Αθήνα
29-3-2007
ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ
ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ,
Επταχάλκου 3 ,
118 51 Αθήνα
ΠΡΟΣ: - Τον Δήμαρχο Αθήνας, κ. Νικήτα Κακλαμάνη,
- Δημοτικό Συμβούλιο
ΚΟΙΝ: - κ. Κ. Σκανδαλίδη,
- κ. Α. Τσίπρα
- κ. Σ. Χαλβατζή
Δημαρχιακό Μέγαρο
Αθηνάς 63,
Αθήνα 105 52
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑ
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αισθητή αύξηση των Ποδηλατών της Αθήνας. Πρόκειται για ανθρώπους που αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τις εύκολες λύσεις για τις αστικές τους μετακινήσεις και να στραφούν σε ένα πιο ορθό μέσο με γνώμονα το οικολογικό και κοινωνικό τους καθήκον. Δυστυχώς οι συνθήκες που συνάντησαν στους δρόμους της πόλης μας είναι ιδιαίτερα αντίξοες λόγω της έλλειψης υποδομών και σχετικής παιδείας των οδηγών των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών. Δυστυχώς μέχρι σήμερα οι ιθύνοντες αδυνατούν να πιάσουν τον παλμό του αυτού του νέου και δυναμικού ρεύματος και εμμένουν σε έναν κακώς νοούμενο συντηρητισμό που καταδικάζει την πόλη μας στη διατήρησης του σημερινού καθεστώτος σε ότι αφορά τις μετακινήσεις, τη ρύπανση και την αισθητική.
Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η Αθήνα αυτή τη στιγμή ασφυκτιά από το βάρος του ολοένα και αυξανόμενου όγκου των αυτοκινήτων που σε συνδυασμό με την προώθησή τους από διάφορα οικονομικά συμφέροντα έχουν κατακλύσει κάθε ζωτικό μας χώρο αλλά και κάθε έννοια σεβασμού προς τον άνθρωπο. Το αυτοκίνητο φυσικά προσφέρει πολλά σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά σε μια πόλη όπως η Αθήνα δεν γίνεται να συνεχίσει να υπάρχει με το σημερινό τρόπο. Στο άμεσο μέλλον, με τους σημερινούς ρυθμούς, η πόλη μας απλά θα ακινητοποιηθεί.
Αντίθετα τα οφέλη από τη χρήση του ποδηλάτου είναι αμέτρητα. Επιτυγχάνεται ταχύτερη και οικονομικότερη μετακίνηση. Οι επιπτώσεις στην υγεία, λόγω της καθημερινής γυμναστικής και της αποφυγής του άγχους που συνεπάγεται ένα μποτιλιάρισμα, είναι ιδιαίτερα θετικές. Περιορίζεται η ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως και βελτιώνεται η ποιότητα ζωής. Μειώνονται ραγδαία τα τροχαία ατυχήματα. Βελτιώνεται η αισθητική της Πόλης και η τουριστική της αξία. Άλλωστε δεν είναι τυχαία η πρωτοβουλία "Η Πόλη μου με Ποδήλατο" που αναπτύσσεται σε 13 πόλεις μεταξύ των οποίων και η Αθήνα (επισυνάπτεται κείμενο).
Ακόμα όμως κι αν το ποδήλατο χρειάζεται συστάσεις δεν του λείπουν καθόλου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί με κάθε τρόπο τη χρήση του, μόνο του ή σε συνδυασμό με τις αστικές συγκοινωνίες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη Λευκή Βίβλο για τις συγκοινωνίες (επισυνάπτονται συνδέσεις) και τη μεγάλη έρευνα που έχει ήδη αρχίσει με σκοπό να οδηγήσει στη σύνταξη της Πράσινης Βίβλου στις οποίες το ποδήλατο έχει κεντρική θέση. Επίσης επιθυμούμε όσο τίποτε άλλο να δούμε το Δήμο της Αθήνας να ευθυγραμμίζεται με τις δεσμεύσεις που έχει ο ίδιος αναλάβει στα πλαίσια του «Δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο» (επισυνάπτεται κείμενο).
Καλείστε αλλά και προκαλείστε λοιπόν να ανεβείτε στο τρένο που οδηγεί στη νέα εποχή, την εποχή του ποδηλάτου. Η εποχή αυτή θα έρθει ούτως ή άλλως όπως μαρτυρούν οι ολοένα αυξανόμενοι ποδηλάτες που διασχίζουν καθημερινά όχι την πόλη μας αλλά και άλλες πόλεις που μέχρι πρόσφατα αντιστέκονταν σ’ αυτή την τάση όπως το Λονδίνο και το Παρίσι. Αφού οι ποδηλάτες της Αθήνας έφτασαν σε τέτοια νούμερα χωρίς την παραμικρή βοήθεια από την πολιτεία φανταστείτε τι μπορεί να γίνει αν ο Δήμος της Αθήνας αγκαλιάσει και αυτός το φιλικότερο μέσο που υπάρχει. Θα θέλαμε στο υπέροχο αυτό ταξίδι να έχουμε το Δήμο της Αθήνας στο πλευρό μας, να μας βοηθήσει και να μας συμπαρασταθεί, όπως οφείλει να κάνει.
Οι Ποδηλάτες της Αθήνας, μέσα από μια σειρά συνελεύσεων, και οι Φίλοι του Ποδηλάτου αξιοποιώντας τη καθημερινή τους εμπειρία συνέταξαν μια λίστα με τις πιο πιεστικές τους ανάγκες που ο Δήμος της Αθήνας μπορεί να καλύψει. Ελπίζοντας να έχουμε μια αγαστή συνεργασία με το νέο Δημοτικό Συμβούλιο τις καταθέτουμε μαζί με κάποιο σχετικό υλικό. Και φυσικά είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για οποιεσδήποτε διευκρινήσεις, προτάσεις και βοήθεια προς την κατεύθυνση της μετατροπής της Αθήνας σε μια σύγχρονη ποδηλατούπολη.
Προτάσεις
Η πραγματική συνειδητοποίηση της προβληματικής κατάστασης που επικρατεί στην Αθήνα πρέπει να οδηγήσει στην άμεση εφαρμογή ενός προγράμματος που θα εξασφαλίζει την ευρύτατη ένταξη του Ποδηλάτου ως καθημερινού τρόπου μεταφοράς των πολιτών στη πόλη, που μαζί με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αποτελούν τη μοναδική διέξοδο για την απεξάρτηση και την μείωση της χρήσης του ΙΧ. Σ’ αυτό το πλαίσιο προτείνουμε:
1. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Την άμεση υλοποίηση ενός κεντρικού δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα διατρέχουν όλη τη πόλη σε διάφορες κατευθύνσεις. Υπενθυμίζουμε ότι έχει εκπονηθεί σχετική μελέτη από το ΕΜΠ. Η δημιουργία αυτού του δικτύου μπορεί να αρχίσει σε ελάχιστο χρόνο και με ελάχιστα έξοδα με τον πρώτο ποδηλατικό άξονα της Αθήνας, Γ’ Σεπτεμβρίου – Αιόλου – Ερμού – Θεσσαλονίκης, να συνεχιστεί με την κατασκευή των συνδετήριων ποδηλατοδρόμων μεταξύ των πεζοδρόμων του κέντρου και στη συνέχεια να εξαπλωθεί σταδιακά σε όλη τη πόλη. Τελικός σκοπός θα είναι το συνολικό δίκτυο των ποδηλατοδρόμων να είναι συγκρίσιμο με αυτό άλλων ευρωπαϊκών πόλεων. Θεωρούμε αναγκαίο να επισημάνουμε ότι η κατασκευή των ποδηλατοδρόμων πρέπει να εξασφαλίζει προδιαγραφές που να τους καθιστούν εύχρηστους και ασφαλείς και δε μπορεί να γίνεται σε βάρος των ήδη προβληματικών πεζοδρομίων.
2. Χώρους στάθμευσης ποδηλάτων. Τη δημιουργία δικτύου χώρων στάθμευσης και ασφάλισης (δέσιμο) των ποδηλάτων στην πόλη όπου υπάρχει ανάγκη. Οι βάσεις πρόσδεσης των ποδηλάτων πρέπει να έχουν τις κατάλληλες προδιαγραφές.
3. Ποδήλατα πόλης (City bikes). Στα πρότυπα και πάλι αρκετών άλλων ευρωπαϊκών πόλεων (π.χ. Βερολίνο) μπορεί να εφαρμοστεί κάποιο σύστημα ενοικίασης με ευνοϊκούς όρους ή δανεισμού ποδηλάτων σε συγκεκριμένα σημεία (κεντρικοί κόμβοι μετακίνησης). Ο χρήστης θα παίρνει και θα αφήνει το ποδήλατο σε ειδικές θέσεις.
4. Συνεργασία με ποδηλατικές οργανώσεις. Διατήρηση της επαφής και συνεχής ανταλλαγή απόψεων με τη δική μας ή/και άλλες οργανώσεις και άτομα που έχουν ιδία πείρα από την πραγματικότητα των συνθηκών που αντιμετωπίζουν οι ποδηλάτες της Αθήνας. Υπάρχει ένας μεγάλος κατάλογος από ζητήματα τα οποία μπορούν να κρίνουν τη διαφορά ανάμεσα στην απόλυτη επιτυχία ή αποτυχία ενός μέτρου ή έργου. Άρα η ανταλλαγή απόψεων με τους εμπλεκόμενους κάθε φορά είναι σημαντική για την αποφυγή λαθών.
Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι τα μέτρα υπέρ του ποδηλάτου αποβαίνουν προς όφελος όλων των δημοτών/τριών, ακόμη και εκείνων που δεν πρόκειται ποτέ να χρησιμοποιήσουν ποδήλατο. Οι υποδομές που διεκδικούμε καθιστούν την πόλη πιο φιλική και για τους πεζούς, για τα βρεφικά καροτσάκια και για τα άτομα περιορισμένης κινητικότητας.
Συγκεκριμένα, ζητούμε από το δήμο να προστατεύει και να διατηρεί προσβάσιμες τις υπάρχουσες διαβάσεις πεζοδρομίων και τις εισόδους των πεζοδρόμων, που συνήθως μετατρέπονται σε χώρους παράνομης στάθμευσης εμποδίζοντας τη διέλευση πρώτα απ΄ όλα των πεζών αλλά και των ποδηλάτων. Εξάλλου, το κεντρικό μας αίτημα, η κατασκευή ποδηλατοδρόμων, στην ουσία σημαίνει διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων με βελτιωμένη πρόσβαση.
Καλούμε επίσης το δήμο να συντηρεί και να επισκευάζει τις λακκούβες και τα εξογκώματα στα άκρα των δρόμων. Η φροντίδα του οδοστρώματος σώζει τους ποδηλάτες από τραυματισμούς αλλά και απαντά σε ένα μόνιμο παράπονο των οδηγών γενικότερα.
Θα προτείναμε επίσης να εξετάσετε την ένταξη της Αθήνας στο δίκτυο των πόλεων που οργανώνουν «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο», παραδίδοντας, μία φορά το μήνα σε πρώτη φάση, μέρος του κέντρου της πόλης στους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Για την υλοποίηση όλων των παραπάνω είναι φανερό ότι ο Δήμος της Αθήνας θα πρέπει να αναπτύξει συνεργασίες με άλλους φορείς σε διαφορετικά επίπεδα.
Η κατάσταση στην Αθήνα έχει φτάσει στο απροχώρητο. Σε λίγα χρόνια, με βάση τις υπάρχουσες μελέτες στην πόλη αυτή απλά δεν θα κινείται τίποτα! Οφείλετε να συνειδητοποιήσετε το αυτονόητο. Το ότι το αυτοκίνητο δεν έχει θέση πλέον στην σημερινή Αθήνα και ότι αυτή η πόλη δεν έχει μέλλον με τις υπάρχουσες πολιτικές.
Το Ποδήλατο και η χρήση του είναι το μεγάλο στοίχημα που καλείστε να πετύχετε και που μπορεί να αλλάξει για πάντα τη ζωή μας στην Αθήνα. Είναι το στοίχημα που ήδη έχει πετύχει σε πολλές πόλεις του κόσμου και που εξαπλώνεται συνεχώς. Τα πολλαπλασιαστικά οφέλη της χρήσης του το καθιστούν την πιο επιτυχημένη λύση μετακίνησης σε ένα πυκνό αστικό ιστό όπως της Αθήνας.
Αν κρίνουμε από τις απαντήσεις που δόθηκαν για το ποδήλατο στο ερωτηματολόγιο της Ελληνικής Εταιρίας για την Προστασία της Φύσης και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς από όλους σχεδόν τους επικεφαλείς των δημοτικών συνδυασμών μπορούμε να συμπεράνουμε ότι υπάρχει η βούληση για άμεσες ενέργειες (επισυνάπτονται οι απαντήσεις).
Λύσεις υπάρχουν άμεσες, οικονομικές και οι δυνατότητες για το μέλλον άπειρες. Έχετε τη δυνατότητα της δυναμικής πρωτοβουλίας σε ένα τομέα που δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά κανένας μέχρι σήμερα. Καιρός να το πράξετε και να συνειδητοποιήσετε το αυτονόητο.
Μια βόλτα στην πόλη θα σας πείσει. Είμαστε πλέον πολλοί και θα γίνουμε ακόμα περισσότεροι. Δεν μπορούμε, ούτε θα σταματήσουμε να πιέζουμε για κάτι που πραγματικά αποτελεί το μέλλόν, το ανθρώπινο.
Οι ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ και οι Φίλοι του Ποδηλάτου διατυπώνουν συγκεκριμένα αιτήματα, τα διεκδικούν αλλά και τα συζητούν. Η ποδηλατοπορεία που οργανώνουμε στις 31 Μαρτίου 2007 θα περάσει και από τον Δήμο της Αθήνας και ζητάμε να συναντηθούμε με εσάς με σκοπό να συζητήσουμε τις προτάσεις μας.
Ευχαριστούμε,
ΠΟΔΗΛΑΤ-ΙΣΣ-ΕΣ
ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ
Επισυναπτόμενα κείμενα/συνδέσεις:
1. "Η Πόλη μου με Ποδήλατο"
2. «Λευκή Βίβλος. Η ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών με ορίζοντα το έτος 2010: η ώρα των επιλογών» http://ec.europa.eu/transport/white_paper/documents/doc/lb_texte_complet... (Κεφ. III.IV.B Προώθηση των ορθών πρακτικών, σελ 104.)
3. Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τη Λευκή Βίβλο της Επιτροπής για την ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών με ορίζοντα το έτος 2010: η ώρα των επιλογών http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=//EP//NONSGML+REPOR...
4. Ψήφισμα των Δημάρχων. Συνέδριο «Πρωτοβουλίες για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο με στις Ελληνικές Πόλεις». Καρδίτσα 17-19/9/2004.
5. Ψήφισμα των εκπροσώπων των πόλεων-μελών. 2ο Συνέδριο του «Δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο». Λάρισα 23-24/9/2005.
6. Δηλώσεις υποψηφίων δημάρχων Δήμου Αθήνας
7. Απόσπασμα καταστατικού «Δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο».
8. Άλλη σχετική σύνδεση: Ίδρυμα Καραμανλή http://www.idkaramanlis.gr/html2/arxeio/articles/mitoula/mit041203-1.html
(1) "Η Πόλη μου με Ποδήλατο" (http://www.poli-podilato.gr/index.php?id=1)
Οχτώ (8) Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) από όλη την Ελλάδα (ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ, ΑΡΣΙΣ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ – ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ, ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ "ΔΗΜΗΤΡΑ", PRAKSIS, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, ΣυνΠΟΛΙΤΙΣ), σε συνεργασία και με την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς δημιούργησαν ένα Δίκτυο, το οποίο υλοποιεί ταυτόχρονα σε 13 Πόλεις όλης της Χώρας την πρωτοβουλία "Η Πόλη μου με Ποδήλατο". Η Πρωτοβουλία αποτελεί έναν μοναδικό μηχανισμό που παρέχει ομαδικές εξορμήσεις με ποδήλατο τόσο στους Δημότες, όσο και στους επισκέπτες των πόλεων, έτσι ώστε να γνωρίσουν από κοντά τα περιβαλλοντικά, πολιτιστικά και ιστορικά αξιοθέατά τους. Το κύριο μέσο μεταφοράς των συμμετεχόντων είναι το ποδήλατο, ένα οικολογικό και ευέλικτο μέσο μεταφοράς. Οι οδηγοί των ομαδικών διαδρομών είναι εκπαιδευμένοι εθελοντές και εθελόντριες, μέλη των ΜΚΟ και από ένα σημείο αφετηρίας αναλαμβάνουν να ξεναγήσουν τους συμμετέχοντες στην κάθε πόλη, σε μια διαδρομή περίπου μιάμισης ώρας. Η συμμετοχή είναι ΔΩΡΕΑΝ για όλους τους πολίτες. Η πρωτοβουλία αναδεικνύει τη μεγάλη σημασία του εθελοντισμού και της ανιδιοτελούς προσφοράς, όπως επίσης και τη δύναμη της συνεργασίας για να επιτευχθεί ένας μεγαλύτερος στόχος. Η χώρα μας έχει ευλογηθεί με μια πλούσια πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά, αλλά και με μεγάλο περιβαλλοντικό πλούτο. "Η Πόλη μου με Ποδήλατο" δίνει τη δυνατότητα στους Δημότες 13 πόλεων να "μάθουν" την πόλη τους από την αρχή, αλλά και οι επισκέπτες θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν τον τοπικό πλούτο της κάθε περιοχής με τον πλέον ευχάριστο τρόπο, καθώς το ποδήλατο αποτελεί το πλέον οικολογικό μέσο μεταφοράς και δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. H Πρωτοβουλία αποσκοπεί στο να εμφυσήσει μια περισσότερο οικολογική συνείδηση στους συμμετέχοντες, και να τους προτρέψει να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς στην πόλη. Με τον τρόπο αυτό θα νιώσουν την ευεξία και τη χαρά της άθλησης, αλλά θα ενισχυθεί και η περιβαλλοντική τους συνείδηση. Με τη δράση μας αυτή θέλουμε να αποδείξουμε πώς μπορεί η δραστηριότητα μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης και των εθελοντών της να βελτιώσει έμπρακτα την ποιότητα της καθημερινής μας ζωής. Σας προσκαλούμε να γνωρίσετε την πολιτιστική και περιβαλλοντική ταυτότητα στις πόλεις μας, να ξανανιώσετε την χαρά, την ευχαρίστηση και την ευεξία που προσφέρει η μετακίνηση με ποδήλατο. Επίσης να προσδώσετε έναν γιορτινό χαρακτήρα και να ενθαρρύνετε τη χρήση του ποδηλάτου ως κυρίαρχου μέσου μετακίνησης στην πόλη μας. Τέλος, να κληροδοτήσετε στα παιδιά και στη νέα γενιά μια διαφορετική, περισσότερο φιλική στο περιβάλλον φιλοσοφία μετακίνησης. Βοηθήστε στις πόλεις μας να αποκτήσουν μια καινούργια τουριστική ατραξιόν και να γίνει αλησμόνητη στους επισκέπτες της! Τα σημεία εκκίνησης στην κάθε πόλη είναι: Στην Αθήνα – στο Θησείο (στο παρκάκι πάνω στο σταθμό του ΗΣΑΠ)
Ψηφίσματα των Δημάρχων που συμμετείχαν στο Συνέδριο «Πρωτοβουλίες για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο στις ελληνικές πόλεις»
- Στα παρακάτω κείμενα έχουν τονιστεί:
o με έντονα γράμματα οι λέξεις ποδήλατο και βιώσιμη κινητικότητα
o με πλάγια γράμματα τα σημεία τα οποία εκλαμβάνουμε σαν δεσμεύσεις και
o με υπογραμμισμένα γράμματα τα ζοφερά σημεία όπου περιγράφεται η σημερινή επικρατούσα κατάσταση
- Με δεδομένο ότι ο Δήμος της Αθήνας είχε ενεργό συμμετοχή και υπήρξε ιδρυτικό μέλος του «Δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο» είναι φανερό ότι συμμερίζεται τις απόψεις μας σχετικά με:
o την τεράστιας σημασίας αρνητική επίδραση της κατάχρησης του αυτοκινήτου στην Αθήνα σήμερα
o τα ευεργετικά αποτελέσματα που θα είχε για όλους τους πολίτες η προώθηση του ποδηλάτου και των μέσων μαζικής μεταφοράς σαν μέσου μετακίνησης
(4) Ψήφισμα Καρδίτσας
Εμείς οι αιρετοί των ελληνικών πόλεων που συγκεντρωθήκαμε στην Καρδίτσα στις 17 – 19 Σεπτεμβρίου 2004
Διαπιστώνουμε ότι:
· Τα προβλήματα της ελληνικής πόλης είναι πολύ σοβαρά και οξύνονται όλο και περισσότερο με τη συνεχή πολεοδομική επέκταση και την εκρηκτική αύξηση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.
· Η ρύπανση, ο θόρυβος και οι κυκλοφοριακές δυσλειτουργίες περιορίζουν τις αναπτυξιακές προοπτικές, αποθαρρύνοντας τις επενδύσεις και δυναμιτίζοντας τον τουρισμό.
· Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μια ανοικτή πληγή ανεπίτρεπτη για το σύγχρονο πολιτισμό.
· Οι συνθήκες, ιδίως στα κέντρα των ελληνικών πόλεων, είναι ιδιαίτερα επιβαρημένες για τον πεζό και η άναρχη στάθμευση έχει καταργήσει πολλά πεζοδρόμια και πλατείες.
· Τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι υφίστανται, ως οι πιο αδύναμοι, σοβαρές απειλές και περιορισμούς στην προσπέλαση του δημόσιου χώρου.
· Μέχρι σήμερα δόθηκε απόλυτη προτεραιότητα στο αυτοκίνητο. Οι πόλεις μας παρόλο που δεν φτιάχτηκαν γι’ αυτό υφίστανται συνεχείς επεμβάσεις για την εξυπηρέτησή του με αποτέλεσμα να παραμορφώνονται και να χάνουν την ταυτότητά τους.
· Εκκρεμεί ένα μεγάλης κλίμακας έργο αναμόρφωσης και αισθητικής αναβάθμισης των κέντρων.
Γι΄ αυτό αποφασίζουμε:
· Να προωθήσουμε, συμμετέχοντας στην κοινή ευρωπαϊκή εκστρατεία, μελέτες για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο, ώστε να γίνουν οι πόλεις μας πιο ανθρώπινες και πιο πολιτισμένες.
· Να κατασκευάσουμε ειδικές υποδομές για την ασφαλή και άνετη κίνηση του ποδηλάτου.
· Να βελτιώσουμε και να επεκτείνουμε τις υποδομές και τις διαμορφώσεις για τον πεζό και τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
· Να ενισχύσουμε τη δημόσια συγκοινωνία.
· Να αναμορφώσουμε τον οδικό χώρο έτσι ώστε να περιοριστούν οι ταχύτητες στις γειτονιές και γενικά οι δρόμοι να γίνουν πιο ασφαλείς και πιο ήσυχοι.
· Να δρομολογήσουμε διαδικασίες που θα ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των πολιτών στους σχεδιασμούς και θα τους κάνουν πιο υπεύθυνους απέναντι στα προβλήματα της ελληνικής πόλης.
Για να επιτύχουμε τους παραπάνω στόχους:
Συγκροτούμε δίκτυο ελληνικών πόλεων «για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο». Τα μέλη του δικτύου θα συνεργαστούν ανταλλάσσοντας τεχνογνωσία και εμπειρίες και συμμετέχοντας σε αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα. Θα κάνουν κάθε δυνατή προσπάθεια για τη γενικότερη ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, στοχεύοντας σε ένα υψηλότερο επίπεδο ζωής, στην οικονομική ανάπτυξη, στην ευγένεια, στον πολιτισμό και στην αξιοπρέπεια του πολίτη.
(5) Ψήφισμα Λάρισας
Ψήφισμα των αιρετών εκπροσώπων των πόλεων-μελών του Δικτύου ‘για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο’ που συγκεντρώθηκαν στη Λάρισα στις 23/24 Σεπτεμβρίου 2005, για το 2ο Συνέδριο του Δικτύου
Εμείς οι αιρετοί εκπρόσωποι των ελληνικών πόλεων-μελών του Δικτύου
Διαπιστώνουμε ότι:
- τα κυκλοφοριακά προβλήματα στις ελληνικές πόλεις οξύνονται. Σε πολλές περιπτώσεις τα ατυχήματα, η ρύπανση, ο θόρυβος και οι καθυστερήσεις αυξάνουν και οι πόλεις χάνουν κεφάλαια και επισκέπτες. Η φυσιογνωμία τους αλλοιώνεται και η ποιότητα ζωής υποβαθμίζεται,
- συγχρόνως, ενώ το αυτοκίνητο στα κέντρα εμποδίζει τη λειτουργία τους και την οικονομική τους ανάπτυξη, στην πλειονότητα των πόλεων η δημόσια συγκοινωνία είναι από ανεπαρκής έως ανύπαρκτη, τα πεζοδρόμια υπερβολικά στενά και, με ελάχιστες εξαιρέσεις, υποδομή ποδηλάτου δεν υπάρχει.
Στοχεύουμε:
να προωθήσουμε την προοπτική της Βιώσιμης Κινητικότητας, που στηρίζεται στη δημόσια συγκοινωνία, το περπάτημα, το ποδήλατο και άλλους εναλλακτικούς τρόπους φιλικούς στο περιβάλλον.
Πιστεύουμε ότι:
η υπόθεση Βιώσιμη Κινητικότητα δεν είναι μόνο μία ανάμεσα σε πολλές επιλογές. Αντίθετα, αποτελεί μονόδρομο για τις πόλεις.
Δεν υποτιμάμε ότι Βιώσιμη Κινητικότητα σημαίνει:
· παρέμβαση και άσκηση πολιτικής, σχεδιασμό και ολοκληρωμένη εφαρμογή των μελετών,
· στρατηγική σε εθνικό επίπεδο.
Οι ελληνικές πόλεις λειτούργησαν μέχρι σήμερα μεμονωμένα. Παρακολούθησαν παθητικά την κατάκτησή τους από το αυτοκίνητο. Τώρα μπροστά σε μια στρατηγική τόσο μεγάλης σημασίας αποφασίζουν με το Δίκτυο να ενώσουν τις δυνάμεις τους με στόχο:
· να βοηθηθούν, να συνεργαστούν και να ωριμάσουν στον τομέα του σχεδιασμού, αξιοποιώντας την εμπειρία των υπολοίπων,
· να έρθουν πιο κοντά στην Ευρώπη,
· να πληροφορηθούν για πολιτικές, τεχνικές, τεχνολογίες και τα καλά παραδείγματα,
· να μοιραστούν εμπειρίες,
· να συνεργαστούν με τους Ευρωπαϊκούς οργανισμούς και τους φορείς που εργάζονται για την πολεοδομία, τις μεταφορές και το περιβάλλον,
· να δώσουν ευρωπαϊκή διάσταση στην ελληνική επαρχιακή πόλη.
Πιστεύοντας ότι το δίκτυο μπορεί να γίνει η φωνή της ελληνικής επαρχίας που θα μιλήσει για ότι πιο μοντέρνο, ευγενές και πολιτισμένο αφορά την ευρωπαϊκή πόλη του 21ου αιώνα.
Αποφασίζουμε
· να ανοιχτούμε προς τα έξω, αποδεικνύοντας ότι την προοπτική της βιώσιμης κινητικότητας και του ποδηλάτου την εννοούμε πραγματικά και ότι έχουμε πάρει απόφαση να ασκήσουμε πολιτικές, συμβάλλοντας με ότι καλύτερο έχει η κάθε πόλη σε στελέχη, εξοπλισμό και εμπειρία,
· να έχουμε ενεργό συμμετοχή:
- στην καθημερινή δουλειά του δικτύου στους τομείς της συγκέντρωσης και της διάχυσης της γνώσης (έντυπου υλικού, προδιαγραφών και βιβλιογραφίας, έκδοσης εντύπων κ.λπ.),
- στον τομέα της άσκησης πολιτικών ευαισθητοποίησης σε εθνικό επίπεδο,
- στις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις του δικτύου,
- στις επιτροπές εργασίας για τη χάραξη πολιτικών σε διάφορα θέματα,
να καλύψουμε με το Δίκτυο ‘για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο’ το κενό της απουσίας πραγματικού συντονιστικού οργάνου στην Ελλάδα στα θέματα μεταφορών. Το δίκτυο θα συνδέσει τα υπουργεία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Η πολιτεία έχει ανάγκη τις απόψεις των πόλεων για το σωστό σχεδιασμό των πολιτικών. Το ίδιο και η ΚΕΔΚΕ. Το δίκτυο θα λειτουργήσει ως σύμβουλος, τόσο της πολιτείας, όσο και της ΚΕΔΚΕ, στα θέματα μεταφορών, συμμετέχοντας σε όλες εκείνες τις επιτροπές που επεξεργάζονται πολιτικές σχετικές με την πολεοδομία και τις αστικές μετακινήσεις.
· να διοργανώνουμε ανοικτό συνέδριο σε ετήσια βάση σε εκείνη την πόλη κάθε φορά που θα προωθεί αποτελεσματικότερα τους σκοπούς του Δικτύου,
· να αναβαθμίσουμε το τμήμα κυκλοφορίας του Δήμου μας σε τμήμα για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο,
· να θεσπίσουμε την ετήσια βράβευση της ελληνικής πόλης με το καλύτερο έργο στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας και του ποδηλάτου,
· να προτείνουμε συνεργασία στο υπουργείο παιδείας, ώστε στα μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής που πρόκειται να ενταχθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα, να περιλαμβάνονται παρουσιάσεις του συγκεκριμένου έργου των πόλεων,
· να προτείνουμε συνεργασία στο υπουργείο μεταφορών για αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε με τον εμπλουτισμό του με άρθρα για την κίνηση του ποδηλάτου και του πεζού να διαμορφωθεί ένα πιο πολιτισμένο οδικό περιβάλλον.
(7) Απόσπασμα του καταστατικού
της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Δίκτυο Πόλεων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο». Αθήνα 10/9/2005.
(www.podilato.gr/Katastatiko%20diltyou%20podilaton.doc)
Το κείμενο αυτό που φέρει την υπογραφή του τότε αντιδημάρχου Αθηνών κου Χρόνη Ακριτίδη μεταξύ άλλων αναφέρει ρητώς ότι:
- «Βασικός σκοπός της Εταιρίας είναι η συμβολή της στην ανάπτυξη και επίλυση των προβλημάτων που σχετίζονται με τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο»
- τα μέσα για την επίτευξη του στόχου θα είναι
o «η κατασκευή ειδικών υποδομών για την ασφαλή και άνετη κίνηση του ποδηλάτου»
o «συμμετοχή [...] σε ανάλογα ευρωπαϊκά δίκτυα πόλεων και γενικότερα στην κοινή ευρωπαϊκή εκστρατεία για πόλεις πιο ανθρώπινες και πολιτισμένες»
o «δρομολόγηση διαδικασιών που θα ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των πολιτών στους σχεδιασμούς»
o «συνεχή αξιολόγηση των πολιτικών για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο, καταγραφή των αποτελεσμάτων τους και κοινοποίηση τους»