Παρατηρήστε καλά αυτή την εικόνα.
Έχουμε ένα ποδήλατο που του βγάζουμε τα ντεραγιέ.
Μπροστά έχει δυό δίσκους 36/46t.
Πίσω έχει μια κασσέτα 12/32t.
Παίρνουμε δυό αλυσίδες που έχουν το ίδιο μήκος.
Την μαύρη αλυσίδα την περνάμε εσωτερικά στον μικρότερο δίσκο 36t και στο μεγαλύτερο γρανάζι 32t.
Την πράσινη αλυσίδα την περνάμε εξωτερικά στον μεγαλύτερο δσκο 46t και σε ένα μικρότερο γρανάζι 22t.
Ξεκινάμε και κάνουμε ποδήλατο κουφαίνοντας τους πάντες.
Εσείς θα πρέπει να απαντήσετε σε αυτό το QUIZ:
---------------------------------------------------------------------------------
Ποια σχέση έχει τελικά αυτό το ποδήλατο?
---------------------------------------------------------------------------------
Α. 36-32
---------------------------------------------------------------------------------
Β. 46-22
---------------------------------------------------------------------------------
Γ. Και τις δυό!
---------------------------------------------------------------------------------
Δ. Καμιά από τις δυό!
---------------------------------------------------------------------------------
Ε. Δεν γνωρίζω/δεν απαντώ
---------------------------------------------------------------------------------
ΠΡΟΣΟΧΗ: Απαντήστε διαλέγοντας ένα γράμμα από το Α έως το Ε.
Αποτελέσματα μέχρι τώρα
Α
Β +++
Γ+
Δ ++++
Ε +
...ξεκινήσει η συζήτηση και να ακούσω πιθανότατα που κάνω λάθος.
Με μια γρήγορη σκέψη λέω Β, που μοιάζει να είναι η προφανής απάντηση, αν και πιστεύω ότι είναι παγίδα.
Θα δουλεύει με τη βαριά σχέση και η ελαφριά θα γυρνάει απλά στο ελεύθερο, όπως όταν το ποδήλατο τρέχει με μεγαλύτερη ταχύτητα, απ' ότι του δίνει η σχέση που έχει εκείνη τη στιγμή (κούφιο πεταλάρισμα δλδ).
Ε με σιγουριά αλλά αφού το μήκος που έχουν οι αλυσίδες είναι το ίδιο.
Ωραία, ας υποθεσουμε πως είναι η Β και η μακρύτερη σχέση υπερισχύει.
Τότε δεν θα βγάλουμε την πρώτη ανηφόρα αλλά αν τυχόν τη βγάζαμε, θα σκάγαμε μύτη σε μια σούπερ ευθεία κάνοντας τρελό πετάλi. Σύμφωνα με τη Vasscottia θεωρία τα εσωτερικά γρανάζια θα γύρναγαν κούφια.
Πάμε στο θείο Sheldon ο οποίος μας λέει πως αν γυρνάμε με 120 στροφές το λεπτό τα πόδια μας με 46/22 σχέση θα πιάσουμε 32,4 χιλιόμετρα την ώρα. Την ίδια στιγμή μας λέει πως με 120 στροφές το λεπτό δεν θα ξεπεράσεις τα 17,5 χιλιόμετρα την ώρα, αν είχες τον εσωτερικό δίσκο με το μεγαλο γραναζι.
Αφού όμως εμείς πηγαίνουμε με τα διπλά χιλιομετρα, η πεταλιέρα μας θα πρέπει να γυρίζει με 240 στροφές το λεπτό για να γυρίζει ΚΑΙ ο εσωτερικός δίσκος σε αυτή την ταχύτητα!
Λες να χει δίκιο ο LaouLaou?
Δεν κατάλαβα την απάντηση.
Γιατί όμως να πρέπει να γυρίζει με 240 στροφές? Αφού δεν είναι fixed πίσω.
Όπως όταν πας σε κατηφόρα με ελαφριά σχέση και γυρνάς τα πόδια σου, χωρίς καμία αντίσταση.
Λέω απλά (χωρίς όμως να είναι σίγουρος ότι τεχνικά λειτουργεί) ότι είναι σα να μην υπάρχει η αλυσίδα στην ελαφριά σχέση.
Και στο κάτω κάτω, δε μας παρατάς πρωί πρωί, θες να μας κάψεις.
Μα αφού είπαμε πως ΚΑΙ η μαύρη αλυσίδα πιάνει στον εσωτερικό δίσκο και στο 32άρι πίσω. Δεν μπορεί ο εσωτερικός δίσκος να γυρνάει "κούφια" ή η κασσέτα να μπει στο ελεύθερο γιατί ΚΑΙ οι δυό αλυσίδες έχουν γραπώσει τα γρανάζια.
ε αυτό είναι που δεν μπορώ να πιάσω και δεν καταλαβαίνω που κάνω το λάθος.
Αν δεν είχε τη μαύρη αλυσίδα (δούλευες δλδ με εξωτερικό δίσκο και μικρό γρανάζι), και ήσουν πάλι με 120 στροφές, πάλι δε θα γύρναγαν με 120 στροφές και το εσωτερικό γρανάζι και ο εσωτερικός δίσκος.
Εναλλακτικά, παίρνω το παράδειγμά σου.
Έχω μόνο τη μαύρη αλυσίδα, με εσωτερικό δίσκο και μεγάλο γρανάζι, αλλά είμαι σε κατηφόρα με 32,4 χλμ και κάνω 120 στροφαρίσματα (προφανώς τα κάνω για την πλάκα μου και δεν έχουν αντίσταση). Με εμποδίζει κάτι να το κάνω.
Και σταματάω εδώ...
Το ποδήλατο δεν θα πήγαινε πουθενά.
Απλά θα σκάλωνε.
Αν στον δίσκο έχεις ίδια γωνιακή ταχύτητα Α, τότε στα γρανάζια έχεις διαφορετική (Β και Γ) άρα η πράσινη αλυσίδα θα φρενάρει και θα μπλοκάρει από την διαφορά γωνιακής ταχύτητας που έχει με την μαύρη.
Δηλαδή είσαι της ομάδας... Δ!
... νου κάνει ότι η πιο βαρειά σχέση θα καλύπτει και την πιο ελαφρυά.
Το 1ο πηλίκο μας δίνει 1.125 και το 2ο 2.09 πιο βαρύ, άρα το Β θα καλύπτει και το Α.
Στην κατηφόρα, η Α αλυσίδα θα αρχίσει να coast-άρει, πιο νωρίς από την Β.
Όσο έχω πετάλι με την Β, θα "πονάω" και θα "πιάνει". Όταν η κλίση γίνει ακόμα πιο μεγάλη, απλά θα coast-άρει και η Β αλυσίδα.
Το ελεύθερο.... παραμένει ελεύθερο..... δεν βλέπω γιατί να αλλάζει κάτι.
ΣΤ) Μου έκαψες τον εγκέφαλο.
Εφόσον η ρόδα έχει ΕΝΑΝ μηχανισμό ελεύθερου και δεν υπάρχει καμμια κρυμμένη παγίδα (e.g. το ένα γρανάζι να γυρνάει "τρελλά" χωρίς να δίνει δύναμη στον αφαλό του ελεύθερου),
Από τη στιγμή που οι 2 σχέσεις έχουν διαφορετικό λόγο μετάδοσης (κάντε τις διαιρέσεις) , όταν αρχίσουν να γυρνάνε τα γρανάζια, η μία σχέση θα μπλοκάρει την άλλη.
Γνώμη μου.
Εδιτ¨Βέβαια υπάρχει και η άλλη άποψη: Η ταχύτητα του ποδήλατου είναι αυτή που θα πιάσει στο τέλος της κατηφόρας. Και μάλλον αυτή είναι η σωστή, μια που η ερώτηση είναι Ποιά ταχύτητα έχει, και όχι ποιά σχέση εχει.
Κι άλλο Εδιτ: Ρε σείς, γιατί αλλάξατε την ερώτηση?
Ο Δ/Β είναι 110bcd? Πόσο τον δίνεις?
Ακόμη και με μία αλυσίδα στο 46-22 το ποδήλατο πιάνει στις 120 στροφές 32χλμ/ωρα.παραλληλα δε, γυρνούν και οι υπόλοιποι δισκοι.
Μία περιστροφή για το 32άρι γρανάζι είναι 0.88 περιστροφής του 36άρη δίσκου. (32/36=0.88)
Μία περιστροφή για το 22άρι γρανάζι είναι 0.47 περιστροφής του 46άρη δίσκου. (22/46=0.47)
...
Άρα όταν η αλυσίδα του 46-22 πάει να παράξει έργο, αυτό θα είναι μεγαλύτερο από εκείνο που θα παράξει η αλυσίδα του 36/32 και θα της μαζέψει τους κρίκους μέχρι να φρακάρουν/τεζάρουν.
...
Αυτό θα συμβεί ανεξάρτητα από το άν το κέντρο του τροχού είναι ελεύθερο ή φιξ, γιατί πολύ απλά τα δυο γρανάζια και οι δύο δίσκοι είναι μεταξύ τους φιξ. (έχουν την ίδια γωνιακή ταχύτητα - το 22 δεν μπορεί να γυρίσει ανεξάρτητα από το 32, ούτε ο 36άρης από τον 46άρη δίσκο).
.
εχω πει αμαν απο το πρωι να καταλαβω την ερωτηση. δηλαδη εχουμε επανω και τις δυο αλυσιδες ταυτοχρονα στις διαφορετικες θεσεις. αμα ειναι ετσι δεν θα γυρναει τιποτα. δεν γινεται να κανεις πεταλι ετσι.
εχω πει αμαν απο το πρωι να καταλαβω την ερωτηση. δηλαδη εχουμε επανω και τις δυο αλυσιδες ταυτοχρονα στις διαφορετικες θεσεις. αμα ειναι ετσι δεν θα γυρναει τιποτα. δεν γινεται να κανεις πεταλι ετσι.
Δηλαδή Δελτάς και σύ.
+1 Στον Didotou. Το συστημα δεν μπορει να περιστραφει - εφόσον βεβαια γραναζια ελευθερου και γραναζια δισκοβραχιωνα δεν μπορουν να περιστραφουν ανεξαρτητα.
τωρα που το ξανασκεφτομαι. η περιστροφες μπορει να ταιριαζουν με καποιο παραξενο τροπο τον οποιο ομως δεν ξερω να τον εξηγησω (μαθηματικα). λοιπον ετσι για εχουμε διαφορα εγω θα πω το Γ. και τις δυο σχεσεις.
Δ δαγκωτο
Εστω οτι ισχυει η σχεση 46/22, σε μια περιστροφη του 46 το 42 θα κανει2,090909 περιστροφες
Αφου τα γραναζια ειναι σταθερα συνδεδεμενα - δεν μπορουν να κινηθουν μεταξυ τους
στον ιδιο χρονο, το γραναζι 32 θα κανει2,090909 περιστροφες και θα προκαλεσει-επιβαλει
(32/36)x2,09,09,09= 1,85 στροφες στον δισκοβραχιωνα. Ατοπο γιατι δεχθηκαμε οτι ο δισκοβραχιωνας εκανε μονο μια περιστροφη.
Ομοιως σε ατοπο θα οδηγησει και η υποθεση οτι ισχυει η 36/32.
Οπερ εδει δειξαι που λεγανε παλια
Υγ αρχικα παρασυρθηκα θεωροντας υπαρκτο το ελευθερο....
Μπηκα για να βαλω ενα "κοματι" στο rocκλπ, και μ εκανες ν ασχολουμαι
με τις παλαβωμαρες σου!!!
Δ,Δεν πας πούθενα
Δ,δεν γίνεται
Δ,δεν είναι δυνατόν
4 ψηφουλάκια για όλη την οικογένεια
ερωτηση για κατανοηση των απαντησεων: οταν λες οτι θα δουλευουν και οι δυο σχεσεις(Γ.) εννοεις να τραβανε και οι δυο δυναμη ή οτι απλα γυρνανε τα γραναζια. γιατι αμα μπερδευομαι μπορει να ειναι και το Β. δηλαδη γυρνανε τα γραναζια αλλα μονο η βαρια ταχυτητα τραβαει.ΑΚΥΡΟ. συνεχιζω να πιστευω οτι ειναι το Γ.
Αυτό το ερώτημα/quiz λοιπόν το 'χα σκεφτεί πριν κάμποσο καιρό όταν είχα διαβάσει για το Bichain του Sheldon Brown. Μου καρφώθηκε στο μυαλό η υπόθεση των δυο αλυσίδων ταυτόχρονα και προσπάθησα να σκεφτώ τη λύση.
Λόγω τριημέρου και καρναβαλιού κι αφού οι Δ απέκτησαν σχετική πλειοψηφία θα επιχειρήσω να δώσω το τέλος στην αγωνία του ενθουσιώδους κοινού! Με άλλα λόγια καλά το είπε ο κύριος καθηγητής με τις γωνιακές ταχύτητες αλλά εγώ δεν ήμουν καλός στη φυσική κι έτσι το "πήρα αλλιώς" (όπως κι οι υπόλοιποι παραπάνω). Για να μπορέσω να κατανοήσω τι συμβαίνει χώρισα το χρόνο σε νανοδευτερόλεπτα και προσπάθησα να αντιληφθώ τι συμβαίνει σε κάθε ένα από αυτά (μην ανησυχείτε, χρειάστηκαν μόνο δύο!).
Κατ' αρχήν πρέπει να ξεκινήσουμε με μια διευκρίνιση που -ήταν φυσικό- μπέρδεψε αρκετούς. Τα γρανάζια στην κασέτα είναι fixed μεταξύ τους (όπως κι οι δίσκοι μεταξύ τους). Το "ελεύθερο" υπάρχει μεταξύ της περιστροφής της κασέτας και του κέντρου/τροχού γι' αυτό και δεν έχει καμία επίδραση στην μετάδοσή μας (κουφό έτσι?).
Ξεκινάμε ασκώντας δύναμη στο πετάλι προσπαθώντας να γυρίσουμε το δισκοβραχίονα ο οποιος με τη σειρά του "τραβάει" την κασέτα (και κατά συνέπεια τον τροχό). Αν ασκούσαμε δύναμη Χ μόνο στον μεγάλο δίσκο (πράσινη αλυσίδα) αυτός θα τράβαγε την κασσέτα δίνοντάς της Υ περιστροφές το λεπτό. Αντίστοιχα, αν ασκούσαμε την ίδια δύναμη μόνο στον μικρό δίσκο (μαύρη αλυσίδα), αυτός θα γύρναγε την κασσέτα με 2Υ περιστροφές.
Στην περίπτωσή μας τώρα έχουμε τις δυό αλυσίδες μαζί και συμβαίνει το εξής: ασκώντας την ίδια δύναμη στην πεταλιέρα ζητάμε από την μαύρη αλυσίδα να γυρίσει την κασέτα με ταχύτητα 2Υ ενώ από την πράσινη να γυρίσει την ίδια κασέτα με ταχύτητα Υ. Το πρώτο νανοδευτερόλεπτο η "κοντή" σχέση ενεργοποιείται τραβώντας την κασέτα αλλά το επόμενο νανοδευτερόλεπτο, η "μακριά" σχέση με την ίδια δύναμη αδυνατεί να γυρίσει την κασέτα 2 φορές γρηγορότερα απ' ότι μπορεί και η πράσινη αλυσίδα τεντώνεται από την κάτω μεριά λειτουργώντας σαν φρένο.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως βάζοντας οποιαδήποτε δύναμη στο πόδι μας ο μικρός δίσκος προσπαθεί να γυρίσει τον τροχό (πιο γρήγορα απ ότι ο μεγάλος μπορεί) και τον φρενάρει ο μεγάλος που δεν έχει ακόμα ξεκινήσει. Τελικά η μακριά σχέση είναι αυτή που "φρενάρει". Κι έτσι έχουμε το εξής αποτέλεσμα:
Το ποδήλατο δεν ξεκινάει ΠΟΤΕ!
Όμως έχει και κερασάκι η τούρτα!
Όχι μόνο δεν μπορείς να πεταλάρεις αυτό το ποδήλατο αλλά ούτε τα πετάλια ανάποδα μπορείς να γυρίσεις γιατί αντιστρέφεται η διαδικασία που περιγράψαμε πιο πάνω. Έτσι λοιπόν, ενώ ελεύθερο υπάρχει και το ποδήλατο τσουλάει, τα πετάλια του είναι αδύνατον να γυρίσουν!
Μετά απ' όλα αυτά θα μπορούσαμε να πούμε πως όσοι έχουν πει τη Δ απάντηση έχουν νομίζω δίκιο μιας και δεν υπάρχει σχέση μετάδοσης αφού δεν υπάρχει καν η... μετάδοση της κίνησης!
Τώρα θα μου πεις, γιατί όλα αυτά?
Απλά που και που καίω μερικά εκατομύρια νεκρά κύτταρα!
ΥΓ: Για να πω και του στραβού το δίκιο δεν ήμουν και πολύ σίγουρος για την συλλογιστική μου αλλά αφού επιβεβαιώθηκε και από τα νούμερα παραπάνω τώρα νιώθω πιο ήσυχος!
Χα χα, νανοδευτερόλεπτα, εκατομμύρια νεκρά εγκεφαλικά κύτταρα, κερασάκια, τούρτες, γρανάζια, δίσκοι, αλυσίδες!
Πολύ ωραίο πρόβλημα πάντως!
Αλλά ακόμα πιο ωραία η παρουσίαση.
750 κούντος (ή θα έπρεπε να πω 750 πόστ παραπάνω στα ήδη 2329 που έχει κάνει μέχρι τώρα ) για τον scrabler για την ΣΧΕΔΙΑΡΑ που έκανε!
Αν υπάρχει και κάποιος να την κάνει να περιστρέφεται με animation, θα ήταν εντελώς άψογο.
Και θα έδειχνε με τον καλύτερο τρόπο το κουβάρι που θα γινότανε αν πήγαινε να γυρίσει.
Ή αν υπάρχει κάποιος να το κάνει βιντεάκι με κανονικό ποδήλατο επίσης θα είχε πολύ ενδιαφέρον!
Οι απαντήσεις των didotou και frigo ήταν κατατοπιστικότατες και προσωπικά με έπεισαν από την αρχή για το λάθος στο συλλογισμό μου.
Όχι ότι δεν το περίμενα δλδ ότι κάπου κάνω ένα προφανές λάθος.
Ομολογώ ότι μου έφεραν στο μυαλό τις ασκήσεις φυσικής στο σχολείο, τις οποίες, σε αντίθεση με αυτές των μαθηματικών, δε συμπαθούσα καθόλου.
Βέβαια, το πρόβλημα του scrabler μου κίνησε περισσότερο το ενδιαφέρον.
Μπράβο παιδιά!!!