Εχω ενα απο τα τελευταια AW3 που κατασκευαστηκαν στην Αγγλια και ειναι πραγματικα υπεροχο να το οδηγεις, με κανει να πιστευω πως ενας ποδηλατης για το 80% των περιπτωσεων δεν χρειαζεται κατι παραπανω απο ενα τετοιο κεντρο και κανει τις 10/12/20 και πλεων ταχυτητες πραγματικα αχρηστες, οι αγγλοι οταν εχουν κεφια ειναι καλοι μηχανικοι!
Δεν εχω τολμησει ποτε να λυσω το δικο μου βεβαια, δεν εχει και πολλα χιλιομετρα ακομα και πραγματικα φοβαμαι απο το τι θα μπορουσα να συναντησω εκει μεσα!
Εχω μια ερωτηση ομως, τα πρωτα κεντρα λειτουργουσαν με λαδι ειχαν μια ταπα απο τα οποια μπορουσες και να τα πλυνεις και να τα λιπανεις να τα γεμισεις με λαδια αυτοματου κιβωτιου ή με 30w monograde οπως ελεγε η SA μια εποχη, το δικο μου δεν εχει αυτη την τρυπα και αναρωτιεμαι πως γινεται η λιπανση και καθε ποτε θελει περιποιηση
με λύσιμο και πλύσιμο. :)
ούτε το δικό μου έχει πρόβλημα, αλλά κάνει θόρυβο ειδικότερα τις ζεστές μέρες. είναι μου φαίνεται στάνταρ ο θόρυβος που κάνει, αλλά μιας και θα το λύσω (αν προλάβω) θα του βάλω γρασάκι απ'αυτό που χρησιμοποιούν στους μειωτήρες για δοκιμή. Έτσι κι αλλιώς σκόνες και σκουπίδια δε μπαίνουν μέσα από πουθενά.
το εχω κανει φυλλο κ φτερο ηδη μια φορα κ ετοιμαζεται για δευτερη τωρα. και καλα πιστευω οτι τωρα που "ξερω" θα κανω καλυτερη δουλεια. αν δε βαρεθω θα βγαλω φωτογραφιες απ τη διαδικασια :)
Τα πρωτα 3ταχυτα Sturmey, χρησιμοποιουσαν για λιπανση το 30αρι monograde που συνιστουσε η εταιρια κατασκευης τους (Sturmey Archer).
Kι επειδη τα κεντρα αυτα απειχαν πολυ απο το να ειναι στεγανα, πραγμα που σημαινει οτι ειχαν μονιμα καποιες απωλειες λαδιου, επρεπε καπως να συμπληρωνεται το λιπαντικο που χανοταν.
Για το λογο αυτο, ειχε προβλεφθει η ταπα πανω στο κυλινδρικο τμημα του κελυφους του κεντρου, απο οπου επρεπε ο ιδιοκτητης του, να προσθετει καθε τοσο (κι αναλογα τη χρηση) μικροποσοτητες λαδιου (μερικες σταγονες καθε φορα).
Με δεδομενο οτι τα πρωτα κεντρα αρχισαν να διατιθενται στο εμποριο λιγο μετα το 1900, η λιπανση τους επρεπε να γινεται με τα διαθεσιμα λιπαντικα που υπηρχαν τοτε.
Κι επειδη τα λαδια της εποχης ηταν αρκετα πρωτογονα για τα σημερινα δεδομενα, (δεν υπηρχαν τα σημερινα multigrade), κι επειδη τα κεντρα επρεπε να λειτουργουν σε ολες τις συνθηκες (απο τροπικο κλιμα μεχρι "πολικες" θερμοκρασιες), επρεπε να λιπαινονται με καποιο λιπαντικο το οποιο οχι μονο δεν πηζει σε χαμηλες θερμοκρασιες μπλοκαροντας τη λειτουργια των κεντρων, αλλα προσφερει και την απαραιτητη λιπανση.
Και ενα τετοιο λιπαντικο, ηταν το εν λογω 30αρι monograde που προτεινε η μαμα εταιρια.
Τα γρασσα της εποχης, ηταν κι αυτα πρωτογονα, και δεν ηταν αρκετα "ρευστα" στο ευρος θερμοκρασιων που επρεπε να λειτουργουν τα κεντρα, οποτε για τη λιπανση με γρασσο, ουτε λογος, γιατι με την πτωση της θερμοκρασιας γινοταν το γρασσο "κερι", και ο μηχανισμος κινδυνευε με μπλοκαρισμα, ενω και η λιπανση απειχε πολυ απο το ιδανικο.
Σ'αυτα τα πρωτα κεντρα, το λαδι λιπανσης μπορουσε να προστιθεται στο εσωτερικο του κεντρου μεσω της ειδικης θυριδας που ειχε προβλεφθει γι αυτο το σκοπο.
Εναλλακτικα, λαδι μπορει να προστεθει στο εσωτερικο του κεντρου, και μεσω της τρυπας της δεξιας πλευρας του αξονα, αφου πρωτα ξεβιδωθει το γνωστο αλυσιδακι/επιλογεας ταχυτητων.
Με αυτον ακριβως τον τροπο, μπορουν να λιπανθουν με λαδι και τα μεταγενεστερα κεντρα, τα οποια δεν διαθετουν την ειδικη θυριδα λιπανσης (οταν δεν ειναι κανεις διατεθειμενος να τα λυσει για λιπανση με το ειδικο γρασσο που συνισταται).
Με την προοδο της τεχνολογιας ομως, οταν πια τα λιπαντικα βελτιωθηκαν, οι τεχνικοι της Sturmey αποφασισαν οτι το γρασσο ειναι πιο ενδεδειγμενο για τη λιπανση των κεντρων (και συγκεκριμενα ενα ειδος ημιρρευστου γρασσου), τοσο γιατι δεν παρουσιαζε διαρροες, οσο και γιατι δεν απαιτουσε τη συνεχη φροντιδα του ιδιοκτητη, κανοντας το πιο "φιλικο" στον χρηστη, ο οποιος σε πολλες περιπτωσεις, ουτε ηξερε ουτε ηθελε να ασχοληθει με τετοιου ειδους πρακτικα ζητηματα, περαν της μετακινησης του με το ποδηλατο.
Ετσι τα κεντρα αρχισαν να διατιθενται "sealed for life", η περιπου ετσι.
Αντικατασταση γρασσου γινοταν μονο οταν το κεντρο παρουσιαζε καποια σοβαρη δυσλειτουργια η οποια δεν λυνοταν με μια απλη ρυθμιση, οποτε το κεντρο λυνοταν απο το μαστορα για ελεγχο κι επισκευη. Απο ανταλλακτικα υπηρχαν τα παντα διαθεσιμα, κι η επισκευη ηταν μια σχετικα απλη υποθεση.
Ενα τετοιο κεντρο, απο τα πρωτα με τη θυριδα λιπανσης, η απο τα μεταγενεστερα χωρις, για να μπορεσει να λειτουργησει χωρις προβλημα σημερα, ακομη κι αν ειναι κατακαινουριο (New Old Stock) θα πρεπει να λυθει, να καθαριστει απο τα παλια λιπαντικα, (λαδια η γρασσα), να ελεγχθει, και να λιπανθει ξανα κατα το μονταρισμα.
Ο λογος ειναι απλος: Με τα χρονια, τοσο τα λαδια οσο και τα γρασσα αλλοιωνονται, "ξεραινονται" και πηζουν, παυοντας να λιπαινουν σωστα, κι επιπλεον καμμια φορα μπλοκαροντας το μηχανισμο του κεντρου.
Σημερα, υπαρχουν πολλα καταλληλα λιπαντικα για τη λιπανση των κεντρων αυτων, και σιγουρα καλυτερα απο τα 30αρια monograde, και τα λεπτα λαδια.
Υπαρχουν λαδια ειδικα φτιαγμενα για λιπανση γραναζιων, σαν αυτα που χρησιμοποιουνται στα κιβωτια ταχυτητων των αυτοκινητων, και τα οποια μπορουν να ειναι αρκετα παχυρρευστα (ωστε να μην διαρρεουν ευκολα), χωρις ομως και να επηρεαζουν αρνητικα τη λειτουργια του κεντρου σε συνηθισμενες η και χαμηλες θερμοκρασιες.
Εχοντας πειραματιστει με διαφορα τετοια, εχω καταληξει στο συμπερασμα οτι οι ποιοτικες βαλβολινες για αυτοκινητα (80W-90W, συνθετικες συνηθως), προσφερουν αριστη λειτουργια (αρκετα "βελουδενια"), χωρις πολλες-πολλες διαρροες, αλλα και χωρις φθορες και προβληματα. Αυτο, ερχεται σε πληρη αντιθεση με οτι συνιστα (συνιστουσε) η μαμα εταιρια, αλλα και διαφοροι(ειδικοι) σε διαφορα forums, οπου συνιστουν λιπανση με λεπτοτατο λαδι λιπανσης αυτοματων κιβωτιων ταχυτητων αυτοκινητου, το γνωστο ATF (Automatic Transmission Fluid).
Πληροφοριακα, δεν ειναι ολα τα λιπαντικα ATF, καταλληλα για λιπανση γραναζιων. Καποια απο αυτα, ειναι επιφορτισμενα μονο με την υποστηριξη της λειτουργιας του αυτοματου συμπλεκτη των αυτοκινητων, οπου δεν υπαρχουν γραναζια, κι επομενως στις ιδιοτητες τους, δεν περιλαμβανεται η λιπανση γραναζιων. Σ'αυτα τα συστηματα, η λιπανση των γραναζιων (αυτοματων ταχυτητων και διαφορικου) γινεται με τις γνωστες παραδοσιακες βαλβολινες.
Κατα πως διαβαζω παντως, καποιοι κατασκευαστες αυτοκινητων(αμερικανοι κυριως) λιπαινουν με το ATF συμπλεκτες, γραναζια, και διαφορικο των αυτοματων αυτοκινητων που παραγουν, αλλα στην περιπτωση αυτη, το λιπαντικο ATF που χρησιμοποιειται, ειναι ειδικης σχεδιασης, και ενδεικνυται για λιπανση και γραναζιων.
Κι αυτο ομως, δεν παυει να ειναι λεπτορρευστο, με τα γνωστα προβληματα διαρροης.
Σημερα, οσον αφορα τη λιπανση των παλιων κεντρων της Sturmey, υπαρχουν δυο δρομοι:
1) Λιπανση του εσωτερικου μηχανισμου με λαδι, αλλα λιπανση των ρουλεμαν των κωνων με καποιο ποιοτικο συνθετικο γρασσο (το οποιο δεν διαλυεται/ξεπλενεται απο το λαδι), και το οποιο μειωνει τη διαρροη λαδιου απο το εσωτερικο του κεντρου,και
2) Λιπανση εξ'ολοκληρου με ειδικο γρασσο, οπως δηλαδη λιπαινει τα κεντρα που παραγει σημερα η Sturmey. Τετοιο γρασσο, ειναι το γρασσο που λιπαινει και η Shimano τα κεντρα εσωτερικων ταχυτητων της, και ειναι ευκολο να βρεθει, εν αντιθεσει με το γρασσο της Sturmey, το οποιο δεν εχω δει καπου να πουλιεται.
Στο εμποριο, κατα καιρους εμφανιζονται γρασσα καταλληλα για λιπανση γραναζιων κλειστων συστηματων, αλλα δεν τα βρισκει κανεις ευκολα και παντα, γι αυτο και προτεινεται το γρασσο της Shimano, το οποιο βρισκεται ευκολα, και ειναι φτιαγμενο γι αυτη ακριβως τη δουλεια.
Υ.Γ.: Αν ανατρεξει κανεις στις οδηγιες λιπανσης /συντηρησης κεντρων εσωτερικων ταχυτητων της Shimano, θα δει οτι η συνιστωμενη διαδικασια περιλαμβανει αρχικα καθαρισμο, και κατοπιν μπανιο/εμβαπτισμο σε βαλβολινη, και κατοπιν προσθηκη του ειδικου γρασσου στο μηχανισμο.
(Σας θυμιζει τιποτα;;)
τελευταία φορά που το έλυσα το δικό μου ήταν ευκαιρία γιατί είχα βγάλει τελείως το κέντρο απ' τον τροχό για πλέξιμο απ' την αρχή (έσπαγαν ακτίνες) οπότε είπα να πειραματιστώ.
Τότε είχα βάλει ελάχιστο γράσο μέσα και δούλευε αθόρυβα για κάμποσο καιρό, μέχρι που ήρθε καλοκαίρι. μετά άρχισε πάλι το γνωστό κλικ-κλακ.
Τώρα με την ευκαιρία ότι έχω άδεια και δεν το χρησιμοποιώ, θα κάτσω να το λύσω πάλι για να το "παστώσω" λίγο παραπάνω με άλλο τύπο γράσσου. Της shimano δεν έχω, οπότε θα δοκιμάσω απ' αυτό που έχω.
Για να γίνει ζημιά δε νομίζω, αλλά και να κολλήσει που λέει ο λόγος, εμείς είμαστε εδώ να το λύσουμε πάλι.
Το κακό ή το καλό με το να βάζεις χέρι μόνος σου σ'αυτά είναι αυτό:
1.δεν έχεις κόστος εργατικών για τους πειραματισμους
2.μπαίνεις συνεχώς στην πρίζα για νέες περιπέτειες
Εχω ενα απο τα τελευταια AW3 που κατασκευαστηκαν στην Αγγλια και ειναι πραγματικα υπεροχο να το οδηγεις, με κανει να πιστευω πως ενας ποδηλατης για το 80% των περιπτωσεων δεν χρειαζεται κατι παραπανω απο ενα τετοιο κεντρο και κανει τις 10/12/20 και πλεων ταχυτητες πραγματικα αχρηστες, οι αγγλοι οταν εχουν κεφια ειναι καλοι μηχανικοι!
Δεν εχω τολμησει ποτε να λυσω το δικο μου βεβαια, δεν εχει και πολλα χιλιομετρα ακομα και πραγματικα φοβαμαι απο το τι θα μπορουσα να συναντησω εκει μεσα!
Εχω μια ερωτηση ομως, τα πρωτα κεντρα λειτουργουσαν με λαδι ειχαν μια ταπα απο τα οποια μπορουσες και να τα πλυνεις και να τα λιπανεις να τα γεμισεις με λαδια αυτοματου κιβωτιου ή με 30w monograde οπως ελεγε η SA μια εποχη, το δικο μου δεν εχει αυτη την τρυπα και αναρωτιεμαι πως γινεται η λιπανση και καθε ποτε θελει περιποιηση
Any ideas?
...κι εγω εχω τετοια κεντρα σε όλα μου τα ποδήλατα ,και δεν εχω συναντησει ανηφορα που να μη μπορω να την ανεβω μεχρι και στη μεγαλη ανηφορα της κατεχακη από σεβαστουπoλεως μεχρι μεσογειων με 1η ανεβηκα μια χαρα και ξερετε ολοι τι ανηφορα είναι αυτή ,απλα εχουμε "καλομαθει" με τις 21+ ταχύτητες ,ξερετε ποσο ευκολα μπορει να "τελειωσουν" οι ταχύτητες σε ένα ποδηλατο ? ασε που δεν εχεις τα γκρακα-γκρουκα που κανουν τα περισσοτερα derallieur (sic) ,δεν είναι τυχαιο που και η "μπρομπτον" αυτά χρησημοποιει στα ποδήλατα της ,εχω δει καποια βιντεακια αλλα δισταζω ακομα να λυσω καποιο από τα δικα μου γιατι το να το λυσεις είναι παντα ευκολοτερο από το να το δεσεις ,εσενα γραφει απανω ετος κατασκευης ? παντως λεγεται ότι τα παλια κεντρα (πριν το 1970) ηταν καλυτερα επισης υπηρχε και 4ταχυτο κεντρο αλλα δεν γνωριζω τους λογους που εγκαταληφθηκε ,όπως επισης με κοντρα ,με δυναμο κ.λ.π....
ό,τι hub θελήσεις. Δεν ξέρω αν τα φέρνουν εδώ ή αν τα βρίσκεις μόνο κατόπιν παραγγελίας, ή αν μπορείς να το παραγγείλεις μόνος σου από εξωτερικό.
Το θέμα της υποστήριξης είναι λίγο ιστορία φαντάζομαι, αλλά έτσι κι αλλιώς το φτιάχνεις μόνος σου.... τι μπορεί να πάθει? δε σπάει δε χαλάει :)
"...Τότε είχα βάλει ελάχιστο γράσο μέσα και δούλευε αθόρυβα για κάμποσο καιρό, μέχρι που ήρθε καλοκαίρι. μετά άρχισε πάλι το γνωστό κλικ-κλακ..."
.
To κλικ-κλικ που κανει το sturmey οταν δουλευει στην 2η και 3η ταχυτητα, ειναι απολυτως φυσιολογικο, και οφειλεται στον ηχο που κανει η καστάνια της 1ης ταχυτητας, η οποια ειναι μεν εκτος λειτουργιας, αλλα τα "δοντια" της χτυπανε στις αντιστοιχες εγκοπες του hub shell, το οποιο στη 2η και 3η ταχυτητα γυριζει πιο γρηγορα απο την καστάνια της 1ης.
Προφανως, το γρασσο μετριαζει η και εξαφανιζει αυτον τον ηχο για καποιο διαστημα, ωσπου να εκτοπιστει απο τα σημεια που δουλευουν τα δοντια της καστάνιας.
Παντως, αν το γρασσο που εχεις ειναι πολυ "σκληρο", (Grade 1, 2, η ακομα χειροτερα 3), μπορεις να δοκιμασεις να το μαλακωσεις ανακατευοντας το με καποια βαλβολινη η λαδι ποιοτητας.
Σιγουρεψου μονο πως το γρασσο διαλυεται στη βαλβολινη η το λαδι, γιατι ορισμενα γρασσα δεν ειναι συμβατα λογω συνθεσης με καποια λαδια.
Εννοειται πως τη δοκιμη/μειξη θα την κανεις σε καποιο μικρο πλαστικο/μεταλλικο κουτακι, και μονο οταν εισαι σιγουρος για το αποτελεσμα, θα το βαλεις στο Sturmey.
Επισης, το σημαντικοτερο, βεβαιωσου οτι το γρασσο ειναι καταλληλο για λιπανση γραναζιων.
.
.
"...τελευταία φορά που το έλυσα το δικό μου ήταν ευκαιρία γιατί είχα βγάλει τελείως το κέντρο απ' τον τροχό για πλέξιμο απ' την αρχή (έσπαγαν ακτίνες) οπότε είπα να πειραματιστώ..."
Εδω θιγεις ενα αλλο σημαντικο θεμα, που αφορα την αρμονικη συνυπαρξη ακτινων και παλιων ατσαλινων Sturmey.
Τα ατσαλινα Sturmey Archer (3-ταχυτα, 4-ταχυτα, 5-ταχυτα, drum brakes, dynohub, κλπ),εχουν ολα λεπτες ατσαλινες φλαντζες, οπου αγκυρωνουν οι ακτινες.
Στην εποχη τους βεβαια, δεν ηταν αυτο προβλημα, γιατι οι ακτινες με τις οποιες τα επλεκαν ηταν κατασκευασμενες γι αυτα, και το σχημα και το μεγεθος της γωνιας του κεφαλιου τους ηταν τετοιο, ωστε να ταιριαζει εφαρμοστα στη λεπτη μεταλλικη φλαντζα.
Σημερα ομως, οπου εχουν επικρατησει τα αλουμινενια κεντρα, με πολυ παχυτερες φλαντζες, οι ακτινες κατασκευαζονται για να ταιριαζουν σ'αυτες τις παχυτερες αλουμινενιες φλαντζες, με αποτελεσμα η γωνια του κεφαλιου των ακτινων να ειναι μεγαλυτερη, που κι αυτο με τη σειρα του εχει σαν αποτελεσμα η ακτινα (αφου μονταριστει σε ενα παλιο ατσαλινο hub Sturmey), να απεχει απο τη φλαντζα εξερχομενη απο αυτην, και στην ουσια να "κρεμεται" στον αερα, επειδη ακριβως δεν ταιριαζει εφαρμοστα και σφιχτα στη φλαντζα.
Σ'αυτη την περιπτωση το αποτελεσμα ειναι να καταπονειται η ακτινα στον "ωμο" της (στη γωνια του κεφαλιου της δηλαδη), και καποια στιγμη (ειδικα αν δεν ειναι καλης ποιοτητας) να κοβεται.
Η λυση σ'αυτο το προβλημα ειναι η προσθηκη μιας η περισσοτερων μπρουτζινων μικρων ροδελλων αναμεσα στο κεφαλι της ακτινας και τη φλαντζα, ωστε να παιρνει τα "μποσικα" που δημιουργει ο μεγαλος "ωμος" της ακτινας, στη φλαντζα του κεντρου.
Οι μπρουτζινες ροδελλες αυτες ειναι φτιαγμενες ακριβως γι αυτη τη δουλεια, εχουν εσωτερικη τρυπα διαμετρου 2-2,3 χιλιοστων (ωστε να μπαινουν σχετικα εφαρμοστα στις ακτινες), κι ελαχιστο παχος, ωστε να μπορουν να τοποθετηθουν απο 1 η 2-3 μαζι, η οσες απαιτειται κατα περιπτωση, και να καλυπτουν τα μποσικα της ακτινας.
Και βεβαια αν πλεξει κανεις ατσαλινο Sturmey με ανοξειδωτες επωνυμες ποιοτικες ακτινες χωρις ομως μπρουτζινες ροδελλες/αποστατες, το προβλημα ισως αργησει πολυ να φανει, αλλα με τις no name γαλβανιζε της πλακας, το προβλημα εμφανιζεται πολυ πιο γρηγορα...
Αυτα για την ωρα.
ακτίνες έψαχνα να βρω να τις αλλάξω όλες και δεν έβρισκα πουθενά (12αρης τροχός) μέχρι που βρήκα ένα εργοστάσιο κίνα ή ταιβάν και παρήγγειλα ακτίνες. Τις άλλαξα όλες και ησύχασα από τότε.
Γράσσο που λες έχω "μίγμα" γράσσου skf και chesterton για γρανάζια/μειωτήρες κτλ. Για δοκιμή αυτό θα βάλω...
Θα λύσω και θα ανεβάσω και φωτογραφίες να το δούμε και λάιβ πως είναι μέσα....χρόνο έχω τώρα ;)
Στο video με το σπαστό, εντάξει όλα ωραία, αλλα προβάλλεται ένας ποδηλάτης που θέτει τον εαυτό του και όσους τον ανταμώσουν... σε κίνδυνο!
Από μένα,+1 για τη τεχνολογία, 0 για τη νοοτροπία.Άτιμη καταναλωτική κενωνία!
Στο video με το σπαστό, εντάξει όλα ωραία, αλλα προβάλλεται ένας ποδηλάτης που θέτει τον εαυτό του και όσους τον ανταμώσουν... σε κίνδυνο!
Από μένα,+1 για τη τεχνολογία, 0 για τη νοοτροπία.Άτιμη καταναλωτική κενωνία!
και γω μαζί σου
το ίδιο σκεφτόμουν και ντρεπόμουν στην αρχή για λογαριασμό όλων που το καβαλούσα, και πήγαινα κυρία.
τωρα ευτυχως το ξεπέρασα :)
το λοιπό, μια απ' αυτές τις βροχερές μέρες, που έτσι κ αλλιώς δε μπορείς να κάνεις πετάλι και να το φχαριστηθείς, ξεκίνησα να λύσω το sturmey.
Εκκίνηση, με το να βγάλουμε τον τροχό απ' το ποδήλατο. Δύσκολο.
Βγάζουμε και το λουρί του πίσω φρένου και εμφανίζεται το τύμπανοοο...
σε καλή κατάσταση, δε θα το βγάλω, γιατί δεν έχω άλλο να βάλω πάνω. Στο ξέσφιγμα μπορεί να στραβώσει και να μου χορεύει μετά.(το έχω αλλάξει ήδη μια φορά).
Βγάζουμε το αλυσιδάκι της επιλογής σχέσεων και μετά με προσοχή αφαιρούμε την ασφάλεια του γραναζιού.
με προσοχή, βγάζουμε και το προστατευτικό κάλυμα για τις σκόνες και μετά λύνουμε τα παξιμάδια του κέντρου
....και πράγματα αρχίζουν να φεύγουν προς τα έξω. Το ελατήριο του συμπλέκτη είναι το πρώτο που έρχεται.
κώνος και ελατήριο καθαρίζονται και μπαίνουν στην άκρη.
σειρά έχει το πάνω κομμάτι του κέντρου.Μαζί με τις μπίλιες του ρουλεμάν, και τα "αφτιά" (pawls) της μιας ταχύτητας.
καθαρίζονται, ελέγχονται για φθορές και μπαίνουν στην άκρη και αυτά
μας μένει πολύ ακόμα.
μέσα, μένουν γρασωμένα συμπλέκτης πλανήτες γαλαξίες και πολλά πράγματα.
με τη βοήθεια ζουμπά-σφυριού-γκαζοτανάλιας (μιας και δεν είχα πρόχειρο το ειδικό κλειδί για να λύσει εύκολα) ξεκινάμε να μπούμε σε βάθος. Λύνουμε το πάνω καπάκι του κελύφους
και βγάζουμε ένα ένα, ότι βρίσκουμε μέσα.
λύνουμε και τους κώνους απ'την άλλη πλευρά του άξονα για να ελευθερωθεί τελείως ο άξονας και να μας έρθει στα χέρια.
τα παίρνουμε όλα και αρχίζουμε καθάρισμα με προσοχή μη μας πεταχτεί κανα έλασμα, ή μην κυλήσει κανα γρανάζι και τα ψάχνουμε μετά.
Και μετά από πολλή (ή λίγη ) ώρα με πατσαβούρια και degreasers, βουαλά.
Ό,τι χρειαζόμαστε για να ξανακάνουμε κέντρο
καθαρά και μας περιμένουν.
Η διαδικασία του δεσίματος αρχίζει.
Με το ειδικό απλικατέρ, παίρνουμε το ειδικό γράσο και εφαρμόζουμε Τακτική Ε.Σ. : Ό,τι κινείται, γρασσάρεται
Για τα δύσκολα σημεία τριβής, λεπτό γράσσο σε σπρέι
και δένουμε σιγά σιγά τα κομμάτια
βάζοντας γρασσάκι σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια.
φουρνίζουμε πάλι όλο τον άξονα με τα πλανητικά συμπλέγματα στο κέλυφος και βιδώνουμε το καπάκι του κελύφους με προσοχή, να μη στραβοπιάσει και τα κάνει τα σπειρώματα μακαρόνια.
Στο δέσιμο δεν έβγαλα πολλές φωτογραφίες γιατί είχα άγχος να μην ξεχάσω τίποτα απ' έξω και μετά ξαναλύνω απ' την αρχή, γιατί θα γινόμουν χάλια με τα φρέσκα γράσσα.
Αφού σφίξουμε καλά το καπάκι, βάζουμε και τις μπίλιες του ρουλεμάν, και μετά το τελευταίο κομμάτι που μας μένει.
το κέντρο είναι έτοιμο, να βάλουμε παξιμάδια, να σφίξουμε και να βεβαιωθούμε ότι γυρίζει με σχετική άνεση χωρίς τζόγους (ξέρετε τώρα).
Η σχετική άνεση στο sturmey είναι ακόμα πιο σχετική, γιατί έτσι κ αλλιώς οι τριβές εσωτερικά το φρενάρουν σχετικά γρήγορα.
Το υπόλοιπο δέσιμο, είναι πια παιχνιδάκι. Μπαίνουν γρανάζια,αλυσιδάκια,φρένα κτλ κτλ, και ο τροχός ξαναπαίρνει θέση στο ποδήλατο.
Για το γράσσο που μπήκε και το πόσο δουλειά καλή ή κακή κάνει θα σας πω σύντομα.
Πάντως οι πρώτες βόλτες δείχνουν ότι είναι αθόρυβο πάλι, αλλά νιώθω το τακα τακ όταν έχω 3η σχέση (μάλλον δε θα έπρεπε να βάλω το παχύ γράσσο στα pawls)
Θα δω και θα σας πω.
Έχω έναν καημό που λέει κ' το τραγουδι,με αυτά τα κέντρα αφού ατυχώς δεν έχω στην κατοχή μου.Θά'θελα το εξής:ένα βιντεάκι,εάν είναι εφικτό φυσικά,με κάποιο ποδήλατο σε σταντ(δεν με πειράζει κ' να τσουλάει))ώστε να ακούσω πως λειτουργεί ο επιλογέας των ταχυτήτων καθώς κ' το κέντρο.
Έχω κανα-δυο ποδήλατα που ζητούν από ένα κιτ της Sturmey.Επιθυμώ όμως να το δω εν δράσει προτού αποφασίσω για το μέλλον(των ποδηλάτων).
...η το πως παει στο δρομο το ποδηλατο;
Στη θεση σου, στο δευτερο θα εδινα βαρος...
Παντως σε ορισμενες σχεσεις το τριταχυτο αλλα και το τετραταχυτο, κανουν καποιους πολυ χαρακτηριστικους ηχους, οι οποιοι ομως ειναι απολυτα φυσιολογικοι και οφειλονται στον τροπο λειτουργιας τους.
Α, ναι, εχουν αφησει εποχη λογω της αξιοπιστιας τους, ειδικα τα τριταχυτα (AW).
Σαφώς κ' δίνω περισσότερη βαρύτητα στο πως πηγαίνει το ποδήλατο,απλώς δεν έχω δει ποτέ επιλογέα κ' το πως δουλεύει.
Είμαι σε δίλλημα όσον αφορά την αγορά ενός τέτοιου συστήματος,όχι γιατί δεν τα θεωρώ αξιόπιστα προς Θεού,αλλά τι γίνεται σε περίπτωση που χρειαστώ κάποιο ανταλλακτικό;Γι αυτό κ' μόνο το λόγο ίσως προτιμούσα κάποιο τριτάχυτο από τη Shimano ή τη SRAM.
Υπάρχει φυσικά η επιλογή ενός καινούριου κ' σύγχρονου κιτ της Sturmey Archer που πρέπει όμως να το προμηθευτώ απ'το εξωτερικό με ότι αυτό συνεπάγεται από τεχνική κάλυψη.
Και μια ερώτηση ακόμη παρακαλώ:Τί διαφορά έχει το κέντρο AW με το SRF;
To SRF ειναι το αντιστοιχο μοντελλο του ΑW το οποιο παραγει σημερα η (Ταϊβανεζικη πια) Sturmey Archer.
Προκειται ουσιαστικα για το ιδιο κεντρο, με μονη διαφορα οτι το SRF εχει αλουμινενιο περιβλημα, ενω τα "εντοσθια" παραμενουν ουσιαστικα αυτα του ΑW.
Eπισης, το SRF επειδη χρησιμοποιει για λιπανση γρασσο (οπως τα τελευταια μοντελλα που παρηγαγε η Εγγλεζικη Sturmey), δεν εχει το γνωστο "oil port" που χαρακτηριζε τα παλιοτερα Sturmey, κι απο οπου ο ιδιοκτητης προσεθετε λιγο λαδι ανα διαστηματα.
Για ανταλλακτικα μην προβληματιζεσαι. Υπαρχουν τα παντα ΝΟS (e-bay), αλλα και στη ντοπια αγορα (λιγο πιο ακριβα).
Παραλληλα, ανταλλακτικα μπορει να βρει κανεις και απο την Ταϊβανεζικη Sturmey Archer, η οποια εξακολουθει να παραγει πολλα κεντρα τα οποια εχουν απολυτως ομοια ανταλλακτικα με τα παλια Εγγλεζικα.
Κι εν πασει περιπτωσει, ειδικα για το τριταχυτο AW δεν προκειται να αντιμετωπισεις προβλημα ανταλλακτικων.
Να το θεσω κι αλλιως:
Ειναι πιο ευκολο να βρεις ανταλλακτικα για ΑW, παρα για SRAM και Shimano.
ωραίο....χάσιμο. :)
τα Χριστούγεννα που θα έχω χρόνο θα ξαναλύσω το κέντρο μου για γρασάρισμα και θα καταλαβαίνω περίπου τι βλέπω :ΡΡΡΡ :)
πραγματικα πολυ ομορφο βιντεακι
Εχω ενα απο τα τελευταια AW3 που κατασκευαστηκαν στην Αγγλια και ειναι πραγματικα υπεροχο να το οδηγεις, με κανει να πιστευω πως ενας ποδηλατης για το 80% των περιπτωσεων δεν χρειαζεται κατι παραπανω απο ενα τετοιο κεντρο και κανει τις 10/12/20 και πλεων ταχυτητες πραγματικα αχρηστες, οι αγγλοι οταν εχουν κεφια ειναι καλοι μηχανικοι!
Δεν εχω τολμησει ποτε να λυσω το δικο μου βεβαια, δεν εχει και πολλα χιλιομετρα ακομα και πραγματικα φοβαμαι απο το τι θα μπορουσα να συναντησω εκει μεσα!
Εχω μια ερωτηση ομως, τα πρωτα κεντρα λειτουργουσαν με λαδι ειχαν μια ταπα απο τα οποια μπορουσες και να τα πλυνεις και να τα λιπανεις να τα γεμισεις με λαδια αυτοματου κιβωτιου ή με 30w monograde οπως ελεγε η SA μια εποχη, το δικο μου δεν εχει αυτη την τρυπα και αναρωτιεμαι πως γινεται η λιπανση και καθε ποτε θελει περιποιηση
Any ideas?
με λύσιμο και πλύσιμο. :)
ούτε το δικό μου έχει πρόβλημα, αλλά κάνει θόρυβο ειδικότερα τις ζεστές μέρες. είναι μου φαίνεται στάνταρ ο θόρυβος που κάνει, αλλά μιας και θα το λύσω (αν προλάβω) θα του βάλω γρασάκι απ'αυτό που χρησιμοποιούν στους μειωτήρες για δοκιμή. Έτσι κι αλλιώς σκόνες και σκουπίδια δε μπαίνουν μέσα από πουθενά.
To τικ τακ ειναι στανταρ! Το εχεις λυσει ποτε?
το εχω κανει φυλλο κ φτερο ηδη μια φορα κ ετοιμαζεται για δευτερη τωρα. και καλα πιστευω οτι τωρα που "ξερω" θα κανω καλυτερη δουλεια. αν δε βαρεθω θα βγαλω φωτογραφιες απ τη διαδικασια :)
Τα πρωτα 3ταχυτα Sturmey, χρησιμοποιουσαν για λιπανση το 30αρι monograde που συνιστουσε η εταιρια κατασκευης τους (Sturmey Archer).
Kι επειδη τα κεντρα αυτα απειχαν πολυ απο το να ειναι στεγανα, πραγμα που σημαινει οτι ειχαν μονιμα καποιες απωλειες λαδιου, επρεπε καπως να συμπληρωνεται το λιπαντικο που χανοταν.
Για το λογο αυτο, ειχε προβλεφθει η ταπα πανω στο κυλινδρικο τμημα του κελυφους του κεντρου, απο οπου επρεπε ο ιδιοκτητης του, να προσθετει καθε τοσο (κι αναλογα τη χρηση) μικροποσοτητες λαδιου (μερικες σταγονες καθε φορα).
Με δεδομενο οτι τα πρωτα κεντρα αρχισαν να διατιθενται στο εμποριο λιγο μετα το 1900, η λιπανση τους επρεπε να γινεται με τα διαθεσιμα λιπαντικα που υπηρχαν τοτε.
Κι επειδη τα λαδια της εποχης ηταν αρκετα πρωτογονα για τα σημερινα δεδομενα, (δεν υπηρχαν τα σημερινα multigrade), κι επειδη τα κεντρα επρεπε να λειτουργουν σε ολες τις συνθηκες (απο τροπικο κλιμα μεχρι "πολικες" θερμοκρασιες), επρεπε να λιπαινονται με καποιο λιπαντικο το οποιο οχι μονο δεν πηζει σε χαμηλες θερμοκρασιες μπλοκαροντας τη λειτουργια των κεντρων, αλλα προσφερει και την απαραιτητη λιπανση.
Και ενα τετοιο λιπαντικο, ηταν το εν λογω 30αρι monograde που προτεινε η μαμα εταιρια.
Τα γρασσα της εποχης, ηταν κι αυτα πρωτογονα, και δεν ηταν αρκετα "ρευστα" στο ευρος θερμοκρασιων που επρεπε να λειτουργουν τα κεντρα, οποτε για τη λιπανση με γρασσο, ουτε λογος, γιατι με την πτωση της θερμοκρασιας γινοταν το γρασσο "κερι", και ο μηχανισμος κινδυνευε με μπλοκαρισμα, ενω και η λιπανση απειχε πολυ απο το ιδανικο.
Σ'αυτα τα πρωτα κεντρα, το λαδι λιπανσης μπορουσε να προστιθεται στο εσωτερικο του κεντρου μεσω της ειδικης θυριδας που ειχε προβλεφθει γι αυτο το σκοπο.
Εναλλακτικα, λαδι μπορει να προστεθει στο εσωτερικο του κεντρου, και μεσω της τρυπας της δεξιας πλευρας του αξονα, αφου πρωτα ξεβιδωθει το γνωστο αλυσιδακι/επιλογεας ταχυτητων.
Με αυτον ακριβως τον τροπο, μπορουν να λιπανθουν με λαδι και τα μεταγενεστερα κεντρα, τα οποια δεν διαθετουν την ειδικη θυριδα λιπανσης (οταν δεν ειναι κανεις διατεθειμενος να τα λυσει για λιπανση με το ειδικο γρασσο που συνισταται).
Με την προοδο της τεχνολογιας ομως, οταν πια τα λιπαντικα βελτιωθηκαν, οι τεχνικοι της Sturmey αποφασισαν οτι το γρασσο ειναι πιο ενδεδειγμενο για τη λιπανση των κεντρων (και συγκεκριμενα ενα ειδος ημιρρευστου γρασσου), τοσο γιατι δεν παρουσιαζε διαρροες, οσο και γιατι δεν απαιτουσε τη συνεχη φροντιδα του ιδιοκτητη, κανοντας το πιο "φιλικο" στον χρηστη, ο οποιος σε πολλες περιπτωσεις, ουτε ηξερε ουτε ηθελε να ασχοληθει με τετοιου ειδους πρακτικα ζητηματα, περαν της μετακινησης του με το ποδηλατο.
Ετσι τα κεντρα αρχισαν να διατιθενται "sealed for life", η περιπου ετσι.
Αντικατασταση γρασσου γινοταν μονο οταν το κεντρο παρουσιαζε καποια σοβαρη δυσλειτουργια η οποια δεν λυνοταν με μια απλη ρυθμιση, οποτε το κεντρο λυνοταν απο το μαστορα για ελεγχο κι επισκευη. Απο ανταλλακτικα υπηρχαν τα παντα διαθεσιμα, κι η επισκευη ηταν μια σχετικα απλη υποθεση.
Ενα τετοιο κεντρο, απο τα πρωτα με τη θυριδα λιπανσης, η απο τα μεταγενεστερα χωρις, για να μπορεσει να λειτουργησει χωρις προβλημα σημερα, ακομη κι αν ειναι κατακαινουριο (New Old Stock) θα πρεπει να λυθει, να καθαριστει απο τα παλια λιπαντικα, (λαδια η γρασσα), να ελεγχθει, και να λιπανθει ξανα κατα το μονταρισμα.
Ο λογος ειναι απλος: Με τα χρονια, τοσο τα λαδια οσο και τα γρασσα αλλοιωνονται, "ξεραινονται" και πηζουν, παυοντας να λιπαινουν σωστα, κι επιπλεον καμμια φορα μπλοκαροντας το μηχανισμο του κεντρου.
Σημερα, υπαρχουν πολλα καταλληλα λιπαντικα για τη λιπανση των κεντρων αυτων, και σιγουρα καλυτερα απο τα 30αρια monograde, και τα λεπτα λαδια.
Υπαρχουν λαδια ειδικα φτιαγμενα για λιπανση γραναζιων, σαν αυτα που χρησιμοποιουνται στα κιβωτια ταχυτητων των αυτοκινητων, και τα οποια μπορουν να ειναι αρκετα παχυρρευστα (ωστε να μην διαρρεουν ευκολα), χωρις ομως και να επηρεαζουν αρνητικα τη λειτουργια του κεντρου σε συνηθισμενες η και χαμηλες θερμοκρασιες.
Εχοντας πειραματιστει με διαφορα τετοια, εχω καταληξει στο συμπερασμα οτι οι ποιοτικες βαλβολινες για αυτοκινητα (80W-90W, συνθετικες συνηθως), προσφερουν αριστη λειτουργια (αρκετα "βελουδενια"), χωρις πολλες-πολλες διαρροες, αλλα και χωρις φθορες και προβληματα.
Αυτο, ερχεται σε πληρη αντιθεση με οτι συνιστα (συνιστουσε) η μαμα εταιρια, αλλα και διαφοροι(ειδικοι) σε διαφορα forums, οπου συνιστουν λιπανση με λεπτοτατο λαδι λιπανσης αυτοματων κιβωτιων ταχυτητων αυτοκινητου, το γνωστο ATF (Automatic Transmission Fluid).
Πληροφοριακα, δεν ειναι ολα τα λιπαντικα ATF, καταλληλα για λιπανση γραναζιων. Καποια απο αυτα, ειναι επιφορτισμενα μονο με την υποστηριξη της λειτουργιας του αυτοματου συμπλεκτη των αυτοκινητων, οπου δεν υπαρχουν γραναζια, κι επομενως στις ιδιοτητες τους, δεν περιλαμβανεται η λιπανση γραναζιων. Σ'αυτα τα συστηματα, η λιπανση των γραναζιων (αυτοματων ταχυτητων και διαφορικου) γινεται με τις γνωστες παραδοσιακες βαλβολινες.
Κατα πως διαβαζω παντως, καποιοι κατασκευαστες αυτοκινητων(αμερικανοι κυριως) λιπαινουν με το ATF συμπλεκτες, γραναζια, και διαφορικο των αυτοματων αυτοκινητων που παραγουν, αλλα στην περιπτωση αυτη, το λιπαντικο ATF που χρησιμοποιειται, ειναι ειδικης σχεδιασης, και ενδεικνυται για λιπανση και γραναζιων.
Κι αυτο ομως, δεν παυει να ειναι λεπτορρευστο, με τα γνωστα προβληματα διαρροης.
Σημερα, οσον αφορα τη λιπανση των παλιων κεντρων της Sturmey, υπαρχουν δυο δρομοι:
1) Λιπανση του εσωτερικου μηχανισμου με λαδι, αλλα λιπανση των ρουλεμαν των κωνων με καποιο ποιοτικο συνθετικο γρασσο (το οποιο δεν διαλυεται/ξεπλενεται απο το λαδι), και το οποιο μειωνει τη διαρροη λαδιου απο το εσωτερικο του κεντρου,και
2) Λιπανση εξ'ολοκληρου με ειδικο γρασσο, οπως δηλαδη λιπαινει τα κεντρα που παραγει σημερα η Sturmey. Τετοιο γρασσο, ειναι το γρασσο που λιπαινει και η Shimano τα κεντρα εσωτερικων ταχυτητων της, και ειναι ευκολο να βρεθει, εν αντιθεσει με το γρασσο της Sturmey, το οποιο δεν εχω δει καπου να πουλιεται.
Στο εμποριο, κατα καιρους εμφανιζονται γρασσα καταλληλα για λιπανση γραναζιων κλειστων συστηματων, αλλα δεν τα βρισκει κανεις ευκολα και παντα, γι αυτο και προτεινεται το γρασσο της Shimano, το οποιο βρισκεται ευκολα, και ειναι φτιαγμενο γι αυτη ακριβως τη δουλεια.
Υ.Γ.: Αν ανατρεξει κανεις στις οδηγιες λιπανσης /συντηρησης κεντρων εσωτερικων ταχυτητων της Shimano, θα δει οτι η συνιστωμενη διαδικασια περιλαμβανει αρχικα καθαρισμο, και κατοπιν μπανιο/εμβαπτισμο σε βαλβολινη, και κατοπιν προσθηκη του ειδικου γρασσου στο μηχανισμο.
(Σας θυμιζει τιποτα;;)
ωραίος. :)
μου θυμίζει αυτό http://www.podilates.gr/node/26192
τελευταία φορά που το έλυσα το δικό μου ήταν ευκαιρία γιατί είχα βγάλει τελείως το κέντρο απ' τον τροχό για πλέξιμο απ' την αρχή (έσπαγαν ακτίνες) οπότε είπα να πειραματιστώ.
Τότε είχα βάλει ελάχιστο γράσο μέσα και δούλευε αθόρυβα για κάμποσο καιρό, μέχρι που ήρθε καλοκαίρι. μετά άρχισε πάλι το γνωστό κλικ-κλακ.
Τώρα με την ευκαιρία ότι έχω άδεια και δεν το χρησιμοποιώ, θα κάτσω να το λύσω πάλι για να το "παστώσω" λίγο παραπάνω με άλλο τύπο γράσσου. Της shimano δεν έχω, οπότε θα δοκιμάσω απ' αυτό που έχω.
Για να γίνει ζημιά δε νομίζω, αλλά και να κολλήσει που λέει ο λόγος, εμείς είμαστε εδώ να το λύσουμε πάλι.
Το κακό ή το καλό με το να βάζεις χέρι μόνος σου σ'αυτά είναι αυτό:
1.δεν έχεις κόστος εργατικών για τους πειραματισμους
2.μπαίνεις συνεχώς στην πρίζα για νέες περιπέτειες
όσο δε χαλάω κάτι θα παίζω πάντως
...κι εγω εχω τετοια κεντρα σε όλα μου τα ποδήλατα ,και δεν εχω συναντησει ανηφορα που να μη μπορω να την ανεβω μεχρι και στη μεγαλη ανηφορα της κατεχακη από σεβαστουπoλεως μεχρι μεσογειων με 1η ανεβηκα μια χαρα και ξερετε ολοι τι ανηφορα είναι αυτή ,απλα εχουμε "καλομαθει" με τις 21+ ταχύτητες ,ξερετε ποσο ευκολα μπορει να "τελειωσουν" οι ταχύτητες σε ένα ποδηλατο ? ασε που δεν εχεις τα γκρακα-γκρουκα που κανουν τα περισσοτερα derallieur (sic) ,δεν είναι τυχαιο που και η "μπρομπτον" αυτά χρησημοποιει στα ποδήλατα της ,εχω δει καποια βιντεακια αλλα δισταζω ακομα να λυσω καποιο από τα δικα μου γιατι το να το λυσεις είναι παντα ευκολοτερο από το να το δεσεις ,εσενα γραφει απανω ετος κατασκευης ? παντως λεγεται ότι τα παλια κεντρα (πριν το 1970) ηταν καλυτερα επισης υπηρχε και 4ταχυτο κεντρο αλλα δεν γνωριζω τους λογους που εγκαταληφθηκε ,όπως επισης με κοντρα ,με δυναμο κ.λ.π....
στο σάιτ λέει ότι έχει απ' όλα και τζατζίκι
http://www.sturmey-archer.com/products/hubs.html
ό,τι hub θελήσεις. Δεν ξέρω αν τα φέρνουν εδώ ή αν τα βρίσκεις μόνο κατόπιν παραγγελίας, ή αν μπορείς να το παραγγείλεις μόνος σου από εξωτερικό.
Το θέμα της υποστήριξης είναι λίγο ιστορία φαντάζομαι, αλλά έτσι κι αλλιώς το φτιάχνεις μόνος σου.... τι μπορεί να πάθει? δε σπάει δε χαλάει :)
"...Τότε είχα βάλει ελάχιστο γράσο μέσα και δούλευε αθόρυβα για κάμποσο καιρό, μέχρι που ήρθε καλοκαίρι. μετά άρχισε πάλι το γνωστό κλικ-κλακ..."
.
To κλικ-κλικ που κανει το sturmey οταν δουλευει στην 2η και 3η ταχυτητα, ειναι απολυτως φυσιολογικο, και οφειλεται στον ηχο που κανει η καστάνια της 1ης ταχυτητας, η οποια ειναι μεν εκτος λειτουργιας, αλλα τα "δοντια" της χτυπανε στις αντιστοιχες εγκοπες του hub shell, το οποιο στη 2η και 3η ταχυτητα γυριζει πιο γρηγορα απο την καστάνια της 1ης.
Προφανως, το γρασσο μετριαζει η και εξαφανιζει αυτον τον ηχο για καποιο διαστημα, ωσπου να εκτοπιστει απο τα σημεια που δουλευουν τα δοντια της καστάνιας.
Παντως, αν το γρασσο που εχεις ειναι πολυ "σκληρο", (Grade 1, 2, η ακομα χειροτερα 3), μπορεις να δοκιμασεις να το μαλακωσεις ανακατευοντας το με καποια βαλβολινη η λαδι ποιοτητας.
Σιγουρεψου μονο πως το γρασσο διαλυεται στη βαλβολινη η το λαδι, γιατι ορισμενα γρασσα δεν ειναι συμβατα λογω συνθεσης με καποια λαδια.
Εννοειται πως τη δοκιμη/μειξη θα την κανεις σε καποιο μικρο πλαστικο/μεταλλικο κουτακι, και μονο οταν εισαι σιγουρος για το αποτελεσμα, θα το βαλεις στο Sturmey.
Επισης, το σημαντικοτερο, βεβαιωσου οτι το γρασσο ειναι καταλληλο για λιπανση γραναζιων.
.
.
"...τελευταία φορά που το έλυσα το δικό μου ήταν ευκαιρία γιατί είχα βγάλει τελείως το κέντρο απ' τον τροχό για πλέξιμο απ' την αρχή (έσπαγαν ακτίνες) οπότε είπα να πειραματιστώ..."
Εδω θιγεις ενα αλλο σημαντικο θεμα, που αφορα την αρμονικη συνυπαρξη ακτινων και παλιων ατσαλινων Sturmey.
Τα ατσαλινα Sturmey Archer (3-ταχυτα, 4-ταχυτα, 5-ταχυτα, drum brakes, dynohub, κλπ),εχουν ολα λεπτες ατσαλινες φλαντζες, οπου αγκυρωνουν οι ακτινες.
Στην εποχη τους βεβαια, δεν ηταν αυτο προβλημα, γιατι οι ακτινες με τις οποιες τα επλεκαν ηταν κατασκευασμενες γι αυτα, και το σχημα και το μεγεθος της γωνιας του κεφαλιου τους ηταν τετοιο, ωστε να ταιριαζει εφαρμοστα στη λεπτη μεταλλικη φλαντζα.
Σημερα ομως, οπου εχουν επικρατησει τα αλουμινενια κεντρα, με πολυ παχυτερες φλαντζες, οι ακτινες κατασκευαζονται για να ταιριαζουν σ'αυτες τις παχυτερες αλουμινενιες φλαντζες, με αποτελεσμα η γωνια του κεφαλιου των ακτινων να ειναι μεγαλυτερη, που κι αυτο με τη σειρα του εχει σαν αποτελεσμα η ακτινα (αφου μονταριστει σε ενα παλιο ατσαλινο hub Sturmey), να απεχει απο τη φλαντζα εξερχομενη απο αυτην, και στην ουσια να "κρεμεται" στον αερα, επειδη ακριβως δεν ταιριαζει εφαρμοστα και σφιχτα στη φλαντζα.
Σ'αυτη την περιπτωση το αποτελεσμα ειναι να καταπονειται η ακτινα στον "ωμο" της (στη γωνια του κεφαλιου της δηλαδη), και καποια στιγμη (ειδικα αν δεν ειναι καλης ποιοτητας) να κοβεται.
Η λυση σ'αυτο το προβλημα ειναι η προσθηκη μιας η περισσοτερων μπρουτζινων μικρων ροδελλων αναμεσα στο κεφαλι της ακτινας και τη φλαντζα, ωστε να παιρνει τα "μποσικα" που δημιουργει ο μεγαλος "ωμος" της ακτινας, στη φλαντζα του κεντρου.
Οι μπρουτζινες ροδελλες αυτες ειναι φτιαγμενες ακριβως γι αυτη τη δουλεια, εχουν εσωτερικη τρυπα διαμετρου 2-2,3 χιλιοστων (ωστε να μπαινουν σχετικα εφαρμοστα στις ακτινες), κι ελαχιστο παχος, ωστε να μπορουν να τοποθετηθουν απο 1 η 2-3 μαζι, η οσες απαιτειται κατα περιπτωση, και να καλυπτουν τα μποσικα της ακτινας.
Και βεβαια αν πλεξει κανεις ατσαλινο Sturmey με ανοξειδωτες επωνυμες ποιοτικες ακτινες χωρις ομως μπρουτζινες ροδελλες/αποστατες, το προβλημα ισως αργησει πολυ να φανει, αλλα με τις no name γαλβανιζε της πλακας, το προβλημα εμφανιζεται πολυ πιο γρηγορα...
Αυτα για την ωρα.
ακτίνες έψαχνα να βρω να τις αλλάξω όλες και δεν έβρισκα πουθενά (12αρης τροχός) μέχρι που βρήκα ένα εργοστάσιο κίνα ή ταιβάν και παρήγγειλα ακτίνες. Τις άλλαξα όλες και ησύχασα από τότε.
Γράσσο που λες έχω "μίγμα" γράσσου skf και chesterton για γρανάζια/μειωτήρες κτλ. Για δοκιμή αυτό θα βάλω...
Θα λύσω και θα ανεβάσω και φωτογραφίες να το δούμε και λάιβ πως είναι μέσα....χρόνο έχω τώρα ;)
Τι 12αρης, 12 ιντσες διαμετρο;
Δηλαδη μιλαμε για λιλιπουτειο παιδικο ποδηλατo με Sturmey?
http://www.youtube.com/watch?v=ptfBtjGE7jA
θα ετοιμάσω φωτορομάντζο και θα το ανεβάσω
Αυτό θέλει μια φλάντζα στον τόρνο και έχεις και dish wheel μετά
Στο video με το σπαστό, εντάξει όλα ωραία, αλλα προβάλλεται ένας ποδηλάτης που θέτει τον εαυτό του και όσους τον ανταμώσουν... σε κίνδυνο!
Από μένα,+1 για τη τεχνολογία, 0 για τη νοοτροπία.Άτιμη καταναλωτική κενωνία!
και γω μαζί σου
το ίδιο σκεφτόμουν και ντρεπόμουν στην αρχή για λογαριασμό όλων που το καβαλούσα, και πήγαινα κυρία.
τωρα ευτυχως το ξεπέρασα :)
ένα μεγάλο ευχαριστώ σε Columbus και Scrabler για όλα όσα μας μαθαίνουν!
Μεγάλη υπόθεση οι εσωτερικές ταχύτητες.Αλλάζεις ενώ είσαι ακίνητος!
Ίσως είναι το μέλλον του ποδηλάτου.
http://www.planetbike.gr/articles/workshop/1188-2010-03-02-12-07-42
http://www.sturmey-archer.com/userfiles/manuals/AWC-SRC3-MANUAL..pdf
Για τη λίπανση και τις δύσκολες ώρες
http://www.eugenfound.edu.gr/appdata/documents/books_pdf/e_j00059.pdf
(απο σελίδα 204!).
το λοιπό, μια απ' αυτές τις βροχερές μέρες, που έτσι κ αλλιώς δε μπορείς να κάνεις πετάλι και να το φχαριστηθείς, ξεκίνησα να λύσω το sturmey.
Εκκίνηση, με το να βγάλουμε τον τροχό απ' το ποδήλατο. Δύσκολο.
Βγάζουμε και το λουρί του πίσω φρένου και εμφανίζεται το τύμπανοοο...
σε καλή κατάσταση, δε θα το βγάλω, γιατί δεν έχω άλλο να βάλω πάνω. Στο ξέσφιγμα μπορεί να στραβώσει και να μου χορεύει μετά.(το έχω αλλάξει ήδη μια φορά).
Βγάζουμε το αλυσιδάκι της επιλογής σχέσεων και μετά με προσοχή αφαιρούμε την ασφάλεια του γραναζιού.
με προσοχή, βγάζουμε και το προστατευτικό κάλυμα για τις σκόνες και μετά λύνουμε τα παξιμάδια του κέντρου
....και πράγματα αρχίζουν να φεύγουν προς τα έξω. Το ελατήριο του συμπλέκτη είναι το πρώτο που έρχεται.
κώνος και ελατήριο καθαρίζονται και μπαίνουν στην άκρη.
σειρά έχει το πάνω κομμάτι του κέντρου.Μαζί με τις μπίλιες του ρουλεμάν, και τα "αφτιά" (pawls) της μιας ταχύτητας.
καθαρίζονται, ελέγχονται για φθορές και μπαίνουν στην άκρη και αυτά
μας μένει πολύ ακόμα.
μέσα, μένουν γρασωμένα συμπλέκτης πλανήτες γαλαξίες και πολλά πράγματα.
με τη βοήθεια ζουμπά-σφυριού-γκαζοτανάλιας (μιας και δεν είχα πρόχειρο το ειδικό κλειδί για να λύσει εύκολα) ξεκινάμε να μπούμε σε βάθος. Λύνουμε το πάνω καπάκι του κελύφους
και βγάζουμε ένα ένα, ότι βρίσκουμε μέσα.
λύνουμε και τους κώνους απ'την άλλη πλευρά του άξονα για να ελευθερωθεί τελείως ο άξονας και να μας έρθει στα χέρια.
τα παίρνουμε όλα και αρχίζουμε καθάρισμα με προσοχή μη μας πεταχτεί κανα έλασμα, ή μην κυλήσει κανα γρανάζι και τα ψάχνουμε μετά.
Και μετά από πολλή (ή λίγη ) ώρα με πατσαβούρια και degreasers, βουαλά.
Ό,τι χρειαζόμαστε για να ξανακάνουμε κέντρο
καθαρά και μας περιμένουν.
Η διαδικασία του δεσίματος αρχίζει.
Με το ειδικό απλικατέρ, παίρνουμε το ειδικό γράσο και εφαρμόζουμε Τακτική Ε.Σ. : Ό,τι κινείται, γρασσάρεται
Για τα δύσκολα σημεία τριβής, λεπτό γράσσο σε σπρέι
και δένουμε σιγά σιγά τα κομμάτια
βάζοντας γρασσάκι σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια.
φουρνίζουμε πάλι όλο τον άξονα με τα πλανητικά συμπλέγματα στο κέλυφος και βιδώνουμε το καπάκι του κελύφους με προσοχή, να μη στραβοπιάσει και τα κάνει τα σπειρώματα μακαρόνια.
Στο δέσιμο δεν έβγαλα πολλές φωτογραφίες γιατί είχα άγχος να μην ξεχάσω τίποτα απ' έξω και μετά ξαναλύνω απ' την αρχή, γιατί θα γινόμουν χάλια με τα φρέσκα γράσσα.
Αφού σφίξουμε καλά το καπάκι, βάζουμε και τις μπίλιες του ρουλεμάν, και μετά το τελευταίο κομμάτι που μας μένει.
το κέντρο είναι έτοιμο, να βάλουμε παξιμάδια, να σφίξουμε και να βεβαιωθούμε ότι γυρίζει με σχετική άνεση χωρίς τζόγους (ξέρετε τώρα).
Η σχετική άνεση στο sturmey είναι ακόμα πιο σχετική, γιατί έτσι κ αλλιώς οι τριβές εσωτερικά το φρενάρουν σχετικά γρήγορα.
Το υπόλοιπο δέσιμο, είναι πια παιχνιδάκι. Μπαίνουν γρανάζια,αλυσιδάκια,φρένα κτλ κτλ, και ο τροχός ξαναπαίρνει θέση στο ποδήλατο.
Για το γράσσο που μπήκε και το πόσο δουλειά καλή ή κακή κάνει θα σας πω σύντομα.
Πάντως οι πρώτες βόλτες δείχνουν ότι είναι αθόρυβο πάλι, αλλά νιώθω το τακα τακ όταν έχω 3η σχέση (μάλλον δε θα έπρεπε να βάλω το παχύ γράσσο στα pawls)
Θα δω και θα σας πω.
Έχω έναν καημό που λέει κ' το τραγουδι,με αυτά τα κέντρα αφού ατυχώς δεν έχω στην κατοχή μου.Θά'θελα το εξής:ένα βιντεάκι,εάν είναι εφικτό φυσικά,με κάποιο ποδήλατο σε σταντ(δεν με πειράζει κ' να τσουλάει))ώστε να ακούσω πως λειτουργεί ο επιλογέας των ταχυτήτων καθώς κ' το κέντρο.
Έχω κανα-δυο ποδήλατα που ζητούν από ένα κιτ της Sturmey.Επιθυμώ όμως να το δω εν δράσει προτού αποφασίσω για το μέλλον(των ποδηλάτων).
...η το πως παει στο δρομο το ποδηλατο;
Στη θεση σου, στο δευτερο θα εδινα βαρος...
Παντως σε ορισμενες σχεσεις το τριταχυτο αλλα και το τετραταχυτο, κανουν καποιους πολυ χαρακτηριστικους ηχους, οι οποιοι ομως ειναι απολυτα φυσιολογικοι και οφειλονται στον τροπο λειτουργιας τους.
Α, ναι, εχουν αφησει εποχη λογω της αξιοπιστιας τους, ειδικα τα τριταχυτα (AW).
Σαφώς κ' δίνω περισσότερη βαρύτητα στο πως πηγαίνει το ποδήλατο,απλώς δεν έχω δει ποτέ επιλογέα κ' το πως δουλεύει.
Είμαι σε δίλλημα όσον αφορά την αγορά ενός τέτοιου συστήματος,όχι γιατί δεν τα θεωρώ αξιόπιστα προς Θεού,αλλά τι γίνεται σε περίπτωση που χρειαστώ κάποιο ανταλλακτικό;Γι αυτό κ' μόνο το λόγο ίσως προτιμούσα κάποιο τριτάχυτο από τη Shimano ή τη SRAM.
Υπάρχει φυσικά η επιλογή ενός καινούριου κ' σύγχρονου κιτ της Sturmey Archer που πρέπει όμως να το προμηθευτώ απ'το εξωτερικό με ότι αυτό συνεπάγεται από τεχνική κάλυψη.
Και μια ερώτηση ακόμη παρακαλώ:Τί διαφορά έχει το κέντρο AW με το SRF;
To SRF ειναι το αντιστοιχο μοντελλο του ΑW το οποιο παραγει σημερα η (Ταϊβανεζικη πια) Sturmey Archer.
Προκειται ουσιαστικα για το ιδιο κεντρο, με μονη διαφορα οτι το SRF εχει αλουμινενιο περιβλημα, ενω τα "εντοσθια" παραμενουν ουσιαστικα αυτα του ΑW.
Eπισης, το SRF επειδη χρησιμοποιει για λιπανση γρασσο (οπως τα τελευταια μοντελλα που παρηγαγε η Εγγλεζικη Sturmey), δεν εχει το γνωστο "oil port" που χαρακτηριζε τα παλιοτερα Sturmey, κι απο οπου ο ιδιοκτητης προσεθετε λιγο λαδι ανα διαστηματα.
Για ανταλλακτικα μην προβληματιζεσαι. Υπαρχουν τα παντα ΝΟS (e-bay), αλλα και στη ντοπια αγορα (λιγο πιο ακριβα).
Παραλληλα, ανταλλακτικα μπορει να βρει κανεις και απο την Ταϊβανεζικη Sturmey Archer, η οποια εξακολουθει να παραγει πολλα κεντρα τα οποια εχουν απολυτως ομοια ανταλλακτικα με τα παλια Εγγλεζικα.
Κι εν πασει περιπτωσει, ειδικα για το τριταχυτο AW δεν προκειται να αντιμετωπισεις προβλημα ανταλλακτικων.
Να το θεσω κι αλλιως:
Ειναι πιο ευκολο να βρεις ανταλλακτικα για ΑW, παρα για SRAM και Shimano.
...Columbus.Με κάλυψες πλήρως.
...ήρθε λίγο νωρίτερα φέτος!Σιγά-σιγά θα μαζευτούν κ' τα υπόλοιπα...