Με απώτερο στόχο να περιοριστεί η επέκταση του αστικού ιστού της πόλης (κάτι που την καθιστά και ακριβότερη) και να «ζωντανέψει» και πάλι το κέντρο μέσω μιας σειράς αναπλάσεων χώρων και πεζοδρομήσεων, δημιουργίας μητροπολιτικών πάρκων αλλά και ποδηλατόδρομων, με τον παράλληλο περιορισμό χρήσης του Ι.Χ., παρουσιάστηκε χθες από την υπ. Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη το πρόγραμμα «Αθήνα-Αττική 2014».
Η κ. Μπιρμπίλη επεσήμανε το συμβολικό χαρακτήρα της χρονολογίας του προγράμματος, το οποίο, όπως είπε, σηματοδοτεί τη δεκαετία της χαμένης ευκαιρίας μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, τόνισε πως η Αθήνα αναζητά απεγνωσμένα τη σύγχρονη ταυτότητά της, ενώ υποστήριξε πως το πρόγραμμα δεσμεύει ως προς τους στόχους του το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί με τη μορφή νομοσχεδίου έως τα τέλη του έτους. Αντίστοιχο πρόγραμμα αναπλάσεων θα παρουσιαστεί εντός των επόμενων έξι μηνών και για την περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Πεζοδρομείται η Πανεπιστημίου
Μία από τις πλέον εντυπωσιακές εξαγγελίες είναι η πεζοδρόμηση της οδού Πανεπιστημίου (φωτό-μακέτα). Το σχέδιο αποσκοπεί στην αποφόρτιση του κέντρου από το αυτοκίνητο και στην ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας. Θεμέλιο της αναβάθμισης της δημόσιας συγκοινωνίας θα είναι το τραμ, το οποίο προβλέπεται να συνεχίσει την πορεία του από τη πλατεία Συντάγματος σε Πανεπιστημίου και Πατησίων.
Σε πεζόδρομο θα μετατραπεί και η Λ. Βασιλίσσης Όλγας, με την οποία θα επιτευχθεί η ενοποίηση του Ζαππείου και του Εθνικού Κήπου με τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου και θα συμπληρωθεί η μεγάλη διαδρομή της σύνδεσης των αρχαιολογικών χώρων μέσω της Δ. Αρεοπαγίτου και της Αποστ. Παύλου. Το έργο θα έχει δημοπρατηθεί έως το τέλος του έτους, ενώ από τον πεζόδρομο θα διέρχονται μόνο μέσα μαζικής μεταφοράς -με εξαίρεση τα τρόλεϊ- στο πλάτος των υφιστάμενων λωρίδων του τραμ. Επιπλέον, προβλέπονται η μονοδρόμηση των δύο βασικών οδικών αξόνων της Λ. Αχαρνών και της Λ. Πατησίων και η λειτουργία τους ως ζεύγος κινήσεων αντίθετης φοράς, ώστε να προκύψει χώρος για τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων και ποδηλατόδρομου αλλά και για τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.
«Λίφτινγκ» στο ιστορικό κέντρο
Εντός του μήνα αναμένεται να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της πλατείας Θεάτρου και της οδού Μενάνδρου, δύο εξαιρετικά υποβαθμισμένων σημείων στο ιστορικό κέντρο.
Από τις πλέον ενδιαφέρουσες ιδέες είναι να κηρυχθεί η οδός Ευριπίδου δρόμος των «μπαχαρικών και των παραδοσιακών μαγαζιών», εγχείρημα που αν πετύχει θα επεκταθεί και σε άλλους δρόμους της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Κύριο «στοίχημα» είναι η παραμονή στην περιοχή των ιδιοκτητών καταστημάτων με την παράλληλη αναβάθμιση των κτιρίων τους. Επιπλέον, προχωρούν έργα αναπλάσεων σε υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου, όπως στις πλατείες του Αγ. Παντελεήμονα, της Αττικής και του Αγ. Νικολάου Αχαρνών.
Η πλατεία του Αγ. Παντελεήμονα πρόκειται να μεγαλώσει για να καταστεί χώρος συνύπαρξης ανθρώπων διαφόρων εθνικοτήτων. Στις προβλεπόμενες παρεμβάσεις στις άλλες δύο πλατείες θα αυξηθεί το πράσινο. Αναπλάσεις προγραμματίζονται και σε πλατείες και χώρους στον Κολωνό, στα Άνω Λιόσια αλλά και στα Καμίνια του Πειραιά, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στην ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος και στη σύνδεσή του με τον Κεραμεικό και τον Ελαιώνα.
Μητροπολιτικές παρεμβάσεις
Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή του προσώπου της Αθήνας θα διαδραματίσει η ανάπλαση του φαληρικού όρμου προκειμένου η πόλη να αποκτήσει πρόσβαση στη θάλασσα. Στόχος είναι το θαλάσσιο μέτωπο να διαμορφωθεί σε ένα τεράστιο πάρκο, το οποίο θα έχει ενιαία φυσιογνωμία με αυτήν του περιβάλλοντα χώρου του συγκροτήματος της Λυρικής Σκηνής στο Φαληρικό Δέλτα. Μεγάλος στόχος για το υπουργείο Περιβάλλοντος παραμένει και η μετατροπή του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό σε μητροπολιτικό πάρκο.
Επιπλέον, προβλέπονται η αναβάθμιση του Ελαιώνα, η δημιουργία δύο ενοποιημένων μητροπολιτικών πάρκων, αυτών του Γουδή και των Ιλισίων, η αξιοποίηση του πάρκου «Αντώνης Τρίτσης» ως ενιαίου χώρου πρασίνου και αναψυχής και η αναβάθμιση της οδού Πειραιώς. Χαρακτηριστική των επιλογών του υπ. Περιβάλλοντος για την επόμενη ημέρα της Αθήνας είναι η δημιουργία πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου από το φαληρικό όρμο μέχρι τα λιμανάκια Βουλιαγμένης και από την Κηφισιά στο φαληρικό όρμο.
50ή η Αθήνα στην ακρίβεια
Την 50ή θέση ανάμεσα σε 400 πόλεις παγκοσμίως καταλαμβάνει η Αθήνα ως προς το κόστος ζωής, βάσει των αποτελεσμάτων της ετήσιας έρευνας της ECA, εταιρείας συμβουλευτικών υπηρεσιών της Μ. Βρετανίας. Η έρευνα βασίζεται στο κόστος αγαθών και υπηρεσιών όπως κατοικίας, τροφίμων, διασκέδασης, ένδυσης κ.ά. Η ακριβότερη πόλη είναι το Τόκιο και ακολουθούν το Όσλο και η Λουάντα (πρωτεύουσα της Αγκόλα), ενώ μεγάλη έκπληξη ήταν το Λονδίνο, το οποίο δεν περιλαμβάνεται στις 50 ακριβότερες πόλεις του κόσμου.