Ακίνητοι στο μποτιλιάρισμα περνούν 30 ώρες τον χρόνο οι Ευρωπαίοι. Με αυτοκίνητο γίνεται το 82% των μετακινήσεων στις πόλεις. «Αγκάθι» και η ηχορύπανση.
Αν και τους αρρωσταίνει, αρνούνται να το εγκαταλείψουν. Ο λόγος για τους Ευρωπαίους και τα ΙΧ, τα οποία ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση και την έλλειψη ελεύθερων χώρων.
Υπολογίζεται ότι οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων της Ευρώπης περνούν μποτιλιαρισμένοι τουλάχιστον 30 ώρες τον χρόνο (χωρίς να συνυπολογίζεται ο χρόνος των διαδρομών τους), καθώς, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στις ώρες αιχμής οι κάτοικοι του Παρισιού ξοδεύουν συνολικά 300 εκατομμύρια ώρες ετησίως «κολλημένοι» στην κίνηση.
Πρόκειται για στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αύριο γιορτάζει την «Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο», το μήνυμα της οποίας για φέτος είναι «η βελτίωση του κλίματος των πόλεων». Για άλλη μία χρονιά, η συμμετοχή του ελληνικού υπουργείου Μεταφορών εξαντλείται στις δωρεάν μετακινήσεις με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που ανακοίνωσε για αύριο ο ΟΑΣΑ.
Σύμφωνα με τα πανευρωπαϊκά στοιχεία, σήμερα στις πόλεις συγκεντρώνεται το 70% του πληθυσμού της Ευρώπης, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων δεν έχει πειστεί να μετακινείται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Υπολογίζεται ότι στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, 82 από τις 100 μετακινήσεις γίνονται με αυτοκίνητο, 12 με δημόσια μέσα και 6 με ποδήλατο.
Ταυτόχρονα οι μεταφορές καταναλώνουν το 35% της συνολικής ενέργειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% της ενέργειας καταναλώνεται στις πόλεις, ποσοστό το οποίο αυξάνεται ανάλογα με τη χρήση των ΙΧ αλλά και τον αριθμό τους, καθώς το 1/4 των οικογενειών διαθέτει σήμερα δύο αυτοκίνητα. Υπολογίζεται ότι ο μέσος Ευρωπαίος δαπανά 55 λεπτά την ημέρα για τις μετακινήσεις του και καλύπτει περί τα 23 χιλιόμετρα.
Την ίδια στιγμή η εικόνα των ΙΧ που κινούνται μόνο με τον οδηγό τους δεν αποτελεί... μύθο για την Ευρώπη, καθώς υπολογίζεται ότι τα περισσότερα κινούνται μεταφέροντας 1,2 άτομα.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η επίπτωση του κλάδου των μεταφορών σε ό,τι αφορά στην ατμοσφαιρική ρύπανση, δεδομένου ότι βάσει των πιο πρόσφατων στοιχείων ευθύνεται για το 64% των εκπομπών μονοξειδίου του άνθρακα, το 69% των οξειδίων του αζώτου, το 33% του διοξειδίου του άνθρακα και το 33% των μικροσωματιδίων.
Οι μεταφορές όμως αποτελούν και τη βασικότερη πηγή ηχορύπανσης (80%). Ενα αυτοκίνητο παράγει 80 ντεσιμπέλ, ενώ το ύψος του θορύβου σε μία διασταύρωση με μεγάλη κίνηση μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 90 ντεσιμπέλ.
Αυτός είναι και ο λόγος που ένας στους δυο κατοίκους των πόλεων διαμαρτύρεται για προβλήματα θορύβου, αφού κατά τη διάρκεια της ημέρας οι μισοί κάτοικοι των πόλεων εκτίθενται σε επίπεδα θορύβου 55 ντεσιμπέλ, το ένα τρίτο σε επίπεδα που κυμαίνονται από 55 ω 65 και το 15% των κατοίκων σε θόρυβο άνω των 65 ντεσιμπέλ.
ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ
Πορεία με ποδήλατα στη Βουλή
Με αίτημα την άμεση δημιουργία ποδηλατοδρόμων αλλά και την άρση της απαγόρευσης της εισόδου των ποδηλάτων στους συρμούς του μετρό, ποδηλάτες απ όλη την Αττική πραγματοποίησαν το Σάββατο ποδηλατοπορεία έξω από τη Βουλή στο πλαίσιο του εορτασμού της Πανευρωπαϊκής Εβδομάδας κινητικότητας, η οποία κορυφώνεται αύριο με την «Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο».
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
mlilio@pegasus.gr