Σε τι μπορεί η μουσική να χρησιμεύσει στον ποδηλάτη; Δεν είχα ποτέ φανταστεί κάτι τέτοιο, προέκυψε εντελώς τυχαία η ανακάλυψη. (Όπως οι περισσότερες...) Ενώ έφτιαχνα κάτι στο ποδήλατο, κάτι χτύπησε επάνω στο λάστιχο και λόγω της ελαστικότητας του φουσκωμένου λάστιχου βγήκε ένας ήχος, μίας συχνότητας που κατά σύμπτωση ήταν στην τονική ενός τραγουδιού που σιγοσφυρούσα εκείνη τη στιγμή. Διαπιστώνω σε ένα μουσικό όργανο σωστά κουρδισμένο ότι ο τόνος ήταν σχεδόν ακριβώς στο Λα. Κι έτσι ήρθε η ιδέα...
... η μέθοδος λοιπόν:
-Φουσκώνεις το λάστιχο στην πίεση που θέλεις ακριβώς, με μανόμετρο (σε βενζινάδικο, με τρόμπα που έχει μανόμετρο, ή όπως αλλιώς).
-Χτυπάς το λάστιχο με το δάχτυλο και καταγράφεις τον ήχο (στο βίντεο δεν ακούγεται καλά). Εάν συμβαίνει να έχεις απόλυτο αυτί (μουσικός όρος που σημαίνει την ικανότητα να ταυτοποιείς την τονικότητα χωρίς τη βοήθεια του διαπασών) δεν χρειάζεσαι καταγραφή, ενώ εάν συμπεριλαμβάνεσαι στους περισσότερους ανθρώπους που δεν έχουν απόλυτο αυτί, μπορείς π.χ. να καταγράψεις με το κινητό ένα βιντεάκι, ή να ταυτοποιήσεις τον τόνο με τη βοήθεια ενός γνωστού τραγουδιού που έχει γνωστή τονική βάση.
-Μετά, και στη μέση του πουθενά, χωρίς μανόμετρο, βλέπεις το βίντεο, ή ακούς το τραγούδι, ή με ένα όργανο ή κάτι άλλο αναπαράγεις τη νότα, και φουσκώνεις το λάστιχο μέχρι το συγκεκριμένο τονικό ύψος. Θεωρητικά μπορείς επίσης να πάρεις ως βάση τον ήχο από το τσίμπημα ακτίνας.
Με λίγο ασκημένο αυτί η μέθοδος είναι ακριβέστατη, λόγω της γνωστής λογαριθμικής σχέσης και ακρίβειας των συχνοτήτων (οκτάβα = Χ 2 κλπ.). Μερικές φορές εύκολα λύνονται προβλήματα με απρόσμενους τρόπους!
Παλαιότερα είχα δοκιμάσει με κουρδιστήρι κιθάρας να μετρήσω τον ήχο που βγάζουν οι σωστά ακτινολογημένες ακτίνες με βάση τον πίνακα από τον Sheldon. Έτσι -πιστευα πως θα- μπορούσα να τις μετρήσω στο μέλλον όταν θα "έχαναν" και θα τις διόρθωνα. Πέρασε όμως καιρός και ξέχασα τις νότες! Η αλήθεια όμως είναι πως για τον αέρα στα λάστιχα δεν ήξερα αλλά θα κάτσω από περιέργεια και θα δοκιμάσω.
μπράβο σου
νομίζω ότι θέλει αυτιά με κάποια "εκπαίδευση" (όχι απαραίτητα σε ωδείο.... αλλά να έχεις μια αίσθηση πχ κουρδίσματος και μεταβολής των ακουστικών συχνοτήτων)
Επίσης, μια ερώτηση:
πόσο αλλάζει ο τόνος όσο ανεβαίνουν τα psi?
Δηλαδή, από τα πχ 60 μέχρι τα 80 ή και τα 100psi.... πόσες φορές συναντάς την κάθε νότα (πχ την ΛΑ)?
...
....
......
νομίζω ότι είναι πιο εύκολο με τις ακτίνες. Είναι μεταλλικές, κάργα τεντωμένες, είναι "συνεχόμενες", βολεύει πολύ να χτυπάς και να έχεις μια εκτίμηση τάσης.
Για τα ελαστικά, νομίζω το χέρι - τα δάκτυλα, με λίγη εμπειρία, κάνει δουλειά.....
όντως θέλει λίγο ευαίσθητο αυτί, όσο για την συνάρτητη τόνου-πίεσης τι ρωτάς, αν θες κάνε μετρήσεις και δες! Δε μπήκα στον κόπο να δώσω και καμπύλες για διάφορους τύπους ελαστικών...
θα το ψάξουμε Στρατηγέ μας καλό μου φάνηκε! αυτό που λέει ο Ροκας επίσης φαίνεται σωστό, μη καταντήσουμε σα τους ελληνες γιωταχήδες, που ελέγχουν τη πίεση των ελαστικών των αυτοκινήτων τους με μιά δυό κλωτσιές στο πλάϊ ! Πιστεύω οτι αφού το δοκίμασες ξανά και ξανά, αξίζει το κόπο να το επαληθεύσω και εγώ.
Για την ιστορία, δύσκολα βρίσκουμε το "Απόλυτο αυτί". Κάποιοι που "έχουν αυτί" δε γνωρίζουν νότες(αναλφάβητοι!) Άλλοι που διαβάζουν πρίμα βίστα, δε διαθέτουν καν αυτιά!
Αντιγράφω το πραγματικό περιστατικό/ανέκδοτο με το Ζαμπέτα
" Χαρακτηριστικό γεγονός συνέβη και με το Γερμανό μαέστρο Erwin Halletz κατά τη διάρκεια προβών για την εμφάνιση με τη Μελίνα Μερκούρη στις Κάννες, όπου ο Έλληνας σολίστας απαρνούμενος τις παρτιτούρες εντυπωσίασε με τις ικανότητές του"
http://www.hit-channel.com/giorgos-zampetas-21-xronia-xoris-ton-pio-kalo...
keep κουρδίζινγκ, Ευχαριστούμε!
https://www.youtube.com/watch?v=kVhZ02wBeJc