![Εικόνα velocko Εικόνα velocko](https://www.podilates.gr/sites/default/files/pictures/picture-2824.jpg)
Στις 14 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στο Άμστερνταμ - μιας και η Ολλανδία έχει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης - το άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης ήταν η προώθηση του ποδηλάτου. Παρών στο συμβούλιο ήταν και ο αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Γιάννης Τσιρώνης. Είπε πολλά ωραία πράγματα για τη βιώσιμη μετακίνηση, για εκστρατείες προώθησης της χρήσης ποδηλάτου, για επέκταση των δικτύων πεζοδρόμων. Όμως καιρός είναι η θεωρία για προώθηση της χρήσης ποδηλάτου να γίνει επιτέλους πράξη. Διότι τα παραπάνω έχουν ακουστεί πολλές φορές στο παρελθόν από τους Έλληνες αρμοδίους.
Μάλιστα, οι Ολλανδοί που έχουν το know how στο θέμα της μετακίνησης με ποδήλατο παρουσίασαν στο Συμβούλιο καλές πρακτικές και πρόσφεραν στους υπουργούς έναν οδηγό με καλά παραδείγματα ποδηλατικών έργων που έχουν υλοποιηθεί σε άλλες χώρες. Μένει να δούμε πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να δούμε κάποια απ' αυτά να εφαρμόζονται στη χώρα μας...
Σχέδια και απλά πράγματα για το ποδήλατο που δεν υλοποιούνται:
-Τι γίνεται με την κατασκευή του βόρειου κομματιού του ποδηλατικού άξονα Κηφισιά - Φαληρικός όρμος, δηλαδή με τον ποδηλατόδρομο Γκάζι - Κηφισιά (που αποτελεί συνέχεια του ποδηλατόδρομου Φάληρο - Γκάζι), το οποίο είναι έργο του ΥΠΕΚΑ; Γιατί δεν ξεκινάει; Ένας σημαντικός ποδηλατόδρομος που έχει σχεδιαστεί να περνάει από το Κέντρο της Πρωτεύουσας και από πάρα πολλούς Δήμους;
- Τι γίνεται με το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατόδρομων της Αθήνας που πλέον έχει ενταχθεί στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας
(ΟΡΣΑ);
-Γιατί έως τώρα το ΥΠΕΚΑ δεν έχει οργανώσει μία καμπάνια για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου;
-Γιατί δεν υπάρχει συνεννόηση φορέων - Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων - για μία συντονισμένη καμπάνια για το ποδήλατο;
-Γιατί οι υπεύθυνοι της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Ηλεκτρικός, Τραμ) δεν ενθαρρύνουν τη μετακίνηση με ποδήλατο σε συνδυασμό με τα μέσα σταθερής τροχιάς;
Τα σημαντικότερα σημεία από το δελτίο τύπου που εξέδωσε το Υπουργείο για τη συμμετοχή του κ.Τσιρώνη στο Άμστερνταμ
«Ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας Γιάννης Τσιρώνης, συμμετείχε σήμερα στο άτυπο Συμβούλιο υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος της ΕΕ, στο Άμστερνταμ».
Tόνισε μεταξύ πως άλλων πως η βιώσιμη κινητικότητα μπορεί να φέρει εξοικονόμηση κόστους, βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και μείωση των εκπομπών CO2.
«Βιώσιμη κινητικότητα σημαίνει μετακινήσεις μέσω μεταφορικών μέσων που είναι φιλικά στο περιβάλλον, χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς, δίνοντας προτεραιότητα στο περπάτημα, το ποδήλατο, τα δημόσια μέσα μεταφοράς και την ταυτόχρονη μετακίνηση κατά το δυνατόν περισσότερων επιβατών ανά ΙΧ.
Η μετάβαση σε μηδενικές ή πολύ χαμηλές εκπομπές από τις οδικές μεταφορές χρειάζεται γρήγορα, χαμηλού κόστους μέτρα, έτσι ώστε οι μετακινήσεις στις πόλεις να μην εξαρτώνται από το αυτοκίνητο αλλά από πιο πράσινα μέσα μεταφοράς. Τέτοια μέτρα π.χ είναι:
• η βελτίωση των δημόσιων μέσων μεταφοράς έτσι ώστε αυτά να είναι ελκυστικότερα στον πολίτη,
• η επέκταση των δικτύων πεζοδρόμων στις πόλεις,
• η προώθηση της χρήσης ποδηλάτων,
• η περαιτέρω ανάπτυξη των λεωφορειολωρίδων,
• η αντικατάσταση των παλαιών λεωφορείων και των κρατικών οχημάτων με νέα ηλεκτρικά ή με φυσικό αέριο και
• η αλλαγή καυσίμου στα ταξί.
Ταυτοχρόνως, πρέπει να επενδύσουμε σε υποδομές όπως το μετρό, το τραμ και τα τρόλεϊ.
Επιπρόσθετα, το σωστό μίγμα οικονομικών κινήτρων μπορεί να περιλαμβάνει από ενισχύσεις για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων με νέα (όπως π.χ το μέτρο της απόσυρσης) έως τη φορολόγηση των οχημάτων (τέλη κυκλοφορίας και τέλη ταξινόμησης) βάσει των εκπομπών τους, τη φορολόγηση των καυσίμων ανάλογα με την ποιότητά τους ή τη θέσπιση ειδικού τέλους στάθμευσης στα κέντρα των πόλεων.
Τέλος, πρέπει να ενισχύσουμε τις προσπάθειές μας για μεγαλύτερη ανάμιξη της κοινωνίας των πολιτών. Για το σκοπό αυτό πρέπει να οργανώσουμε ενημερωτικές εκστρατείες, ημέρες χωρίς αυτοκίνητο, εκστρατείες προώθησης του ποδηλάτου κλπ, με την ενεργό συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών, των εμπλεκόμενων ενδιαφερόμενων φορέων, των ΜΚΟ καθώς επίσης και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων».
Ενδιαφέρον πάντως θα έχει να δούμε μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα - για παράδειγμα μετά από ένα χρόνο - τι από τα παραπάνω θα υλοποιηθεί.
Κύριε Μάνο,δεν νομίζεται πως είναι ώρα να τους δώσουμε μία παράταση χρόνου.![](/sites/default/files/smileys/laugh.gif)