Θέμα του οι επιτυχημένες πρακτικές για την προώθηση του ποδηλάτου στην Ευρώπη
('Εγινε στις 27 Νοεμβρίου στην Πατρα συνεδριακό χώρο της Αγοράς Αργύρη (Αγίου Ανδρέου και Αράτου στην Πάτρα), την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013, το διάστημα 09:00 – 15:00. )
. http://www.mbike.gr/article.asp?catid=7482&subid=2&pubid=12092&fb_commen... .
Σύνοψη ομιλιών από την κα Ανδριανή ( Άννα) Γόγολα, Πολιτικό Μηχανικό, MSc - Συγκοινωνιολόγο, υπεύθυνη για τη διοργάνωση του συνεδρίου
Η παρουσίαση του συνεδρίου " ΜΕ ΠΟΔΗΛΑΤΟ!"
(Ευρωπαϊκές και Ελληνικές επιτυχείς πρακτικές προώθησης του ποδηλάτου )
Στην πρώτη συνεδρία, που αφορούσε στην παρουσίαση επιτυχών πρακτικών από την Ευρωπαϊκή εμπειρία, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες εισηγήσεις:
1)• Ο κος Raffaele Sforza, υπεύθυνος Αστικής Κινητικότητας στην Περιφέρεια Απουλίας και υπεύθυνος του έργου CIELO,. . http://www.cieloproject.eu/ . παρουσίασε τον Περιφερειακό σχεδιασμό και τη νομοθεσία για την προώθηση των μετακινήσεων με ποδήλατο στην Περιφέρεια της Απουλίας (Περιφερειακός Νόμος 1-23/01/2013),
μέτρα και παρεμβάσεις για την προώθηση της αστικής ποδηλασίας, της συνδυασμένης χρήσης του ποδηλάτου με το τρένο, το σχεδιασμό για τη σύνδεση των αεροδρομίων και των λιμανιών της Περιφέρειας με υποδομές ποδηλάτου
για την εξυπηρέτηση εργαζομένων και ταξιδιωτών χωρίς βαριές αποσκευές, την ανάπτυξη υπηρεσιών για την προώθηση του ποδηλατικού τουρισμού, κλπ.
2)• Η κα Malgorzata Ratkowska, υπεύθυνη Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του Δήμου Γκντανσκ της Πολωνίας, παρουσίασε τα έργα του Δήμου για το έτος 2013 σχετικά με το ποδήλατο, τα οποία περιλαμβάνουν κατασκευή 10,3 χλμ. ποδηλατοδρόμων, 3,4 χλμ. ποδηλατολωρίδων, 38 χλμ. οδών ήπιας κυκλοφορίας, 30 χλμ. λωρίδων ποδηλάτων αντίθετης ροής σε μονόδρομους.
Ανέφερε ότι το ποσοστό των μετακινήσεων με ποδήλατο σήμερα ανέρχεται σε 3% και το υπάρχον δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε 85 χλμ., καθώς και ότι ο στόχος που έχει τεθεί για το έτος 2020, ως προς το ποσοστό μετακινήσεων με ποδήλατο ισούται με 15%,
για την επίτευξη του οποίου προβλέπεται κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων μήκους 150 χλμ. σε ολόκληρη την πόλη.
Πέραν των έργων υποδομής, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους προβλέπεται να προστεθούν 1.500 θέσεις πρόσδεσης ποδηλάτων (ήδη υπάρχουν 2.400) από τις οποίες οι 500 προβλέπονται αποκλειστικά σε σχολεία.
Ο προϋπολογισμός του Δήμου Γκντανσκ για το ποδήλατο το έτος 2013 που προέρχεται μόνο από Ευρωπαϊκά Προγράμματα ανέρχεται στο ύψος των 333.000 €.
Όσον αφορά την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών, παρουσίασε μία σειρά δράσεων που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με την Τροχαία και την εκπαιδευτική κοινότητα για την ασφαλή χρήση του ποδηλάτου από παιδιά, που περιελάμβανε θεωρητικά μαθήματα και εξάσκηση σε πραγματικές συνθήκες, καθώς και πληθώρα εκδηλώσεων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μετακινήσεων σε συνεργασία με ΜΚΟ και τα ΜΜΕ.
Πρόσθετα, παρουσίασε εκστρατείες προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου για τη μετακίνηση με σκοπό την εργασία και εκστρατείες ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης ιδιωτικών εταιρειών στο εγχείρημα.
Τέλος, τόσο στην παρουσίαση όσο και στο διάλογο που ακολούθησε, η κα Ratkowska επεσήμανε την αναγκαιότητα πολιτικής δέσμευσης των υπευθύνων και επιμονής στις προσπάθειες αλλαγής νοοτροπίας των πολιτών,
καθώς και στις δυσκολίες και το πλήθος των αντιδράσεων που αντιμετωπίζουν τα στελέχη του Δήμου σε κάθε νέο εγχείρημα τόσο από φορείς, όσο και από κατοίκους.
3)• Η κα Ingrid Briesner, υπεύθυνη έργων και σύμβουλος στο Αυστριακό Κέντρο Κινητικότητας FGM AMOR (. www.fgm.at/ .) που βρίσκεται στο Γκρατς της Αυστρίας, παρουσίασε μέτρα, έργα και πρακτικές προώθησης του ποδηλάτου καθώς και τα αποτελέσματά τους στην κατανομή των μετακινήσεων ανά μέσο από τις πόλεις του Γκρατς και του Μπολζάνο.
Μεταξύ άλλων, σχετικά με τα εφαρμοζόμενα μέτρα για τη διαχείριση της αστικής κινητικότητας και την ανάκτηση χώρου για το ποδήλατο, αναφέρθηκε σε μέτρα διαχείριση της στάθμευσης, που περιλαμβάνουν περιορισμό του δυναμικού στάθμευσης, επέκταση των συστημάτων ελεγχόμενης στάθμευσης, μετατροπή ζωνών στάθμευσης σε υποδομές ποδηλάτου, αυστηρή αστυνόμευση της τήρησης των μέτρων, επένδυση των εσόδων της ελεγχόμενης στάθμευσης σε έργα ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών και προώθησης του ποδηλάτου.
Πρόσθετα, αναφέρθηκε σε μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας και κυρίως στον καθορισμό ανώτατου ορίου ταχύτητας κίνησης ίσου με 30 χλμ/ώρα σε ολόκληρο το αστικό οδικό δίκτυο, πλην των βασικών αρτηριών, στον καθορισμό ανώτατου ορίου ταχύτητας κίνησης ίσου με 30 χλμ/ώρα ακόμη και σε βασικές αρτηρίες μπροστά από σχολεία στα διαστήματα έναρξης και λήξης του σχολικού ωραρίου λειτουργίας, στην αυστηρή αστυνόμευση των ορίων ταχύτητας, στον καθορισμό ανώτατου ορίου ταχύτητας κίνησης ίσου με 20 χλμ/ώρα σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας.
4)• Ο κος Alberto Marescotti, Διευθυντής του Γραφείου Σχεδιασμού / Τμήμα Κινητικότητας και Κυκλοφορίας του Δήμου Πάντοβα της Ιταλίας, παρουσίασε το σταδιακό μετασχηματισμό της πόλης σε ποδηλατικά φιλικό αστικό περιβάλλον, μέσω της ανάπτυξης δικτύου ποδηλατοδρόμων, κατασκευής κυκλικών κόμβων, ανακατασκευής διαβάσεων πεζών και ποδηλατών.
Παρουσίασε επίσης στοιχεία που αφορούν στις επιπτώσεις των ανωτέρω έργων στην οδική ασφάλεια.
.............................................................................................................................................
Στη δεύτερη συνεδρία, που αφορούσε στην παρουσίαση επιτυχών πρακτικών από την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες εισηγήσεις:
1)• Η κα Ευαγγελία Τσίβου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Παιδείας και Πολιτισμού Δήμου Καρδίτσας, παρουσίασε 5 σημεία – κλειδιά της πολιτικής για το ποδήλατο που έχει εφαρμόσει ο Δήμος Καρδίτσας, “η ποδηλατική πρωτεύουσα της Ελλάδας”, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο κλείσιμο της εισήγησής της.
Τα σημεία αυτά είναι:
1. Η εκπόνηση ενός συνεκτικού Επιχειρησιακού Σχεδίου, το οποίο περιλαμβάνει: εκπόνηση μελετών (κυκλοφοριακής και ειδικής για το ποδήλατο), ιεράρχηση των φάσεων υλοποίησης ανάλογα με τις διαθέσιμες χρηματοροές, διαρκή και μακροχρόνια δέσμευση επιλογών σε πολιτικό και τεχνοκρατικό επίπεδο.
2. Η διατύπωση ολοκληρωμένης πολιτικής που ανταποκρίνεται στις ανάγκες όλων των ομάδων χρηστών, ενσωματώνεται στο σχεδιασμό όλων των έργων που αφορούν στον αστικό χώρο, διατρέχει όλες τις πολιτικές ενός δήμου (εκπαίδευση, πολιτισμός, αθλητισμός, κοινωνική ένταξη, τουριστική & οικονομική ανάπτυξη, κλπ.) και συνδέεται με την ταυτότητα της πόλης.
3. Η συμπληρωματικότητα της πολιτικής για το ποδήλατο με άλλες και συγκεκριμένα με ένα γενικότερο πλήρες πλαίσιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης και με την οικονομική ανάπτυξη της πόλης.
4. Η δεκτικότητα στον πειραματισμό όσον αφορά στην αντιμετώπιση με ενδιαφέρον καινοτόμων προσεγγίσεων, στην ενθάρρυνση πρωτοβουλιών πολιτών, στην υποστήριξη του επιστημονικού έργου, στην προώθηση της δικτύωσης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, στην οργανωμένη υποστήριξη δράσεων δημοσιότητας.
5. Η άρση των υπερβολικών περιορισμών, ώστε να προωθούνται πρωτοβουλίες, συνειδητά να αποφεύγονται υπερβολικές απαγορεύσεις προς τους χρήστες και να καλλιεργείται η εμπιστοσύνη ότι οι χρήστες μπορούν να μοιραστούν με λογική τον πεζόδρομο, τον ποδηλατόδρομο και το δρόμο.
• Η κα Λαμπρινή Παρθένη, Πολιτικός Μηχανικός, Προϊσταμένη Τμήματος Προγραμματισμού Δήμου Καρδίτσας, παρουσίασε το ολοκληρωμένο σχέδιο προώθησης του ποδηλάτου και της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη, το οποίο ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80 με την κατασκευή του πρώτου δικτύου πεζοδρόμων, που χρησιμοποιήθηκε και για την ασφαλή κίνηση του ποδηλάτου, συνεχίστηκε το 2003, με αξιοποίηση της χρηματοδότηση του πρώην ΥΜΕ και της μελέτης που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου για την προώθηση του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις από το ΕΜΠ, οπότε και κατασκευάστηκαν οι πρώτες ποδηλατικές υποδομές μήκους 2,7 χλμ. για τη σύνδεση σημαντικών πόλων έλξης μετακινήσεων στην αστική περιοχή. Το 2004 το δίκτυο επεκτάθηκε περιαστικά κατά 3,5 χλμ., ενώ το 2005 κατασκευάστηκε στην κεντρική περιοχή επιπλέον 2,0 χλμ. δικτύου.
Τέλος, περιαστικά υπάρχει ποδηλατική υποδομή μήκους 7,0 χλμ. για τη σύνδεση της πόλης με όμορη δημοτική ενότητα.
Οι παρατηρήσεις από τη λειτουργία του πρώτου αστικού δικτύου περιλαμβάνουν κατ’ αρχήν την παραδοχή ότι η κατασκευή του δικτύου ποδηλατοδρόμων διαφοροποίησε το προφίλ και τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης.
Η δενδροφύτευση (όπου ήταν εφικτή) και η τοποθέτηση φωτισμού
αναβάθμισαν την εικόνα του αστικού χώρου.
Οι αρχικές αντιδράσεις – κύρια των καταστηματαρχών – έχουν σχεδόν εξαφανιστεί αλλά οι υποδομές ποδηλάτου που κατασκευάστηκαν ως επεκτάσεις πεζοδρομίων καταλήφθηκαν από προϊόντα, διαφημιστικά και τραπεζοκαθίσματα.
Τα υλικά επίστρωσης (τσιμεντένιοι κυβόλιθοι) δεν είχαν την απαραίτητη αντοχή στο χρόνο και πρέπει να αντικατασταθούν στο σύνολό τους.
Τα σιδερένια κολωνάκια στην άκρη των πεζοδρομίων δημιουργούσαν αίσθημα ανασφάλειας στους ποδηλάτες.
Οι σχάρες απορροής ομβρίων σταδιακά στράβωσαν, και σήμερα προεξέχουν σε ορισμένα σημεία.
Μαθαίνοντας από τα λάθη του, ο Δήμος Καρδίτσας το 2010 σχεδίασε την επέκταση του αστικού δικτύου ποδηλατοδρόμων με δύο νέες διαδρομές μήκους 1,6 χλμ. και 1,0 χλμ. στις οποίες ενσωμάτωσε τις προηγούμενες παρατηρήσεις.
Στους νέους ποδηλατοδρόμους διαμορφώθηκε ζώνη προστασίας και διαχωρισμού από το οδόστρωμα ελάχιστου πλάτους 60 εκ. στην οποία έγινε δενδροφύτευση, τοποθετήθηκε φωτισμός και αστική επίπλωση.
Ως υλικό επίστρωσης επιλέχθηκε ένα χυτό βοτσαλωτό ανθεκτικό στην τριβή και τις καιρικές συνθήκες και διαμορφώθηκε ενιαία κλίση πεζοδρομίου - ποδηλατοδρόμου. Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και χρηματοδοτήθηκε με 1,3 εκατ €.
• Η κα Γεωργία Γιαννουλάκη, Πολιτικός Μηχανικός, Υπάλληλος Τμήματος Προγραμματισμού του Δήμου Καρδίτσας, παρουσίασε το αυτοματοποιημένο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το Πράσινο Ταμείο με 226.000 €, και περιλαμβάνει: 6 σταθμούς διανομής ποδηλάτων, 60 κοινόχρηστα ποδήλατα σε χρήση και 10 εφεδρικά και 102 θέσεις ασφάλισης. Η εγκατάσταση των σταθμών και η παραλαβή του έργου ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2013, με αποτέλεσμα η Καρδίτσα να γίνει η πρώτη πόλη της Ελλάδας που έθεσε σε λειτουργία σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων προς εξυπηρέτηση των δημοτών και των επισκεπτών της.
Οι θέσεις εγκατάστασης των σταθμών διανομής ποδηλάτων βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης (πλατεία Ελευθερίας, πλατεία Νικ. Πλαστήρα, πλατεία Γιολδάση, σχολή Κτηνιατρικής, αθλητικό πάρκο και σταθμός ΟΣΕ).
Τον Μάρτιο του 2013 ξεκίνησε η πρώτη φάση πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος, διάρκειας ενός μήνα, κατά την οποία διατέθηκαν κάρτες χρήσης σε 30 άτομα, μέλη ποδηλατικών συλλόγων, υπηρεσιακοί παράγοντες και δημότες - καθημερινοί χρήστες ποδηλάτων, οι οποίοι εξέφρασαν επιθυμία συμμετοχής στην πιλοτική εφαρμογή. Στόχος αυτής της φάσης ήταν η διάθεση των ποδηλάτων σε συγκεκριμένο αριθμό ανθρώπων, με τους οποίους ο Δήμος μπορούσε εύκολα να έρθει σε επικοινωνία, ώστε να παρακολουθεί την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος και να αντιμετωπίσει τυχόν προβλήματα που θα προέκυπταν, πριν δοθεί το έργο στο ευρύ κοινό.
Στη δεύτερη φάση πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος δόθηκαν δωρεάν κάρτες χρήσης σε όλους δημότες της πόλης, με στόχο να εξοικειωθούν και να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος.
Μετά από 4 μήνες πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος διαπιστώθηκε η μεγάλη ζήτηση και χρήση του.
Συγκεκριμένα, τα κοινόχρηστα ποδήλατα χρησιμοποιήθηκαν από 500 χρήστες και πραγματοποιήθηκαν 30.000 χρήσεις.
Τα ποδήλατα χρησιμοποιούνταν όλες τις ώρες της ημέρας με αιχμή στις πρωινές. Το μεγαλύτερο πρόβλημα κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής ήταν τα έντονα φαινόμενα βανδαλισμών (απόπειρα εμπρησμού σταθμού διανομής πριν την έναρξη λειτουργίας, ανεπιτυχείς προσπάθειες κλοπής ποδηλάτων, μικροκαταστροφές και αφαίρεση εξαρτημάτων από τα ποδήλατα).
Παρ΄ όλα αυτά η εγκατάσταση του συστήματος είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του ποδηλατικού τουρισμού στην πόλη, κύρια από σχολεία και ποδηλατικές ομάδες άλλων πόλεων.
Η υπηρεσία απευθύνεται σε μόνιμους συνδρομητές (με πάγιο κόστος χρήσης 20€/έτος) και σε περιστασιακούς χρήστες (με κόστος μετά το πρώτο μισάωρο, 1 λεπτό του €/λεπτό της ώρας – δηλαδή για χρήση 40 λεπτών της ώρας το κόστος ανέρχεται σε 10 λεπτά του €).
Οι περιστασιακοί χρήστες χρησιμοποιούν την υπηρεσία με χρέωση πιστωτικής κάρτας ή εναλλακτικά με χρήση κάρτας – μέλους που προμηθεύονται ξενοδοχεία και καταστήματα που βρίσκονται κοντά στους σταθμούς.
Το σύστημα λειτουργεί με χρέωση των δημοτών από το Σεπτέμβρη του 2013 και εμφανίζει χαμηλό αριθμό εγγεγραμμένων χρηστών, γεγονός που συναρτάται με την εποχή και τις καιρικές συνθήκες.
Παρά τα αποθαρρυντικά πρώτα αποτελέσματα, ο Δήμος Καρδίτσας υποστηρίζει το ποδήλατο με σωστή και συνεχή συντήρηση του δικτύου, αστυνόμευση της λειτουργίας του, εφαρμογή μιας συνεχούς πρότυπης πολιτικής ενημέρωσης, εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών.
2)• Ο κος Ιωάννης Πολίτης, Δρ Συγκοινωνιολόγος παρουσίασε μια σειρά από παρεμβάσεις για την προώθηση του ποδηλάτου στο ΑΠΘ, οι οποίες – μεταξύ άλλων - περιελάμβαναν:
• Μελέτη του χώρου στάθμευσης στο Κτίριο Πρώην Μονάδας Αποκατάστασης Ασθενών
• Μελέτη διαχείρισης στάθμευσης στο οδικό δίκτυο της Πανεπιστημιούπολης
• Σχεδιασμό δικτύου εναλλακτικών διαδρομών (πεζών και ποδηλάτων)
• Ανάπτυξη δικτυακού τόπου διάδρασης σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας
• Λειτουργία Γραφείου Βιώσιμης Κινητικότητας
• Δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης
• Συνεργασίες με παρόχους μεταφορικού έργου για τη δρομολόγηση λεωφορείων και τοπικές αρχές
• Εργασίες σήμανσης, δράσεις πληροφόρησης και εφαρμογή ελέγχων για την τήρηση των μέτρων
• Εργασίες για τη βελτίωση της πρόσβαση ΑΜΕΑ και λοιπών ομάδων ευάλωτων χρηστών
• Έναρξη λειτουργίας του πρώτου συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων στην πόλη, δυναμικότητας 60 ποδηλάτων
...........................................................................................................................................
Στην τρίτη συνεδρία, που αφορούσε στον ποδηλατικό τουρισμό ως ευκαιρία για εθνική και τοπική ανάπτυξη, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες εισηγήσεις:
1)• Ο κος Γεώργιος Φαρφαράς, Ελεγκτής Ποιότητας Ποδηλατικής Πολιτικής από την Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης, παρουσίασε το Ευρωπαϊκό δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών EuroVelo, κάνοντας ειδικές αναφορές σε επιμέρους διαδρομές, με ιδιαίτερη έμφαση σε αυτές που διέρχονται από την Ελλάδα: την Μεσογειακή Διαδρομή (EV8), την Διαδρομή Ανατολικής Ευρώπης (EV11) και τη Διαδρομή στα ίχνη του Σιδηρούν Παραπετάσματος (EV 13) (http://eurovelogreece.blogspot.gr/).
Αναφέρθηκε στη διαδικασία ανάπτυξης μιας ποδηλατικής διαδρομής, για την οποία απαιτούνται συγκεκριμένα χαρακτηριστικά οδικού δικτύου (επιφάνεια, κατά μήκος κλίση, συντήρηση), συγκεκριμένα σήμανση, αναγκαιότητα άρθρωσης με τα ΜΜΜ, παροχή υπηρεσιών προς τους ποδηλάτες (διαμονής, τουριστικής πληροφορίας, συντήρησης του ποδηλάτου, κλπ.), διαρκή παρακολούθηση της λειτουργίας της, εμπορία και προώθησή της διαδρομής ως τουριστικό προϊόν, συντονισμό των φορέων και χρηματοδότηση του έργου.
Ειδικά όσον αφορά στην παροχή υπηρεσιών, παρουσίασε τη δημιουργία του δικτύου επιχειρήσεων φιλικών προς τους ποδηλάτες με όνομα CYCLISTS WELCOME HELLAS / ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ, τα υποχρεωτικά και προαιρετικά κριτήρια για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων διαμονής και εστίασης στο δίκτυο και τη σημασία των ποιοτικών υπηρεσιών κατά μήκος μιας ευρωπαϊκής ποδηλατικής διαδρομής EuroVelo. Το δίκτυο CYCLISTS WELCOME HELLAS / ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου “Διαδρομή Σιδηρούν Παραπέτασμα: Βιώσιμη κινητικότητα κατά μήκος της νέας ποδηλατικής διαδρομής EuroVelo” του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Νοτιοανατολικής Ευρώπης για τη διαδρομή EV 13 (http://ict13gr.blogspot.gr/).
Τέλος, αναφέρθηκε στα συμπεράσματα της μελέτης οικονομικής αποτίμησης του ποδηλατικού τουρισμού το οποίο ανέρχεται σε 54 δις € ετησίως.
2)Ο κος Θεμιστοκλής Νικολετόπουλος, δημιουργός και υπεύθυνος λειτουργίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας “cycling4wine” (www.cycling4wine.gr/), παρουσίασε τις ποδηλατικές εκδρομές οινογνωσίας και γευσιγνωσίας που διοργανώνει σε οινοποιεία της Αττικής και της Νεμέας, τις δυνατότητες συνεργασίας με ποδηλατικές και οινογαστρονομικές λέσχες της Ιταλίας και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες ανάπτυξης ποδηλατικού οινοτουρισμού στην Πελοπόννησο. Στο σκέλος της εισήγησης που αφορούσε στο μέλλον των πόλεων ως προς τη χρήση του ποδηλάτου, επεσήμανε την αναγκαιότητα δημιουργίας “πραγματικών ποδηλατοδρόμων, εκτός πεζοδρομίου”. Τέλος ως έμπειρος ποδηλάτης ο ίδιος, επεσήμανε τη διαφορά του χρήστη ποδηλάτου από τον ποδηλάτη και την οικονομική κρίση σαν μια σπάνια ευκαιρία να “φτιαχτούν” ποδηλάτες μέσα από την ήδη διαμορφούμενη ποδηλατική κουλτούρα.
3)• Η κα Monique van Hulst, δημιουργός και υπεύθυνη λειτουργίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας “Let’s Meet in Athens” (www.meetinathens.eu), παρουσίασε μία νέα, φιλόδοξη επιχειρηματική πρωτοβουλία, η οποία απευθύνεται σε Ολλανδούς επισκέπτες της χώρας μας, και αφορά στην με ποδήλατα (ή πεζή) περιήγησή τους στα αξιοθέατα της Αθήνας και της ευρύτερης Αττικής, προσφέροντας ξενάγηση από ντόπιους οδηγούς στην Ολλανδική γλώσσα.
Η επιχειρηματική αυτή πρωτοβουλία έχει ήδη αποκτήσει συνεργασία με ξενοδοχεία της Αθήνας, το δίκτυο πόλεων στις οποίες πραγματοποιούνται ποδηλατικές και πεζή περιηγητικές εκδρομές Baja Bikes και την Ολλανδική εταιρεία Global Cyclist, η οποία προβάλει ποδηλατικές εκδρομές σε όλον τον κόσμο.
_--------------------------------------
Τα πιο ενδιαφέροντα σημεία που αναφέρθηκαν στο διάλογο μεταξύ συμμετεχόντων και ομιλητών, στο τέλος κάθε συνεδρίας, προέρχονται από την ευρωπαϊκή εμπειρία και αφορούν:
• Στο ρόλο του “Cycling Officer” στην οργανωτική δομή των Δήμων. Στις περισσότερε των περιπτώσεων, πρόκειται για υπάλληλο του Δήμου με αρμοδιότητα την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου σε κάθε δραστηριότητα και σχεδιασμό που αφορά στην κυκλοφοριακή λειτουργία της πόλης.
• Στην θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου ταχύτητας για τις αστικές περιοχές ίσο με 30 χλμ./ώρα, ως προαπαιτούμενο μέτρο για την ασφαλή και άνετη συνύπαρξη μηχανοκίνητων οχημάτων και ποδηλάτων.
• Στην αρχική ισχυρή αντίθεση επαγγελματικών και κοινωνικών ομάδων σε σχεδιασμούς που αφορούν στην ένταξη του ποδηλάτου μέσω εφαρμογής αυστηρών περιορισμών στην παρόδια στάθμευση και την τιμολόγησή της. Οι αντιδράσεις αυτές αντιμετωπίστηκαν με συνεχή διαβούλευση και ενημέρωση των πολιτών και των επαγγελματιών.
• Στην ανάπτυξη συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων ανεξάρτητα από την ύπαρξη υποδομών ποδηλάτου.
• Στην αναγκαιότητα συνεχούς και συνεπούς πολιτικής στήριξης του ποδηλάτου, ολοκληρωμένου σχεδιασμού και δράσεων ενημέρωσης των πολιτών.
Οι ομιλίες του συνεδρίου
. http://www.bikeconference.eu/index.php/en/reports-gr .
Τα κείμενα σε pdf
. http://www.ses.gr/downloads/category/5-edeltia.html?download=324:sesed187p .
Σελ 36-41
ας ήμουν εκεί...
Σας εύχομαι κάθε καλό
Σε ευχαριστώ Κωστάνζα.Να είσαι καλά :-)