Six measures to make european roads safer for cyclists
Έξι μέτρα για να καταστούν οι ευρωπαϊκές οδικές αρτηρίες πιο ασφαλείς για τους ποδηλάτες
Από τον Ceri Woolsgrove
12 Σεπ, 2017
Η ECF(European Cyclists Federation ) εκφράζει την ικανοποίησή της για την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου της ΕΕ για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών, ιδίως των δράσεων που στοχεύουν στην προστασία των ποδηλατών και των πεζών. Κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης, η ECF πρότεινε διάφορα μέτρα για να συμπεριληφθούν στην ενδεχόμενη αναθεώρηση δύο ευρωπαϊκών οδηγιών. Το ECF έχει επίσης εκδώσει ένα έγγραφο σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να συμπεριληφθεί καλύτερα η ασφάλεια του ποδηλάτου στο πλαίσιο των οδηγιών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει ενδεχόμενη αναθεώρηση της οδηγίας 2008/96 / ΕΚ για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών και της οδηγίας 2004/54 / ΕΚ για την ασφάλεια των οδικών σηράγγων. Η ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ καλύπτει τους δρόμους και τις σήραγγες στο πλαίσιο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), το οποίο αποτελεί δίκτυο κύριων ευρωπαϊκών οδών. Οι επιλογές που εξετάζονται για την αναθεώρηση περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
Η επέκταση του πεδίου εφαρμογής των οδηγιών σε άλλους δρόμους,
εισάγοντας ελάχιστες απαιτήσεις απόδοσης π.χ. οδικά σήματα και σημάνσεις,
καλύτερη προστασία των ευάλωτων χρηστών των οδών (π.χ. ποδηλάτες / πεζοί).
Μολονότι το οδικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ εξυπηρετεί κυρίως κυκλοφορία για αυτοκίνητα μεγάλων αποστάσεων, τα έργα ανασυγκρότησης ΔΕΔ-Μ που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας συχνά επηρεάζουν την ποδηλατική υποδομή και την ασφάλεια μέχρι και λίγα χιλιόμετρα μακριά από το έργο, τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Το ECF και οι οργανώσεις μέλη του έχουν προωθήσει και συνεχίζουν την εκστρατεία για την ένταξη ή τη διατήρηση της ποδηλατικής υποδομής σε συγκεκριμένα έργα. Από το 2014, οι κατευθυντήριες γραμμές ΔΕΔ-Τ έχουν συμπεριλάβει αναφορά στην αξιοποίηση των συνεργειών μεταξύ των έργων ΔΕΔ-Μ και της "υποδομής ποδηλάτου για ποδηλατικές διαδρομές μεγάλων αποστάσεων όπως οι διαδρομές EuroVelo".
Η οδηγία ενθαρρύνει την εθελοντική εφαρμογή των διαδικασιών ασφαλείας σε οδούς εκτός του δικτύου ΔΕΔ-Μ. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια για την ενσωμάτωση της υποδομής ποδηλασίας σε μελλοντικά οδικά έργα, τόσο υποχρεωτικά όσο και προαιρετικά.
Στο πλαίσιο της αξιολόγησης αντικτύπου των πιθανών αλλαγών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διοργάνωσε δημόσια διαβούλευση από τις 14 Ιουνίου έως τις 10 Σεπτεμβρίου. Η ECF έλαβε μέρος στις διαβουλεύσεις και με βάση τις εργασίες της ομάδας εμπειρογνωμόνων που συμμετείχε στην προετοιμασία της στρατηγικής της ΕΕ για την ποδηλασία, Η ECF πρότεινε σε έγγραφο εργασίας διάφορα μέτρα που πρέπει να συμπεριληφθούν στις οδηγίες. Οι βασικές συστάσεις περιλαμβάνουν:
1. Παροχή ασφαλών, άνετων και άμεσων ενεργητικών οδών κινητικότητας - Λειτουργικές συνδέσεις οικισμών και χώρων εργασίας κατά μήκος του (ανακατασκευασμένου) δρόμου.
2. Επαρκής πυκνότητα ασφαλών και άνετων διασταυρώσεων σε (ανακατασκευασμένους) δρόμους.
3. Αναβάθμιση των άλλων οδών που επηρεάζονται από το (ανα) κατασκευαστικό έργο στα τρέχοντα πρότυπα ασφαλείας.
4. Ασφαλής δυνατότητα ενεργητικής κινητικότητας ή ελκυστική εναλλακτική λύση για σήραγγες.
5. Ελάχιστες απαιτήσεις ποιότητας για την ποδηλατική υποδομή.
6. Ποδηλατική υποδομή που περιλαμβάνεται στην εκπαίδευση και πιστοποίηση των ελεγκτών οδικής ασφάλειας.
Η ECF θεωρεί ότι η εφαρμογή αυτών των μέτρων θα βελτίωνε την ασφάλεια των πεζών και των ποδηλατών, αξιοποιώντας πλήρως τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από τα έργα κατασκευής (κατασκευής) οδού και σήραγγας που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των οδηγιών για τα RISM και τις σήραγγες. Τα αποτελέσματα από τη διαβούλευση της Επιτροπής έδειξαν ότι ένας υψηλός αριθμός ερωτηθέντων συμφώνησε ότι η προστασία των «ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου» ήταν μια μεγάλη ανάγκη
Six measures to make European roads safer for cyclists
By
12 Sep, 2017
ECF welcomes the European Commission initiative to improve the EU regulatory framework for road infrastructure safety management, especially actions targeted to protect cyclists and pedestrians. During the public consultation, ECF proposed several measures to include in the possible revision of two European directives. ECF has also produced a Position Paper on how to better include cyclist safety within the Directives
The European Commission is considering a possible revision of the Directive 2008/96/EC on road infrastructure safety management and Directive 2004/54/EC on road tunnel safety. The current EU legislation covers roads and tunnels within the Trans-European Transport Network (TEN-T), which is a network of main European roads. Options considered for the revision include among others:
- extending the scope of the Directives to other roads,
- introducing minimum performance requirements for e.g. road signs and markings,
- better protection of vulnerable road users (e.g. cyclists/pedestrians).
Although the TEN-T road network serves mostly long-distance motor vehicle traffic, the TEN-T reconstruction projects that fall under the scope of the Directive often affect cycling infrastructure and safety up to few kilometres away from the project, both positively and negatively. ECF and it's member organizations have campaigned for and continue to campaign for the inclusion or preservation of cycling infrastructure in specific projects. Since 2014, the Ten-T Guidelines have included a reference to exploiting synergies between TEN-T projects and “bicycle infrastructure for long-distance cycling paths like the EuroVelo routes”.
The Directive encourages the safety procedures to be voluntarily applied on roads also outside the TEN-T network. This means that there is a lot of scope for including cycling infrastructure in future road projects, both mandatory and voluntary.
As part of the impact assessment of possible changes, a public consultation was organised by the European Commission between June 14th and September 10th. ECF took part in the consultation and based on the work of the expert group involved in the preparation of the EU Cycling Strategy, ECF has proposed in a position paper several measures to include in the Directives. The main recommendations include:
1. Provision of safe, comfortable and direct active mobility routes – functional connections of settlements and workplaces along the (re)constructed road;
2. Sufficient density of safe and comfortable crossings across (re)constructed roads;
3. Upgrade of other roads affected by the (re)construction project to safety standards;
4. Safe active mobility option or an attractive alternative for tunnels;
5. Minimum quality requirements for cycling infrastructure;
6. Cycling infrastructure included in training and certification of road safety auditors.
ECF consider that implementing these measures would improve the safety of pedestrians and cyclists by fully utilising the opportunities created by road and tunnel (re)construction projects falling under the scope of the RISM and Tunnel Directives. Results from the Commission consultation showed a high number of respondents agreeing that the protection of “Vulnerable Road Users” was a major need.