Οικολογικοί κούριερ που καίνε... θερμίδες

Εκδότης: 
Έθνος

Mια παρέα ποδηλατών με αγάπη προς το περιβάλλον έφτιαξε την πρώτη εταιρεία «ταχυδρόμων» με ποδήλατα στην Ελλάδα. Μπορούν να μεταφέρουν αυθημερόν δέματα έως 10 κιλά στο λεκανοπέδιο της Αττικής και μάλιστα σε πολύ χαμηλές τιμές

«Επιτάχυνε τη δουλειά σου, σώσε την πόλη σου»... Με σύνθημα την ταχύτητα αλλά και την αγάπη για το περιβάλλον μια παρέα ποδηλατών έφτιαξε την πρώτη εταιρεία κούριερ με ποδήλατα στην Ελλάδα.

Οι τιμές είναι προσιτές εν μέσω κρίσης και ο χρόνος παράδοσης ξεκινάει από τα 20 λεπτά και φτάνει τα 45 για μια απόσταση όπως Κηφισιά-Γλυφάδα.

Μπορούν να μεταφέρουν δέματα έως δέκα κιλά στο λεκανοπέδιο της Αττικής, αυθημερόν και σε πολύ χαμηλές τιμές. Ο χρόνος παράδοσης ξεκινάει από τα 20 λεπτά και φτάνει τα 45 για μία απόσταση όπως Κηφισιά-Γλυφάδα.

Η παρέα των ποδηλατών που έφτιαξε την πρώτη εταιρεία κούριερ με ποδήλατα στην Ελλάδα.

«Είμαστε οι πιο γρήγοροι, οι πιο φτηνοί και οι πιο καθαροί», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Χάρης Σκαφτούρος, ο εμπνευστής της ιδέας για τη δημιουργία της εταιρείας.

10-15 αποστολές καθημερινά
«Είμαστε μια παρέα, όλοι φίλοι, που γνωριζόμαστε χρόνια και ασχολούμαστε με την ποδηλασία. Στον ένα μήνα λειτουργίας μας δουλεύουμε σε καθημερινή βάση τρία άτομα, ενώ άλλα δέκα βρίσκονται σε αναμονή. Σιγά σιγά ο κόσμος μας μαθαίνει και ήδη έχουμε λάβει πενήντα βιογραφικά από κόσμο που ενδιαφέρεται να δουλέψει για μας».

Οι αποστολές που κάνουν οι ποδηλάτες κούριερ -10 με 15 καθημερινά- ποικίλλουν. «Μπορεί να είναι μια δικογραφία που θα πρέπει να ?φύγει? από ένα δικηγορικό γραφείο για τα δικαστήρια της Ευελπίδων, ένας φάκελος εξετάσεων ασθενούς από το σπίτι του στο νοσοκομείο και άλλα πολλά», λέει ο κ. Σκαφτούρος.

Οι τιμές είναι προσιτές εν μέσω κρίσης. Για μια αποστολή έως 2 κιλά με χρόνο παράδοσης τη μία ημέρα ο πελάτης θα χρεωθεί με το ποσό των 6,5 ευρώ, ενώ για κάθε επιπλέον κιλό η χρέωση είναι 2 ευρώ. Αν κάποιος ζητήσει αυθημερόν παράδοση στην Α' Ζώνη, δηλαδή σε περιοχές εντός δακτυλίου με χρόνο παράδοσης έως 20 λεπτά, η τιμή είναι 12,5 ευρώ. Στη Β' Ζώνη (περιφέρεια δακτυλίου) το κόστος παράδοσης είναι 25 ευρώ και ο χρόνος 45 λεπτά.

«Αν χρειαστεί να μεταφέρουμε δέμα εκτός Αθηνών, μπορούμε να το κάνουμε και αυτό. Για μια παράδοση που ξεπερνά τις 3 ώρες το κόστος θα κυμαίνεται από 40 έως 50 ευρώ».

Ο ίδιος εξηγεί τα πλεονεκτήματα ενός κούριερ με ποδήλατο: «Δεν ρυπαίνουμε την πόλη. Γι’ αυτό και οι οικολογικές οργανώσεις ήταν οι πρώτοι μας πελάτες. Δεν έχουμε άγχος πού να παρκάρουμε, αλλά ούτε και χρειάζεται να βάζουμε βενζίνη. Τα έξοδά μας περιορίζονται στο... φαγητό, αφού καίμε περίπου 4.000 θερμίδες την ημέρα»!

ΟΙ ΕΜΠΝΕΥΣΤΕΣ
«Στην Ελλάδα αυτό είναι κάτι καινούργιο και πρέπει να καθιερωθεί»

Στο εξωτερικό τα κούριερ ποδηλατών υπάρχουν εδώ και τριάντα χρόνια. «Είναι κανόνας. Στις περισσότερες χώρες οι εταιρείες κούριερ δουλεύουν με ποδήλατα. Στην Ελλάδα αυτό είναι κάτι καινούργιο το οποίο πρέπει να καθιερωθεί. Το ποδήλατο είναι ένα φιλικό μέσο, ευέλικτο για μια πόλη όπως είναι η Αθήνα», επισημαίνει ο Γιώργος Γκιώνης, συνεργάτης του Χάρη Σκαφτούρου.

«Γι’ αυτό και ο κόσμος μας υποδέχεται με χαρά όπου κι αν πάμε. Αρέσει πολύ στον κόσμο το ποδήλατο. Αισθητικά είναι ανώτερο από ένα μηχανάκι που κάνει και φασαρία... Είναι και η πρωτοτυπία...».

Οσο για τους οδηγούς της Αθήνας: «Οι οδηγοί στο κέντρο έχουν βελτιωθεί πολύ. Οι συνθήκες μπορεί να μην είναι οι ιδανικές αλλά μας υπολογίζουν. Οδηγούμε πάντα με ασφάλεια, φορώντας κράνος χωρίς να τρέχουμε παραπάνω απ’ όσο πρέπει. Απλά ο ρυθμός είναι αυτό που μας κάνει να πηγαίνουμε γρήγορα στον προορισμό μας... Και φυσικά το ότι αγαπάμε πολύ αυτό που κάνουμε», καταλήγει ο κ. Σκαφτούρος.

Θα τους βρείτε: www.bondexcouriers.com

ΜΑΤΙΝΑ ΔΕΜΕΛΗ
mdemeli@pegasus.gr

Αρθρογράφος: 
ΜΑΤΙΝΑ ΔΕΜΕΛΗ
Ημερομηνία: 
Σάββατο, 17 Ιούλιος, 2010
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
κωστάνζα
Εικόνα κωστάνζα
Απών/απούσα

Καλημέρα,

χάρηκα πάρα πολύ να διαβάσω ότι υπάρχουν κουρέιρ στο ποδήλατο! Μπράβω σας, πραγματοποιείτε ένα όνειρο...

όλα τα καλά,

η φιλέλλην ποδηλατομανής

akoulakos
Εικόνα akoulakos
Απών/απούσα

Συγχαρητηρια για αυτο που κάνετε!

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

...έχει σκεφτεί κάποιος πόσο ρυπογόνα μπορεί να είναι η παραγωγή σε τρόφιμα (ίσης διατροφικής αξίας) των επιπλέον 2000 θερμίδων (4000-2000) κατά άτομο ημερησίως;

Μακροπρόθεσμα και σε ευρεία κλίμακα, δε μου φαίνεται και τόσο απλό όσο δείχνει.

skozan
Εικόνα skozan
Απών/απούσα

Κάπου είχα διαβάσει, να με διορθώσει αν γνωρίζει κάποιος καλύτερα, πως η συνολική ενεργειακή κατανάλωση ανά km του ποδηλάτου είναι στην χειρότερη κάπου στο 1/10 (ένα δέκατο) ενός αυτοκινήτου χαμηλής κατανάλωσης. Δηλαδή μετράμε την ενέργεια που δαπανήθηκε για την παραγωγή - μεταφορά - διάθεση των απαραίτητων τροφίμων. Επίσης έχε υπόψη πως το ποδήλατο είναι η πιο αποτελεσματική μηχανή, αν τα περπατούσες αυτά, μπορεί να χρειαζόσουν περισσότερη ενέργεια.

Διάβασε και: http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance

...On firm, flat, ground, a 70 kg person requires about 30 watts to walk at 5 km/h. That same person on a bicycle, on the same ground, with the same power output, can average 15 km/h, so energy expenditure in terms of kcal/(kg·km) is roughly one-third as much. Generally used figures are

* 1.62 kJ/(km∙kg) or 0.28 kcal/(mi∙lb) for cycling,
* 3.78 kJ/(km∙kg) or 0.653 kcal/(mi∙lb) for walking/running,
* 16.96 kJ/(km∙kg) or 2.93 kcal/(mi∙lb) for swimming.
...

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

...αν η ενέργεια που απαιτείται ανά χιλιόμετρο κίνησης (να μην πω και για τη μετακίνηση του ίδιου ωφέλιμου φορτίου) είναι λιγότερο ρυπογόνο να παραχθεί σε μορφή καυσίμου παρά σε μορφή μπριζόλας. Και μιλάω και για βάθος χρόνου και για μεγάλη κλίμακα.
Νομίζω είναι πολύ θεωρητική πάντως η ερώτηση.

exomail2003
Εικόνα exomail2003
Απών/απούσα

Αν δηλαδή τα τρόφιμα είναι βιολογικά από κοντινή φάρμα... η μέρα με τη νύχτα.
Αλλά αν είναι από βιομηχανοποιημένη γεωργία, σε θερμαινόμενο θερμοκήπιο, ή έρχεται από του διαόλου τη μάνα, πάλι η ζυγαριά θα γέρνει προς το ποδήλατο, αλλά δεν θα είναι εντυπωσιακές οι διαφορές...

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

....διότι έχω την εντύπωση ότι επειδή κάθε τρόφιμο είναι απείρως συνθετότερο και υψηλότερης πολυπλοκότητας μορφή οργάνωσης της ύλης συγκριτικά με το καύσιμο, θα απαιτεί με κάποιο τρόπο περισσότερη ενέργεια η παραγωγή του. Μπορεί να κάνω κ λάθος, αλλά δεν νομίζω.
Πάντα τηρουμένων των αναλογιών, και πάντα μιλώντας για το παραγόμενο έργο που αντιστοιχεί στην κάθε ποσότητα κ μορφή "καυσίμου".

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Μεχρι πριν μερικες δεκαετιες, ολα, η σχεδον ολα, γινοταν, κατασκευαζοταν, παραγοταν, επεξεργαζοταν, μεταφεροταν, χρησιμοποιωντας σχεδον αποκλειστικα αιολικη, υδατικη, ζωικη, η τελος ανθρωπινη ενεργεια (που και που, καιγανε και λιγα ξυλα...).
Η ρυπανση, η σπαταλη, ηταν πραγματα ανυπαρκτα, και το "συστημα" ισορροπουσε, και λειτουργουσε απροβληματιστα, χωρις παρατραγουδα...
Πραγματικα δεν καταλαβαινω, γιατι δεν θα μπορουσε ΤΩΡΑ το συστημα αυτο (=μεταφορες με ποδηλατο), να ειναι ενεργειακα, το ΠΛΕΟΝ ισορροπημενο...

Και μια και μιλαμε για αποδοτικοτητα καυσιμων, ας ξαναθυμηθουμε οτι ο βαθμος αποδοσης ενος βενζινοκινητηρα, δεν ξεπερναει το 20 περιπου τοις εκατο (το υπολοιπο 80%, χανεται στο περιβαλλον με μορφη θερμοτητας...).

exomail2003
Εικόνα exomail2003
Απών/απούσα

δεν μπορεί σήμερα, το ίδιο εύκολα, γιατί για να παράγουν τα τρόφιμα ξοδεύουν πετρέλαιο, για να συσκευάσουν (πλαστικό) άλλο πετρέλαιο, για να τα μεταφέρουν από του διαόλου τη μάνα (ξανά μανά πετρέλαιο...).
Όταν πια το βάζεις στο στόμα σου έχεις χάσει τη μπάλα πόσο πετρέλαιο, έχει καταναλωθεί για να φας κάτι το οποίο αυτό καθ αυτό χρειάζεται μόνο χώμα, νερό και ήλιο...
Κοινός έχουμε κάνει τη ζωή μας

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

Αν η κατασκευή ενός μίγματος πρωτεΐνης, υδατάνθρακα και λίπους (φαγητό) είναι λιγότερο ή περισσότερο αποδοτική από την καύση καυσίμου σε ένα μηχάνημα με κριτήριο την ίδια παραγωγή έργου. (απώλειες έχει ΚΑΙ ο ανθρώπινος οργανισμός,καταναλώνοντας ενέργεια για να "συντηρηθεί" και για ένα σωρό άλλα πράγματα, μη σχετικά με την παραγωγή έργου)

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Με δεδομενο το οτι καμμια εμπορικη επιχειρηση δεν μπορει να επιβιωσει αν δεν ειναι κερδοφορα, και βασει των τιμων των συγκεκριμενων ποδηλατοκουριερ, οι οποιες ειναι φθηνοτερες απο αυτες των συμβατικων κουριερ, και με επισης δεδομενο οτι ΟΛΑ τα επι μερους ενεργειακα κοστη συνυπολογιζονται σε ενα "προιον" (θεωρωντας και τις μεταφορες ως προιον ), και θεωρωντας πως λιγο-πολυ τα υπολοιπα εξοδα ( εφοριες, λογιστες, κλπ), ειναι παραπλησια, καταληγουμε στο συμπερασμα, πως ειναι μαλλον ενεργειακα συμφεροντες οι ποδηλατοκουριερ...

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

δεν μιλάω για τους ποδηλατοκούριερ, μόνο. Και ούτε νομίζω ότι είναι κριτήριο αυτό. Πολύ μικρή κλίμακα. Εγώ μίλησα γενικά, για τις μορφές της ενέργειας και την απόδοσή τους. Πάντως, και για αυτό που λες, αν κάποιος χρειάζεται 2 μπριζόλες παραπάνω ημερησίως για να βγάλει τα χιλιόμετρα, μπορεί και να μην συμφέρει. Πάντως, επαναλαμβάνω(για να μην ξεσπάσει πόλεμος), δεν διατύπωσα το ερώτημα σε σχέση με τους κούριερ.

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

@ chrisRC
Μην ανησυχεις, δεν προκειται να ξεσπασει κανενας πολεμος..
Δεν ειμαστε ολοι ...πολεμοχαρεις.
(Συζητηση κανουμε, ηρεμα, κοσμια, και πολιτισμενα..)

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

...διότι δεν εννοούσα εσένα!

Filopodaros
Εικόνα Filopodaros
Απών/απούσα

Καλή ερώτηση.

Χωρίς να είμαι ειδικός, νομίζω πως η μπριζόλα είναι ενεργειακά οικονομικότερη απ' τη βενζίνη, παρ' όλο που είναι πολύ ακριβότερη. Δίνω όμως κι ένα αντίθετο επιχείρημα στο τέλος.

Κατ' αρχήν, μου φαίνεται πως ο ανθρώπινος (βιολογικός) οργανισμός είναι πολύ πιο αποδοτικός από οποιαδήποτε μηχανή εσωτερικής καύσης διότι λειτουργεί σε χαμηλές θερμοκρασίες χωρίς να εκπέμπει μεγάλες ποσότητες θερμότητας. Με 1 κιλό βενζίνη ένα αυτοκίνητο πάει 10-20 χιλιόμετρα. Αν κάνεις αυτή την απόσταση με ποδήλατο, χρειάζεσαι πάνω από 1 κιλό φαγητό, ή λιγότερο; Θα 'λεγα λιγότερο. Σημειωτέον πως η βενζίνη είναι πολύ πιο πυκνή σε άνθρακα απ' το φαγητό που τρώμε που έχει μεγάλο ποσοστό νερού. Βέβαια εδώ συνδύασα δύο διαφορετικά πράγματα: Την αποδοτικότητα του οχήματος (ποδήλατο/αυτοκίνητο) με την περιεκτικότητα του καυσίμου σε ενέργεια. Αλλά αυτός ο συνδυασμός νομίζω πως είναι το θέμα μας.

Μετά, το πετρέλαιο χρειάζεται εκατομμύρια χρονια για να δημιουργηθεί και είναι πολύ πυκνό σε άνθρακα, αντίθετα με την πρώτη ύλη απ' την οποία δημιουργήθηκε (φυτική μάζα), η οποία έχει πολύ οξυγόνο (νερό). Είναι φθηνότερο απ' τη μπριζόλα γιατί η τιμή του δεν συμπεριλαμβάνει την δημιουργία του αλλά μόνο την άντληση/επεξεργασία/μεταφορά.

Για την μπριζόλα, βάζεις ένα κατσικάκι στον κήπο σου για ένα χρόνο κι είσαι έτοιμος. Σου καθαρίζει και τα αγριόχορτα.

Υπάρχει όμως και καύσιμο μηχανής (οινόπνευμα, bio-diesel) που δημιουργείται κατ' ευθείαν από καλλιέργια με βιολογικούς τρόπους.

Ο βιολογικός ενεργειακός κύκλος χρησιμοποιεί κυρίως ανανεώσιμες μορφές ενέργειας (ουσιαστικά τον ήλιο), επομένως ανακυκλώνει διοξείδιο του άνθρακα. Η ενέργεια που δαπανάται από μηχανήματα για τη μεταφορά των τροφίμων, καλλιέργεια κ.λ.π. μου φαίνεται πολύ μικρότερη από αυτή που συνεισφέρει ο ήλιος. Ένα τρακτέρ αρκεί για στρέματα καλλιεργειας αλλά ο ήλιος δίνει κιλοβάτ ενέργειας σε ένα τετραγωνικό μέτρο (π.χ. σε ηλιακούς θερμοσίφωνες). Ένα φορτηγό μεταφέρει τόνους μπριζόλες που μπορούν να τροφοδοτήσουν χιλιάδες ανθρωπο-μέρες ποδηλατών.

Απ' την άλλη μεριά, αν όντως ο βιολογικός κύκλος είναι οικονομικότερος σε ενέργεια, γιατί έχουμε ανθρώπους που πεθαίνουν απ' την πείνα αντί να χρησιμοποιούνται σαν ανθρώπινες μηχανές για να κινούν εργοστάσια ή να φορτίζουν ηλεκτρικά οχήματα; Φταίει η τεχνητή φθήνεια του πετρελαίου;

Πολλά "μου φαίνεται" έβαλα. Θα 'θελα να 'ξερα τα πραγματικά νούμερα.

ChaqueAzulu
Απών/απούσα
chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

@ChaqueAzulu

ασε που, βιοχημικά μιλώντας, το ανθρώπινο κρέας είναι η καλύτερη τροφή για τον άνθρωπο!

lyhadj
Εικόνα lyhadj
Απών/απούσα

Αν θέλουμε να υπολογίσουμε το κόστος των ρύπων, ναι,
1. θα πρέπει να προσθέσουμε το κόστος της παραγωγής περισσότερης τροφής (αν και ο ασκούμενος συνήθως δεν τρώει junk, που πάει να πει οτι αμέσως-αμέσως η τροφή του δεν έχει καταναλώσει πολλή ενέργεια για να φτάσει στο μαγαζί -συσκευασία, τρόπος παραγωγής-) αλλά
2.θα πρέπει να υπολογίσουμε την ελάττωση των φαρμακευτικών ουσιών που θα έπαιρνε αν έκανε μια καθιστική ζωή .Βάσει μελετών στη Βρετανία βελτιώθηκαν κατά 13% αναπνευστικά και καρδιαγγειακά προβλήματα ατόμων ήδη μετά απο 6μηνη άσκηση (πηγαίνοντας στις δουλειές τους με το ποδήλατο).Το δε κόστος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ατόμων που δεν ασκούνται ανέρχεται στη Βρετανία σε 8.75 ΔΙΣ Ευρώ, και στις ΗΠΑ γύρω στα 56 δις ευρώ. Σε αυτά τα νούμερα προστίθεται και το κόστος ψυχοφαρμάκων που είναι αυξημένα στα άτομα που ακολουθούν το πρότυπο της καθιστικής ζωής.
Αυτά τα ποσά μεταφράζονται σε παραγωγή χαπιών, με τα γνωστά ρυπογόνα και ενεργειακά προβλήματα, σε μετακινήσεις προς και από ιατρούς, νοσοκομεία κλπ.
Στη Σκανδιναβία υπολογίστηκε οτι για κάθε χιλιόμετρο που κανει ένας ποδηλάτης , το Εθνικό Σύστημα Υγείας τους κερδίζει 1 cent..και γιαυτό και επενδύουν υπέρογκα ποσά στο ποδήλατο..Βγαίνουν όλοι κερδισμένοι.

chrisRC
Εικόνα chrisRC
Απών/απούσα

...είναι τόσες πολλές οι παράμετροι που πρέπει να συνυπολογιστούν που μάλλον δεν γίνεται.
Πιστεύω ότι με όρους μηχανολογικούς είναι διαφορετικό το τελικό συμπέρασμα από αυτό που βγαίνει με όρους κοινωνικούς, ιατρικούς, κλπ. Σε κάθε περίπτωση είναι θέμα του συστήματος μέσα στο οποίο τίθεται το ερώτημα, του πόσο ευρύ είναι (και άρα του τι συμπεριλαμβάνει προς εξέταση) καθώς επίσης και του χρονικού πλαισίου στο οποίο αναφέρεται.

Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια