Εμπειρία από την Ελβετία

12 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
gts2013
Εικόνα gts2013
Απών/απούσα

Πρόσφατα επισκέφθηκα την Ελβετία, συνοδεύοντας τους μαθητές μου στο ερευνητικό κέντρο Cern στη Γενεύη. Όπως ήταν φυσικό, τα αισθητήριά μου ασχολήθηκαν και με το θέμα ποδήλατο, μια και είναι πολύ διαδεδομένο στη χώρα αυτή. Αυτά όμως που είδα με προβλημάτισαν έντονα, αφού διαφέρουν κατά πολύ από όσα βιώνουμε στη χώρα μας.
Κατ' αρχάς με ποδήλατο μετακινείται για τις καθημερινές του υποχρεώσεις (δουλειά, σχολείο, ψώνια, βόλτα κ.α.) ένα πολύ μεγάλο ποσοστό όχι μόνο στις πόλεις αλλά και σε όλη την ύπαιθρο, όπου σημειωτέον κατοικεί το 80% των κατοίκων της χώρας. Το ποσοστό αύτό συνεχώς αυξάνεται, τουλάχιστον σύμφωνα με την εντύπωση όλων αυτών με τους οποίους έπιασα κουβέντα.
Έπειτα, υπάρχουν ειδικές λωρίδες στους δρόμους για να μετακινούνται τα ποδήλατα, και σε πολλά σημεία οι λωρίδες αυτές έχουν τά δικά τους φανάρια, που τα σέβονται όλοι, αυτοκινητιστές και πεζοί. Αλλά ακόμη και σε όσους δρόμους δεν υπάρχουν ειδικές λωρίδες, τα ποδήλατα έχουν προτερειότητα έναντι των πέζών και των αυτοκινήτων. Αν κάποιος εμποδίσει την κίνηση ποδηλάτων "τρώει" κλήση με κατώτατο όριο τα 180 ευρώ!
Απ' την άλλη, αυτό που με προβλημάτισε ήταν ότι παρόλο που οι Ελβετοί "φυσάνε" το χρήμα, χρησιμοποιούν ποδήλατα απλά, τα οποία εδώ οι "ευαισθητοποιημένοι" ποδηλάτες ούτε να τα κοιτάξουν δε θα γύριζαν. Το δικό μου, που δεν "πιάνει" ούτε 200 ευρώ, θα ήταν το πιο καλό στους δρόμους εκεί! Πουθενά δε συνάντησα κουρσάκια από ανθρακονήματα, με περιφερειακά εκατοντάδων ευρώ, εξαρτήματα διαστημικά και τα τοιαύτα. Το μόνο που παρατήρησα ήταν ότι όλα τα λάστιχα ήταν προσεγμένα, σχετικά καινούργια και με απαιτήσεις για τον καιρό που κάνει εκεί. Κατά τα άλλα είδα κυρίως απλά ποδήλατα είτε αλουμινίου είτε ατσάλι, με ρέβο χειριστήρια, με παλιά λεβιεδάκια του 1980, με τιμόνια και όλα τα άλλα της μάνας τους. Σε ερώτησή μου σέ κάποιους ντόπιους εκεί έλαβα την απάντηση ότι με τον τρόπο αυτό κάνουν τη δουλειά τους! Και επαναλαμβάνω το χρήμα τρέχει σε μεγέθη εξωπραγματικά σε σύγκριση με μας.
Το άλλο που μου έκανε εντύπωση ήταν ότι οι αναβάτες άφηναν τα ποδήλατα ξεκλείδωτα, είτε στα σταντ στους δρόμους είτε μόνα τους όπου έπρεπε. Στις περιπτώσεις που είδα κλειδωμένα ήταν με κάτι λεπτές ασφάλειες του πεντάευρου και αυτό μόνο στον κεντρικό σκελετό. Και μιλάμε για δεκάδες ποδήλατα, αφημένα σε διάφορα σημεία χωρίς φόβο να τα κλέψουν! όταν πάλι ρώτησα γι' αυτό, με κοίταξαν περίεργα και μου είπαν: αφού ο καθένας έχει ένα και δύο ποδήλατα, γιατί να κλέψει από κάποιον άλλον;;;;
Αυτά και άλλα που συνάντησα με έκαναν να αναρωτηθώ για το πόσο πίσω είμαστε σαν κοινωνία, όταν ένα απλό και οικολογικό μέσο μετακίνησης γίνεται αντικείμενο χλευασμού από κάποιους, καταντά ενόχληση για τους πολλούς οδηγούς ή εξελίσσεται σε μέσο επίδειξης προς τους άλλους ποδηλάτες.

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Πρωτού φτάσουμε στο δέντρο (ποδήλατο) πρέπει να κοιτάμε το
δάσος. Το δάσος είναι το χωροταξικό, τα πεζοδρόμια, οι δρό-
μοι, οι θέσεις στάθμευσης, η αναλογία κατοίκων ανά τετραγω-
νικό, τα ΜΜΜ, οι τιμές τους και οι συχνότητά τους.

Για παράδειγμα, στη Λοζάνη τα εναλλακτικά μέσα (ποδήλατα,
πατίνια, περπάτημα) είχαν την τιμητική τους αλλά ένας ση-
μαντικός παράγοντας ήταν το πανάκριβο εισιτήριο στα ΜΜΜ.

Στο θέμα των "λεφτών" δεν είναι τόσο πολλά στην πράξη. Όταν
θέλεις 20 Ευρώ για να φας ένα κεμπάπ ή όταν το μοσχάρι έχει
στου σουπερ μάρκετ 8 Ευρώ τα 100γρ (εκατό) και το ενοίκιο
για 60τμ είναι 1800 Ευρώ, καταλαβαίνεις ότι ένας μισθό των
10.000 Ευρώ το μήνα είναι της πλάκας.

Το "ποδηλατικό" είναι πολύ σημαντικό να το βλέπουμε συγκεντρω-
τικά και όχι αυτόνομα. Για να δώσω το αντίστοιχο παράδειγμα, το
ότι στην Ολλανδία κάθε σπίτι έχει και ένα βαρκάκι και μετακινεί-
ται μέσω των καναλιών, δεν σημαίνει ότι μπορούμε και εμείς αύριο
να γεμίσουμε βαρκάκια τον Κιφησό και το κάθε άλλο μπαζόρεμα της
Αττικής..

Σαφώς και είμαστε "πίσω" ποδηλατικά αλλά είναι απολύτως λογικό
μιας και δεν έχουμε λύσει ούτε καν το "περιπατητικό". Πρωτού
βγεις μια βόλτα με το ποδήλατο θα πρέπει να μπορείς να βγεις
μια βόλτα με το καρατσάκι της λαϊκής ή του μωρού :)

kktsol
Εικόνα kktsol
Απών/απούσα

για το θεμα των μοντελων των ποδηλατων που λες η δικη μου εμπειρια απο τετοια μερη και απο την βορεια ιταλια που ημουν ειναι οτι για μετακινηση εχουμε τα "χρεπια" συνηθως αυτα που λενε holland bikes αλλα αν μιλησουμε για το "καλο" που θα το οδηγησω το ΣΚ για την βολτα μου, βολτονηση, προπονηση βαριεσαι να βλεπεις "οπλα". Η λογικη ειναι οτι για την μετακινηση σου θα εχω το χρεπι που δεν θα με νοιαζει και που θα το αφησω και δεν θα εχω και τον φοβο μην μου το κλεψουν (αυτο που σου ειπαν οτι κανεις δεν κλεβει γιατι ολοι εχουν ενα και δυο, πες του να βαλει κανενα colnago μαζι με τα αλλα χρεπια και να δεις πως το κλεβουν).

Alexandrosp73
Εικόνα Alexandrosp73
Απών/απούσα

Δεν έχω πάει στην Ελβετία αλλά στην Κοπεγχάγη που είχα βρεθεί το 2008, έτσι όπως τα περιγράφεις ήταν τα πράγματα. Σε κάθε δρόμο της πόλης υπήρχε ποδηλατόδρομος, μπορούσες να πας παντού με ποδήλατο, υπήρχε σήμανση ειδικά για τα ποδήλατα και ειδικοί χώροι στάθμευσης. Είχα πάθει πολιτισμικό σοκ. Και η Κοπεγχάγη δεν είναι νεκρή πόλη, έχει ζωή, δεν είναι Ελβετία. Σημαντικό πλεονέκτημα βέβαια το ότι ήταν σχεδόν επίπεδη. Όποιος έχει ταξιδέψει στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη αντιλαμβάνεται πόσο πολύ απέχουμε πολιτισμικά, κοινωνικά και οικονομικά από αυτούς. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που ο μέσος Έλληνας δεν αισθάνεται Ευρωπαίος αλλά Βαλκάνιος επαρχιώτης. Και εκείνοι μας βλέπουν σαν τον φτωχό συγγενή που θέλουν να επισκέπτονται κυρίως τα καλοκαίρια. Δυστυχώς έτσι έχουν τα πράγματα.

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Alexandrosp73 wrote:
... πόσο πολύ απέχουμε πολιτισμικά...

Η λέξη με την έντονη γραφή θα έπρεπε να σβηστεί γιατί σηκώνει νερό. Στα τεχνικά θέματα ναι υπερέχουν σίγουρα. Από κει και πέρα όμως, κουλτούρες νοοτροπίες αστισμός κοινωνικότητα πολιτιστικό επίπεδο, είναι αλλονών παπάδων ευαγγέλια. Όσοι έχουν ουσιαστικές σχέσεις με βορειοευρωπαίους ξέρουν ότι στο βάθος μας ζηλεύουν ή μισούν για αυτά που έχουμε και δεν έχουν. Αυτός είναι ένας λόγος που θέλουν να μας αγοράσουν, και φέτος στρατοί από κάμπερς γέμισε η Ελλάδα από τυπάκια που καταγράφανε με μια κάμερα και έναν υπολογιστή. Δεν είναι μόνο ο αριθμός των ποδηλάτων που έχει σημασία.

Alexandrosp73
Εικόνα Alexandrosp73
Απών/απούσα

Για το μονο που μας ζηλευουν ειναι για το οικοπεδο που κατεχουμε το οποιο ειναι απο τα ομορφοτερα του κόσμου. Τιποτα άλλο.

Filopodaros
Εικόνα Filopodaros
Απών/απούσα

Τι παρατήρησες για το παρκάρισμα των Ι.Χ.; Πόσο κόστιζε να παρκάρει ένα αυτοκίνητο στην πόλη; Έβλεπες να γράφουν κλήσεις για το παράνομο παρκάρισμα;

Για να αναπτυχθούν το περπάτημα και το ποδήλατο πρέπει να επανακτηθεί ο χώρος που έχουν καταλάβει τα Ι.Χ. και οι μηχανές. Όλα αυτά είναι αλληλένδετα. Κατά τη γνώμη μου, το πιο αποτελεσματικό μέτρο για την ανάπτυξη του ποδηλάτου και του περπατήματος είναι ο έλεγχος της στάθμευσης.

scarpedico
Εικόνα scarpedico
Απών/απούσα

Δεν ξέρω αν είναι ζήλια , πάντως έχουμε ενα φοβερό προϊόν που το χαραμίζουμε και πολλοί θα ήθελαν κάποιοι να έχουν πρόσβαση σε αυτό .

Λέγετε οτι επιχειρηματικά σχέδια για την χώρα μας γίνονται εδώ και πολλά χρόνια (προ κρίσης ) αλλα δεν βρέθηκε κυβέρνηση να τα δεχτεί/φιλτράρει , δεν μιλάω για ξεπούλημα αλλα για συμφωνίες που θα επιτρέψουν στο Ελληνα να δουλέψει στο τόπο του (οχι μονο τουριστικά) με αξιοπρέπεια .Επίσης προσωπικά θεωρώ οτι φταίμε και εμείς , ειδικά όσοι ασχολήθηκαν με τον τουρισμό και δεν εξέλιξαν τη ιδέα παρα κοίταζαν την τσέπη τους.

Τώρα πρακτικά διαφέρουμε και δνε αλλάζουν τα π ράγματα πρώτα γιατί εχουμε πολύπλευρα προβλήματα , πχ οι μετανάστες που τόσο μας χαλούν αλλα υφίστανται και είναι πρόβλημα, φυσικά δεν βλέπουμε καμία Ευρώπη να νοιάζεται και να βοηθά .
Καλός κακός είμαστε η άκρη τις Ευρώπης.Καλός κακός η Τουρκία αν μπεί και πάρει την θέση μας πάλι θα περνάνε και θα κολλάνε σε εμάς (θαλάσσια σύνορα και ίσως τα περισσότερο διεφθαρμένα χερσαία συνορα).Αρα ε μέρξ είμαστε καμένο χαρτί

Διάβαζα επίσης ενα άρθρο για την Νορβηγία και για τον τρόπο που λειτουργεί η κοινωνία τους , έμεινα με την απορία πως τα βγάζουν πέρα (ουτοπικά μου φάνηκαν ολα )

Wicca
Απών/απούσα

i.alli.ellatha][quote=Alexandrosp73 wrote:
.[...]Όσοι έχουν ουσιαστικές σχέσεις με βορειοευρωπαίους ξέρουν ότι στο βάθος μας ζηλεύουν ή μισούν για αυτά που έχουμε και δεν έχουν. [...]

Τι να ζηλέψουν από εμάς;; Τον καιρό τάχα.. Έχει και η Ιταλία και η Ισπανία και η Πορτογαλία και η Γαλλία ( στον νότο της) ίδιο καιρό. Το μόνο που μπορεί να ενδιαφέρει από αυτή την χώρα είναι η γεωπολιτική της θέση, αλλά και αυτό συζητήσιμο είναι γιατί όπως είναι γνωστό,όποιος έχει τα γένια έχει και τα χτένια, οπότε κανείς δεν θα ήθελε να φορτωθεί να φυλάει τα "σύνορα" ( της Ευρώπης με τη Ασία και την Αφρική).

Quote:
Αυτός είναι ένας λόγος που θέλουν να μας αγοράσουν, και φέτος στρατοί από κάμπερς γέμισε η Ελλάδα από τυπάκια που καταγράφανε με μια κάμερα και έναν υπολογιστή.

Για διακοπές ψάχνονται και τίποτα άλλο. Ακόμα και εκείνοι που είχαν αγοράσει στο παρελθόν σπίτια και εξοχικά στην Ελλάδα για να μείνουν μόνιμα εδώ, σιγά σιγά μαζεύουν τα μπογαλάκια τους και αυτοί και την κάνουν με ελαφρά πηδηματάκια. Θα τους βλέπουμε πια μόνον το καλοκαιράκι...

gts2013
Εικόνα gts2013
Απών/απούσα

Filopodaros wrote:
Τι παρατήρησες για το παρκάρισμα των Ι.Χ.; Πόσο κόστιζε να παρκάρει ένα αυτοκίνητο στην πόλη; Έβλεπες να γράφουν κλήσεις για το παράνομο παρκάρισμα;

Για να αναπτυχθούν το περπάτημα και το ποδήλατο πρέπει να επανακτηθεί ο χώρος που έχουν καταλάβει τα Ι.Χ. και οι μηχανές. Όλα αυτά είναι αλληλένδετα.


Η απλοϊκή μου γνώμη είναι ότι απλώς βιώνουμε την εφηβική ηλικία του καπιταλισμού μας. Έτσι το να κυκλοφορούμε με αυτοκίνητο για να πάρουμε τσιγάρα από το περίπτερο, το να κυκλοφορούμε με τζιπ στις πόλεις, το να κατασκευάζουμε ενεργοβόρα σπίτια και όλα τα άλλα λάρτζ που κάνουμε τα θεωρούμε εξέλιξη και πολιτισμό. Την ίδια στιγμή οι χώρες, που έχουν περάσει στην οριμότητα τους, πορεύονται με όσο το δυνατό σεβασμό στον πολίτη, στον τόπο τους και στο περιβάλλον, όχι γιατί το επιβάλλει κάποια κρίση ή κάποια οικονομική στενότητα, αλλά γιατί έχει γίνει κοινή πεποίθηση ότι αυτό είναι για το καλό των ίδιων των κατοίκων τους, για το καλό του κόσμου.
Ίσως μπορούμε να πάρουμε κάποια μηνύματα από τις χώρες αυτές και να προσπαθήσουμε να τα επεξεργαστούμε σύμφωνα με τα δικά μας πρότυπα ώστε να μας είναι χρήσιμα. Γι' αυτό και τα ανάφερα.
Όσον αφορά στην πρώτη σου ερώτηση, ναι! είδα πόσο κοστίζει να παρκάρει κανείς στην πόλη. Στη Ζυρίχη κοστίζει 3 φραγκα η ώρα (αναλογικά φθηνότερα από εδώ) και η κλήση για μην πληρωμή σε παρκόμετρο είναι 40 φράγκα (πάλι λιγότερο από μας). Σε όλη την πόλη όμως είδα άπειρες άδειες θέσεις πάρκινγκ, γιατί, όπως μου είπε ο τοπικός ξεναγός, οι Ελβετοί όταν δεν ποδηλατούν επιλέγουν να μετακινηθούν εντός της πόλης με τα πόδια. Το λεωφορείο κοστίζει 4 φράγκα για κοντινές διαδρομές, για ταξί δεν το συζητάμε!!! Αλλά αυτοί προτιμουν να περπατήσουν ακόμη και τέσσερα χιλιόμετρα (με θερμοκρασία υπό το μηδέν τον χειμώνα) για να μετακινηθούν μέσα στην πόλη.
Αυτό γίνεται και στην Ιταλία. Όταν βρέθηκα στη Ρώμη, έπρεπε να μετακινηθώ σε απόσταση τριών στάσεων λεωφορείου -περίπου 1500 μτρ-. Ρώτησα έναν περαστικό με ποιό λεωφορείο μπορούσα να πάω, αυτός με μια φυσικότητα μου απάντησε: μα, ασφαλώς, με τα πόδια!
Ίσως τελικά να έπρεπε να κατοικώ εκεί....

didotou
Εικόνα didotou
Απών/απούσα

gts2013 wrote:
Κατά τα άλλα είδα κυρίως απλά ποδήλατα είτε αλουμινίου είτε ατσάλι, με ρέβο χειριστήρια, με παλιά λεβιεδάκια του 1980, με τιμόνια και όλα τα άλλα της μάνας τους.

...
Καλα αυτος εχει ακομη ασερα του 4;
Χριστε μου.
Ελεος.
πιφφφφ
τι ειναι αυτος ο χρεπας ρε;
τι λεγαμε Νικο;
...
η ταινια ειναι μπρουκς;
ποσο;
....τ ο σ ο ....
α.
οκ.
...

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Wicca wrote:
i.alli.ellatha wrote:
...
...

Too good to be true. ;-)