να μην είναι απλώς μια τάση της εποχής. Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Αλεξίου της Ideal, «η αυξανόμενη χρήση που σημειώνεται τα δύο τελευταία χρόνια δεν είναι παροδική. Θα συνεχιστεί και μάλλον με μεγαλύτερη ένταση, καθώς φαίνεται πως το ποδήλατο τείνει να γίνει τρόπος ζωής».
Σύμφωνα με τον κ. Ελευθέριο Ακριτίδη του δικτύου Ο ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ «Το ποδήλατο αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς πέρα από τις πρωτοβουλίες που έχουν παρθεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την προώθησή του, πρακτικά είναι ένα από τα λίγα μέσα που υποστηρίχθηκε από τον ίδιο τον πολίτη, μια και το ποδήλατο μπορεί να γίνει κομμάτι του εαυτού μας καθώς όπου χωράει ένας πεζός χωράει και το ποδήλατο» όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
«Μόλις τώρα ξεκινάμε και υπάρχει δρόμος για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη», συμπληρώνει ο κ. Τάκης Ξουρής των Cyclist.gr.
Ποδήλατο και franchising
Σε αυτή την εικόνα το franchising είναι εκείνη η μέθοδος ανάπτυξης που θα δώσει στον κλάδο του ποδηλάτου την έκταση την οποία χρειάζεται και τη μεγαλύτερη δυνατή γεωγραφική κάλυψη.
Τα πλεονεκτήματα ένταξης σε ένα δίκτυο franchise
O σύγχρονος επιχειρηματίας που θέλει να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση στο χώρο του ποδηλάτου θα πρέπει να γνωρίζει ότι η αγορά του παγκοσμίως είναι αρκετά σύνθετη, μια και εκτός από τα προϊόντα, βασίζεται και στο επίπεδο των υπηρεσιών. «Τα ποσοστά κέρδους για τον επιχειρηματία δεν είναι μεγάλα και έτσι πρέπει να κινηθεί σωστά, επιλέγοντας τα σωστά προϊόντα, το κατάλληλο προσωπικό και να προσπαθήσει να δημιουργήσει μια θετική εμπειρία στον καταναλωτή που θα γίνει στη συνέχεια συχνός πελάτης του καταστήματος» δηλώνει ο κ. Τάκης Ξουρής των Cyclist.gr και συμπληρώνει: «Δεδομένων των παραπάνω νομίζω ότι η μέθοδος του franchising που βασίζεται σε ένα επιτυχημένο concept βοηθάει το νέο επιχειρηματία να έχει το μικρότερο δυνατό ρίσκο και την γρηγορότερη δυνατή ανάπτυξη, δύο παράγοντες πολύ σημαντικούς για την επιτυχία, ιδιαίτερα στην εποχή που ζούμε».
«Η ένταξη σε ένα δίκτυο franchise μπορεί να δώσει στον επενδυτή τη δυνατότητα να ξεχωρίσει στην τοπική αγορά καθώς θα έχει τη στήριξη του προμηθευτή του», τονίζει ο κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος, Ιδιοκτήτης του δικτύου World of Bike. Επίσης, όπως συμπληρώνει, θα μπορεί να επωφεληθεί από τις εκπτώσεις που μπορεί να κάνει μια αλυσίδα χάρη στον όγκο ποδηλάτων που εμπορεύεται συνολικά.
Σχεδιασμός και μοντέλο ανάπτυξης
«Τα εξειδικευμένα καταστήματα στο λιανεμπόριο είναι μια ιδιαίτερη αγορά και απαιτούν προσοχή τόσο στο σχεδιασμό όσο και στο μοντέλο ανάπτυξης», τονίζει ο κ. Παναγιώτης Ρουσόπουλος, Γενικός Διευθυντής της THE FRANCHISE CO. «Προϋποθέτουν: α) Ολοκληρωμένο concept (λειτουργικά, αισθητικά, μοναδικό μοντέλο εξυπηρέτησης κ.λπ.) β) Πολυκάναλη ανάπτυξη γ) Στρατηγικές συμμαχίες με πρωτοπόρους προμηθευτές και μάλιστα με ιδιαίτερη σχέση υποστήριξης δ) Τεχνογνωσία και πάθος ε) Αξιοποίηση σύγχρονων μοντέλων διασύνδεσης, πιστότητας και δέσμευσης των πελατών στ) Ολιστική προσέγγιση στο χώρο ζ) Ιδιαίτερα προσεκτική επιλογή franchisees και τέλος η) Ένα ιδιαίτερα προσεκτικά σχεδιασμένο σύστημα franchise ικανό να εξυπηρετήσει με συνέπεια το concept».
Παράλληλα, τονίζει ο κ. Ρουσόπουλος, «θα πρέπει η αγορά να έχει «διάρκεια» για να αποφύγουμε τραυματικές εμπειρίες άλλων κλάδων. Η ποδηλασία -και όχι το ποδήλατο ως αντικείμενο- έχει διάρκεια μια και απαντά σε πολλαπλές προκλήσεις: εναλλακτική στάση ζωής, περιβαντολλογική προσέγγιση, ευεξία και υγεία, οικονομία, διασκέδαση, δικτύωση, κοινωνική συσπέιρωση κ.ο.κ.».
Τι να προσέξει ο franchisee
Για το στρατηγικό σχεδιασμό της ανάπτυξης ενός δικτύου με καταστήματα ποδηλάτου πρέπει να ληφθεί υπόψη η πληθυσμιακή ένταση στην περιοχή, ώστε να αυξηθούν και τα περιθώρια κέρδους του επιχειρηματία. Όπως δηλώνει ο κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος της World of Bike, η πληθυσμιακή ένταση στα αστικά κέντρα της Ελλάδας είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή της επαρχίας και ο κόσμος χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο το ποδήλατο για τις μετακινήσεις του. Επίσης, για τη σωστή επιλογή σημείου συμπληρώνει, πως «ο franchisee θα πρέπει να προσέξει να μην υπάρχουν άλλα μεγάλα σημεία πώλησης ποδηλάτων στην περιοχή, τα οποία θα επηρεάσουν το μερίδιο αγοράς του καταστήματος».
«Η αγορά του ποδηλάτου δεν είναι καινούργια στην Ελλάδα παρά το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσμος και επαγγελματικά, την ανακαλύπτει τώρα», τονίζει ο κ. Τάκης Ξουρής από τη cyclist.gr. «Με τους σωστούς συνεργάτες κάποιος μπορεί να μπει στην αγορά και να δημιουργήσει», συμπληρώνει.
Συμπερασματικά
Καθώς το ποδήλατο κερδίζει συνεχώς έδαφος στην προτίμηση του αγοραστικού κοινού τα περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου τείνουν αυξανόμενα. Σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι πάντα η ποιοτική εξυπηρέτηση και η θετική εμπειρία που εισπράτει ο πελάτης στο κατάστημα. Απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε να χτιστεί η αναγκαία επαναληψιμότητα των επισκέψεων του κοινού, για την κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν.
Γιατί το ποδήλατο δεν είναι απλά μια αγορά, αλλά πάνω από όλα εμπειρία και τρόπος ζωής.