Οι Ποδηλατικοί άξονες γεννήθηκαν ως αίτημα το 2008.
Πιο πριν υπήρχαν διάσπαρτες υλοποιήσεις ποδηλατόδρομων από δήμους, ασύνδετες όμως μεταξύ τους, μπόλικες εξαγγελίες που ποτέ δεν υλοποιούνταν, εξαγγελίες για ποδηλατόδρομους σε πάρκα... και άλλα πολλά ενδιαφέροντα αλλά άχρηστα.
Από τη μεριά μας πάλι, όμως δεν είχαμε γίνει αρκετά συγκεκριμένοι. Ενώ είχαμε διατυπώσει σαφή αιτήματα ως προς τη μεταφορά ποδηλάτων στο Μετρο ή ακόμα και σαφείς προτάσεις για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, για τους ποδηλατόδρομους είχαμε μείνει σε μια ασαφή διατύπωση της αναγκαιότητας να φτιαχτούν ποδηλατόδρομους.
Κάποιους τους είχαμε φτιάξει κιόλας...
Στις αρχές του 2008 έγινε ένα κάλεσμα προς όσουςς ποδηλάτες ενδιαφέρονταν και θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στον σχεδιασμό των αξόνων. Ανάμεσα σε άλλα το κάλεσμα ανέφερε και τα εξής:
"...Προκύπτει επομένως η ανάγκη για ένα πιο συνολικό δίκτυο ποδηλατόδρομων με υπερτοπικό χαρακτήρα, εντασσόμενο προφανώς σε ένα ευρύτερο όραμα για βελτίωση των συνθηκών ζωής και μετακίνησης στην πόλη...
Απευθυνόμαστε σε ποδηλάτες που να είναι παράλληλα Αρχιτέκτονες, Πολιτικοί Μηχανικοί, Τοπογράφοι, Συγκοινωνιολόγοι, Πολεοδόμοι, Γραφίστες...και γενικά σε όσους κατέχουν στοιχειώδεις γνώσεις πολεοδομικού σχεδιασμού, σχεδίου και χρήσης προγραμμάτων εικόνας και εντύπου.
Απευθυνόμαστε επίσης σε ποδηλάτες που ... θεωρούν πως διαθέτουν γνώσεις και εμπειρία για τη χρήση και την κυκλοφορία του ποδηλάτου στην πόλη της Αθήνας.
Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε το υπόβαθρο και να σκιαγραφήσουμε μια πρόταση προς συζήτηση, για το που θα μπορούσαν να περνούν αυτοί οι άξονες... Πρόθεσή μας είναι να διαμορφώσουμε ένα αίτημα και όχι μιαν ολοκληρωμένη πρόταση ή μελέτη. Δεν επιθυμούμε με κανένα τρόπο να απαλλάξουμε τους αρμόδιους φορείς από τις ευθύνες τους υποκαθιστώντας τους."
Όλο το κείμενο μπορείτε να το δείτε εδώ.
Υπηρχε σημαντική ανταπόκριση τόσο εμπρόσωπη όσο και ηλεκτρονική ή εξ αποστάσεως.
Συμμετείχαν περίπου 20 ποδηλάτες, με ειδικότητα ή και όχι.
Στις πρώτες συναντήσεις έγινε δουλειά πάνω σε χάρτη και επισήμανση διαδρομών.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε καταγραφή διαδρομών σε ηλεκτρονικά υπόβαθρα, google maps, γραφιστικά προγράμματα κλπ.
Το τρίτο μέρος ήταν η επιτόπια έρευνα. Μίνι ποδηλατοβόλτες σε πολλές διαφορετικές διαδρομές (Βουλιαγμένης, Κηφισιά, Ρέντης, Βύρωνας, Αγία Παρασκευή, κλπ)
Η όλη διαδικασία σχεδιασμού διήρκεσε περίπου 2-3 μήνες.
Υπήρξε μια ιδιότυπη μορφή συμμετοχικού σχεδιασμού, αφού συμμετείχαν τόσο απλοί χρήστες όσο και ποδηλάτες. Aξίζει να σημειωθεί πως συμετείχαν στην ομάδα μέλη της μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ όπως ο Θάνος Βλαστός και ο Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος.
Στο τέλος της διαδικασίας προέκυψε o χάρτης της μελέτης των ποδηλατικών αξόνων.
Όλο το κείμενο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.
Στις 15 Μαρτίου 2008 έγινε η παρουσίαση των αξόνων σε ημερίδα στο Πολυτεχνείο ενώ παρουσιαστηκε και σε διάφορες άλλες εκδηλώσεις. Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν και αρκετές συναντήσεις με επίσημους φορείς.
Κλείνοντας είναι απαραίτητο να επισημάνουμε κάτι ίσως προφανές: Πως η προσέγγισή μας είχε όρια: Δεν μελετήσαμε διατομές, δεν διαστασιολογήσαμε, δεν προδιαγράψαμε υλικά, δεν προτείναμε λεπτομέρειες, δεν υπολογίσαμε κυκλοφοριακούς φόρτους, ή απώλεια θέσεων στάθμευσης, ούτε προτείναμε προϋπολογισμούς.
Τη συνέχεια αυτής της δουλειάς την ανέλαβε η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.
Αυτή τη στιγμή το νέο ρυθμιστικό σχέδιο έχει συμπεριλάβει τους ποδηλατικούς άξονες στο πρόγραμμά του.
Απομένει σε εμάς η διεκδίκηση και η υλοποίησή τους.