Μετά από το μικρό προβληματάκι μου και τη λύση του (www.podilates.gr/node/29104) στο ζητούμενο:
Μετατροπή του Kona dew 2012 από 3x8 σε 1x8
Έχοντας συμβουλευτεί και τον vasscott και έχοντας διαβάσει και το θέμα http://www.podilates.gr/node/15998 πήρα τον ίδιο δισκοβραχίονα http://www.sturmey-archer.com/products/cranks/cid/3/id/11/specs/1
Το ερώτημά μου αφορά το μήκος της μεσαίας τριβής που πρέπει να πάρω και το οποίο έγκειται στο ότι δεν είμαι σίγουρος για την ακρίβεια των μετρήσεων του chainline.
Έχουμε και λέμε:
παλιός δισκοβραχίονας: έχει μήκος μεσαίας τριβής 122.5 (δεν την έχω βγάλει ακόμη, μετρώντας όμως τον άξονα με παχύμετρο μου βγάζει 123 αλλά επειδή η UN26 βγαίνει σε 122.5, υποθέτω ότι είναι αυτή)
To chainline το βγάζω κάπου μεταξύ 48 και 50mm (έχει κανείς ιδία άποψη;)
νέος (μονός) δισκοβραχίονας: το chainline το βγάζω κάπου μεταξύ 53 και 55 mm.
Οι προσεγγίσεις είναι γιατι δεν μπορώ να μετρήσω με ακρίβεια.
Με αυτά τα δεδομένα καταλήγω σε μεσαία τριβή 113mm (στις πιο ακραίες περιπτώσεις πάω σε 110 και 115) και λέω να προχωρήσω σε τέτοια αγορά αλλά χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος…
Καμιά ιδέα; Ή ακόμα καλύτερα αν έχει κάνει κάποιος κάτι αντιστοιχο σε dew?
Α, και στο site http://www.sturmey-archer.com/products/cranks/cid/3/id/11/specs/1 προτείνει μεσαίες τριβές 111 ή 113
Έσφιξες καλά και σωστά με γράσο τον καινούριο δισκοβραχίονα να έρθει σωστά στη θέση του?
Βάσει της δικής μου εμπειρίας με αντίστοιχα περιφερειακά, είχα αρχικό chainline 50 και με τον καινούριο δισκοβραχιονα έπαιρνα κάπου 53.
Άλλαξα λοιπόν τη μεσαία από 122,5 σε 118 αρχικά και μου ήρθε το chainline απόλυτα ευθυγραμμισμένο.
Νομίζω ότι κάτι αντίστοιχο θα χρειαστείς.
Είχα όμως και εγώ αντίστοιχο θέμα με την ακρίβεια των μετρήσεων.
Επίσης μη δίνεις σημασία στο τι γράφει ο δισκοβραχίονας για μεσαία γιατί δεν ταιριάζει για αυτή την περίπτωση. Αφορά σε ποδήλατα με chainline 45. Μια ακόμα επιβεβαίωση ότι μάλλον θες μεσαία μεγαλύτερη από 113.
Κοίτα λίγο την αλυσίδα και με το μάτι. Κατά όσο έρχεται αρκετά ίσια με στο κέντρο της κασέτας πίσω. Αν φεύγει λίγο μόνο προς τα έξω, τότε πας για 118, αλλιώς ίσως να χρειαστείς και 113.
Δυστυχώς αυτά τα πράγματα θέλουν και λίγο δοκιμές.
Αυτή τη στιγμή έχω βάλει τον παλιό δισκοβραχίονα
Το 113 μου έβγαινε περισσότερο στο μέσο όρο των μετρήσεων...
θα το ξαναδώ αύριο με πιο καθαρό κεφάλι...
Έχω την εντύπωση ότι ακόμα και 118 να χρειάζεσαι π.χ. και να βάλεις 113 ή 115 δε θα έχεις κάποιο σοβαρό θέμα.
Ίσως και το αντίθετο.
Το chainline μπορεί να έρθει μεν λίγο διαγώνια προς τα έξω αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα και κακό αν έχεις κασέτα πίσω γιατί προς τα μέσα είναι τα μεγάλα γρανάζια και εκεί τεντώνει περισσότερο η αλυσίδα.
Ίσως δλδ να δουλέψει και καλύτερα ανάλογα με τα γρανάζια που δουλεύεις περισσότερο.
Γενικά βάλε τη μεσαία που νομίζεις καταλληλότερη αυτή τη στιγμή και δοκίμασε. Το δοκιμάζεις και αν κάτι χτυπάει ή πηδάει το εντοπίζεις και διορθώνεις ανάλογα.
Αν προβληματίζεσαι μεταξύ 113 και 118 (μάλλον εγώ σε προβλήματίζω δλδ.) υπάρχει πάντα και το 115!
Στα μονόδισκα συστήματα με πολυ-γράναζη κασέτα πίσω... νομίζω ότι η έννοια του chain line...πάει ολίγον περίπατο...
Το πιο λογικό είναι να τσεκάρεις σε ποιά γρανάζια θα "παίζεις" τον περισσότερο χρόνο και να ψιλο-υπολογίσεις το chain line σου με βάση αυτό το δεδομένο....
Η αλυσίδα θα παραμορφώνετε ΟΥΤΩΣ ή ΑΛΛΩΣ όταν επιλέγεις ακριανά γρανάζια... τουλάχιστον να μην πολυ-ταλαιπωρείται στις "κύριες" επιλογές σου.
Νομίζω ότι πιο βασικό είναι να διασφαλίσεις ότι δεν θα πετάγεται η αλυσίδα, παρά να αρχίσεις τις μικρομετρήσεις για το chainline.
Καλές πεταλιές (είσαι σε σωστό δρόμο... )
Εξάλου έχει κάνει αυτή τη μετατροπή πολύ καιρό και με βοήθησε πολύ και εμένα όταν έκανα κάτι αντίστοιχο.
Είναι πολύ βασικό να μην πετάγεται η αλυσίδα.
Το καλό είναι ότι έχεις εξωτερικό chainguard αλλά και εκεί πρέπει να προσέξεις γιατί αν έρθει πολύ μέσα ο δισκοβραχίονας μπορεί να σου χτυπάει η αλυσίδα όταν έχεις τα μικρά γρανάζια πίσω.
Εγώ πάντως με αυτό το δισκοβραχίονα (μόνο εξωτερικό chainguard) και 8άρι πίσω και με chainline κεντραρισμένο δεν είχα κανένα από τα παραπάνω προβλήματα.
Γενικά μην κολλάς σε λεπτομέρειες και δοκιμάζοντας όλα θα φτιαχτούν σωστά.
με το δεδομένο λοιπόν ότι θα χρησιμοποιώ περισσότερο τα μικρά γρανάζια, με βλέπω να πάω για την bb με 117mm και βλέπουμε..
σκόρπια - τελευταία - σχόλια από εμένα.
1. γιατί δεν αφήνεις ότι ΒΒ έχεις τώρα, δοκιμάζεις και μετά βλέπεις αν θέλεις μακρύτερη ή στενότερη?
2. όταν καταλήξεις, γράσσο, και καλό σφίξιμο. Με μίσος. Είναι από τα σημεία που θέλει ΔΥΝΑΜΗ.
3. χωρίς να ειμαι 100% σίγουρος... μπορεί να γράφω μεγάλη πατάτα... νομίζω ή έχω δει ή έχω διαβάσει ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις και δκατυλίδια - αποστάτες. Του χιλιοστού... Όπως πίσω στην κασέτα (πχ οι 10αρες κασέτες θέλουν δακτυλίδι - αποστάτη), έτσι και μπροστά.
Στην περίπτωσή σου που όντως θα παίζεις προς τα έξω (μικρά γρανάζια) έχει νόημα. ΤΣΕΚΑΡΕ ΤΟ... μπορεί να γράφω μπούρδες.
Με την πρώτη τοποθέτηση που έκανα χτες φαινόταν και με το μάτι ότι στα μεγάλα γρανάζια υπήρχε πρόβλημα. Βέβαια δεν έκανα και το σούπερ σφίξιμο, ούτε έβαλα γράσο, έκανα απλά μια δοκιμή. Γράσο εννοείς στο εσωτερικό του δίσκου και τον άξονα της μεσαίας τριβής για να πάει όσο το δυνατό πιο μέσα, σωστά;
Το σίγουρο είναι ότι θέλω μικρότερη μεσαία τριβή από αυτή που έχω. Τυχόν δαχτυλίδι μπροστά δεν θα απομακρύνει τον δίσκο; (αν κατάλαβα καλά τι λες)
Γράσο όποσδήποτε στον άξονα της μεσαίας (στο τετράγωνο). Στο είπα κι εγώ από την αρχή γιατί είναι βασικότατο.
Προς θεού μη σφίξεις δυνατά χωρίς γράσο δε θα μπορείς να το βγάλεις με τίποτα μετά.
Γράσσο και στις βόλτες της μεσαία όταν την αλλάξεις αλλά και στις βίδες του δισκοβραχίονα (crankbolts).
http://www.podilates.gr/node/22894
Γράσσο βάζεις όπου έχει σπείρωμα. ΑΦΟΥ ΠΡΩΤΑ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ ΚΑΛΑ...
Έχεις δίκιο, αν θέλεις κοντύτερη μεσαία (... λογικό αφού από 3πλό πας σε μονό) όντως η φάση με τα δακτυλίδια είναι εντελώς εκτός θέματος.
Το γράσσο το βάζεις για να διασφαλίσεις ότι δεν θα περάσει υγρασία, ότι θα μπορείς να σφίξεις ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ και στο μέλλον να ξεσφίξεις χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.
και μιας και η κουβέντα ήρθε στο γράσο:
Έχω anti-seize (δεν είναι κάποιο είδος γράσου;) το οποίο βάζω στα σπειρώματα. Μπορώ να βάλω και αυτό στον άξονα; ή θέλει γράσο που βάζουμε στα ρουλεμάν;
βάλε γράσσο, βάλε γράσσο....
και απλό γράσσο μεταξύ των μετάλλων, για να μην κολλήσει το ένα με το άλλο κάνει.
όπως πάντα, κατατοπιστικότατος
... λοιπόν μετά από τόσες μέρες να πάρω την καινούρια μεσαία τριβή...
βγάζω λοιπόν και πάλι τον δισκοβραχίωνα και πάω να βγάλω την παλιά μεσαία τριβή (UN26)...
έλα όμως που το κυρίως σώμα της δεν ξεβιδώνει με τίποτα...
( το κυρίως σώμα από τη δεξιά πλευρά ξεβιδώνει δεξιόστροφα, σωστά; )
Το καπάκι από την αριστερή πλευρά βγαίνει εύκολα (αριστερόστροφα)
Ενός έτους ποδήλατο είναι...
κανένα tip?
Σου έδωσα εργασία για το σπίτι και δεν διάβασες καλά!!!
Το έχω περάσει... διάβασε αυτό που σου είχα στείλει και πριν αλλά από εδώ και κάτω... http://www.podilates.gr/node/22894?page=1#comment-195397
...οταν ειναι συμβατικο το σπειρωμα της μεσαιας τριβης (Εγγλεζικο) οπως στο Kona.
Πολυ συχνα ομως, απαιτειται και...καποια δυναμη για να λυσει. Πραγμα που σημαινει οτι:
Για το λυσιμο της τριβης, ειναι πρακτικωτερο να χρησιμοποιουμε το εργαλειο τυπου "καρυδακι", το οποιο στηριζουμε σωστα πανω στο δεξι ποτηρι της τριβης (χρησιμοποιωντας καποια μεγαλη ροδελλα και τη βιδα που στερεωνει το δεξι μπρατσο στην ακρη του αξονα).
Κατοπιν τοποθετουμε σε μια μανελλα το καταλληλο καρυδακι (συνηθως νουμερο 30) που μπορει να μπει στην εξαγωνη ακρη στο εργαλειο/"καρυδακι", (η τη μανελλα κατ'ευθειαν επανω στο εργαλειο/"καρυδακι" ,αν αυτο εχει υποδοχη για μανελλα), και πλεον βαζουμε δυναμη στην ακρη της μανελλας.
Αν και τοτε δεν λυθει, τοτε προσθετουμε στη μανελλα προεκταση/σωληνα ικανου και αναγκαιου μηκους, και ξαναδοκιμαζουμε.
Αν και παλι δεν γινει τιποτε, τοτε ξαναδοκιμαζουμε βαζοντας αντι για δυναμη, το βαρος μας στην ακρη της μανελλας.
Ε, σ'αυτο, δεν αντιστεκεται τιποτα.
Ξαναλεω ομως: Πριν απο οποιαδηποτε δραστικη αποπειρα, πρεπει οπωσδηποτε να στερεωθει το εργαλειο/"καρυδακι" πανω στο ποτηρι της μεσαιας τριβης. Τουλαχιστον μεχρι να κανει το πρωτο βημα το ποτηρι της μεσαιας τριβης, και να αρχισει να λυνεται. Μετα μπορει να αφαιρεθει η βιδα και η ροδελλα που κρατανε το εργαλειο σφιχτα επανω στο ποτηρι της τριβης, και να συνεχισει κανεις το ξεβιδωμα του ποτηριου με το καρυδακι και τη μανελλα.
Καλη τυχη στην επομενη προσπαθεια.
Βίδα και ροδέλα, αν μπορείς να περάσεις από κέντρο πρωϊνα, μπορώ να σου δώσω κι εγώ να μην ψάχνεις.
Ελπίζοντας βέβαια ότι θα τα βρω.
Το γαλλικό μη μου ζητήσεις να το κουβαλήσω σε παρακαλώ.
Αν τελικά πας στο Ρέππα, να πάρεις μαζί σου τη δική σου βίδα του δισκοβραχίονα (crankbolt) για να δει το σπείρωμα.
Δοκίμασε με το γαλλικό που έχεις αρχικά, μπορείς να βάλεις σωλήνα για προέκταση.
"...Αν τελικά πας στο Ρέππα, να πάρεις μαζί σου τη δική σου βίδα του δισκοβραχίονα (crankbolt) για να δει το σπείρωμα..."
Αν το καρυδακι που χρησιμοποιεις για να λυσεις το ποτηρι της τριβης ειναι Shimano (που ειναι αρκετα κοντο), τοτε δεν χρειαζεται να ψαχνεις για εξτρα βιδα:
Η βιδα που στερεωνει το δεξι μπρατσο στον αξονα της μεσαιας τριβης κανει.
Δεν χρειαζεσαι αλλη μακρυτερη.
Ναι, σωστά. Εγώ είχα μακρύ καρυδάκι.
με σωλήνα για προέκταση του κλειδιού (χωρίς καν βίδα) ξεβίδωσε μια χαρά!
ευχαριστώ! και προχωράμε
Βγήκε η μεσαία τριβή, μπήκε η καινούρια (η παλιά ήταν 123mm και η νέα 117mm), μπήκε και ο δισκοβραχίονας (44t) και όλα καλά τελικά. Με μια πρώτη ματιά και μετά από μια σύντομη βόλτα φαίνεται ότι ήρθε ακριβώς στη μέση και δεν υπάρχει πρόβλημα στις σχέσεις (ίσως με το μάτι στην 1 και στην 8 φαίνεται λίγο στραβή η αλυσίδα κάτι που όμως δεν επηρεάζει καθόλου τις αλλαγές)
Αναλυτικότερες εντυπώσεις μετά από περισσότερα χλμ
Σας ευχαριστώ όλους για τη βοήθεια!
Ιδού το αποτέλεσμα
(πέρα από το δισκοβραχίονα-μεσαία τριβή έχουν αλλαχθεί τα λάστιχα σε Vittoria Randonneur 28άρια καθώς επίσης και το τιμόνι σε Ritchey Classic Flat 56cm (το μαμίσιο ήταν riser 62cm και δεν με βόλευε καθόλου κυρίως για το πλάτος του)
Μπράβο! Ωραίο το αποτέλεσμα και πιστεύω ότι θα σε βολέψει πολύ.
Και εγώ την ίδια αλλαγή χερειάστηκε να κάνω στη μεσαία όπως σου είχα πει.
Άσχετο... Αν δε σε βόλευε το πλάτος από το παλιό τιμόνι, γιατί απλά δεν το έκοβες και το άλλαξες? Υποθέτω ήθελες να βάλεις flat για να έρθει και πιο κάτω.
Μια πρόταση, ξανανέβασε το λαιμό πιο πάνω στο steere και άσε ίσως ένα ή κανένα αποστάτη πάνω, αλλά γυρισε τον ανάποδα. Νομίζω θα έρθει περίπου σο ίδιο ύψος το τιμόνι αλλά θα δείχνει πιο όμορφο.
Άσχετο Νο 2... Η σέλα σου έχει μια μικρή κλίση προς τα επρός?
Καλές διαδρομές!
βεβαίως και θυμάμαι ότι είχες κάνει αυτή την αλλαγή. Άλλωστε πήρα 117mm επειδή είχες πάρει κι εσύ ασχέτως των ...μετρήσεών μου και είναι μια χαρά
Τώρα για τα ...άσχετα:
το τιμόνι πρώτον δεν ήθελα να το κόψω, ήθελα flat και επειδή ήταν riser δεν μου άρεσε επίσης η γωνία με την οποία ακουμπούν τα χέρια μου στα grips. Το συγκεκριμένο που πήρα έχει μεταμορφώσει το ποδήλατο στην αίσθηση οδήγησης.
Για τον λαιμό το έχω κατά νου να τον γυρίσω ανάποδα και να βγάλω spacers, απλά τα spacers ήταν έτσι με το παλιό τιμόνι και επειδή ουδέν μονιμότερο του προσωρινού, έμεινε έτσι στην αλλαγή τιμονιού...θα το δοκιμάσω
Η σέλα όντως έχει μια κλίση, έχει μείνει έτσι μετά από κάποιες δοκιμές που είχα κάνει και με έχει βολέψει.
Ευχαριστώ!
Αυτή είναι και η ουσία... να στήνεις δλδ το ποδήλατο όπως σε βολεύει και σε εξυπηρετεί.
Ετοιμάσου τώρα να σε ρωτάνε γιατί μείωσες τις ταχύτητες και να σε κοιτάνε σα ζόμπι όταν τους λες ότι είχε 24 και τις έκανες 8.
Το ίσιο τιμόνι με μικρή μόνο κλίση προς τα πίσω με βολεέυει και εμένα καλύτερα.
Ότι και να κάνεις με το λαιμό μην κόψεις το steerer, αν και φαντάζομαι δεν είχες σκοπό.
Τώρα χρειάζεσαι και μια brooks!
μόλις έκανα την αλλαγή στον λαιμό, σίγουρα δείχνει πιο ωραίο αλλά επειδή είναι μόνο ±6° χάνω σε σχέση με τα spacers...άφησα λιγότερα πάνω και βλέπουμε...
το ότι είσαι κακή επιρροή το είχα καταλάβει...
Σε παρακαλώ μην τα λες αυτά γιατί ευκαιρία ψάχνουν να μου την πούνε κάποιοι που τους έχω βάλει σε πολύ μεγαλύτερα έξοδα.
Έκανα σήμερα την πρώτη δοκιμή-βόλτα με το νέο σετάπ (Ν.Φάληρο-Κηφισιά-Ν.Φάληρο - 47χλμ)
Οι εντυπώσεις άριστες, τίποτα δεν μου έλειψε από τον τριπλό δίσκο, αντιθέτως: το εύρος ικανοποιητικότατο και σε ανηφόρες και σε κατηφόρες (44 με 11.13.15.17.20.23.26.34), οι αλλαγές μια χαρά, η αλυσίδα στη θέση της και (το κυριότερο) το μυαλό πιο ξέγνοιαστο (απλά ανεβάζεις-κατεβάζεις... όχι: τι δίσκο έχω, πρέπει να βάλω τον μεσαίο γιατί θα είναι στραβά η αλυσίδα κλπ κλπ)
Βέβαια σε καμιά μεγάααλη ανηφόρα μπορεί να έχω θέμα αλλά δεν πειράζει.
Για όσους το σκέφτονται το συνιστώ ανεπιφύλακτα!
;) ωραίος.... :)
παρόμοια αλλαγή θα κάνω κ γω σε ένα άλλο ποδηλατάκι, τέως ΜΤΒ.
Το 44αρι μπροστά σου είναι άνετο ε?
πίσω εγώ έχω 8αρα κασέτα 11-32, και μπροστά διάλεξα 39αρι δίσκο (δεν είναι για μένα το ποδήλατο), το οποίο μου φαίνεται μικρό, αλλά εδώ που μένουμε, για να γυρίσεις σπίτι έχεις μονίμως ανηφόρα :Ρ