Αγαπητοι συνποδηλατες καλημερα σας!
Θελω να εκφρασω την δυσαρεσκεια μου και την στεναχωρια μου για καποιους "τεχνικους" ποδηλατου και να μοιραστω μαζι σας την εμπειρια μου γιατι ισως κανω εγω καποιο λαθος και δεν το καταλαβαινω!Η κοπελα μου εχει ενα Giant Revel 4W, ενα τιμιο ποδηλατο, στο οποιο ομως ειχαμε προβλημα με την ρυθμιση των ταχυτητων απο την πρωτη μερα! Το ποδηλατο φοραει την σειρα Tourney και σε ορισμενες
ταχυτητες (συνηθως πρωτη και εβδομη) βρισκει η αλυσιδα στον εκτροχιαστη και κανει αυτον τον εκνευριστικοτατο θορυβο! Το εχω παει σε απειρα καταστηματα για ρυθμιση! Εχουν κανει ρυθμιση 5 λεπτων και ρυθμιση 1 ωρας! Εχω πληρωσει απο 10 ευρω και σε πολες περιπτωσεις και τιποτα! Με το που το παρω, στο επομενο στενο κανει παλι τους ιδιους θορυβους! Εχω προσπαθησει και μονος μου να το φτιαξω αλλα τα εκανα σαλατα!Η ερωτηση μου ειναι η εξης απλη: Γνωριζω οτι γενικοτερα οι ταχυτητες εχουν μια σειρα!Δηλαδη οκ δεν βαζουμε πρωτο δισκο με τελευταια ταχυτητα ή τριτο
δισκο με πρωτη γιατι ζοριζεται η αλυσιδα!Επισης γνωριζω οτι η συγκεκριμενη σειρα δεν ειναι η καλυτερη του κοσμου! Αλλα ρε παιδια.. Ο κατασκευαστης που εφτιαξε το ποδηλατο τι γραφει στο manual?Οτι στις ταχυτητες 1-7 και 3-1 θα βρισκει η αλυσιδα? Δηλαδη το ποδηλατο δεν ειναι φτιαγμενο για να βαζω οποια ταχυτητα και οποιο δισκο γουσταρω εγω? Ειναι σαν να παρεις μια Ferrari και να σου πει ο κατασκευαστης οτι ναι μεν πιανει 320 χλμ αλλα δεν στο συστηνω γιατι ας πουμε δεν φρεναρει τοσο καλα! Συμφωνω αλλα εγω εαν θελω μπορω να το παω με 320 χλμ!Δεν μπορω? Επισης και ρωταω εντελως φιλικα, ειναι πραγματικα τοοοοοοσο δυσκολο για ενα τεχνικο να ρυθμισει το ποδηλατο?
Περιμενω απαντησεις και συμβουλες σας...
Ευχαριστω,
Μπαμπης
.......που μπορεί να ρυθμίσει έτσι το ποδήλατό σου ώστε να μη βρίσκει η αλυσίδα στον μπροστινό εκτροχιαστή όταν βάζεις 1-7 και 3-1 είναι ο Τσακ Νόρις.
Απλά δεν γίνεται.
Φιλικά Θοδωρής
Υ.Γ. Όταν πάρεις εκείνη τη Φεράρι, θέλω να με πάς μία βόλτα για να δω πως είναι "από 5η ταχύτητα να βάζεις τη ραλί" που λέει και το γνωστό ανέκδοτο.
... και μέχρι να τοποθετηθεί ο ίδιος ο Τσακ (..νομίζω είναι απασχολημένος, μετράει μέχρι το "άπειρο" για 3η φορά...) να σου ξαναθυμίσω αυτό που σου έχουν πει όλοι οι τεχνικοί που έχεις επισκεφτεί και όλα τα ποδηλατικά fora που έχεις διαβάσει:
η αλυσίδα πρέπει να "μεταπηδάει" κατά κάποιο τρόπο ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με το σκελετό, χωρίς να ξεχειλώνει και να ξεγοφιάζεται....
Κοινώς, όταν είσαι σε μικρό δισκάκι μπροστά, επιλέγεις μεγάλα γρανάζια πίσω. Όταν πας σε μεσαίο - μεγάλο δίσκο (δηλαδή η αλυσίδα ΜΕΤΑΠΗΔΑΕΙ προς τα έξω) θα πρέπει να επιλέγεις γρανάζια πίσω... προς τα πιο έξω... δηλαδή μικρότερα γρανάζια.
Έτσι η αλυσίδα ΜΕΤΑΤΟΠΙΖΕΤΑΙ και παραμένει σε κάπως ευθεία φάση....
Ας το πάρουμε και αλλιώς.
Έχεις πχ 3χ7 σχέσεις = 21 ολόκληρους συνδυασμούς για να επιλέξεις εκείνον που ταιρειάζει στο στυλ σου, στη δύναμή σου, στην κλίση του οδοστρώματος κλπ κλπ.
Με το μικρό δισκάκι μπροστά μπορείς να επιλέξεις γρανάζια πίσω από το 1ο (ΜΕΓΑΛΟ γρανάζι) άντε μέχρι το 5ο. Μετά, αν θέλεις να πας πιο γρήγορα ή τα πόδια γυρίζουν σαν τρελά ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙΣ ΔΙΣΚΟ ΜΠΡΟΣΤΑ. Να πας σε μεσαίο δίσκο. Με τον οποίο μπορείς να επιλέξεις από 2ο μέχρι 6ο γρα΄ναζι πίσω. Αν πάλι θέλεις και άλλη ταχύτητα ή βαρύτερο πετάλι, βάζεις μεγάλο δίσκο μπροστά και μπορείς να επιλέξεις από 3ο μέχρι και 7ο γρανάζι πίσω.
Κάντε 2-3 βόλτες και θα δεις ότι με λίγη προσπάθεια και όσο περνάνε τα χλμ θα γίνεται ΑΥΤΟΜΑΤΑ η επιλογή ... το χέρι θα πηγαίνει μόνο του στο σωστό συνδυασμό...
Εννοείται ότι η σύγχρονη tourney είναι ισάξια ή και ανώτερη από κάτι deore που είχαμε πριν 8-9 χρόνια.....
Εγώ λοιπόν που έχω διάβασα στο μάνιουαλ ότι ναι μεν θα πιάσει τα 324χλμ/ώρα αλλά με 6η ταχύτητα. Τα πήρα στο κρανίο γιατί ήθελα να τα πιάσει και με 3η και 4η. Άσε που πρέπει να έχει και βενζίνη μέσα. Γι αυτό και την επέστρεψα και πήρα ποδήλατο. Και τώρα μου λένε ότι δεν μπορώ να βάλω το μεγάλο δίσκο με το μεγάλο γρανάζι!!!! Ε άι σιχτίρ θα το επιστρέψω και αυτό και θα πάρω σπορτέξ. Και μη μου πει κανείς ότι θα πρέπει να έχω δεμένα τα κορδόνια για να τρέξω, ΟΚ?
Λοιπόν, σοβαρά τώρα, αν έχεις κάποιο λόγο να βρίζεις τους τεχνικούς, είναι πρωτίστως επειδή δε σου εξήγησαν ποιοι συνδυασμοί γίνονται και ποιοι είναι καλό να αποφεύγονται.
Μπορείς να θεωρήσεις ότι είναι ΟΚ το ποδήλατο, αν με το μεσαίο δίσκο δουλεύουν όλα τα πίσω γρανάζια αθόρυβα και αν αλλάζουν εύκολα οι μπροστινοί δίσκοι. Αν ακούγεται κάτι λίγο στους ακραίους συνδυασμούς, δηλαδή μικρό γρανάζι-μεγάλος δίσκος και μεγάλο γρανάζι μικρός δίσκος δεν πειράζει ούτε επηρεάζει. Άσε που σπανιότατα χρησιμοποιούνται υπό κ.σ.
(ώπ, πρόλαβε και τα έγραψε ο rocka)
BTW υπάρχει το σασμάν του διαβόλου, το tourney tz50, που αν δε θέλει να ρυθμιστεί είναι ικανό να αναστήσει τον Sheldon και να τον στείλει μετά από 2 μέρες τρέχοντας πίσω στον κάτω κόσμο παρακαλώντας να τον ξανακάνουν δεκτό, και ας είναι και στα καζάνια.
Μην πας με 320....απαγορεύεται !
Επίσης, η tourney....δεν είναι Ferrari ! Ποιο πολύ σε yugo φέρνει !
...και όταν αποσύρθηκε από την δύναμη Δέλτα κι απέκτησε χρόνο τον έβαλα να μου ζωγραφίσει τις αλλαγές ταχυτήτων του ποδηλάτου, ιδού λοιπόν τι με έφτιαξε:
Μου ζωγράφισε επίσης ΓΙΑΤΙ να αποφεύγω τις ακραίες αλλαγές:
Και να τσιτώσω παράλληλα τον ερωτώντα, να πω πως:
Συμφωνώ με τη θεωρία που αναφέρατε στα προηγούμενα πόστ.
Στην πράξη, με το μεσαίο δίσκο μπορούν άνετα σε καλορυθμισμένο σύστημα να δουλέυουν και οι εννέα σχέσεις χωρίς "κιχ"
Στο δικό μου ποδήλατο (φοράει ΧΤ και το ρύθμισα με τις οδηγίες του ίδιου του Τσακ) ακούγονται λίγο μόνο οι δυό πλέον extreme συνδυασμοί. Οι 44/34 και 22/11...
Αν πρέπει να ρισκάρω διάγνωση από το τηλέφωνο, θα έλεγα πως το μπροστινό ντεραγιέ είναι λίγο χαμηλά, ή όχι το καταλληλότερο για το συγκεκριμένο σύστημα.
με το μεσαίο δίσκο ΠΑΛΙ αποφεύγω το πρώτο και το τελευταίο γρανάζι... και εγω καλορυθμισμένη ΧΤ έχω....
άσε που δεν έχουν και πολύ νόημα - όπως ξέρεις πιο καλά από μένα - τέτοιες επιλογές...
... άλλο αν τύχει καμιά φορά να αφαιρεθείς και να βάλεις τέτοια σχέση... (και μετά... το εκνευριστικό κριιικ κριιικι σε επαναφέρει στην τάξη....)
Ακριβώς καλύτερα να ακούγεται παρά όχι και να πηγαίνεις με την αλυσίδα διαγώνια.
...Εγω παλι δεν το καταλαβαινω! Εννοειται οτι το ποδηλατο χτυπαει στο μεσαιο δισκο στην πρωτη η και στην τελευταια ταχυτητα! Δεν υποτιθεται οτι θα επρεπε στον μεσαιο δισκο να μπαινουν ολες?Το παραδειγμα με την Ferrari τo εφερα γι'αυτο ακριβως τον λογο..ισως δεν το εξηγησα καλα! Οταν αγοραζεις ενα προιον, οτι και να ειναι αυτο, εχει καποιες προδιαγραφες! Σου λεει ο κατασκευαστης οτι κανει τα χ πραγματα! Ενιοτε σου λεει οτι ναι μεν κανει τα χ πραγματα αλλα οταν το φτανεις στα ορια του μπορει να υπερθερμανθει, να κλοτσησει, να να να... Στην συγκεκριμενη περιπτωση σου λεει οτι οταν η αλυσιδα γινεται πολυ διαγωνια την ζοριζεις! Σωστο και αποδεκτο! Εγω ομως μπορει να θελω να την ζοριζω! Δεν θα επρεπε να εχω αυτην την δυνατοτητα?Τοτε γιατι φτιαξανε 7 ταχυτητες για καθε δισκο? Γιατι δεν εβαζαν απο 3 να μην χτυπαει τιποτα! Αρα για να τις βαλανε παει να πει οτι μπορω να τις χρησιμοποιησω! Δηλαδη ο μαστορας της Giant εφτιαξε ενα ποδηλατο στο οποιο καποιες ταχυτητες χτυπανε?Απο την μανα τους? Και σε ακριβοτερες σειρες δηλαδη το ιδιο γινεται?Γιατι στο cube μου δεν ακουγεται κιχ... Βεβαια εαν λετε οτι ετσι γινεται παντου τι να πω..Η αληθεια ειναι οτι δεν εχω και τρελη εμπειρια απο το ποδηλατο...Μολις 1 χρονο κανω τωρα...
Πάρ' τον κατ ευθείαν στο κινητό.
Φυσικά επειδή η ερώτησή σου είναι καλοπροαίρετη να σου πω ότι δεν βάλανε μόνο τρία γρανάζια πίσω γιατί θα είχες 3χ3=9 ταχύτητες κι όχι 21 που έχεις σήμερα.
Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορείς να χρησιμοποιείς και τις 21. Είναι φύση αδύνατον με αυτό το σύστημα μετάδοσης κίνησης να μη βρίσκει η αλυσίδα στον εκτροχιαστή όταν βάζεις τους συγκεκριμένους συνδυασμούς.
Επίσης όταν επιλέγεις έναν τέτοιο συνδυασμό γραναζιών φθείρεται κατά ένα δέκατο του χιλιοστού ανά 892 χιλ. ο εκτροχιαστής και διολισθαίνει η λιπαντική ουσία η οποία υπό φυσιολογικές συνθήκες παραμένει επάνω στο φυσικό μεταφορέα της κίνησης που είναι αυτός ο συνδιασμός από συνεχόμενους μεταλλικούς κρίκους, καθώς επίσης και ότι ...............
Όπως καταλαβαίνεις δεν μπορούσαν μέσα σε ένα εγχειρίδιο να σου κάνουν ανάλυση της θεωρίας των χορδών, γι αυτό το απέφυγαν λέγοντας απλά "μην επιλέγετε αυτό το συνδυασμό ταχυτήτων". Κάνε λοιπόν και εσύ την καρδιά σου πέτρα και μην επιλέγεις τους συγκεκριμένους συνδυασμούς και συνέχισε να λες στους φίλους σου για φιγούρα ότι έχεις 21 ταχύτητες να ψαρώνουν. Αν σε ρωτάνε τις χρησιμοποιείς όλες; Απάντησε με βεβαιότητα και στόμφο ΝΑΙ, και άφησέ τους στην άγνοια, προστατεύοντας έτσι το καλά κρυμμένο μυστικό της ποδηλατικής κοινότητας.
Πηρα και μου ειπε να μην αχολουμαι! Θα μου δωσει το δικο του ποδηλατο! Την πατησατε!!!!
ΟΚ λοιπον ευχαριστω παιδες! Δεν θα χρησιμοποιω τις 1-7,3-1,2-1 και 2-7 και την γλυτωσα! Θα παω να παρω και τιποτα φραγκα πισω γιατι δωσε 10-10 ευρω για ρυθμισεις θα ειχα παρει την ferrari! Σε ποδηλατο εννοω : http://store.ferrari.com/en/sports-games/sport/bikes/colnago-for-ferrari...
Απλα λυπαμαι αυτους που εχουν παρει ακριβοτερα ποδηλατα με περισσοτερες ταχυτητες!! Φανταζομαι αυτοι ποσες δεν θα μπορουν να χρησιμοποιησουν! Αλλα δεν λεω κουβεντα! Ας το βρουν μονοι τους! μουχαχαχαχα
καλά ρε σεις, τι κάθεστε και γράφετε εδώ μέσα...
ΟΛΟΙ ξέρουμε ότι το κινητό του Τσακ είναι το: 1
..
..
όπως επίσης ξέρουμε ότι όταν ο Γκράχαμ Μπελ .. και καλά.. ανακάλυψε το τηλέφωνο, βρήκε αναπάντητη από τον Τσακ....
Δε θέλω να στη σπάσω...
Αλλα το συγκεκριμμένο φοράει Di2 η οποία είναι αυτορρυθμιζόμενη...
και άμα βάλεις ακραίους συνδυασμούς (μικρό/μικρό ή μεγάλο/μεγάλο)...
τριμάρει τον εκτροχιαστή δεξά/αριστερα για να μη βρίσκει στην αλυσίδα...
Η αλυσίδα ζορίζεται (και φθείρεται) παραπάνω αλλά το "χρρχρρχρρ' δεν το έχεις
(ε μα κι εσύ, βρήκες ποδήλατο να βάλεις!!!)
Επίσης να θυμίσω ότι μιλάμε για τις νορμάλ χρήσεις ,οι αγωνιάρηδες μπορεί υπό συνθήκες και για λίγο να πετάξουν κανα μεγάλο/μεγάλο εν γνώσει τους...
Νομίζω οτι μάλλον κάποια πληροφορία σου λείπει και για αυτό είσαι τόσο αγανακτισμένος με τις ταχύτητές σου: Η πληροφορία αυτή είναι οτι όταν λέμε 21 ταχύτητες, δεν εννοούμε 21 διαφορετικές ταχύτητες, αλλά 21 συνδυασμούς γραναζιών. Που πάει να πει οτι μερικοί διαφορετικοί συνδυασμοί γραναζιών σου δίνουν το ίδιο "βάρος πατήματος" .
Δες το πινακάκι για να καταλάβεις:
Οι 21, 24,27,30 ταχύτητες είναι όρος μάρκετινγκ που δέν ανταποκρίνεται στην πρακτική χρήση τών σχέσεων.
Στην πράξη στις σχέσεις μετράνε το έυρος και η κλιμάκωση.
Το Εύρος ορίζει πόσο μεγαλύτερη έιναι η τελευταία ταχύτητα από την πρώτη.
Η Κλιμάκωση μας πληροφορεί πόσο διαφέρει κάθε ταχύτητα από την αμέσως προηγούμενή της.
Ετσι μπορέι να έχουμε κλιμάκωση με μικρά βήματα και μικρό έυρος ( ποδήλατο αθλητών πού προπονούνται σε δρόμο χωρίς μεγάλα υψομετρικά)
Μπορούμε να εχουμε μεγάλο εύρος με ομαλή κλιμάκωση αλλά με μεγάλα βήματα π.χ. ποδήλατο πόλης με έξι ταχύτητες.
Μπορούμε να έχουμε μεγάλο εύρος με μικρά βήματα κλιμάκωσης στα εύκολα και μεγαλύτερα στά δύσκολα ( ΜΤΒ).
Μπορούμε να έχουμε μη αναλογική κλιμάκωση π.χ. μία έυκολη ταχύτητα για ανηφοριές και πέντε ομαλά κλιμακούμενες για καθημερινή χρηση ( πολύ συνηθισμένο σε ποδήταλα πόλης στο εξωτερικό)
Στα κλασικά συστήματα με μπρός και πίσω εκτροχιαστές, αναγκαστικά, εκτός από τις ακραίες σχέσεις πού είναι τεχνικά αποφευκτέες, υπάρχουν και οι επικαλυπτόμενες σχέσεις πού έιναι ίδιες ή σχεδόν ίδιες...
Ενα πολύ επεξηγηματικό διάγραμμα εδώ. Η πάνω σειρά είναι σύστημα "27" σχέσεων με εκτροχιαστές. Σκιασμένες οι σχέσεις πού επικαλλύπτονται.
http://action3.gr/rohloff-speedhub/rohloff-gear-range-comparison
βαση της εικονας , ειναι σωστο και πρεπον μικρος δισκος με 1,2, ο μεσαιος με 3,4,5 και μεγαλος με 7,8 , σωστα ?
ο strouf τα είπε πιο καλά
Σε γενικές γραμμές σε μια καλορυθμισμένη μετάδοση με τον μεσαίο δίσκο μπορείς να αλλάξεις όλα τα γραναζια (άντε να γκρινιαξουν λιγο οι δυο ακραιες σχεσεις). Αυτό που πρέπει να θυμασαι και να κάνεις για τους άλλους δυο δισκους είναι να χρησιμοποιείς τον μικρό δίσκο με τα τελευταία δυο-τρια μεγαλα γρανάζια ή τον μεγαλο δίσκο με τα πρώτα δυο-τρια μικρα γρανάζια.
να κανω αλλη μια ερωτηση
σε ανηφορες βαζουμε τον 1ο δισκο το μικρο .
Ενω παμε με 2 δισκο μπροστα 4 η 5 πισω , στην ευθεια και δουμε το ανηφορικο σημειο να πλησιαζει , με ποια σειρα κατεβαζουμε στον 1ο δισκο ? Πρωτα πρεπει να αλαξουμε τους μπροστα η πισω ? δηλαδη για να αλλαξουμε απο απο 2 / 5 σε 1/6 ποια ειναι η σειρα
...μπορεις να κανεις την αλλαγη ταυτοχρονα, μπρος και πισω.
Θα πρεπει βεβαια να εχεις και "ευγενη" ποδια με feeling.
Γινεται ομως, χωρις προβλημα, και μαλιστα σε συντομοτερο χρονικο διαστημα απο οτι πρωτα η μια αλλαγη και μετα η αλλη.
εαν θες να τις κανεισ μια μια πως γινεται ? απο 2 δισκο μπροστα 4 πισω να πας σε 1 δισκο μπροστα 6 πισω ? με ποια σειρα αλλαζεις ? πρωτα τους μπροστα η πισω ?
δεν είναι μηχανάκι να κολλήσει , το μονο που πρέπει είναι να αλλάζεις ταχύτητες μαλακά και οχι απότομα (δεν κάνεις πετάλι ή κάνεις ελαφριά χωρίς ζόρισμα) και να μην πιάνεις ακραίες σχέσεις για να μην παρα τεντώνετε η αλυσίδα , προτίμησε να έχεις ρυθμισμένες ταχύτητες και καθαρές αυτά είναι τα σημαντικό. Αυτό που λέει με το εύρος είναι το σημαντικότερο, μάθε να αλλάζεις με την αίσθηση και οχι με την ένδειξη
φιλικά Πάνος