Μετάφραση μικρού μέρους αυτής της συνέντευξης:
Ποια είναι η επίσημη θέση της Ολλανδικής Ένωσης Ποδηλασίας σχετικά με τα ποδηλατικά κράνη;
Πρώτον, τα ποδηλατικά κράνη δημιουργήθηκαν για να προστατεύσουν τους ποδηλάτες σε περιπτώσεις ατυχημάτων όπου δεν εμπλέκονται άλλα οχηματα. Αυτού του είδους τα ατυχήματα συνήθως συμβαίνουν σε υψηλές ταχύτητες. Εάν συμμετέχεις σε αγώνες και ποδηλατείς με υψηλές ταχύτητες μαζί με μια ομάδα άλλων ποδηλατών, ίσως είναι καλή ιδέα να φοράς κράνος.
Σε χαμηλότερες ταχύτητες είναι αδύνατον να πέσεις και να τραυματιστείς στο κεφάλι. Συνήθως τραυματίζονται τα άκρα. Ο κίνδυνος τραυματισμού του κεφαλιού είναι πολύ μικρός σε χαμηλές ταχύτητες. Άλλα μέρη του σώματος κινδυνεύουν περισσότερο.
Εάν ένας ποδηλάτης χτυπηθεί από αυτοκίνητο, δεν υπάρχει κράνος που θα τον προστατέψει. Στην πραγματικότητα δεν έχει κατασκευαστεί ποτέ ποδηλατικό κράνος που θα μπορούσε να προστατέψει έναν ποδηλάτη από τις επικίνδυνες δυνάμεις που αναπτύσσονται σε ένα ατύχημα με υψηλές ταχύτητες. Είναι αδύνατον να κατασκευαστεί ένα τέτοιο κράνος και δε νομίζω ότι θα γίνει ποτέ δυνατόν.
Ένα κράνος μοτοσυκλέτας θα προστάτευε έναν ποδηλάτη, αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά την ποδηλασία γιατί θα υπερθέρμαινε το κεφάλι.
Παιδιά κάτω των δεκατεσσάρων ετών δεν κινδυνεύουν καθόλου από χτυπήματα στο κεφάλι, οπότε δεν χρειάζεται να φοράνε κράνος. Μεγαλύτερα παιδιά, άνω των δεκαπέντε ετών, κινδυνεύουν περισσότερο, αλλά και πάλι ο κίνδυνος είναι μικρός.
Αντί να προωθούμε τα ποδηλατικά κράνη, ασχολούμαστε με τα αυτοκίνητα και τα υπόλοιπα οχήματα. Πιο ήπια κυκλοφορία, μείωση ορίων ταχύτητας. Επίσης προωθούμε τους αερόσακους που τοποθετούνται στο εξωτερικό των αυτοκινήτων. [...]
Και κάπου εκεί σταμάτησα να διαβάζω. Δεν ισχύει αυτό το πράγμα.
Λέει και κάτι ακόμα χαζομάρες πιο κάτω για 15άχρονα αλλά δεν
σχολιάζω καν.
Δεν έχει νόημα να ξαναγράφουμε το τι έχουμε δει και ακούσει από
ατυχήματα με γελοίες ταχύτητες σε γελοίες διαδρομές. Ότι νομίζει
ο κάθένας κάνει :)
...όταν αναφέρεται για τους Ολλανδούς, οι οποίοι έχουν παιδεία και σαν οδηγοί και σαν ποδηλάτες, και φυσικά έτη φωτός καλύτερες υποδομές. Ωστόσο διαφωνώ ριζικά με την πρόταση αυτή At lower speeds it is impossible to crash and hit your head.
Στη χώρα μας όμως που οδηγοί και ποδηλάτες οδηγούμε αρκετά πιο επικίνδυνα, και κυρίως υπάρχουν πολύ λιγότερες υποδομές για ποδηλάτες, είναι επικίνδυνο να ενστερνιζόμαστε απόψεις που έχουν δημιουργηθεί σε τελείως διαφορετικές συνθήκες.
Το κράνος δεν αρέσει σε πολλούς αισθητικά και έχει ένα κόστος, έστω και πολύ μικρό σε σχέση με το υπόλοιπο κόστος του ποδηλάτου. Αξίζουν αυτά όμως να μειώσετε δραματικά τις πιθανότητες να χτυπήσετε το κεφάλι σας?
Δείτε το παρακάτω Link για τη σημασία του κράνους, συμβουλές χρήσης του και να το φοράτε πάντα!
Κανένα επιχείρημα εκτός από χαρακτηρισμούς; Κάποια έρευνα, κάτι; Αυτό το site για παράδειγμα, έχει λίστα με έρευνες υπέρ και κατά της αποτελεσματικότητας του ποδηλατικού κράνους.
... μια ερώτηση προς όλους τους υποστηρικτές της χρήσης ποδηλατικού κράνους: θα ήσασταν υπέρ ή κατά της επιβολής υποχρεωτικής χρήσης του;
...του ποδηλατικου κρανους, κι επειδη απευθυνεις την ερωτηση σε χρηστες:
Διαφωνω καθετα με την υποχρεωτικη χρηση κρανους απο τους ποδηλατες.
Το γιατι ενω το χρησιμοποιω ειμαι παραλληλα κατα της υποχρεωτικης χρησης του, εχει απαντηθει/εξηγηθει επανηλειμενα (υπαρχει καπου αναρτημενο και σ'αυτο το site).
Οσο για τα επιχειρηματα της Ολλανδικης Ενωσης Ποδηλασιας, τα εχω δει Live, να καταρριπτονται ολα ενα-ενα, με εξαιρεση το επιχειρημα για μειωση της ταχυτητας και της χρησης γενικωτερα των αυτοκινητων.
Προφανως η μελετη τους, αφορα και ισχυει αποκλειστικα στις δικες τους κυκλοφοριακες συνθηκες.
Το έχουμε ξανασυζητήσει αρκετές φορές (spyyyyyroVeeeeeeeeeeeeee που είσαι με τις παραπομπές σου;;;;;), αλλά ας γράψω την "επίσημη" άποψη της ECF (European Cyclists' Federation), όπου κυρίως τονίζεται το γεγονός οτι πρέπει να δοθεί βάρος από τους αρμόδιους στο ασφαλές περιβάλλον του ποδηλάτη, και όχι να τονίζεται τόσο υπερβολικά η χρήση κράνους, ενοχοποιώντας τον ποδηλάτη για τυχόν ατύχημα. Επίσης κύριο επιχείρημά τους είναι οτι τα θετικά της ποδηλασίας για την υγεία, υπερτερούν κατά πολύ υπέρ των αρνητικών της μη ποδηλασίας και η υποχρεωτική χρήση κράνους ενδέχεται να οδηγήσει τον κόσμο μακριά απο το ποδήλατο και κοντά σε ασθένειες όπως καρδιαγγειακά, κλπ. (benefits-costs αναλύσεις).
Πολλά απο τα επιχειρήματα όπως και των Ολλανδών αφορούν όπως είπαν και οι άλλοι, πολύ διαφορετικές συνθήκες απο αυτές της χώρας μας, αλλά το κύριο θέμα είναι το πόσο μία υποχρεωτική χρήση κράνους θα αποτρέψει κόσμο απο το να πάρει το ποδήλατό του.
Μιλάμε πάντα για νομοθεσία που καθιστά την μη χρήση κράνους παράνομη! Εννοείται οτι το θεωρώ αυτονόητο, οτι σε μιά πόλη σαν την Αθήνα η χρήση κράνους είναι απαραίτητη -μια πόλη που χαρακτηρίζεται απο την απίστευτα παραβατική συμπεριφορά τόσο των αυτοκινητιστών αλλά και των ποδηλατιστών, όπου το οδόστρωμα είναι άθλιο και άκρως επικίνδυνο και γενικά παρουσιάζει όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά στο δρόμο.
@theοdore, στο λινκ της ECF θα βρεις και διάφορες μελέτες.
Παρατηρώ ότι στις συζητήσεις περί κράνους εμφανίζεται συνεχώς το επιχείρημα περί των ιδιαίτερων κυκλοφοριακών συνθηκών της Αθήνας - το οποίο προφανώς μεταφράζεται σε αυξημένη πιθανότητα ατυχήματος. Όμως τα πιο ισχυρά επιχειρήματα εναντίον του κράνους αφορούν ακριβώς την έλλειψη αποτελεσματικότητας ενός ποδηλατικού κράνους σε ένα σοβαρό ατύχημα που θα προκληθεί από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες. Οι οποίες συνθήκες εμένα δεν μου φαίνονται τόσο επικίνδυνες και μάλιστα νοιώθω πολύ πιο ασφαλής με το ποδήλατο στην Πατησιων απ' όσο νοιώθω με τη μηχανή μου.
Θα βγει τώρα κάποιος και θα ανεβάσει τη φωτογραφία του σπασμένου του κράνους που νομίζει ότι του έσωσε τη ζωή - αλλά δείτε και αυτό το link.
Επιμένω στο θέμα του κράνους όχι γιατί δεν θέλω να το φοράω ή τσιγγουνεύομαι το κόστος του - άλλωστε ακόμα φοράω κράνος στο ποδήλατο, μετά από 20 χρόνια χρήσης κράνους στη μοτοσυκλέτα μου έχει γίνει συνήθεια - αλλά γιατί όσο περισσότερο ψάχνω το θέμα τόσο πείθομαι ότι η χρήση ποδηλατικού κράνους στην καθημερινή κίνηση - ναι, ακόμα και στην Αθήνα - δεν έχει νόημα.
Από την άλλη, η προπαγάνδα υπέρ του κράνους συχνά καταλήγει σε άσχημα αποτελέσματα, όπως την επιβολή της χρήσης του με νόμο και τελικά την απομάκρυνση του κόσμου από το ποδήλατο (βλέπε Αυστραλία). Οι δε "λογικοί" υποστηρικτές του κράνους, λειτουργούν περισσότερο με βάση το δόγμα ότι το κράνος προσφέρει ασφάλεια και αγνοούν τα επιστημονικά δεδομένα - όπως π.χ. το σχόλιο του Eaglos παραπάνω.
Οι δηλώσεις αυτές αψηφούν την ορθή λογική αλλά και την προσωπική μου εμπειρία. Έχω πέσει με 10χλμ σε μια ανυποψίαστη στιγμή και χτύπησε ο κρόταφος μου στην άσφαλτο. Δε θέλω να σκέφτομαι τι θα είχε συμβεί αν δεν φορούσα κράνος.
Κράνος φοράνε όσοι έχουν κάτι να προστατέψουν !
Οποιαδήποτε κουβέντα από εκεί και πέρα έχει για μένα απλά ακαδημαϊκό ενδιαφέρον.
...και η εξελιξη τους:
Το link που παρατεθηκε, ειναι αρκετα παλιο, και απο τοτε μεχρι σημερα, οι προδιαγραφες των ποδηλατικων κρανων εχουν αλλαξει πολλες φορες.
Τα παντα εξελισσονται: Απο λαστιχα και φρενα, μεχρι κρανη.
Οσο για τα παραδειγματα που αναφερει, ενα τουλαχιστον, ειναι τελειως, μα τελειως "αιολο"...
Υ.Γ. Οταν αγοραζουμε κατι, ιδιαιτερα αν αυτο εχει να κανει με την ασφαλεια μας, πριν το αγορασουμε, ελεγχουμε τις προδιαγραφες που αυτο πρεπει (συμφωνα με τη νομοθεσια) να πληρει.
Επιχείρημα τα 2.000 Ευρώ που έδωσε ο κολλητός μου για περίθαλψη όταν έπεσε με 10χλ σε ευθεία από φρένα πανικού του μπροστινού του.
Κατά τα άλλα το άρθρο είναι άκυρο διότι απευθύνεται σε χώρα με άλλες υποδομές και άλλη έννοια της ποδηλασίας και στηρίζεται σε αυθαίρετα και χαζά συμπεράσματα.
Οι κάτω των 14 δεν κινδυνεύουν; Ωραίο επιχείρημα.
Εγώ λέω ότι όσοι έχουν 2 "Α" στο επιθέτό τους δεν θα πάθουν ποτέ λάστιχο...
Εγώ ένα πράγμα δεν μπορώ να καταλάβω: οκ, εσένα για τον εαυτό σου δεν σε νοιάζει και θέλεις να αγνοείς το πόσο επικίνδυνο είναι να μην φοράς κράνος. Δικαίωμα σου. Από εκεί και πέρα, για ποιόν λόγο πρέπει να το φωνάζεις σε ένα forum που διαβάζουν και παιδιά και να θέλεις ντε και καλά να πεις ότι είναι άχρηστο; Αν το φοράς δεν θα πάθεις κάτι που να οφείλεται σε χτύπημα. Αν δεν το φοράς κινδυνεύεις πολύ περισσότερο. Μόνο καλό μπορεί να σου κάνει, γιατί να αποτρέψεις κάποιον να το βάλει; Δεν το καταλαβαίνω. (Ο δεύτερος ενικός δεν πάει αποκλειστικά σε αυτόν που άνοιξε το θέμα, δεν το πάω προσωπικά, γενικά τον χρησιμοποιώ)
Η απάντηση στην ερώτηση σου είναι πολύ απλή: Δεν ξέρω! Για να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση πρέπει να γίνει μία εμπεριστατωμένη ανάλυση κόστους-όφελους για τα ελληνικά δεδομένα, όπως λέει η Λυδία, που να ζυγίζει τα οφέλη από την πιθανώς μειωμένη χρήση του ποδηλάτου, έναντι των αυξημένων ποσοστών επιβίωσης σε σύγκρουση. Το να γίνει μία τέτοια έρευνα στην Ελλάδα το θεωρώ εξαιρετικά απίθανο επειδή δεν υπάρχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον και επειδή το κόστος για να γίνει σωστά είναι πολύ μεγάλο. Το να χρησιμοποιούμε νούμερα από το εξωτερικό είναι σωστό σε ορισμένες περιπτώσεις, εδώ όμως μιλάμε για τελειώς διαφορετικές συνθήκες.
Αυτό λοιπόν που πρέπει να γίνει είναι να μάθει ο κόσμος ότι τα μέτρα ασφάλειας είναι για το καλό του και να τα παίρνει μόνος και όχι από υποχρέωση, σε όλα τα επίπεδα είτε μιλάμε για κράνος σε ποδήλατα, μηχανές και εργοτάξια, είτε για ζώνη ασφάλειας είτε για οτιδήποτε μπορεί να μας αυξήσει δραματικά τις πιθανότητες επιβίωσης σε μία δύσκολη στιγμή και έχει μηδαμινό κόστος και εύκολη χρήση. Γιατί εάν μου πει κάποιος να βάλω μία στολή με αεροσάκους που ανοίγουν σε περίπτωση σύγκρουσης, που κοστίζει 20.000 ευρώ και θα ζεσταίνομαι σαν να είμαι στη Σαχάρα, τότε θα βάλω τα γέλια μαζί του.
Θα μου πεις, "πιστεύεις ότι μπορείς να τους πείσεις όλους να βάλουν κράνος?". Φυσικά και όχι. Όμως στη ζωή τίποτα δεν είναι άσπρο-μαύρο. Καθένας που φοράει κράνος αυξάνει την πιθανότητα επιβίωσης του σε ένα ατύχημα, έστω και έναν λοιπόν να πείσω εντός ή εκτός forum για μένα είναι τεράστιο κέρδος!
Νομίζω ότι όλοι απαντάτε χωρίς να διαβάζετε ούτε αυτά που γράφω, ούτε τα άρθρα που παραθέτω.
@Little biker, η απάντησή σου είναι ακριβώς ο λόγος που επανέρχομαι στο θέμα. Όλη η ιστορία με το κράνος είναι μέρος της γενικότερης κουλτούρας του φόβου που επικρατεί όλο και περισσότερο στις δυτικές κοινωνίες. Επιμένεις, και συγγνώμη για την έκφραση, δογματικά, ότι κινδυνεύω πολύ περισσότερο αν δεν βάλω κράνος, άρα το να το φοράω μόνο καλό μπορεί να μου κάνει.
Ας πούμε ότι έχεις δίκιο. Σύμφωνα με αυτήν την έρευνα που αφορά την Αγγλία για τα έτη 2002-2003, μια χώρα ποδηλατικά πολύ πιο κοντά μας από την Ολλανδία π.χ., οι ποδηλάτες αντιπροσωπεύουν το 6,5% των σοβαρών τραυματισμών στο κεφάλι. Μάντεψε ποιά ομάδα έχει το 41%: οι πεζοί. Άρα, αφού μόνο καλό μπορεί να σου κάνει να φοράς κράνος όταν περπατάς στο δρόμο, γιατί δεν το φοράς; Κι αν γλυστρήσεις και πέσεις και χτυπήσεις το κεφάλι σου;
Όσο για τα παιδιά, ας μη γινόμαστε "αμερικανάκια" ("Think about the children!"). Τα παιδιά που αναφέρεις (που μάλλον για εφήβους πρόκειται), πολλές φορές έχουν καλύτερο κριτήριο από τους μεγάλους και αν κάνουν τριπλά άλματα με BMX δεν είναι ηλίθια, θα βάλουν κράνος. Άλλωστε καλό θα είναι να μάθουν από μικρά ότι η μετακίνηση με το ποδήλατο δεν είναι extreme sport όπως θέλουν να μας πείσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
@vvougiatzis: πιστεύω ότι το πιθανότερο είναι ότι θα είχες πάθει μια γρατζουνιά, άντε και ένα καρούμπαλο, ή ίσως να μην είχε καν ακουμπήσει το κεφάλι σου πουθενά. Απόδειξέ μου το αντίθετο. Εγώ ας πούμε έπεσα με 25 χλμ/ώρα από φρενάρισμα πανικού στην Πατησίων και το κεφάλι μου δεν ακούμπησε κάτω. Την έβγαλα με κάκωση αγκώνα. Επίσης η ατάκα σχετικά με το περιεχόμενο του κεφαλιού είναι παλιά, φτηνή εξυπνάδα που καταντάει βαρετή.
@Columbus: Πόσο παλιό είναι το link; Το κράνος στη φωτογραφία δεν διαφέρει στην κατασκευή του από το δικό μου και από το μέσο κράνος, τα references δε φτάνουν μέχρι το 2009. Οδηγάω μηχανή πάνω από 20 χρόνια, έχω αλλάξει πολλά κράνη και ακόμα και τα παλιά κράνη μοτοσυκλέτας δεν έχουν καμία σχέση με τα σημερινά ποδηλατικά κράνη. (άσχετο: η λέξη που ψάχνεις είναι "έωλο").
@Eaglos: τα περί άλλης χώρας τα έχω ήδη απαντήσει παραπάνω, αλλά και πάλι καταφεύγεις σε ανεκδοτολογικές αναφορές και χαρακτηρισμούς ("...αυθαίρετα και χαζά συμπεράσματα") χωρίς κανένα επιχείρημα.
Αυτό ακριβώς είναι που αμφισβητώ. Θεωρείς δεδομένο ότι τα ποδηλατικά κράνη είναι πολύ αποτελεσματικά (ώστε να σώζουν ζωές), ενώ υπάρχει η άποψη που λέει ότι αυτά τα κράνη (σε αντίθεση με τα μοτοσυκλετιστικά) είναι ελάχιστα εώς καθόλου χρήσιμα σε περίπτωση ατυχήματος και δεν μπορούν να γίνουν πιο αποτελεσματικά χωρίς να είναι άχρηστα για το ποδήλατο. Οπότε το όφελος από τη χρήση τους είναι τόσο μικρό που δεν αξίζει να δυσφημούμε το ποδήλατο (ίσως το πιο ασφαλές μέσο μεταφοράς) προτείνοντας τη χρήση κράνους. Με την ίδια λογική, την λογική της "κακιάς στιγμής", θα έπρεπε να φοράνε κράνος τόσο οι πεζοί όσο και οι οδηγοί και οι επιβάτες των αυτοκινήτων, όπου εκεί μάλιστα και μόνο λόγω του μεγαλύτερου πληθυσμού, το όφελος θα ήταν ασύγκριτα μεγαλύτερο.
Δεν θέλω να προκαλώ (την τύχη μου ; ) αλλά και εγώ από τις λίγες (4 ; ) πτώσεις που έχω στα 10 χρόνια ποδηλασίας στην Αθήνα - στην Αθήνα το ξαναλέω, όχι αγωνιστική ποδηλασία με κουρσάκι κλπ - σε όσες υπήρξαν τραύματα ήταν σε αγκώνα ή γόνατα. Παρόμοια και εγώ στην Πατησίων μια από αυτές. Δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτα βέβαια.
Όσο για το αν είναι καλύτερα 100% να φοράω κράνος, έχω κάποιες ελάχιστες αντιρήσεις, όπως το θέμα του βάρους/ζέστης/οπτικού πεδίου που όσο και ελάχιστα να είναι, ίσως είναι κάποια προβλήματα που δυσχεραίνουν την οδήγηση. Ας βάλουμε και πιθανή επανάπαυση που συνεπάγεται ολίγον ύπνο, ή και δημιουργία φόβου που συνεπάγεται λίγο νευρικότητα και σπασμωδικές κινήσεις, και ίσως έχουμε ολίγον αυξημένη δυνατότητα ατυχήματος φορώντας το κράνος.
Αν είναι μην κοιμόμαστε ας βγάλουμε και τα φρένα και να φρενάρουμε παντόφλα στη ρόδα για να είμαστε στην τσίτα.
Ας φοράμε και ξεραμένα λάστιχα για να γλυστράμε στις στροφές για να μην παίρνουμε πολύ αέρα. Μπορούμε να βάλουμε και πειρατικό patch στο ένα μάτι για να έχει πιο πλάκα ο υπολογισμός του βάθους. Εκεί να δεις ετοιμότητα.
Δεν υπάρχει νόημα σε αυτή τη συζήτηση. Άλλος πέφτει με πολλά και φεύγει με εκδορές και άλλος πέφτει στο φανάρι επειδή έγειρε από το κουμπωμένο spd και σκάει με το κεφάλι στο δίπλα αμάξι.
Έχω πάει Ολλανδία και έχω ποδηλατήσει και σε πόλεις αλλά και στους δρόμους τους. Δεν έχει καμία μα καμία σχέση από όπου και να το πιάσεις.
@Theodore
Όσο για το αν χτυπάς το κεφάλι με μικρή ταχύτητα σου έγραψα μια από τις εμπειρίες μου. Τώρα αν εσύ διαφωνείς οκ, αλλά όχι και να επιχειρηματολογίσω στην κοτσανολογία του άρθρου.
Συγνώμη που δεν βρίσκω επιχείρημα για να αντικρούσω το ότι τα ατυχήματα σχετίζονται με το αν είσαι κάτω από 14 ή πάνω από 14.
Κάνε ένα θέμα με τίτλο "Γράψτε όλοι που ποτε και πως έχετε τσακιστσεί". Να δούμε αν θα μαζευτούν επιχειρήματα.
Τότε όντως δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε. Εγώ πιστεύω ότι εάν πέσω από ολίσθηση μόνος μου με 30-40 χλμ/ώρα που πιάνονται πολύ εύκολα σε μία κατηφόρα ακόμα και εάν μιλάμε για καθημερινή μετακίνηση, το κράνος θα με προστατέψει εάν όχι από ένα ευθύ χτύπημα στην άσφαλτο, τουλάχιστον από ενα δευτερεύον, αφού έχουν χτυπήσει πρώτα οι ώμοι ή τα χέρια μου, και η αδράνεια της μεγάλης μάζας του κεφαλιού το ωθεί με μαθηματική ακρίβεια στο οδόστρωμα. Επίσης όσοι έχουν πέσει πεζοί με 3 χλμ/ώρα πάνω σε τζάμι, μπορούν εύκολα να καταλάβουν ότι ακόμα και με μηδενικές ταχύτητας μπορείς να χτυπήσεις αρκετά σοβαρά.
Η αίσθηση του αμελητέου είναι σχετική για τον καθένα. Για εμένα η ζωή μου, ή μία ημιζωή με κινητικά προβλήματα και ημιζωή για τους ανθρώπους γύρω μου, έχει πολύ μεγαλύτερη αξία από το κόστος ενός κράνους και μία χαλασμένη χωρίστρα. Ακόμα και εάν μιλάμε για απειροελάχιστες πιθανότητες.
Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι αντιλαμβανόμαστε πολύ διαφορετικά τις πιθανότητες και τη σημασία αυτών. Ο καθένας μας λοιπόν ας πάρει τις αποφάσεις του, δικό του κεφάλι είναι!
Δεν χαρακτηρίζω αμελητέο κέρδος το να γλυτώσεις τη ζωή σου ή την αρτιμέλειά σου, αλλά την πιθανότητα να συμβεί κάτι ΚΑΙ να σε γλυτώσει το κράνος.
Και με αφορμή αυτό, ξαναρωτώ: αφού σε απόλυτους αριθμούς οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί στο κεφάλι είναι, όπως δείχνουν όλες οι έρευνες, πολύ περισσότεροι μεταξύ των πεζών (ακόμα και από γλύστρημα, όχι μόνο από τροχαία), αλλά και μεταξύ των οδηγών και επιβατών αυτοκινήτων, γιατί όλοι (όχι όλοι είναι η αλήθεια) θεωρούν αδιανόητο να φορούν κράνος οι πεζοί, οι οδηγοί και οι επιβάτες των αυτοκινήτων; Δεν θα σώνονταν τόσες ζωές αν φορούσαν κράνος οι πεζοί και οι επιβάτες των αυτοκινήτων; Μήπως είναι παράλογο να προσπαθεί κάποιος να πείσει τους ποδηλάτες να φοράνε κράνος και εκείνος να περπατάει και να χρησιμοποιεί αυτοκίνητο ξεκράνωτος; Μήπως πρέπει να ξεκινήσουμε μια καμπάνια για την υποχρεωτική χρήση κράνους στα αυτοκίνητα;
Μην μένεις σε αυτά αν και το ότι μπορεί να μειώνει την ετοιμότητα δεν το αποκλείω σαν πιθανότητα.
Ανέφερα και άλλους λόγους που το κάνουν λιγάκι πιο επικύνδινο όμως, όπως το ότι μπορεί να δυσχεράνει την οδήγηση, προκαλώντας - ίσως - περιορισμένο οπτικό πεδίο, βάρος στο κεφάλι, ή την ζέστη που δημιουργεί.
Άλλος - πιθανός - λόγος που ανέφερα, είναι ο ψυχολογικός. Όταν θα βάλει κάποιος το κράνος, πιθανόν να νοιώσει μεγαλύτερο φόβο από τον απαιτούμενο. Ίσως λοιπόν αυτό τον οδηγήσει σε άτσαλη οδήγηση και άρα με αυξημένη πιθανότητα ατυχήματος.
Αυτά από την επίδρασή του στον ποδηλάτη.
Εγω λεω να αφησουμε τις καμπανιες στην ησυχια τους. Στην Ελλαδα δεν ειναι υποχρεωτικη η χρηση κρανους για τους ποδηλατες, και καλο ειναι να παραμεινει ετσι.
Οι ποδηλατες στην Ελλαδα, εχουν την ευχερεια της επιλογης, και η χρηση η μη του κρανους, επαφιεται στην κριση του καθ'ενος.
Οποιος εχει λογους να πιστευει οτι πρεπει να φοραει κρανος, ας φοραει. Οποιος παλι νομιζει οτι (το κρανος) δεν του προσφερει τιποτε, ας μη φοραει.
Εκεινο που θα πρεπει να ισχυει ομως σε καθε περιπτωση, ειναι τα οποια επιχειρηματα για τη χρηση η μη του κρανους, να στεκουν.
Νομιζω πως το κουραζουμε παντως. Τα ιδια πραγματα εχουν ξαναειπωθει/ξανασυζητηθει επανειλημμενα.
ενώ ταυτοχρόνως είναι και αεροδυναμικό. Τα απλά καπέλα με γείσο και έχουν παραπάνω αντίσταση και μπορεί να στα πάρει ο αέρας με αποτέλεσμα να τα χάσεις ή οτιδήποτε άλλο. Έπεισα κανέναν;
Επίσης το κράνος δίνει μια μέτρια πιθανότητα να βοηθήσει στη μεγάλη πιθανότητα που έχεις να πέσεις εφόσον κάνεις συστηματική χρήση ποδηλάτου στη μικρή πιθανότητα που έχεις να χτυπήσεις το κεφάλι σε μια τούμπα. Επειδή το ότι κάποια στιγμή θα πέσεις είναι σχεδόν δεδομένο, στέκομαι στη μικρή πιθανότητα που έχει το κράνος να με βοηθήσει. Και επειδή είναι πολλά αυτά που έχω να χάσω αν δεν το φοράω σε αυτήν την περίπτωση, νομίζω πως θα συνεχίσω να φοράω κράνος.
Τώρα για τον Ολλανδό της συνέντευξης... τι να πει κανείς. Θα προτιμούσα να ανοίξω κουβέντα με παππά για το αν υπάρχει Θεός.
[quote=arxarios]...όταν αναφέρεται για τους Ολλανδούς, οι οποίοι έχουν παιδεία και σαν οδηγοί και σαν ποδηλάτες, και φυσικά έτη φωτός καλύτερες υποδομές. Ωστόσο διαφωνώ ριζικά με την πρόταση αυτή At lower speeds it is impossible to crash and hit your head.
Στη χώρα μας όμως που οδηγοί και ποδηλάτες οδηγούμε αρκετά πιο επικίνδυνα, και κυρίως υπάρχουν πολύ λιγότερες υποδομές για ποδηλάτες, είναι επικίνδυνο να ενστερνιζόμαστε απόψεις που έχουν δημιουργηθεί σε τελείως διαφορετικές συνθήκες.
Θα πρότεινα να πάψουμε να υποστηρίζουμε την θεωρία της "ψωροκώσταινας" και να επικεντρωθούμε πιο ουσιαστικά στα δικά μας προβλήματα.
Στην Ολλανδία είχα την χειρότερη οδική εμπειρία και είδα την χειρότερη οδική συμπεριφορά, καθώς και πάμπολα ατυχήματα με ποδήλατα και μηχανάκια ή ποδήλατα και τραμ ή ποδήλατα και αυτοκίνητα. Απλώς όταν οδηγούν μέσα στην πόλη πάνε λίγο πιο αργά (και αυτό παίζει γιατί με τα μποτιλιαρίσματα πουέχουμε στην Αθήνα, αμφιβάλλω αν υπάρχει άλλος οδηγός στην Ευρώπη πιο αργός από τον Έλληνα) και σέβονται τον πεζό λίγο περισσότερο. Πέραν αυτού ουδέν.
Για αυτό που θα συμφωνήσω είναι για την έλλειψη υποδομών που χαρακτηρίζει τους ελληνικούς δρόμους, πράγμα όπως που αφορά όλους μας (οδηγούς αλλά και πεζούς). Πανάθλια και επικίνδυνα δίκτυα για όλους.
Το κράνος αποτελεί προσωπική υπόθεση του καθενός και δεν καταλαβαίνω τι ζόρι τραβάει το site κατά καιρούς με τέτοια αδιέξοδα εντέλει post.
Λες ότι σαν πεζός μπορείς να σκοτωθείς εάν παρασυρθείς από όχημα ή πέσεις μόνος σου. Εγώ πιστεύω ότι εάν με παρασύρει όχημα τότε όντως το κράνος λίγα θα κάνει, ενώ ούτε μπάρμπας είμαι ούτε εξτρίμ σπορ ωστε οι πιθανότητες να πέσω να είναι αυξημένες. Και μπάρμπας όμως να ήμουν δεν θα το φορούσα γιατί στη δική μου ανάλυση κόστους-οφέλους δεν νιώθω άνετα να φοράω κράνος 24 ώρες την ήμερα (εάν έχετε δει να πέφτει άνθρωπος από το κρεβάτι του στον ύπνο, θα καταλάβετε ότι εκεί είναι απαραίτητο ένα κράνος
). Πιστεύω όμως ότι είναι αρκετά πιθανό να πέσω όταν καβαλάω ένα δίκυκλο με επιφάνεια επαφής ελαστικών όσο ένα ευρώ και τρέχοντας με 40 χλμ/ώρα και εκεί το κράνος θα κάνει τη διαφορά. Επειδή λοιπόν δεν με ενοχλεί να το φοράω τη μία ώρα που θα κάνω ποδήλατο, και δεν κάνω χωρίστρα, το κόστος του να το φοράω είναι πολύ μικρό για μένα μπροστά στο ενδεχόμενο κέρδος όταν θα μου σώσει το κεφάλι.
Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι αντιλαμβανόμαστε πολύ διαφορετικά τις πιθανότητες και τη σημασία αυτών. Ο καθένας μας λοιπόν ας πάρει τις αποφάσεις του, δικό του κεφάλι είναι!