«Είναι άλλη αίσθηση να κυλάς με το ποδήλατο στο δρόμο, ειδικά τα βράδια που έχει ησυχία, με το φεγγάρι να σε ακολουθεί. Το ποδήλατο, εκτός από χρηστικό, είναι ξέρεις και απόλαυση»., μου λέει ο Νίκος. Όχι, δεν ξέρω, γιατί είμαι από αυτούς που δεν έμαθαν ούτε να στρίβουν με το ποδήλατο. Ίσως το ενδιαφέρον μου για τους Ποδηλάτες και η εκτίμησή μου γι’ αυτά που κάνουν, να σχετίζονται και με αυτό, ότι δηλαδή θα ήθελα να μάθω… Κι έτσι ήταν πραγματικά ωραίο που είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μια από τις συνελεύσεις τους και να μιλήσω με τον Νίκο, τον Τάσο και άλλους. Εξάλλου, οι Ποδηλάτες οργανώνουν κατά καιρούς ΚΑΙ μαθήματα ποδηλάτου! Αλλά κυρίως κάνουν πολλές και σοβαρές παρεμβάσεις για τη χρήση του ποδηλάτου στη χώρα μας.
Έχετε ξεκινήσει όλοι σας από μικροί με το ποδήλατο;
Εμείς γενικά ναι. Υπάρχει όμως και κόσμος που έμαθε ποδήλατο στα 25 του ή και μεγαλύτερος. Επίσης υπάρχουν και πολλοί καπνιστές ποδηλάτες, δεν είναι δηλαδή όλοι αυτόματα της υγιεινής ζωής. Οι αλλαγές πάντως στον οργανισμό, είναι θεαματικές ήδη μετά από 1-2 μήνες χρήσης ποδηλάτου. Εκτός του ότι είναι το τέλειο αγχολυτικό, σου φεύγει η αρνητική διάθεση, η ένταση και το στρες.
Πότε ξεκινήσατε και πώς εξελίχθηκε η πορεία σας;
Η πρώτη ποδηλατοπορεία που οργανώσαμε ήταν πριν πέντε χρόνια. Έχουμε οργανώσει κυνήγια θησαυρού, εξορμήσεις, βόλτες, 24ωρα ποδηλάτου, και πολλά άλλα. Πλέον όμως, υπάρχουν πολλές ομάδες και σε τοπικό επίπεδο, που διοργανώνουν δράσεις, κι έτσι στραφήκαμε κυρίως στην κινηματική δράση και στις πολιτικές-θεσμικές παρεμβάσεις.
Και ποιες είναι αυτές οι παρεμβάσεις;
Μέλος μας συμμετέχει στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας για την αναμόρφωση του ΚΟΚ. Διεκδικούμε δυναμικά την είσοδο των ποδηλάτων στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πάντα βέβαια σε λογικά πλαίσια. Αν δηλαδή οι συρμοί είναι γεμάτοι κόσμο σε ώρα αιχμής, απλώς μπαίνεις στον επόμενο, ή προτιμάς ένα σπαστό ποδήλατο. Η συνεργασία μας με τον Ηλεκτρικό είναι πολύ καλή, επιτρέπουν τα ποδήλατα σε κάποια βαγόνια και πήραν τη γνώμη μας για την κατασκευή ράμπας και δέστρας (θέσεις για παρκινγκ ποδηλάτων) στους σταθμούς. Τώρα γίνονται και κάποια μεγαλύτερα βήματα με το Μετρό, που έκανε μια πιλοτική εφαρμογή για το ποδήλατο τον Σεπτέμβριο. Κάνουμε προτάσεις στον ΟΑΣΑ για την είσοδο ποδηλάτων με ειδική σήμανση στις λεωφορειολωρίδες. Έχουμε έρθει σε επαφή με το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Μιλάμε με τους δήμους για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων – ήδη έχουν κατασκευαστεί συνολικά 26 χλμ σε διάφορους δήμους της Αττικής. Πρόσφατα μοιράσαμε ερωτηματολόγια στους υποψήφιους δημάρχους και οι απαντήσεις τους αναρτήθηκαν στη σελίδα μας.
Τώρα που μιλάμε γι’ αυτό, παρατηρώ ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι έχουν συμπεριλάβει στις διακηρύξεις τους το ποδήλατο. Πιστεύετε ότι υπάρχει και κάποια εκμετάλλευση του ζητήματος;
Βέβαια και υπάρχει. Κοίταξε όμως: Από εκεί που τη λέξη ποδήλατο στην Ελλάδα την έψαχνες στο λεξικό, έγινε λέξη καθημερινής χρήσης. Και μόνο που ακούγεται από τους πολιτικούς, έστω για τους δικούς τους λόγους, είναι πάντως καλό για το ποδήλατο. Είναι και λογικό να συζητιέται και να περιλαμβάνεται στην ατζέντα τους, αφού γίνεται ζήτημα. Το θέμα είναι από κει και πέρα τι γίνεται. Χρειάζεται να ασκούμε διαρκώς πίεση. Σε τοπικό επίπεδο πάντως έχουμε καταφέρει κάποια πράγματα. Βεβαίως είναι στη μέση και οι κομματικές κόντρες, όπως αυτή που ανάγκασε τα 17 χλμ ποδηλατοδρόμου στα βόρεια προάστια να σταματούν στα Μελίσσια, λόγω πολιτικών αντιπαραθέσεων στο δημοτικό συμβούλιο.
Βλέπετε πάντως κάποια αλλαγή προς το καλύτερο;
Για το ότι ζούμε στην Ελλάδα, που η τηλεόραση και η θέση παρκινγκ είναι οι βασικές ανάγκες, έχουν ήδη γίνει πολλά. Από εκεί που ήμασταν μετρημένα κουκιά, στην τελευταία ποδηλατοπορεία ήμασταν 6-7 χιλιάδες, περισσότεροι δηλαδή από τον Ποδηλατικό γύρο της Αθήνας. Το να κινητοποιείς τόσο κόσμο, ιδιαίτερα σε μια εποχή απάθειας, είναι θετικό και ελπιδοφόρο. Γενικά κινητοποιούμαστε υπέρ του ελεύθερου χώρου και κατά της τσιμεντοποίησης. Γι’ αυτό κι έχουμε συμμετάσχει και σε άλλου είδους πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη χρήση ελεύθερου χώρου, όπως δράσεις για την Πάρνηθα, τον Ελαιώνα, το πάρκο Ελληνικού, πάρκα σε γειτονιές, κλπ.
Και στο δρόμο, σας προσέχουν περισσότερο από πριν;
Ναι, σίγουρα είναι καλύτερα τα πράγματα. Η συμπεριφορά των οδηγών ΙΧ έχει βελτιωθεί. Αν δεν είχαν ανακαλυφθεί και τα κινητά, η ν. 1 αιτία ατυχημάτων στο δρόμο, θα ήταν ακόμη καλύτερα. Τα ποδήλατα άλλωστε είναι πλέον πιο συχνό, πιο καθημερινό φαινόμενο στο δρόμο. Πριν ήταν κάποιοι λίγοι, που έμοιαζαν γραφικοί. Γι’ αυτό και παλιότερα οι ποδηλάτες χαιρετούσαν ο ένας τον άλλον, με νεύματα ή με το κουδουνάκι στον δρόμο. Τώρα πια όχι τόσο, είμαστε περισσότεροι και γίναμε πιο συνηθισμένοι!
Η οικονομική κρίση έπαιξε ρόλο;
Ναι, η κρίση έχει ωθήσει προς το ποδήλατο. Με την αύξηση της βενζίνης, αυξήθηκε και ο αριθμός των ποδηλατών στο δρόμο. Ένα μέρος από αυτό το 20% που μείωσε τη χρήση ΙΧ, διοχετεύτηκε στα μέσα μαζικής μεταφοράς και το ποδήλατο. Αν αλλάξει πάντως τελικά η αστική μετακίνηση, θα είναι πολλά τα οφέλη. Το κόστος της βενζίνης οδηγεί στον περιορισμό αγοράς αυτοκινήτου, έστω δεύτερου! Έτσι παράλληλα βελτιώνεται και η υγεία. Συνακόλουθα μειώνεται και το κόστος ασφάλισης. Γι’ αυτό στο εξωτερικό, στη Σουηδία πχ, οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης πριμοδοτούν τη χρήση ποδηλάτου.
Στην ιστοσελίδα σας www.podilates.gr φαίνεται πάντως να γίνονται ένα σωρό πράγματα...
Η ιστοσελίδα μας λειτουργεί κάπως σαν συντονιστικό, σαν πόλος σύνδεσης των ομάδων μεταξύ τους, και σαν χώρος για πρωτοβουλίες, συζητήσεις, ανταλλαγή απόψεων και ιδεών, ανακοινώσεων. Αναρτώνται ανακοινώσεις για δράσεις και πρωτοβουλίες κι άλλων ομάδων, όπως το Bicycle Film Festival (11-14 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννη), το Critical Mass, το Freeday, κ.ά. Υπάρχει πάντως και άπειρο υλικό ενημέρωσης για ειδικότερα θέματα χρήσης ποδηλάτου, καθώς και ένα φόρουμ, στο οποίο μπορεί κανείς να εγγραφεί.
Τι ετοιμάζετε στο άμεσο μέλλον;
Πολλά, που τα αποφασίζουμε συλλογικά και ανεβαίνουν και στην ιστοσελίδα. Θα εντατικοποιήσουμε τις παρεμβάσεις μας, όπως αναφέραμε παραπάνω. Θα βγει σύντομα ένα βιβλίο με κείμενα που έχουν γραφτεί για ποδηλάτες. Σχεδιάζουμε αυτοκόλλητα καλαίσθητα και ευφάνταστα, έχοντας επηρεαστεί από τη δύναμη του λογότυπου, για την οποία μιλάει η Ναόμι Kλάιν στο NoLogo. Επίσης σχεδιάζουμε μια καμπάνια απέναντι στην υπέρμετρη χρήση ΙΧ σε συνδυασμό και με το αίτημα για ελεύθερους χώρους, που μετατρέπονται σε γκαράζ. Θα θέλαμε να μιλήσουμε με οικονομολόγους και να διερευνήσουμε, ποια είναι η πραγματική συμβολή του ΙΧ στο ΑΕΠ. Αναρωτιόμαστε, δηλαδή, ποιο είναι το κέρδος για την οικονομία της χώρας μας, όταν εισάγουμε αυτοκίνητα;
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
acquia_marina_et.jpg | 15.45 KB |