ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Ποδηλατόδρομοι είναι, όχι πάρκινγκ

Εκδότης: 
Καθημερινή

Συμβολική διαμαρτυρία στην οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη για τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. «Αγαπητοί οδηγοί, είστε ελεύθεροι να ΜΗΝ παρκάρετε στους ποδηλατοδρόμους». Αυτό το μήνυμα, γραμμένο σε αυτοσχέδια πλακάτ, διάβασαν νωρίς χθες το πρωί εκατοντάδες οδηγοί, διασχίζοντας τον κεντρικότερο δρόμο της Θεσσαλονίκης, την οδό Τσιμισκή. Τα μέλη της παρεμβατικής ομάδας ενεργών πολιτών «Σφήνα», ανεβασμένα στις οροφές των αυτοκινήτων τους, επιχείρησαν να ευαισθητοποιήσουν οδηγούς και μη απέναντι στο πρόσφατο απόκτημα της πόλης, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων μήκους δώδεκα χιλιομέτρων.

Αντιξοότητες

«Δώσαμε σκληρό αγώνα για ν’ αποκτήσουμε ποδηλατοδρόμους. Τώρα δίνουμε αγώνα για να τους διαφυλάξουμε», είπε στην «Κ» ο ιδρυτής της «Σφήνας», κ. Μ. Σπύρογλου. Πράγματι, τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα καθιστούν τη χρήση του ποδηλατοδρόμου ιδιαίτερα δύσκολη, γι’ αυτό και το αυτοκόλλητο «Είμαστε Ποδηλάτες, Οχι Ακροβάτες» είναι ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των ποδηλατών. Σύμφωνα, άλλωστε, με την Αντιδημαρχία Δημοτικής Αστυνομίας, από τα μέσα Νοεμβρίου του 2009, οπότε και παραδόθηκε σε χρήση το δίκτυο, βεβαιώθηκαν περί τις πεντακόσιες σχετικές παραβάσεις, μολονότι βαίνουν μειούμενες. Οπως είπε στην «Κ» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Θ. Αθανάσαρος, αρχικά κόβονταν περίπου πενήντα κλήσεις ημερησίως, ενώ σήμερα ο αριθμός τους έπεσε στις δέκα.

Παρά τις αντιξοότητες, φαίνεται ότι η χρήση ποδηλάτου κερδίζει έδαφος. Κατά τις ποδηλατικές ομάδες της Θεσσαλονίκης, αυξάνονται εκείνοι που εκφράζουν την επιθυμία να αποκτήσουν ποδήλατο. Την ίδια στιγμή, διοργανώνεται Ποδηλατικό Καρναβάλι, ενώ οι οργανωμένες ποδηλατικές βόλτες γίνονται πλέον καθημερινά και σε όλη την πόλη.

Απαραίτητη κρίνεται η επιμόρφωση του κοινού σχετικά με τη νέα πραγματικότητα της κυκλοφορίας του ποδηλάτου στην πόλη και η συμφιλίωση οδηγών, πεζών και ποδηλατών, καθώς έχουν καταγραφεί περιστατικά τραυματισμού ποδηλατών από οχήματα και πεζών από ποδηλάτες όταν ο ποδηλατόδρομος δεν έγινε αντιληπτός, αλλά και περιπτώσεις ποδηλατών που δέχθηκαν επίθεση από πεζούς ή οδηγούς οχημάτων και δικύκλων όταν επισήμαναν πως ο ποδηλατόδρομος «είναι για τα ποδήλατα». «Στη χώρα μας λείπει η κουλτούρα του ποδηλάτου. Κράτος και δήμος οφείλουν να στηρίξουν τους ποδηλατοδρόμους εκπαιδεύοντας το κοινό στη χρήση του», είπε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) κ. Ι. Τόσκας.

Κερδίζει έδαφος

Στο μεταξύ, το ποδήλατο κερδίζει έδαφος σε όλη τη χώρα. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων υπάρχει ήδη από τις παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 σε Καρδίτσα, Τρίκαλα και Λάρισα. Πέρυσι –χάρη σε κονδύλια του Γ΄ ΚΠΣ που, προκειμένου να χαθούν, κατευθύνθηκαν στην κατασκευή υποδομών υπέρ του ποδηλάτου, όπως είπε στην «Κ» ο καθηγητής συγκοινωνιολόγος του ΕΜΠ Θ. Βλαστός– ποδηλατοδρόμους απέκτησαν, μεταξύ άλλων, ο Βόλος, το Μεσολόγγι, η Αλεξανδρούπολη, το Ρέθυμνο, η Λαμία, η Κέρκυρα, η Κω, η Αμαλιάδα, η Καλαμάτα και αρκετοί δήμοι της Αττικής, ενώ αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται δίκτυο στη Ναύπακτο.

Ωστόσο, όπως επισήμανε μιλώντας στην «Κ» η ειδική επιστήμονας του Ινστιτούτου Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ) κ. Μ. Μορφουλάκη, οι ποδηλατόδρομοι στην Ελλάδα «δεν σχεδιάστηκαν με ορθό τρόπο, τόσο σε ό, τι αφορά στις προδιαγραφές τους όσο και αναφορικά με την ένταξή τους στο δίκτυο οδικής κυκλοφορίας». Για τον λόγο αυτό, το ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ βρίσκεται στη διαδικασία κατάρτισης των προδιαγραφών ποδηλατοδρόμων.

Αρθρογράφος: 
Ζώγια Kουταλιανού
Ημερομηνία: 
Τετάρτη, 13 Ιανουάριος, 2010
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
contact