Από τον JAMES KANTER
Πάνω από το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού διαβιεί σήμερα σε αστικά περιβάλλοντα και πολλοί άνθρωποι, που παλιότερα χρησιμοποιούσαν ποδήλατο στις μετακινήσεις τους, έχουν τώρα πρόσβαση σε αυτοκίνητα και μηχανές. Ο μηχανοκίνητος πολιτισμός έχει επιφέρει κυκλοφοριακή συμφόρηση, μόλυνση και κινδύνους για τη σωματική ακεραιότητα.
Ωστόσο ο Manfred Neun, πρόεδρος της ECF (Ευρωπαική Ομοσπονδία Ποδηλατών), υποστήριξε ότι πολλά από τα σημερινά αρνητικά δεδομένα είναι αναστρέψιμα.
«Το ότι μια πόλη είναι μη φιλική προς το ποδήλατο σήμερα, δεν σημαίνει ότι πρέπει να παραμείνει έτσι» λέει ο κ. Neun. Η Ένωση της οποίας ηγείται συμμετέχει στην οργάνωση της «Velo-city 2009», μιας σύσκεψης που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες στις 12-15 Μαΐου και η οποία χαρακτηρίζεται από τους διοργανωτές της ως παγκόσμια πρωτοπορία αφιερωμένη στην αστική ποδηλασία.
«Με την κατάλληλη κινητοποίηση πολιτικών και πολιτών όλα μπορούν ν΄αλλάξουν», είπε ο κ. Neun.
Πρόσθεσε, ότι πόλεις όπως οι Βρυξέλλες είναι «ανερχόμενες» στο θέμα του ποδηλάτου, αφού το 4% των καθημερινών μετακινήσεων γίνονται με ποδήλατο, ενώ η Κοπεγχάγη είναι «πρωτοπόρα πόλη», με το 35% των εργαζομένων να χρησιμοποιούν ποδήλατο στις διαδρομές τους.
Η ατζέντα της σύσκεψης περιλαμβάνει θέματα όπως τρόπους βελτίωσης των αστικών ποδηλατόδρομων, το πώς η μετακίνηση με ποδήλατο βοηθά στην μείωση της μόλυνσης και της κλιματικής αλλαγής, καθώς και προτάσεις ενθάρρυνσης της μετακίνησης με ποδήλατο μέσω φοροαπαλλαγών.
Μεταξύ των εκδηλώσεων θα υπάρχει ένα λεγόμενος bike-in κινηματογράφος, όπου οι ποδηλάτες θα έχουν την ευκαιρία να χαρούν υπαίθριες προβολές ταινιών, όπως και η παρουσίαση ενός ειδικού ανελκυστήρα για να διευκολύνονται οι ποδηλάτες σε απότομους λόφους.
Η σύσκεψη θα κορυφωθεί στις 15 Μαΐου με την υπογραφή ενός «Καταστατικού Χάρτη των Βρυξελλών» στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από Δημάρχους και Τοπικές Αρχές της Κοπεγχάγης, της Σεβίλλης, του Ταρτού, του Μόναχου, του Εδιμβούργου, της Βάρνας, τη Βουδαπέστης και της Ρέτζιο Εμίλια.
Τις εβδομάδες που θ΄ακολουθήσουν της σύσκεψης αναμένονται να υπογράψουν δεκάδες ευρωπαϊκών πόλεων τον Καταστατικό Χάρτη, ο οποίος αποσκοπεί στην προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου αστικής μεταφοράς ισότιμου με το αυτοκίνητο, σύμφωνα με τον Pascal Smet, Υπουργό Συγκοινωνιών της Κυβέρνησης των Βρυξελλών.
Όσοι υπογράψουν τον Καταστατικό Χάρτη θα δεσμευθούν με συμφωνίες, που θα περιλαμβάνουν την εξασφάλιση τουλάχιστον του 15% των καθημερινών μετακινήσεων με ποδήλατο μέχρι το 2020, μείωση του αριθμού των θανατηφόρων ατυχημάτων που πλήττουν ποδηλάτες και δημιουργία ασφαλών χώρων στάθμευσης για ποδήλατα.
Πηγή: http://greeninc.blogs.nytimes.com/2009/04/21/european-cities-commit-to-m...
European Cities Commit to More Cycling
By JAMES KANTER
More than half of the global population now lives in urban environments, and many people who formerly relied on bicycles for transport now have access to cars and motorbikes. Motorization has brought surges in congestion, pollution and other safety risks.
But Manfred Neun, the president of the European Cyclists’ Federation, said many of the present trends can be reversed.
“Just because a city is not cycling-friendly today doesn’t mean it has to stay that way,” said Mr. Neun, whose federation is helping organize Velo-city 2009, a conference to be held in Brussels May 12-15 that organizers say is world’s leading event dedicated to urban cycling.
“With the right mobilization of politicians and citizens, everything can change,” Mr. Neun said.
He noted that cities like Brussels were “climber” cities, with around 4 percent of daily trips there made by bicycle. Copenhagen, he said, is a “forerunner” city, with 35 percent of all commuters using their bikes for journeys to work.
Among the themes to be discussed at the conference are ways of improving urban cycle routes, how cycling helps combat pollution and climate change, and how tax systems can be used to encourage more people onto bicycles.
Among other events: A so-called bike-in cinema, where riders can enjoy an outdoor movie, and a demonstration of a special elevator to help cyclists up steep hills.
The capstone of the conference will come on May 15 with the signing of a “Charter of Brussels” at the European Parliament by the European Commission and by mayors and authorities from Copenhagen, Seville, Tartu, Munich, Edinburgh, Varna, Budapest and Reggio Emilia.
In the weeks to follow, dozens of other cities across the European Union are are expected to sign the charter, which is aimed at making cycling a fully fledged means of urban transport on par with transport by car, according to Pascal Smet, the minister for mobility for the government of Brussels.
Signatories to the charter would make commitments that include ensuring at least 15 percent of daily trips are made by bicycle by 2020, reducing the numbers of deadly accidents involving cyclists, and creating theft-proof parking places for bicyclists.