Πόσο χώρο έχουν σήμερα τα ποδήλατα στους δρόμους της Αθήνας; Η απάντηση στο ερώτημα, χωρίς πολλή σκέψη, είναι σχεδόν ελάχιστο.
Ποδηλατόδρομοι δεν υπάρχουν σε κεντρικές και μεγάλες λεωφόρους ούτε σε μικρότερους δρόμους. Έτσι, τα ποδήλατα στριμώχνονται στην δεξιά άκρη του δρόμου ανάμεσα σε βαριά οχήματα και σε παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Με ό,τι κινδύνους συνεπάγεται αυτό. Είναι κάτι που το έχουμε επαναλάβει πολλές φορές μέσα από το blog.
Ακόμη και μέσα στις λεωφορειολωρίδες - όπου κανείς θα περίμενε η κίνηση των ποδηλάτων να είναι ευκολότερη και με λιγότερα εμπόδια – τα πράγματα είναι δύσκολα. Σήμερα η κατάσταση σε πολλές λεωφορειολωρίδες είναι χαώδης. Κι αυτό διότι παρκάρουν οχήματα και κινούνται ανεξέλεγκτα ι.χ. και ταξί. Οι έλεγχοι της Τροχαίας και του ΟΑΣΑ είναι πλέον ελάχιστοι.
Την παραπάνω δυσχερή κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ποδηλάτες κινούμενοι στις λεωφορειολωρίδες αποδεικνύει με στοιχεία μία έρευνα – διπλωματική εργασία – φοιτητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Τα σημαντικότερα αποτελέσματά της παρουσίασε πριν από δύο εβδομάδες ο συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος του ΕΜΠ καθηγητής Θάνος Βλαστός σε ομιλία του στο πλαίσιο του Rethink Athens. Έγινε καταγραφή των οχημάτων που κινούνται στις δύο λωρίδες ενός δρόμου αλλά και στη λεωφορειολωρίδα με τη βοήθεια και των καμερών κυκλοφορίας. Καταμετρήθηκαν 29.371 οχήματα σε σύνολο ωρών μέτρησης 17,6.
Το συμπέρασμα: Στη μία λωρίδα κινούνταν 44% των οχημάτων, στη δεύτερη το 45% και στη λεωφορειολωρίδα το 10%, ενώ άλλο 1% ήταν τα λεωφορεία. Αυτό σημαίνει πως 10% των οχημάτων κινούνται στη λεωφορειολωρίδα ενώ κανονικά θα έπρεπε να βρίσκονται εκτός αυτής. Πρόκειται για μία «κατάσταση ζούγκλας», όπως τη χαρακτήρισε ο καθηγητής. Και αναρωτήθηκε «τελικά πού θέλουμε να κινούνται τα ποδήλατα;». Πρόσθεσε δε ότι θα δώσει τα στοιχεία στα αρμόδια Υπουργεία και τους συγκοινωνιακούς φορείς για τα λάβουν υπ’ όψιν τους.
Στη φωτό πολίτης με ποδήλατο στη λεωφορειολωρίδα της οδού Πατησίων. Δίπλα του, εντός της λωρίδας κινείται ταξί και πίσω του υπάρχει παρκαρισμένο αυτοκίνητο. Μέσα σ' όλα αυτά προσθέστε και την κακή ποιότητα του οδοστρώματος εκεί όπου κινείται το ποδήλατο. Αυτός είναι ο χώρος για τα ποδήλατα σήμερα στην Αθήνα.
Υπενθυμίζεται ότι προ 3ετίας το Υπουργείο Μεταφορών είχε αποφασίσει ότι τα ποδηλατα θα μπορούν να κυκλοφορούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας σε 15 λεωφορειολωρίδες του Κέντρου. Εκεί δηλαδή που ούτως ή άλλως κυκλοφορούν αναγκαστικά οι ποδηλάτες λόγω της έλλειψης ποδηλατόδρομων. Παρ’ όλα αυτά η απόφαση δεν είχε συνοδευτεί με κάποιο άλλο ενισχυτικό μέτρο από πλευράς Πολιτείας. Ούτε σήμανση μπήκε στις λεωφορειολωρίδες (που να ενημερώνει π.χ. ότι εδώ κυκλοφορύν και ποδήλατα ή το σήμα του ποδηλάτου στο έδαφος) ούτε έγινε εκστρατεία ενημέρωσης των υπολοίπων οδηγών.
Τωρα συντόνισε αυτός το ότι δεν γράφουν στο κέντρο εδώ και χρόνια, για καμία παράβαση. Και κανονικά το άρθρο θα έπρεπε να είναι για τα λεωφορεία καταρχήν, και μετά για τα ποδήλατα.
Στο δρόμο όπως προβλέπεται από τον ΚΟΚ και όχι σε
ειδικά αποστειρωμένα μαντριά.
Δεν περιμένουμε "μαντριά" για να κάνουμε ποδήλατο.
Βγαίνουμε έξω και ποδηλατούμε όπως προβλέπεται από
τον ΚΟΚ και χρόνο με το χρόνο αυξανόμαστε και πιά-
νουμε περισσότερο χώρο.
Στο δρόμο θα είμαστε ακόμα περισσότεροι αν είχαμε κάποιες λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας, όχι για να έχουμε την αίσθηση του "μαντρώματος" αλλά για να μπορέσουν να βγουν και άλλες πληθυσμιακές ομάδες που δεν έχουν την εμπειρία και την ικανότητα να ποδηλατούν παρέα με μηχανοκίνητα.
Ολοι γνωρίζουμε άτομα που λενε "θα ήθελα να ποδηλατήσω αλλά φοβάμαι".... και μη ξεχναμε τα παιδιά,εφήβους κλπ που θα κινδύνευαν σε σημερινές συνθήκες, και κυρίως τα θύματα που έχουμε θρηνήσει έως τώρα.
Το θέμα έχει ξανασυζητηθεί όπου έχουν μπει και λινκς με μελέτες που δείχνουν πόσο έχει αυξηθεί η ποδηλασία μετα απο κατασκευή ποδηλατολωρίδων. Και πρώτη πρώτη η Καρδίτσα. Ποδηλατολωρίδες δεν είναι μόνο μαντριά αλλα΄και μια απλή διαγράμμιση που οριοθετεί το χώρο του καθε οχήματος. Κακώς δεν φυλάσσονται οι λεωφορειολωρίδες ή οποια άλλη ειδική λωρίδα - αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.
ΥΓ. Ο ΚΟΚ είναι απίστευτα αναχρονιστικός σε θέματα ποδηλάτου, ειδικών οχημάτων κλπ οπότε δεν θα θεωρούσα οτι είναι σημείο αναφοράς για το τι θέλουμε.
ερώτηση :
Βάση κοκ ο πεζός είναι πάνω απ όλους και πρέπει να τον προσέχουμε , αν μπαίναμε και εμείς σε προτεραιότητα δε ν θα ήταν ποιο βολικό ?
Προσωπικά δεν ακυρώνω το concept , αν κρίνω απο τον ποδηλατόδρομο λαμία οπου ουσιαστικά το ποδήλατο ήταν ανύπαρκτο πριν σ την περιοχή. Τράβηξε κόσμο απλά αναγκαστικά για βόλτα ποιο πολύ (λογο περιοχής αλλα απο το καθόλου )
σήμερα αν πας στο ΤΕΙ έχει εκτός απο βάσεις για ποδήλατα και 10-15 παιδιά που πάνε με αυτό στη σχολή (την εποχή μου πήγαιναν 1-2 ,εγώ τις λιγες που πήγα το πήρα μεσα στο μάθημα )
έκανε τεράστια διαφορά (αν και χαραμίζετε λόγο περιοχής μέχρι να αναπτυχθεί )
προχθές διάβασα την εφημερίδα με τις λεπτομέρειες τις πεζοδρόμησης , στις εικόνες φάνηκε μια χαρά (εκτός απο τις άθλιες δέστρες ) , σκέφτηκα όμως ποιος θα πάει στην δουλειά με το ποδήλατο ? οι εκάστοτε επιχειρήσεις θα κάνουν κίνηση με διευκολύνσεις ? γιατί το πρόβλημά μου δεν είναι ο βολταδόρος αλλα αυτός που θα άρει αυτοκίνητο για να πάει στο κέντρο (και εδώ αν κρίνω απο την πεζοδρόμηση στι λαμία βλέπω οτι μείωσε τα αυτοκίνητα σε μια περιοχή αλλα επιβάρυνε αλλες τριγύρω )