Ποδηλατόδρομοι αναψυχής και όχι χρήσης
Όσοι από εσάς αποπειραθήκατε να κάνετε ποδήλατο στους ελληνικούς ποδηλατοδρόμους, δε θα αργήσατε να διαπιστώσετε ότι είναι κάτι σαν ” ειδική διαδρομή” για εξελιγμένες τεχνικές ποδηλασίας.
Χρησιμοποιώ πολύ συχνά τους ποδηλατοδρόμους της Κηφισιάς και θα ήθελα να κάνω τις παρακάτω παρατηρήσεις:
1. Οι ποδηλατόδρομοι οριοθετούνται κατά το μήκος τους με σιδερένιους πασσάλους, κάτι σαν στρατιωτάκια – πιόνια σκακιού. Ο σχεδιαστής βρήκε αυτόν ως καταλληλότερο τρόπο να προφυλάξει τον ποδηλατόδρομο από τα αυτοκίνητα, που δεν θα άφηναν να περάσει ανεκμετάλλευτη η ευκαιρία να παρκάρουν.
Τα σιδερένια κάθετα αυτά στοιχεία, πραγματικά προφυλάσσουν τον ποδηλάτη και τους πεζούς από τα αυτοκίνητα. Σε πολλά σημεία όμως, έχουν αρχίσει να τα αφαιρούν και πολλοί παρκάρουν “για λίγο”στα κενά που δημιουργούνται.
Τα κολονάκια, που προστατεύουν τον ποδηλατόδρομο, είναι επικίνδυνα σε μία ενδεχόμενη πτώση του ποδηλάτη.
2. Κατά μήκος συγκεκριμένων ποδηλατόδρομων και στα όρια με το προϋπάρχον πεζοδρόμιο, έχει κατασκευαστεί κανάλι για την απορροή των όμβριων υδάτων.
Ο σκοπός δεν εκπληρώνεται, διότι τα καναλάκια αυτά γεμίζουν με χώματα και φύλλα, οπότε το νερό ακολουθεί την ελεύθερη φυσική του ροή.
Τα κανάλια, καλύπτονται με σχαράκια για λόγους ασφαλείας. Δυστυχώς σε πολλά σημεία, τα σχαράκια έχουν αφαιρεθεί, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος να παγιδευτεί η ρόδα και να ακολουθήσει πτώση, να είναι μεγάλος.
3. Οι ποδηλατόδρομοι έχουν κατασκευαστεί από μπετόν και έχουν επιστρωθεί με αντιολισθητικό υλικό.
Στην πραγματικότητα έχουν κολλήσει ένα καινούργιο πεζοδρόμιο στο ήδη υπάρχον.
Δυστυχώς η αντιολισθητική επίπαση ξεκολλάει σε πολλά σημεία με αποτέλεσμα να έχουμε μπαλώματα και να αποκαλύπτεται το υπόστρωμα.
4. Σε πολλά σημεία, τα φυτά μεγαλώνουν ανεξέλεγκτα, και συχνά χρειάζεται ο ποδηλάτης να να σκύβει ή να λοξοδρομεί προκειμένου να τα αποφύγει.
Μια Καλύτερη σχεδίαση-κατασκευή, θα πρόβλεπε :
1. Αντί για κολονάκια, να τοποθετηθούν οριζόντια στοιχεία από σωλήνα ή μπετόν, τα οποία ελαχιστοποιούν την πιθανότητα τραυματισμού στο πέσιμο και θωρακίζουν τον ποδηλατόδρομο από τα αυτοκίνητα. (Αν αυτός είναι ο στόχος)
2. Το οδόστρωμα του ποδηλατόδρομου, θα έπρεπε να γίνει από άσφαλτο, η οποία θα εγκιβωτίζεται με στοιχεία από μπετόν (ρείθρα).
3. Ο σωστός σχεδιασμός, θα πρέπει να προβλέψει τις σωστές ρύσεις ώστε το νερό της βροχής να κυλάει ανεμπόδιστα.
Η κατασκευή των συγκεκριμένων ποδηλατόδρομων, έγινε όπως προκύπτει, περισσότερο για αναψυχή παρά για κάλυψη αναγκών μετακίνησης Η προσπάθεια να κρατηθούν τα αυτοκίνητα μακριά με θωράκιση, έγινε αναγκαστικά και με απόλυτη γνώση ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν θα τους σεβόντουσαν.
Για τα παραπάνω, θα έπρεπε οι Δήμοι και η Περιφέρεια, να κάνουν ευρεία ενημέρωση – εκπαίδευση οδηγών και πεζών σχετικά με το ποδήλατο, το πως αντιμετωπίζουμε ένα ποδηλάτη, ποια είναι τα δικαιώματα, ποιες οι υποχρεώσεις ποια είναι η ασφαλής οδηγική συμπεριφορά.
Νομίζω ότι ο στόχος είναι : η ασφαλής μετακίνηση με το ποδήλατο. Για αυτό τον λόγο ο κατάλληλος σχεδιασμός των λωρίδων κίνησης των ποδηλάτων είναι κάτι πολύ σημαντικό, και αποτελεί προϋπόθεση για καθημερινή χρήση του ποδηλάτου για μετακίνηση.