Καταρχήν ας ξεκινήσουμε χωρίζοντας σε μεγάλες κατηγορίες
1) κουρσάκια
2) mtb
3) πόλης
και κατόπιν θα προσπαθήσω να αναλύσω όσες υποκατηγορίες υπάρχουν
όπου κάθε εταιρία βάζει τις πινελιές της που αλλάζει κάποια χαρακτηριστικα του ποδηλάτου
σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τις δυνατότητες ενός ποδηλάτου πριν το αγοράσουμε
1) κουρσάκια
κατά γενική ομολογία είναι τα πιο γρήγορα ποδήλατα, έχουν αεροδυναμική σχεδίαση μεγάλη δυσκαμψία με εξαίρεση τις κούρσες μεγάλων αποστάσεων και έχουν σκυφτή θέση οδήγησης
έχουν 28” ρόδες οι οποίες παίρνουν λάστιχο max 700x25 με εξαίρεση τα cyclocross
υποκατηγορίες
α) κούρσα αντοχής είναι η κλασική κούρσα που γνωρίζουν όλοι
βγαίνει στην κλασσική γεωμετρία με τον οριζόντιο σωλήνα παράλληλο με το έδαφος και σε slopping γεωμετρία όπου αλλάζουν τις μοίρες ώστε ο κάθετος να είναι ποιο μικρός στον αντίστοιχα ίδιο αναβάτη.
Η slopping γεωμετρία έχει βγει για να είναι το ποδήλατο ποιο ξεκούραστο ενώ η κλασική γεωμετρία είναι ποιο γρήγορη ειδικά στης ανηφόρες γιατί πατάς ποιο δυνατά
Όταν κάνουμε μια κούρσα για μεγάλες αποστάσεις διαλέγουμε μαλακά κράματα αλουμινίου η σίδερο (cro-mo) - για όλες της άλλες υπάρχουν αλουμίνια άνθρακα και τιτάνιο για την κατασκευή του σκελετού
σημαντικό είναι το χαμηλό βάρος του σκελετού
http://www.fidusa.gr/?page_id=9&nr=39&bike=49
και ένα ποιο sloppy
http://www.fidusa.gr/?page_id=9&nr=39&bike=53
β) κούρσα χρονομέτρου
έχει πιο αεροδυναμική σχεδίαση από τα αντοχής και ο αναβάτης είναι πιο μαζεμένος πάνω στο ποδήλατο, η σέλα έρχεται πιο μπροστά και το τιμόνι πιο χαμηλά και όλα αυτά για να βελτιώσουμε την αεροδυναμική
επίσης η πίσω ρόδα συνήθως μπαίνει μέσα στον κάθετο ο οποίος έχει βαθούλωμα για να μπαίνει η ρόδα μέσα
τα ποδήλατα χρονομέτρου είναι ακατάλληλα για χρήση σε αγώνες αντοχής και σε προπονήσεις πολλών χλμ. Και ο λόγος είναι η σκληρότητα του σκελετού, γιατί και πολύ κουραστικό είναι και υπάρχει κίνδυνος να σπάσει το ποδήλατο
ο σκελετός είναι συνήθως από πολύ σκληρά αλουμίνια ή άνθρακα ή ειδικά επεξεργασμένο σκληρό ατσάλι (εδώ μην μπερδεύεστε με τα ξεκούραστα cro-mo)
στο δε τιμόνι έχω δει τιμόνια από ατσάλι για να μην “λαστιχαρει”
http://www.bianchi.com/en/products2008/Road_Y8BA3.aspx
γ) κούρσα πίστας
έχουν ίδια γεωμετρία με τα ποδήλατα χρονομέτρου
επίσης πολύ σκληρά πλαίσια ο κάθετος είναι πλατύς και πολλές φορές δεν μπαίνει ντίζα σέλας και δένει η σέλα κατευθείαν πάνω στον κάθετο έχουν αεροδυναμική σχεδίαση με καμπύλες (όπως και τα χρονομέτρου) και χρησιμεύουν σε αγώνες μέσα σε πίστα ποδηλασίας εξ ου και το όνομα τους
η διάφορες τους με τα υπόλοιπες κούρσες είναι ότι τα συγκεκριμένα ποδήλατα δεν έχουν φρένα και ταχύτητες και αν σταματήσεις να κάνεις πετάλι, σταματάει μετά από λίγο και το ποδήλατο
http://www.fidusa.gr/?page_id=9&nr=39&bike=50
τα πίστας όπως και του χρονομέτρου έχουν συνήθως κλειστούς τροχούς πίσω για περισσότερη αεροδυναμική
δ) ποδήλατο τριαθλου
οπτικά έχει το ίδιο σχήμα με τα χρονομέτρου αλλά η γεωμετρία του δεν προσφέρει στον αναβάτη τόσο αεροδυναμική θέση, είναι πιο άνετο και χρησιμοποιείται σε πολλαπλά αγωνίσματα που έχουν μέσα και το ποδήλατο όπως το τριαθλο
http://www.bianchi.com/en/products2008/Road_Y8BA4.aspx
ε) fitness
είναι ποδήλατο αντοχής με ίσιο τιμόνι
απλά προσφέρει πιο όρθια στάση οδήγησης
στ) cyclocross
είναι ποδήλατα κούρσας που δέχονται μεγαλύτερα ελαστικά από τις κατηγορίες που αναφέραμε μέχρι τώρα και συνήθως είναι και τρακτερωτα
και ο λόγος είναι ότι αυτές οι κούρσες έχουν φτιαχτεί για μονοπάτια σε βουνά,
δεν έχουν τα φρένα που έχουν οι άλλες κούρσες αλλά cantilever ή v-brake. Αν και συνήθως μπαίνουν cantilever που παρόλο που δεν είναι το ίδιο ισχυρό δεν πιάνει εύκολα λάσπες και έτσι βολεύει περισσότερο σε ένα ποδήλατο που μπαίνει κυρίως μέσα στις λάσπες
http://www.bianchi.com/en/products2008/Road_Y8B14.aspx
εδώ τελειώνουμε με τα ποδήλατα που αναφέρουμε ως κούρσες
2)Mtb
Εδώ υπάρχουν υποκατηγορίες που βασική τους διαφορά είναι το μέγεθος της μπροστινής ανάρτησης και η προσθήκη ανάρτησης πίσω.
α) Mtb ht (hardtail) είναι το κλασικό ποδήλατο βουνού
έχει ελαστικά από 1.75 μέχρι 2.10 ίσως και 2.30 σε ελάχιστες περιπτώσεις
έχει μόνο μπροστά ανάρτηση και τα υλικά κατασκευής είναι αλουμίνιο και ανθρακονήματα.
Η ανάρτηση μπροστά μπορεί να είναι από 60mm μέχρι και 100mm, σπάνια 120mm,.
Φρένα έχουν rim-brake (v-brake) δισκόφρενα και παλιότερα cantilever τα οποία καταργήθηκαν (βγαίνουν κυρίως για cyclocross)
Ο σκελετός είναι μεγάλης αντοχής λόγο της χρήσης που προορίζεται
Από τα mtb, το ht θεωρείται το πιο γρήγορο κυρίως στην ανηφόρες επειδή δεν έχει πίσω ανάρτηση (που λόγω της ελαστικότητας έχει απώλειες)
για αυτό και οι εταιρίες βελτιώνουν κάθε χρόνο το σύστημα ανάρτησης για εξαλειφθούν οι απώλειες
http://www.fidusa.gr/?page_id=9&nr=39&bike=47
β) mtb fs
έχει τα ίδια χαρακτηριστηκά απλώς έχει και πίσω ανάρτηση που συνήθως είναι στο σημείο κάτω από την σέλα ή πίσω από την σέλα
οι αναρτήσεις είναι πολλών τύπων αλλά δεν τις γνωρίζω οπότε δεν θα αναφερθώ σε αυτές
οι αναρτήσεις είναι ίδιων διαδρομών με τα ht
http://www.bianchi.com/en/products2008/Mtb_Y8B92.aspx
(κάτω από την σέλα)
http://www.bianchi.com/en/products2008/Mtb_Y8B97.aspx
(πίσω από την σέλα)
γ) Mtb all mountain – enduro – freeride
είναι πανομοιότυπα ποδήλατα με αλλαγές στην γεωμετρία που τα καθιστά πιο παιχνιδιάρικα η ποιο δεμένα ή πιο κατάβασης, έχουν μπρος-πίσω ανάρτηση και σε αντίθεση με τα fs έχουν αναρτήσεις από 120-160mm
και εδώ υπάρχουν διαφορά συστήματα πίσω ανάρτησης
απλά τα βάζω μαζί γιατί θα είναι μπέρδεμα αν κάτσουμε να τα αναλύσουμε χωριστά και λόγω του ότι δεν γνωρίζω της κατηγορίες καλά θα ειπωθούν άσχετα πράγματα
http://www.bianchi.com/en/products2008/Mtb_Y8B95.aspx
δ) Mtb downhill
το πιο βαρύ, το πιο στιβαρό και το πιο επικίνδυνο από τα ποδήλατα βουνού.
Είναι ποδήλατα με μεγάλες αναρτήσεις
και η πίσω ανάρτηση συνήθως είναι με ελατήριο
οι αναρτήσεις είναι πάνω από 160mm και τα ποδήλατα είναι πάνω από 17 κιλά
είναι γενικότερα ποδήλατα που χρησιμοποιούνται μόνο για καταβάσεις μια και λόγο γεωμετρίας δεν μπορείς να τα ανεβάσεις σε ανηφόρα
επίσης οι αθλητές dh φοράνε πανοπλία για προστασία
ε) mtb trial είναι σαν τα ht χωρίς πίσω ανάρτηση και είναι ποδήλατα που χρησιμοποιούνται σε αγώνες 4x (εδώ υπάρχουνε και ποδήλατα διπλής ανάρτησης)
αλλά κυρίως για να κάνει κανείς ακροβατικά μέσα στην πόλη - είναι κάτι σαν τα bmx
Γενικότερα στα mtb υπάρχουνε πολλές κατηγορίες ανάλογα με το τι θέλει να κάνει η να πποωθήσει η εκάστοτε εταιρία - προσπάθησα να τις ομαδοποιήσω όσο γίνεται χωρίς να ξεφύγουμε σε μακροσκελή κείμενα
επίσης υπάρχουν και τα φτηνά Mtb τα οποία φτιάχνανε από σκελετούς σιδερένιους
4) city - ποδήλατα πόλης
α) κλασικό ποδήλατο πόλης
είναι αυτό που λέμε γυναικείο που συνήθως μπαίνει καλάθι μπροστά
συνήθως δεν έχει ταχύτητες και είναι για μικρές αποστάσεις
26-28 τροχούς ανάλογα την εταιρία
συνήθως είναι σκελετός σιδερένιος ή κάποιο φτηνό αλουμίνιο
http://ballistic.gr/2008/city/breeze.htm
(εδώ ένα με ταχύτητες χρησιμεύει όταν κάνουν κόντρες οι νοικοκυρές)
β) trekking – city
γεωμετρία που έρχεται όπως το Mtb με διαφορά ότι ο οριζόντιος σωλήνας είναι πιο κοντός
έτσι ώστε να έχεις πιο όρθια στάση οδήγησης
η διαφορά trekking – city είναι στο ότι το trekking έχει μπροστά ανάρτηση
και έχει ανταλλακτικά mtb αλλά με 48 δόντια στο δισκοβραχίονα
ενώ τα city έχουν ανταλλακτικά από κούρσες και πιο λεπτές ρόδες
τα trekking βγαίνουν και με πιο χοντρά λάστιχα και τρακτερωτα για να μπορούνε να πάνε και σε χωματόδρομο
συνήθως είναι με 28” ρόδες αλλά εταιρίες βγάζουν και με 26”
εδώ κυρίως αλουμινίου σκελετοί αλλά και κάποια σιδερένια (cro-mo)
τα σιδερένια φτιάχνονται συνήθως για διαδρομές πολλών χλμ
ενώ μέσα στην πόλη συνιστάται αλουμίνιο για μεγαλύτερη ταχύτητα
αλλά εδώ μπορεί ο καθένας να διαλέξει ό,τι τον βολεύει
http://www.bianchi.com/en/products2008/T-Road_Y8BB4.aspx
με ανταλλακτικά κούρσας
http://www.bianchi.com/en/products2008/Milano_Y8B70.aspx
με ποιο κλασικής σχεδίασης σκελετό
http://www.bianchi.com/en/products2008/S-Road_Y8B354.aspx
με ανταλλακτικά mtb
http://www.bianchi.com/en/products2008/S-Road_Y8B344.aspx
με σκελετό “γυναικείο”
http://ballistic.gr/2008/trekking/coaster.htm
Slopping με mtb ανταλλακτικά και ανάρτηση
γ) σπαστό ποδήλατο
αν και είναι ιδιαίτερη κατηγορία ποδηλάτου το κατατάσσω στα πόλης μιας και μόνο μέσα σε μια πόλη βρίσκει χρησιμότητα
σπαστά υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια
απλως έχουν πλέον εξελιχτεί - και ο καταναλωτής πρέπει να πληρώσει την εξέλιξη
τα παλιά σπαστά δίπλωναν απλά στην μέση και κάποια δίπλωναν στον λαιμό
τα καινούργια διπλώνουν και παίρνουν το μέγεθος μιας βαλίτσας
ειναι πρακτικά για την εύκολη μεταφορά στο γραφείο και στα ΜΜΜ
έχουν συνήθως μικρούς τροχούς και ταχύτητες
υλικά κατασκευής είναι αλουμίνιο και σίδερο (cro-mo)
συνιστάται αλουμίνιο γιατί είναι πιο γρήγορο άρα πιο βολικό για τις διαδρομές μέσα στη πόλη και ζυγίζει λιγότερο
και είναι σημαντική η ταχύτητα γιατί τα περισσότερα έχουν μικρούς τροχούς (υπάρχουν και σπαστά με 26” τροχούς),
η επιλογή του υλικού είναι προσωπική υπόθεση “περί ορέξεως”
στα ποδήλατα πόλης θα δείτε πολλές κατηγορίες : με ανάρτηση χωρίς ανάρτηση, με φτερά, χωρίς φτερά και πάει λέγοντας
αλλά η χρήση και οι δυνατότητες είναι συγκεκριμένες
άλλες εταιρίες κάνουν και ποδήλατα πόλης με πιο σκυφτή θέση οδήγησης για να το κάνουν πιο fitness το ποδήλατο αλλά αυτό είναι όπως είπαμε και στην αρχή, πινελιές από την εκάστοτε εταιρία για να πουλήσει ποιο εύκολα το προιόν της
Tώρα η ερώτηση παραμένει τι ποδήλατο να διαλέξω?
Σημαντικό είναι να ξέρουμε τι θέλουμε να πετύχουμε με την αγορά ποδηλάτου
Θα προσπαθήσω να δώσω τους βασικότερους λόγους που παίρνει κάποιος ένα ποδήλατο και τις αντίστοιχες καλές επιλογές που μπορεί να έχει
Βέβαια πολλές φορές οι λόγοι της αγοράς είναι πάνω απο ενας, οπότε ή συμβιβάζεσαι με το ότι δεν μπορείς να τα έχεις όλα σε ένα ποδήλατο ή αγοράζεις όσα ποδήλατα νομίζεις οτι χρειάζεσαι
1) άθληση-χάσιμο κιλών
εδώ συνιστώ 3 ποδήλατα: κούρσα αντοχής , fitness , mtb
Για να χάσουμε κιλά, η διατροφή είναι πολύ σημαντική
όπως και το να μην χρησιμοποιούμε βαριά πατήματα, δηλ. να έχουμε αυξημένο cadence (στροφές/λεπτό)
οι παλμοί να είναι στο 60-70% και ο χρόνος άθλησης να είναι πάνω απο 90 λεπτά
στην άθληση εξαρτάται τι θέλουμε να πετύχουμε και πάντα με συμβουλές αθλητίατρου – γυμναστή
http://www.thewalkingsite.com/thr.html
http://www.s-n.gr
α) κούρσα αντοχής:
έχει σκυφτή θέση οδήγησης που σημαίνει ότι γυμνάζει το σώμα και όχι μόνο τα πόδια, έχεις λιγότερες αντιστάσεις λόγο κατασκευής και αυτό βοηθάει στο να πιάσεις πιο εύκολα και ποιο σωστά ρυθμό
β) fitness:
τα ίδια με την κούρσα αντοχής, με ελαφρώς πιο όρθια στάση διότι αντί για κυρτό τιμόνι έχει ίσιο τιμόνι - παραμένει όμως σκυφτή
γ) mtb
παρόλο που χαρακτηρίζεται ως ποδήλατο βουνού και αυτός ήταν ο αρχικός του σκοπός μπορείς αλλάζοντας ελαστικά να το κάνεις ένα 26” fitness (εγώ έχω στο δικό μου 26x1.25)
χάνεις σε ταχύτητα και αεροδυναμική αλλά μπορείς απλά βάζοντας τα παλιά ελαστικά να πας βουνό οπότε έχεις ένα πιο all around ποδήλατο
επίσης με την ανάρτηση μπροστά έχεις ελαστικότητα στις ανηφόρες που το καθιστά πιο αργό από τις παραπάνω κατηγορίες αν και εδώ δίνεται η λύση τις ανάρτησης με κλείδωμα
από εκεί και πέρα οποιοδήποτε ποδήλατο και σε γυμνάζει και βοηθάει στο χάσιμο κιλών απλά τα συγκεκριμένα 3 το κάνουν ποιο “σωστά”
2) τουρισμός-βόλτες στην επαρχία
α) trekking:
είναι ποδήλατο με όρθια στάση οδήγησης το οποίο το καθιστά πιο ξεκούραστο και χρησιμοποιείς κυρίως τα πόδια σου για να κινηθείς (εξηγώ παρακάτω)
τα μειονεκτήματα του είναι ότι δεν μπορεί να μπει σε πολύ κακό χωματόδρομο κυρίως λόγο ανάρτησης, στη δε ανηφόρα υστερεί λόγο γεωμετρίας
όταν πρόκειται για trekking με ανταλλακτικά κούρσας έχεις πιο λεπτά ελαστικά που σημαίνει λιγότερες τριβές περισσότερα fuit (λάστιχο)
και έλλειψη ανάρτησης
επίσης παρόλο που το σύνηθες είναι οι 28” τροχοί συναντάμε και 26” τροχούς
γενικά είναι το ποδήλατο που θα το παίζουμε τουρίστες που απλά δεν θέλουμε να καταναλώσουμε diesel
β) fitness – Κουρσα αντοχής
έχεις μεγαλύτερη ταχύτητα και πιο σωστή από άποψη γυμναστικής στάση σώματος αλλά και ποιο κουραστική, - για να εξηγήσω και αυτό που είπα και για τα trekking: σε ποδήλατα όπου είσαι σκυφτός δουλεύεις πολύ κοιλιακούς (τραβάνε την ώρα που κάνεις ποδήλατο) και ραχιαίους και ώμους και καρπούς για αυτό γυμνάζεις όλο σου το σώμα ενώ στο trekking-city δουλεύεις μόνο πόδια .
κινείσαι κύριος σε άσφαλτο και έχεις περισσότερες αβαρίες στα ελαστικά όποτε θέλει μεγαλύτερη πρόληψη
βολεύει όταν θέλουμε να κάνουμε τουρισμό συνδυάζοντας το με καλύτερη γυμναστική και μεγάλες ταχύτητες
γ) mtb
εδώ έχουμε πάλι τις περισσότερες επιλογές αλλά περιοριζόμαστε στην ταχύτητα λόγω των 26” τροχών. Οταν το έχουμε με slik ελαστικά κινούμαστε κυρίως σε άσφαλτο αλλά μπαίνουμε και σε βατούς χωματόδρομους
όταν θέλουμε να κινηθούμε σε βουνίσιους δρόμους και μονοπάτια βάζουμε το κλασικό λάστιχο
ανάλογα τη διαδρομή
και εδώ το mtb κερδίζει τον ρόλο του all around ποδήλατο
επίσης να τονίσω ότι η 26" ειναι πιο αντοχής - όχι πως έχεις πρόβλημα με μια καλή 28" που στα ταξίδια ειναι πιο γρήγορη
3) μετακίνηση στην πόλη
α) σπαστό
ποδήλατο πο είναι πτυσσόμενο - όπως αναφέρω πιο πάνω στις κατηγορίες
μειονέκτημα όπως αναφέρω είναι ότι είναι μόνο για την πόλη όχι πως αν το βγάλεις για βόλτες στην φύση θα πάθει κάτι
εδώ θέλω να τονίσω την χρησιμότητα του σπαστού που είναι το μοναδικό που έχει το τέλειο αντικλεπτικό σύστημα και επίσης δεν θα σου απαγορεύουν να το πάρεις μέσα στα ΜΜΜ γιατί απλά μετατρέπεται σε μέγεθος μιας βαλίτσας, οπότε το παίρνεις μαζί σου στο λεωφορείο και στην δουλεια
αλλά προσωπικά πιστεύω οτι είναι πιο ακριβό από ότι αξίζει πραγματικά
β) κλασικό ποδήλατο πόλης
συνιστάται κυρίως για το χαμηλό του κόστος
είναι το ποδήλατο τις νοικοκυράς που θα πάει λαϊκή θα του βάλει καλάθι, θα το φορτώσει με σακούλες κτλ κτλ
βολεύει μόνο για μικρές διαδρομές και λόγω του γυναικείου σκελετού μπορείς να κάνεις ποδήλατο με φούστα
είναι για περιορισμένες χρήσεις
γ) trekking city
ουσιαστικά είναι τα πιο γρήγορα στην μετακίνηση - αυτά με mtb ανταλλακτικά είναι πιο βαριά, έχουν πιο χοντρά λάστιχα και ανάρτηση ενώ αυτά με ανταλλακτικά κούρσας είναι πιο ευαίσθητα πιο γρήγορα και πιο ελαφριά
συνήθως προτιμάμε κάτι ενδιάμεσο δλδ όχι τόσο λεπτό λάστιχο και όχι ανάρτηση
ο 28” τροχός δεν τα καθιστά τόσο ευέλικτα αν και κυκλοφορούν και με 26” όπως είπαμε και πιο πάνω, οπότε όταν δεν έχουμε ποδηλατοδρόμους αλλά κινούμαστε σε ελληνικές πόλεις αυτό πολλές φορές μας δυσκολεύει στους ελιγμούς που πρέπει να κάνουμε.
έχει επίσης το πλεονέκτημα τις όρθιας στάσης που το καθιστά ποιο ξεκούραστο
δ) κούρσα αντοχής – fitness
έχει τα μειονεκτήματα τις λεπτής ρόδας αλλά και τα πλεονεκτήματα που είναι η επιπλέον ταχύτητα
είναι και αυτό δυσκίνητο παρόλο που έχει κοντά chainstays
χρησιμοποιούνται και για delivery σε πόλεις του εξωτερικού
επίσης πέραν της μετακίνησης έχουμε και τα πλεονεκτήματα της γυμναστικής
τα fitness απλά μας δίνουν πιο όρθια στάση οδήγησης λόγω ίσιου τιμονιού
ε) mtb
και πάλι το all-around ποδήλατο
από ότι καταλάβατε είναι πιο αντοχής από όλα, πιο ευέλικτο, έχει μπροστινή ανάρτηση καλής ποιότητας που την καθιστά χρήσιμη σε δρόμους που γίνονται μονίμως έργα
και δεν χρειάζεσαι ποδηλατοδρόμους για να κινείσαι άνετα
σε γυμνάζει καλύτερα
είναι φτηνότερο από trekking-κουρσες και το μόνο που χρειάζεται είναι να του βάλεις λεπτά ελαστικά
στ) cyclocross
Προσφέρει ότι και η κούρσα αντοχής – fitness απλά έχει πιο χοντρά λάστιχα, θα βγει πιο εύκολα σε κακοφτιαγμένους δρόμους και δεν παθαίνει εύκολα fuit αλλά έχει και περισσότερες τριβές το λάστιχο
4) οικονομία
εδώ ισχύουν τα ίδια με τα παραπάνω με πιο βολικό τα trekking-city μιας και μας νοιάζει μόνο να γλιτώνουμε εισιτήρια από ΜΜΜ και βενζίνη και να κινούμαστε με άνεση και ταχύτητα
5) βόλτες στο βουνο
α) mtb εδώ παίζουν κυρίως τα mtb σε όλες τις κατηγορίες ανάλογα αν θέλουμε ανηφόρες και ταχύτητα παίρνουμε ένα ht ενώ fs για περισσότεροι άνεση στις καταβάσεις
freeride για περισσότερα παιχνίδια all mountain – enduro για περισσότερες καταβάσεις και dh όταν θέλεις μόνο κατάβαση
το πρόβλημα είναι ότι πρέπει να έχεις κάποια εμπειρία πάνω στο βουνό για να διαλέξεις ποδήλατο βουνού
β) cyclocross
είναι για μονοπάτια με λάσπες κυρίως και με πολύ περπάτημα όπου δεν πάει το ποδήλατο -
γενικότερα είναι ένα παιχνιδιάρικο ποδήλατο μιας και γλιστράς στις λάσπες και προκαλεί πολύ γέλιο
δώστε cyclocross videos στο internet για να καταλάβετε τι εννοώ
με λίγα λόγια μπορείτε πλέον μόνοι σας να επιλέξετε το τι ποδήλατο ταιριάζει στης δικές σας ανάγκες
γενικότερα τα mtb είναι τα πιο all-around ποδήλατα
αλλά ανάλογα τι αναζητεί ο καθένας άνεση – γυμναστική – αντοχή - ευελιξία
μπορεί να διαλέξει την κατηγορία που του αρμόζει
Απλά κάποιες συμβουλές
πάντα διαλέγουμε το ποδήλατο που χρειαζόμαστε για να μην έχουμε μελλοντικές αναβαθμίσεις
διαλέγουμε το σωστό μέγεθος και το σωστό υλικό (αλουμίνιο-σίδερο-carbon κ.α. )
και προτιμάμε ανταλλακτικά που να έχουν διάρκεια στον χρόνο
κάποιες συμβουλές βασικές είναι
διαλέγουμε ποδήλατο με τουλάχιστον 8 ταχύτητες πίσω γιατί η κασέτα είναι κουμπωτή που σημαίνει καλύτερης ποιότητας και μεγαλύτερης αντοχής
αποφεύγουμε τα ανταλλακτικά που είναι πλαστικά όπως μανέτες και πεντάλ
κοιτάμε τα ανταλλακτικά να είναι ισορροπημένα δλδ όχι ένα ανταλλακτικό κατηγορίας 1 και το άλλο 5 κατηγορίες πιο κάτω
αποφεύγουμε τα δισκόφρενα σε φτηνής κατηγορίας ποδήλατα
θεωρώ οτι τα δισκόφρενα μπαίνουν αφού βάλουμε μια αντίστοιχα ακριβή και καλή ανάρτηση
Σημ.:
Χρησιμοποίησα κυρίως τις εταιρίες bianchi και fidusa γιατί είναι εταιρίες που έχουν την δυνατότητα να κατασκευάσουν ποδήλατο ακριβώς στα μέτρα σου το οποίο είναι πολύ σημαντικό.Η fidusa είναι η μοναδική ελληνική κατασκευάστρια εταιρία που έχουμε
αλλά μπορείς σε όλες τις εταιρίες να βρεις αξιόλογα ποδήλατα
καλό είναι όταν αγοράζουμε ένα ποδήλατο να έχει αξιόλογο service για αυτό θέλουν προσοχή οι αγορές από internet
κοιτάμε η τιμή να είναι αντάξια της δουλειάς που θέλουμε να κάνουμε
είναι λάθος να πάρει κάποιος ένα ποδήλατο μεγάλης αξίας για να κάνει βόλτες στην παραλία, αλλά είναι δικαίωμα του καθενός το πως θα ξοδεύει τα χρήματα του - απλά δεν είναι κανόνας ότι μόνο αν δώσουμε μια περιουσία, θα μπορούμε να κάνουμε ποδήλατο
και το σημαντικότερο όλων μια καλή σέλα, να είναι άνετη ειδικά για τα αγοράκια για να μην έχουν πρόβλημα με τον προστάτη
εμένα μου αρέσουν οι σέλες με σχίσιμο για να μην πιέζεται ο προστάτης.
Οι επιλογές είναι πολλές στο θέμα σέλας καλό είναι να την δοκιμάζουμε πριν την αγοράσουμε αλλά αυτό δεν γίνεται πάντα .
Αυτά από μένα με την προσωπική εμπειρία που έχω αποκτήσει από την ενασχόληση με το ποδήλατο
Καλές βόλτες
Και πάντα όρθιοι
Φιλικά
Πέτρος
άρθρο αναφοράς, που θα έπρεπε να αναρτηθεί σε μόνιμη βάση στο site.
Βέβαια, επειδή και αλλού έχω εκφράσει την συμπάθειά μου προς τον plannet, μπορεί να θεωρηθεί ότι μεροληπτώ, αλλά, την γνώμη μας την γράφουμε ελεύθερα.
...ακόμη...
Όχι το άρθρο είναι καλό και αντικειμενικό. Αν βρω χρόνο θα βάλω και άλλα παραδείγματα ποδηλάτων και γεωμετριών από διάφορες εταιρίες. Απλά πήζω λόγο εξεταστικής. Έχω και ένα γάμο αύριο....
Και αυτό το άρθρο θα ήταν καλό να τοποθετηθεί στα χρήσιμα. Θέλει λίγο μορφοποίηση όμως με bold γραμματάκια στους τίτλους και τέτοια για να γίνει πιο ευανάγνωστο.
spirosta υπάρχουν άπειρες κατηγορίες απλά ήθελα να μείνω στις βασικές αν κάποιος καταλάβει τις βασικές τότε δεν έχει πρόβλημα στις υπόλοιπες και να καταλάβουν γιατί ένα ποδήλατο έχει σκυφτή θέση τι σημαίνει όρθια θέση και ποιες είναι οι πραγματικές διαφορές στα διάφορα ποδήλατα και να ξέρει τι να ζητήσει όταν θα πάει να αγοράσει ένα ποδήλατο
στο θέμα της μορφοποίησης έχεις δίκιο το είδα και εγώ ας πάρει κάποιος να το μορφοποιήσει
και πάντα είμαι αντικειμενικός :D
Μια και συγκινήθηκα απο την προσπάθεια του πλανήτη να γράψει στα ελληνικά (και απο τη δουλειά που έκανε να γραψει αυτό το κείμενο, εννοείται) κάθησα και το διόρθωσα κάπως ορθογραφικά και λίγο συντακτικά - Τα λεξικά στους υπολογιστες παραβλέπουν μερικά λάθη, όπως σε καταλήξεις ρημάτων ή ομόηχων λέξεων πχ. το πιό και ποιό.
Δεν πείραξα τίποτα απο το νόημα ελπίζω αν και μερικά συμπεράσματα δεν τα καταλαβαίνω (πχ. πως πάει το trekking πιο γρήγορα σε ταξίδια?...Εκτος αν εννοείς ταξίδια στις ισιάδες της Ευρώπης ...) Δεν άντεξα μόνο και πρόσθεσα ένα "τουλάχιστον" στο "ποδήλατο με 8 ταχύτητες πίσω ", γιατι αλλιώς μου είναι τελείως αινιγματικό το γιατι να λες σε κάποιον να πάρει 8πλέτα αντι για 9πλετα...
Αν ξαναδιαβάσεις το κείμενο κ.Πλάνετ και θεωρήσεις οτι κατι χρειάζεται διόρθωση πες το - κριμα που δεν υπάρχουν τα private messages για να μή φορτωνουμε το σαιτ με λεπτομέρειες.
λυδια δεν λέω πως αντί για 9πλετα να έχει 8πλετα αλλά να έχει τουλάχιστον 8 δλδ 8-9-10 και 11 λίαν συντόμως
ταχυτητα
mtb - trekking - mtb me28" - fitness kai koyrsa
αυτή ειναι η σειρά αλλά δεν είναι απόλυτη λόγο διάφορων καταστάσεων όπως ανηφόρες η τα ταξίδια ειναι όλα σε ευθείες
η π.χ. αν είσαι μέσα στην πόλη και χρειάζεσαι πολλούς ελιγμούς μπορεί το mtb να γίνει ποιο γρήγορο
thanks για της διορθώσεις
Μάλλον εννοείς MTB με 29'', έτσι δεν είναι;
όχι με 28" όπως το λέω
Τα λεγόμενα 29er είναι mtb με ρόδα 28" (700c)
Απλά ονομάζονται έτσι.
Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές. Να έχουν μόνο την μπροστά ρόδα 28άρα ή μόνο την πίσω ή και τις δύο.
Και όπως λέει και ο συγχωρεμένος Sheldon....
Twenty Niner
The so-called "29 inch" tire size is not actually a new size, it is just a new marketing term for 622 mm (700C) wheels with fat tires.
This size is probably a good option for taller riders for off-road use, compared with 559 mm (26 inch decimal) wheels. Larger diameter wheels don't sink as far into holes so they will give a better ride in rough conditions.
For shorter riders, wheels this large will cause unfortunate compromises in frame geometry, so they're probably not a good option for riders of short or medium height.
αυτό δεν το ήξερα αλλά τώρα που το σκέφτομαι
οι λεγόμενες 26" ρόδες αν κάτσεις και τις μετρήσεις ειναι 22" ναι ναι τις 4" πίσω
απλά 26 είναι με τα λάστιχα μαζί και το ανακάλυψα όταν διάβαζα ένα manual από ταχύμετρο
αλλά βλέπω ότι τα λάστιχα τα αναφέρουν 29χ2.3
http://www.dtswiss.com/getdoc/1f6a38e1-078d-43fe-983d-ac49cc610752/Techn...
εδώ όμως μπορουμε να δούμε ότι το x470 το αναφέρει σαν 700c λάστιχο
http://www.dtswiss.com/getdoc/1f6a38e1-078d-43fe-983d-ac49cc610752/Techn...
βέβαια εγώ έχω δει mtb με 28" τροχούς πριν δω τα 29"
Πέτρο ευχαριστούμε για το διαφωτιστικότατο άρθρο σου! Πολύ καλά επίσης και τα link που παρέθεσες! Thanks!
Όσον αφορά βέβαια στο σωστό μέγεθος ποδηλάτου, τί θα πρότεινες? Γιατί πρέπει κανείς να πάρει το μέγεθος που αντιστοιχεί στο ύψος του??
Keep up the good work!
εσύ γιατί παίρνεις το σωστό νούμερο παπούτσια ?
όπως λέω καλό το χειρποποιητο ποδήλατο αλλα κοστίζει και παραπάνω
γιατι το λέω αυτό
κάποιος θα χρειαστεί το ποδήλατο των 150 ευρό άλλος των 500 άλλος τον 1000 και πάει λέγοντας
καλό είναι να ξέρουμε το κάθε ποδήλατο τι προσφέρει και ανάλογα με τις αναγκες σου να κάνεις την σωστή επιλογή
δλδ για μένα είναι λάθος κάποιος που δεν θα κάνει πάνω από 5 χλμ συνεχόμενη πορεία
να πάρει χειροποίητο η γενικότερα ποδήλατο που να στοιχίζει πάνω απο 300-400 ευρό
όπως και θεωρώ λάθος κάποιος που κανει 50-70-100 χλμ και να προτιμήσει την xt από ένα χειροποίητο σκελετό(στα μέτρα του) και deore
βεβαία χειροποίητο και xt είναι ακόμα καλύτερα αλλά κοστίζει και παραπάνω
Είμαι εκτός topic.
Αλλά απλά δεν μπορώ να μη γράψω ότι αυτό το topic είναι ο ορισμός ενός forum.
Ασχολούμαστε με αυτό που λέει η επικεφαλλίδα του, λέμε την άποψή μας και στο τέλος εκείνος που το διβάζει μόνο κερδισμένος είναι, έστω και λίγο.
Οι καυγάδες είναι μόνο γι αυτούς που δεν μπορούν να πουν κάτι (αλλά θέλουν να μιλήσουν οπωσδήποτε).
Μπράβο παιδιά. Πάντα τέτοια. Χαίρομαι που είμαι μέλος αυτής της παρέας!!!!
τελικα αυτο (το αρχικο post του plannet) ανανεωμενο γιατι δεν πηγε στα χρησιμα?το διαβασα σημερα με αφορμη τον κομπλεξικο pantrelis21(αν και ειπε κορυφαια ατακα το "παπαρα θιχτηκες?")
απόρησα με την ορθογραφία, αλλά το πόστ της Λυδίας μου έλυσε τον γρίφο...
Πoλύ καλή δουλειά και θα συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες οτί πρέπει να τοποθετηθεί στα "quidelines" του site..
(αφου αναφερθούν και links απο άλλες εταιρίες για να μήν θεωρηθεί οτί μεροληπτούμε.. ξέρω έχει απαντηθεί αυτό πιό πάνω αλλά κάποτε θα γίνει οπότε καλύτερα να το προλάβουμε αν είναι να γίνει "official")
Mia xara arthraki an ke tha mou epitrepsis na diorthosw kati.
MTB "Trial" ine sira podilaton me zandes 20-26 intswn pou xrisimopiounde kathara gia "Trials" akrivos opos me tis mixanes, oi podilates prospernane diafora embodia me apistefti isoropia ktlp, xoropidondas kiriolektika pandou. http://www.youtube.com/watch?v=SXApPXKzmDw
Ta ":Cyclocross" Ine ousiastika kourses me pio xalares geometries, dimenes me pio fardia, takounata lastixa ke cantilever frena. H xrisi tous ine enikotera xomatini, alla gia pio patimena monopatia. Ginonde ke kalla touring bikes.
σωστά τα λες
zendog
Τα θερμά μου συγχαρητήρια στον plannet!!!!
Ακόμα κι αν κάποιος βρει παραλείψεις η ακόμα και λάθη, η προσπάθεια είναι αξιέπαινη, μόνο και μόνο για το χρόνο που αφιέρωσε για να συντάξει αυτό το post.
Έχω την εντύπωση ότι έχεις κάνει ένα λαθάκι σχετικά με την χρήση των freeride, all mountain, enduro, και downhill...
Λοιπόν...
Η βασική διαφορά του freeride και του downhill ποδηλάτου είναι στην ανάρτηση και κυρίως στην λειτουργία της... και εξηγούμαι...
Σε ένα freeride ποδήλατο είναι πιο "αργή" από ότι σε ένα downhill και αυτό γιατί τα downhill πρέπει να "καταπίνουν" πιο γρήγορα τις ανωμαλίες που θα συναντήσουν στα μονοπάτια, και σε γενικές γραμμές κατεβαίνουν και πιο γρήγορα...
Όπως είπες τα freeride είναι για παιχνίδια... Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι φυσικά και μπορείς να κάνεις κατάβαση απλά οι περισσότεροι τα χρησημοποιούν για άλματα γιατί η ανάρτηση τους είναι ρυθμισμένη να αποσβαίνει πτώσεις από άλματα πιο ομαλά από ότι τα downhill, όπως επίσης και για διάφορα άλλα κόλπα γιατί είναι πιο "παιχνιδιάρικα" λόγω γεωμετρίας και χαμηλότερου βάρους. Βέβαια ο μέσος χρήστης δεν θα καταλάβει την διαφορα downhill - freeride. Επίσης τα downhill έχουν μεγαλύτερη διαδρομή (και στις 2 αναρτήσεις) από τα freeride και μεγαλύτερο βάρος όπως και ακόμα πιο ενισχυμένο κούτελο.
Π.Χ.
Downhill:
http://www.konaworld.com/09_stabsupreme_en.cfm
Freeride:
http://www.ghost-bikes.com/2009/typ.php?bid=60223
Σχετικά με τα enduro και all mountain, αυτά είναι πολύ πιο ελαφριά από τα παραπάνω και λιγότερο ανθεκτικά σε σκληρή χρήση, και με μικρότερη διαδρομή ανάρτησης. Ακόμα, έχουν μπροστά ανάπτυξη ενώ τα παραπάνω έχουν μονό γρανάζι (με εξαίρεση ίσως κάποια freeride μοντέλα).
Το λάθος σου είναι ότι τα all-mountain και enduro δεν είναι για περισσότερες καταβάσεις από τα freeride και αυτό γιατί απλά δεν θα αντέξουν...
@zor
μπορεί
δεν με ενδιαφέρουν οι κατηγορίες άλλωστε και για αυτό και δεν επεκτάθηκα και ιδιαίτερα
Το ξέρω, δεν σε κατηγορώ...
Απλά τώρα που το είδα είπα να το αναφέρω για να μην γίνονται λάθη.
Ο οδηγός πάντως είναι πολύ καλός!
Πραγματικά μπράβο για την προσπάθεια!
Θεωρώ ότι καλό είναι να γίνει sticky το θέμα (αν δεν είναι ήδη)
και όποιος γνωρίζει κάτι περισσότερο να το προσθέτει.
φιλικά,
Χρήστος
αν γίνουν τα δικά μου Post sticky οι μισοί μέσα στο forum θα βγάλουν σπυράκια
:D
Βέβαια μπορώ να διακρίνω αρκετά σημεία στα οποία μειώνεις τα trekking και επίσεις δεν διευκρινίζεις οτι υπάρχουν on - off εκδόσεις.
Τα μεν on road έχουν μεγαλύτερο κούτελο και μικρότερη διαδρομή στην ανάρτηση και τα off road έχουν μεγαλύτερη διαδρομή , μικρότερο κούτελο και γεωμετρία mountain.
Διαφονώ κάθετα στο θέμα της γυμναστικής, ένα trekking με σκυφτή γεωμετρία γυμνάζει πολύ περισσότερο απο mountain λογώ πατημάτων.
Η Bianchi που διάλεξες για να δείξεις trekking ποδήλατα θεώρω πως έχει πιάσει τον παλμό του city trekking.
Υπάρχουν και αυτά τα μοντέλα που είναι crossovers μεταξύ κούρσας και mtb.
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/TONOPAH_id_31093_.htm
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/NATURE_id_31096_.htm
http://www.idealbikes.net/bike.php?bike=204
http://www.idealbikes.net/bike.php?bike=203
http://www.giant-bicycles.com/el-GR/bikes/lifestyle/3833/36133/
http://www.giant-bicycles.com/el-GR/bikes/lifestyle/3833/36130/
http://www2.merida-bikes.com/el_GR/Bikes.Detail.153
http://www2.merida-bikes.com/de_INT/Bikes.Detail.160
@horsey
τα πατήματα του trekking είναι λάθος σε θέματα γυμναστικής
εγώ που λέω ότι γυμνάζομαι σπάνια χρησιμοποιώ τον 44 δίσκο που έχω
αν είχα τόσο δυνατά πόδια για να μπορέσω να στροφάρω των 48/11/13 τότε θα έπρεπε να πάω σε κούρσα
οι αναρτήσεις που λες δεν ξεπερνάν τα 75mm και παραμένουν κακής ποιότητας
και ουσιαστικά δεν τα μειώνω τα αναφέρω ως έχουν
και αναφέρω και αυτό που λες
"κατόπιν θα προσπαθήσω να αναλύσω όσες υποκατηγορίες υπάρχουν
όπου κάθε εταιρία βάζει τις πινελιές της που αλλάζει κάποια χαρακτηριστικα του ποδηλάτου
σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τις δυνατότητες ενός ποδηλάτου πριν το αγοράσουμε "
δεν είναι όλα τα tor με σκυφτή θέση
:D
και άλλωστε θα παρατήρησες και εσύ πως οι εταιρίες προσπαθούν να τα κάνουν όσο πιο κοντά στο Mtb αρά κάτι τους λείπει
αλλά δεν θέλουν να είναι mtb θέλουν να πουλάνε κάτι ξεχωριστό για να εκμεταλλεύονται την θεωρητική λάθος αγορά
Δεν υπάρχει λάθος πάτημα σε θέμα γυμναστικής, ο δεύτερος δίσκος του trekking είναι τόσο βαρύς όσο ο τρίτος του mountain.Oπότε φαντάσου να προσθέσεις ακόμα πιο βαρύ πάτημα με ένα δίσκο 48. Προσώπικα τον χρησιμοποιώ πολύ συχνά.
Το βλέπω στα πόδια μου όταν ανεβαίνω σε mountain, το τρίτο δισκάκι του μου είναι αρκετά ελαφρύ για να βγάλω όλες τις διαδρομές, εκτός απο απότομες ανηφόρες.
Μεχρι τώρα οσα tor έχω δει έχουν σκυφτή θέση.
Σίγουρα το mountain είναι πιο all around ποδήλατο (αν ο αναβάτης θέλει να διασκεδάζει στο χώμα) αλλά στο δρόμο και στη γυμναστίκη τα tor υπερέχουν.
να ρωτήσω τότε με πόσα χλμ/ωρα πας και τι πατήματα έχεις
Αν βγώ σε μεγάλη ευθεία πηγαίνω με 30 - 35 χλμ, 48 μπροστά και 14 ή 12 πίσω, ακόμη δεν είμαι έτοιμος για το 11άρι, το χρησιμοποιώ μόνο σε κατηφόρες.
35 xlm θα πρέπει να πιάνεις με 32/12 που σημαίνει ότι στροφάρεις λάθος εκτός αν ετοιμάζεστε για το πανελλήνιο πίστας
τι σημαίνει αυτό ???
ότι καταπονείς πολύ τα γόνατα σου
και ότι κάνεις δύναμη στο ποδήλατο και όχι αντοχή
βασικά τόσο χαμηλές στροφές δεν κάνουν ούτε οι αθλητές χρονομέτρου πλέον
δοκίμασε με αυτά τα πατήματα να στροφάρεις με 90/σαλ
και όχι με 50-60 που πας εσύ λογικά
και πριν πεις ποιος τα λέει αυτά
πάνε ρώτα έναν προπονητή ποδηλασίας
Μα αυτό θέλω, να αυξήσω τη δυναμή μου, σε αντοχή δεν έχω πρόβλημα επειδή τη συγκεκριμένη διαδρομή την έχω κάνει αμέτρητες φορές με 36 δίσκο και γρήγορο πετάλι.
Επίσης, ο τρίτος δίσκος μπαίνει μετά απο 30 λεπτά ποδηλασίας, οπότε εχω κάνει το καταλλήλο ζέσταμα και τα γόνατα ειναι μια χαρά.
Θες τουλάχιστον 3 δισκο μπροστά σε mountain για να πιάσεις 35 χλμ, μήπως θυμάσαι λάθος?
plannet συγχαρητηρια για το διαφωτιστικοτατο κειμενο σου και γενικοτερα για το οτι απαντας στα περισσοτερα topics απλα κ με σαφηνεια...
ΥΓ: απορω γτ μερικοι εδω μεσα σε αντιπαθουν