Πρόταση για αιτήματα ποδηλατοπορείας 4/11

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ 23/10/2006

 

Προς :

 

Υπουργείο Μεταφορών και
Επικοινωνιών,

Υπουργείο Περιβάλλοντος
Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων,

 

 

Θέμα: Κυκλοφορία και διευκόλυνση χρήσης του ποδηλάτου

 

 

Οι υπογράφοντες είμαστε όλοι και
όλες ποδηλάτες και ποδηλάτισσες της χώρας. Χρησιμοποιούμε καθημερινά το

ποδήλατο για να πάμε στην εργασία μας, στις σχολές μας, στο σχολείο μας και
γενικότερα για να κυκλοφορήσουμε στην πόλη μας. Αντιμετωπίζουμε καθημερινά
σειρά προβλημάτων και εμποδίων που κρίνουμε ότι καθιστούν την ευρεία διάδοση
του ποδηλάτου ως μέσου καθημερινής μεταφοράς στην πόλη ιδιαίτερα δύσκολη.

 

Η καθημερινή χρήση του ποδηλάτου
στην πόλη, σύμφωνα και με την ευρωπαϊκή εμπειρία που αποτυπώνεται στο κείμενο
«Η πόλη πάει μπροστά με το ποδήλατο», της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχει τεράστια

οφέλη. Συγκεκριμένα:

 

  • Οικονομικά: Μείωση των πόρων που δαπανά κάθε
    νοικοκυριό για το αυτοκίνητο, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των
    οικονομικών ζημιών που προκαλεί, μείωση του κόστους υγείας χάρη στα

    αποτελέσματα της τακτικής άσκησης, μικρότερη φθορά του οδικού δικτύου και
    μείωση των αναγκών της κατασκευής νέων έργων οδοποιίας, σημαντικό κέρδος
    χρόνου για τους ποδηλάτες στις μικρές και μεσαίες αποστάσεις.

 

  • Πολιτικά: Μείωση της εξάρτησης που

    δημιουργείται από τις ενεργειακές ανάγκες, εξοικονόμηση μη ανανεώσιμων
    πόρων.

 

  • Κοινωνικά: Εξασφάλιση κινητικότητας σε
    ευρύτερα στρώματα του πληθυσμού, μεγαλύτερη αυτονομία και δυνατότητα

    πρόσβασης σε όλες τις χαρακτηριστικά αστικές υπηρεσίες για τους νέους όπως
    και για τους μεγαλύτερους.

 

  • Οικολογικά: Παντελής απουσία αρνητικών
    συνεπειών στην ποιότητα ζωής στην πόλη (ούτε θόρυβος, ούτε ρύπανση),

    μηδενική συνεισφορά στην παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που
    συντελούν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, κατάληψη μικρότερου χώρου τόσο
    κατά τη μετακίνηση όσο και κατά τη στάθμευση και συνεπώς καλύτερη
    αξιοποίηση του χώρου, αύξηση της αίγλης των κέντρων των πόλεων.

 

 

Για όλους τους παραπάνω λόγους απαιτούμε
να δρομολογηθούν άμεσα μια σειρά μέτρων προς την κατεύθυνση της
προώθησης του ποδηλάτου ως καθημερινό μέσο μετακίνησης για όλους
και για παντού ως εξής:

 

  1. Υποδομές για την κυκλοφορία ποδηλάτων

 

Α. στην
πόλη

 

  • Να υλοποιηθούν άμεσα τα ήδη εκπονηθέντα σχέδια για
    την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων σε όλα τα αστικά κέντρα της
    χώρας, κατά το πρότυπο της Καρδίτσας
  • Να εξετασθούν άμεσα οι δυνατότητες προώθησης

    της χρήσης του ποδηλάτου με τις υπάρχουσες υποδομές (δρόμοι ήπιας
    κυκλοφορίας, κίνηση ποδηλάτων στους λεωφορειόδρομους κ.α.).

  • Να προβλεφθούν υποχρεωτικά ανά 30 θέσεις
    στάθμευσης αυτοκινήτου, μία θέση στάθμευσης αυτοκινήτου να είναι θέση
    στάθμευσης ποδηλάτων.

 

Β. εκτός πόλης

 

       
Να μετατραπούν οι παλιές και εγκαταλελειμμένες γραμμές
του ΟΣΕ σε ποδηλατόδρομους και γενικότερα σε μονοπάτια πεζοπορείας και

ποδηλασίας, κατά τα πρότυπα Βρετανικών, Γερμανικών και Ισπανικών αντίστοιχων
πρωτοβουλιών.

 

Γ. Προδιαγραφές έργων οδοποιίας, πολεοδομίας και κτιρίων

 

       
Να περιληφθεί ως προδιαγραφή για κάθε έργο οδοποιίας
(εθνικό δίκτυο, επαρχιακοί δρόμοι, γέφυρες κλπ.) η πρόβλεψη για την κυκλοφορία

ποδηλάτων.

       
Να περιληφθεί στις προδιαγραφές πολεοδομίας η
κυκλοφορία ποδηλάτων

       
Κάθε νέο κτίριο γραφείων και επαγγελματικών χώρων να
έχει υποδομές εξυπηρέτησης ποδηλατών (μπάρες στάθμευσης, αποδυτήρια κλπ).

 

  1. Διευκόλυνση των ποδηλατών από τα Μέσα Μαζικής
    Μεταφοράς

 

       
Να επιτραπεί η μεταφορά ποδηλάτων σε όλα τα ΜΜΜ

σταθερής τροχιάς, δηλ. και στο Μετρό και ΗΣΑΠ κατά το πρότυπο
του Τραμ και του Προαστιακού.

       
Να δημιουργηθεί υποδομή για τη μεταφορά ποδηλάτων
στα νυκτερινά δρομολόγια των λεωφορείων και στα δρομολόγια λεωφορείων που

διανύουν μεγάλες αποστάσεις (Σαρωνίδα, Ελευσίνα κ.α.).

       
Να δημιουργηθεί άμεσα υποδομή για τη μεταφορά
ποδηλάτων από όλους τους συρμούς του ΟΣΕ και όλα τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ.

 

  1. Αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. υπέρ της ασφάλειας των
    ποδηλατών

 

  • Να αναθεωρηθεί άμεσα ο
    αναχρονιστικός, δυσμενής για τον ποδηλάτη, Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
    Συνημμένα σας υποβάλλουμε ολοκληρωμένη πρόταση αναθεώρησης του Κ.Ο.Κ.

 

  1. Οικονομικά κίνητρα για τη διάδοση του ποδηλάτου

 

  • Να μειωθεί στο 4,5% ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας
    (Φ.Π.Α.) για όλα τα ποδήλατα και τα εξαρτήματά τους, ώστε η απόκτηση

    ποδηλάτου να γίνει προσιτή σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και για κάθε
    μέλος της οικογένειας.

 

  1. Κυκλοφοριακή Αγωγή υπέρ της χρήσης του ποδηλάτου
    από τη σχολική ηλικία

 

  • Να δημιουργηθεί πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής
    και προώθησης του ποδηλάτου σε όλα τα σχολεία της χώρας.

 

 

Οι υπογράφοντες

 

----------------
Το κείμενο αυτό δεν είναι τελικό και δημοσιεύεται μόνο για συζήτηση στο πλαίσιο της ποδηλατοπορείας 4/11/2006

Συζήτηση για το θέμα στο Φόρουμ .

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι