Φέτος, εργάζομαι στο 89 ΔΣ Αθηνών, ένα σχολείο που βρίσκεται σε μια πολύ επιβαρυμένη από τα ΙΧ περιοχή. Αφιέρωσα λίγο χρόνο για να δω, λίγο πιο αναλυτικά, τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία των παιδιών.
Διοξείδιο του θείου, Μονοξείδιο του άνθρακα, Όζον, Πτητικές οργανικές ενώσεις, Μόλυβδος, Αιωρούμενα σωματίδια είναι τα καλούδια που μας χαρίζουν τα αγαπημένα μας ΙΧ, βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα, με καταλύτη ή μη, κινούμενα και ακίνητα, μαζί βέβαια με τα πρατήρια καυσίμων. Τα παιδιά είναι πολύ πιο ευαίσθητα από τους ενήλικες στους ρύπους αυτούς, καθώς:
- Το σώμα τους αναπτύσσεται διαρκώς.
- Τρώνε περισσότερο, πίνουν περισσότερο και αναπνέουν περισσότερο αέρα, σε σχέση με
το μέγεθος του σώματός τους, απ’ ότι οι ενήλικες.
- Το σώμα τους είναι λιγότερο ικανό να αποδομήσει και να απεκκρίνει τους
περιβαλλοντικούς ρύπους.
- Η συμπεριφορά τους μπορεί να τα εκθέσει περισσότερο στους περιβαλλοντικούς ρύπους.
Ποιες είναι λοιπόν οι επιπτώσεις στην υγεία τους; Αντιγράφω μερικές μόνο, καταρχήν στην εγκυμοσύνη και στην έκβασή της:
- Η τεκμηρίωση είναι επαρκής για να υποστηρίξει μία αιτιολογική συσχέτιση μεταξύ αιωρούμενων σωματιδίων στον αέρα και αυξημένης θνησιμότητας από αναπνευστικά προβλήματα στην μετα-νεογνική περίοδο.
- Η τεκμηρίωση είναι ενδεικτική αιτιολογικής συσχέτισης του βάρους γέννησης με την ρύπανση του αέρα.
- Η τεκμηρίωση είναι επαρκής για να υποστηρίξει μία αιτιολογική συσχέτιση μεταξύ ρύπων του αέρα (ιδιαίτερα των αιωρούμενων σωματιδίων από οδική κυκλοφοριακή ένταση) και αρνητικών επιδράσεών τους στην ανάπτυξη της λειτουργίας των πνευμόνων.
Να πάμε στα βρέφη και τα παιδιά;
- Επιδείνωση του άσθματος, αύξηση του επιπολασμού και της επίπτωσης βήχα και βρογχίτιδας
- Μεγάλο μέρος της νοσηρότητας και της θνησιμότητας της σχετικής με τη ρύπανση του αέρα στα παιδιά προκαλείται μέσω αναπνευστικών λοιμώξεων
- Οι ρύποι του αέρα μπορούν να αυξήσουν την αλλεργική ευαισθησία στα παιδιά που έχουν γενετική προδιάθεση
- Προβλήματα στην ανάπτυξη του νευρικού συστήματος και της συμπεριφοράς
Αυτά είναι από μελέτες μέχρι το 2005. Σήμερα οι έρευνες έχουν προχωρήσει κι έχουν προτεθεί πολλά νέα στοιχεία που ενισχύουν τα παραπάνω συμπεράσματα. Προσωπικά, μου έκανε εντύπωση -λόγω εργασίας- η συσχέτιση της α.ρ. με την εγκεφαλική ανάπτυξη και νευροαναπτυξιακά προβλήματα, όπως συμπτώματα διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), τάσεις επιθετικότητας, αυτισμό και σχιζοφρένεια.
Και τι μπορούμε να κάνουμε για όλα αυτά; Αντιγράφω μόνο ένα σημείο, από αυτά που αναφέρονται:
"Να πιέζουμε την Πολιτεία για την λήψη μέτρων, που περιορίζουν τη ρύπανση της ατμόσφαιρας"
Το αυτοκίνητο είναι εργαλείο το οποίο σε πηγαίνει από το σημείο Α στο σημείο Β.
Οταν η πορεία είναι αδιάκοπη γίνεται σωστή χρήση αυτού.
Οταν όμως η πορεία διακόπτεται συστηματικά στο Α1,Α2,Α3......Α100 μέχρι τελικά να φθάσει στο σημείο Β τότε εχουμε μια άσκοπη και ενεργοβόρα χρήση αυτού που οδηγεί σε υπερβολικές εκπομπές αερίων άρα λάθος χρήση αυτού.
Οι πόλεις λοιπόν δεν είναι φτιαγμένες για τα αυτοκίνητα,δεν υπάρχει λογική ο χρονος που λειτουργεί η μηχανή ενός Ι.Χ σε φανάρια,μποτιλιαρίσματα,στάσεις για την απόσταση ΑεωςΒ να είναι μεγαλύτερος από τον χρονο λειτουργίας σε ροή-κίνηση-κυκλοφορία της απόστασης αυτής.
Δε βγάζει πουθενά, ή μάλλον βγάζει στο ίδιο αδιέξοδο. Τα ΙΧ είναι ΠΑΡΑ πολλά. Το τέλος των πόλεων είναι δεδομένο. Και όχι μόνο αυτών, τα πράγματα είναι πολύ ζόρικα, χρειάζεται ριζικά διαφορετική λογική.
Ερώτηση: μήπως γι΄ αυτό τα μμε απασχολούν τον κόσμο με την τρομοκρατία; Μήπως; Και όχι μόνο για αυτό....;
ΤΑ ΝΕΑ-σαββατοκύριακο 19-20 Μαρτίου,παρουσιάζουν την μελέτη που πραγματοποιήθηκε απο την ερευνητική ομάδα του Εθνικού Αστεροσκοπείου2009-2015,το συμπέρασμα ένα
Η ΚΡΙΣΗ ΓΙΓΑΝΤΩΣΕ ΤΗΝ ΡΥΠΑΝΣΗ.
Στην περίπτωση των ΝΟχ οι οδικές μεταφορές και η ναυσιπλοία παρουσιάζουν τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων στην Αττική κάτι που σημαίνει ότι οι δύο πηγές αποτελούν ρυθμιστή της ποιότητας του αέρα.Το παραπάνω ισχύει ακόμα και παρά την μικρή μείωση που παρουσίασαν οι εκπομπές απο τα οχήματα απο τους 31.000 τόνους το 2006 στους 24.000 τόνους το 2012.
Πρώτη πηγή ρύπανσης και στο CO παρά την μείωση και σε αυτούς τους ρύπους απο 135.000 τόνους σε 84.000τόνους.
Επίσης μία ελάχιστη μείωση στην κατανάλωση βενζίνης κατα 9% το 2010 σε σχέση με το 2009,αλλά αυξησή κατά142% του υγραερίου για το ίδιο διάστημα και μία μεσοσταθμική αυξησή του πετρελαίου.
http://www.tanea.gr/news/greece/article/5344012/h-aktinografia-ths-rypanshs-poy-gigantwse-h-krish/
Αυτό απο σελίδα του Δ.Αθηναίων
Η μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων και η αντ' αυτού χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις μας και επιβαρύνει λιγότερο το περιβάλλον, αλλά και είναι οικονομικά συμφέρουσα.
Η χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας και ιδιαίτερα η χρήση φυσικού αερίου έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη εκπομπή ρύπων.
Στην κατεύθυνση αυτή μελετάται η χρήση φυσικού αερίου για τις ενεργειακές ανάγκες των δημοτικών κτιρίων.