Λοιπον, εχω μηχανικα, τα BR-M416 με 160αρες δισκοπλακες μπρος-πισω
Ξερω τι επιπεδου ειναι, εχω δοκιμασει καλυτερα, και υδραυλικα και μηχανικα με μεγαλυτερο δισκο, εχω δει την διαφορα. Αλλα γενικος ειμαι ευχαριστημενος.
Οταν περιστασιακα παω στο βουνο με κουραζουν λιγο οταν τα χρησημοποιω για καποια ωρα αλλα περα απο αυτο ειναι μια χαρα αποτελεσματικα για τις μεχρι τωρα αναγκες μου. Δεν εχω αισθανθει ανασφαλεια μεχρι στιγμης. Στην πολη με εχουν επισεις σωσει.
Αισθανομαι ομως οτι ειδικα για την πολη και τις απροβλεπτες κακοτυχιες (π.χ. ταριφας που σε κοβει αποτομα για να παρει πελατη) θα ηθελα το μπροστινο να φρεναρει λιγο καλυτερα, να ειναι λιγο περισσοτερο on/off. Το πισω κοκκαλωνει παντα αλλα το μπροστα οπως ειναι λογικο ζοριζεται παραπανω
Ειμαι 58-60kg. Σκεφτηκα να αλλαξω στα πιο οικονομικα υδραβλικα deore, που απο οτι εχω διαβασει ειναι ιδανικα απο αποψη τιμης/αποδοσης, αλλα δεν νομιζω οτι αξιζει να το κανω αυτο μιας και θα παει ενα 100αρικο. Οχι τωρα τουλαχιστον. Οποτε σκεφτομαι να αλλαξω δισκο στον μπροστινο τροχο με 180αρι και μιας που θα την κανω την αλλαγη σκεφτομαι για διαιρουμενη δισκοπλακα. Θα μου παει γυρο στα 27ευρο μαζι με τον ανταπτωρα που δεν ειναι ασχημα εαν εχω πραγματικα καλυτερη αποδωση και ειναι λιγο πιο ξεκουραστο το φρεναρισμα.
Ξερω να τα ρυθμιζω οποτε δεν νομιζω οτι μπορω να παρω κατι παραπανω απο αυτα τα φρενα οπως ειναι. Σε 203 δεν νομιζω οτι χρειαζεται να παω, συν το οτι δεν ξερω ποσο θα ζορισει το κεντρο που δεν ειναι κατι ιδιαιτερα αξιολογο.
Ποια ειναι η γνωμη σας? Αξιζει να κανω την αλλαγη και ενδεχομενος να μου μεινει και μια καλη δισκοπλακα για μελλοντικο ποδηλατο? Θα δω διαφορα ή για να δω θα πρεπει να παω σε υδραυλικα (που δεν ενδιαφερομαι αυτη τη στιγμη)?
Ευχαριστω
Συγνώμη, δεν μπόρεσα να αντισταθώ!
Λοιπόν, από αυτά που λες, δε νομίζω ότι το πρόβλημα σου είναι ο μικρός δίσκος.
Στη θέση σου, και με το σκεπτικό να κρατήσω το κόστος χαμηλά, θα κοίταζα για μια καλύτερη μηχανική δαγκάνα μπροστά (ή ακόμα καλύτερα σετ δαγκάνα και δίσκος).
Μιλάω φυσικά για κάτι σε avid BB7 κλπ.
χμμμ με τις τιμες που βλεπω για τα ΒΒ7 μπορει να μου φθασει οσο να παω σε υδραβλικο DEORE M615 μαζι με το ξεχωριστω χειριστιριο για τις ταχυτητες που θα χρειαστει
Επισεις βλεπω τα τακακια τους ειναι ακριβοτερα
Τσέκαρε λίγο το αμερικάνικο ebay μόνο για δαγκάνες...
edit: και φυσικά μπορείς να δεις και τις bb5
Όλα αυτά βέβαια αν δε θες να μπλέξεις με υδραυλικά (π.χ. μεταχειρισμένα)
... σε μένα είναι ολοφάνερο. ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΣΑΙ ΝΕΑ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ / ΔΙΣΚΟΠΛΑΚΕΣ ή κάτι άλλο σχετικό.
Μάλλον σε τρώει η τσέπη - γιορτές είναι - και ψάχνεσαι για αγορές...
Πάρε κάτι άλλο, πχ νέα ελαστικά.....
... και ξανατσέκαρε λίγο ρυθμίσεις και καθαριότητα τακακιών - δίσκων....
Μην συγκρίνεις τα υδραυλικά με τα καλα μηχανικά είναι σχεδ το ίδιο ,
για αρχή αλλαγή στη διάμετρο του δίσκου κάνεις σύμφωνα με τον κατασκευαστή ανάρτησης σκελετού (μέχρι πόσο σηκώνει ).
καλός κακός τα υδραυλικό έχουν γίνει οικονομικά και περισσότερο προσιτά , Το να αλλάξεις την δισκόπλακα δεν σου εξασφαλίζει καλύτερο φρένο σίγουρα , το να αλλάξεις δαγκάνα ή φρένο πάλι μπορεί
Σχετικά και γενικά :
τα υδραυλικά είναι λιγότερο προοδευτικά αλλα χρειάζονται λιγότερη δύναμη στη μανέτα (πχ μπορείς με το ενα δάχτυλο)
στα μηχανικά έχουμε προοδευτικότερο σταμάτημα και ευκολότερη συντήρηση (σχετικό αυτό αλλα σε βάθος χρόνου φαίνεται )
Εαν το μεγεθος του δισκου δεν συμβαλει στο ποσο αποτομα θα σταματησει τι ρολο παιζει τοτε? Γιατι π.χ. σε DH χρησημοποιουν 203, ειναι μονο θεμα θερμοκρασιας?
Ρωταω γιατι εαν δεν ισχυει το πρωτο (ποσο αποτομα φρεναρει) τοτε το δευτερο που μου ερχεται στο μυαλο ειναι το οτι μπορει να κανει την αισθηση της μανετας λιγο πιο μαλακη, λιγο πιο πολυ σαν υδραβλικου, λεμε τωρα...
Το αποτελεσμα συνεπως θα ειναι να κανει το φρεναρισμα πιο ευκολο αφου θα χρειαστει να ασκησω λιγοτερη πιεση. Οχι?
Κοιταξα για συμβατοτητα, περνει μεχρι 180
να στο πώ αλλιώς ,αν είναι να δώσεις 28Ε που λες για δισκόπλακα πάρε υδραυλικό (μανέτα καλίμπρα) πχ http://www.easywheels.gr/index.php/antallaktika/frena-takakia/shimano-br...
ενδεικτικά απο μαγαζί εσωτερικού έτσι
πρακτικά μπορεί να δεις μεγαλύτερη διαφορά (ανάλογα την χρήση ετσι )
χειριστήρια φαντάζομαι έχεις ξεχωριστά για φρένα ταχύτητες ετσι ?
Φθηνά υδραυλικά φρένα.
http://www.chainreactioncycles.com/gr/en/clarks-exo-skeletal-hydraulic-d...
http://www.chainreactioncycles.com/gr/en/shimano-altus-m355-disc-brake/r...
Τα clarks έχουν ιδανικό μήκος και λογικά δεν χρειάζονται κόψιμο.
ναι ειδα εγχωριες τιμες για υδραβλικα τις shimano και εψαξα για τα μοντελα που βρηκα και απο οτι διαβασα εαν παω σε κατι χαμηλοτερο απο DEORE M615 που ειναι γυρο στο 50ρι δεν θα δω διαφορα, που να αξιζει και το ποσο που θα απαιτηθει. Επισεις διαβαζα οτι μετα απο καποιο διαστημα γινονταν πιο "πλαδαρα". Για τα φθηνα της Avid και της SRAM καποιοι ελεγαν οτι ξερυθμιζονται πιο ευκολα απο της shimano.
Αυτα τα clarks δειχνουν ενδιαφερον προταση αλλα δεν βρηκα αρκετα reviews. Τα εχεις δοκιμασει? Μπορεις να τα συγκρινεις με καποιο αλλο? Φανταζομαι θα χρειαστει να στοκαρω τακακια για αυτα μιας και δεν βλεπω να τα εχει κανενας εδω?
Δυστυχως δεν εχω ξεχωριστα χειριστηρια και αυτο ειναι προβλημα ειδικα τωρα που κολλησε η βελονα του δεικτη ταχυτητων, αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα. Επισεις ξεχασα να πω οτι τα κεντρα μου περνουν centerlock δισκους.
Ρε παιδια διαβαζω πραγματα του τυπου "Each 20mm increase in size roughly equates to a 13 to 15 percent increase in power". Ξερω οτι απο τη θεωρια στην πραξη διαφερουν τα πραγματα και δεν ειμαι σιγουρος ποσο θα καταλαβω μια τετοια διαφορα, αλλα δεν μου φαινεται αμελητεα ηχητικα. Συγνωμη που επιμενω αλλα χωρις εκτεταμενη εξηγηση, με επιστημονικη βαση, δεν μπορω να δεχτω το "οχι, δεν θα αλλαξει τιποτα" σαν απαντηση ^_^
Και καποιες εξτρα αποριες...
1. Η διαφορα στο ρυθμισμα και την συντηριση υδραβλικων απο μηχανικα ειναι μονο το bleeding που καποια στιγμη μπορει να χρειαστουν?
2. Φιλος εχει ταμπουρο πισω και καλο μηχανικο μπροστα. Η αισθηση που εχουν οι μανετες του ειναι πιο κοντα σε υδραβλικου παρα σαν τις δικες μου που εχουν την κλασσικη αισθηση v-brake που θυμαμαι απο μικρος. Αυτο εξαρταται απο τις μανετες ή ειναι κατι που μπορω να πλησιασω και με τις δικες μου?
Κάποια στιγμή ήθελα να αλλάξω και εγω το δισκο σε μεγαλύτρο σε ενα mtb.
Είχα μιλήσει με τον ποδηλατά μου και μου είχε πει, αν θυμαμαι καλα, οτι μεγαλωνουν οι δυνάμεις στρέβλωσης στο πιρούνι και αφού η ανάρτηση ειναι απλή να μην την κάνω την αλλαγή και δεν υπάρχει λόγος.
Εγω δεν τον ακουσα και εκανα αλλαγη...πήρα κούρσα
χαχαχαχαχ, ε, νταξ αφου δεν εκανες καμια DIY πατεντα να κολλησεις σειριακα με εποξικη 3 τακακια v-brake για 3x αποδοσεις καλα εισαι
ε ρε μανία να τον έχετε μεγαλύτερο
το πόσο μεγάλο μπορούμε να βάλουμε το ορίζει ο κατασκευαστής , απλά συνήθως μεγαλώνουμε μπροστά στην ανάρτηση και οχι πίσω (για διάφορους λόγους )
το βασικό που δεν γνωρίζουμε πολλοί είναι οτι Μπορούμε να τα κάνουμε και χειρότερα οπως πχ να βάλουμε 4 πιστονα hope υδραυλικά σε απλή ανάρτηση (εκει να δεις ταλαιπωρία για το πιρούνι κλπ )
αν η βελόνα δεν σε εμποδίζει και αλλάζεις κανονικά και βάση αυτόν που αναφέρεις βρες καλίμπρες bb5 ή 7
Διαφορες έχουνε και άλλες , στα υδραυλικά δεν μπορούμε να ρυθμίζουμε τι θέση απο τα τακάκια οπως πχ στα μηχανικά (μέσω βίδας ή μοχλικού )
οταν λέμε για υδραυλικά τα φιλικότερα είναι αυτά με Mineral oil αποφεύγουμε τα dot (πχdot χρησιμοποιεί η avid )
συνήθως τα προ εγκατεστημένα (καλίμπρα μανέτα καλώδιο υγρά ) θέλουν κόψιμο (κ ίσως εξαέρωση ανάλογα την διαδηκασία και πόσο άμπαλος είναι αυτός που την κάνει )
Πηρα αρκετες απαντησεις και ευχαριστω για αυτο. Δεν ηταν κατι λαθος αλλα θεωρω οτι το αρχικο ερωτημα εχει μεινει αναπαντητο. Μετα απο αρκετο ψαξιμο και συζητησεις ειμαι σε θεση να απαντησω μονος μου και παραθετω την απαντηση εδω, μαζι με οτι σχετικο γνωριζω, για οποιονδηποτε αλλο μπορει να χρειαστει αυτες τις πληροφοριες...
Δισκοφρενα, το μεγεθος της δισκοπλακας και το φρεναρισμα
----------------------------------------------------------------
Αλλαζοντας μεγεθος στην δισκοπλακα του υδραυλικου ή μηχανικου δισκοφρενου σας επιτυγχανετε καλυτερο φρεναρισμα ενω ταυτοχρονα η μανετα χρειαζεται λιγοτερη δυναμη για να αποδωσει το ιδιο. Το δευτερο δεν εχει πραγματικα σημασια σε υδραυλικα φρενα μιας και ειναι ηδη υπερ-μαλακα ειναι ομως αισθητο σε μηχανικα.
Αυτο συμβαινει γιατι μεγαλονοντας την περιφερεια του δισκου τα τακακια στον ιδιο χρονο περιστροφης τριβονται σε περισοτερο μεταλλο. Συμφωνα με το bikeradar καθε αυξηση της περιφερειας της ταξεως των 20mm βελτιωνει την αποδωση κατα 13-15%. Σε μηχανικα δισκοφρενα (εδω διωρθωστε με εαν κανω λαθος), εαν σε αυτη την αυξηση συνυπολογισουμε και το γεγονος οτι χρειαζομαστε λιγοτερη δυναμη στη μανετα, το τελικο αποτελεσμα ειναι αρκετα μεγαλυτερο.
Ενα ακομα προτεριμα των μεγαλυτερων δισκων ειναι οτι η θερμοτητα που αναπτυσεται κατα το φρεναρισμα διαμοιραζεται σε μεγαλυτερη επιφανεια με αποτελεσμα να ψυχεται καλυτερα και κατα συνεπεια να παραμενει αποτελεσματικο για μεγαλυτερο διαστημα οταν γινεται εντονη χρηση
Το ποσο μεγαλο δισκο μπορουμε να βαλουμε το οριζει ο κατασκευαστης του πιρουνιου, οταν προκειται για το μπροστινο φρενο, ή ο κατασκευαστης του σκελετου, οταν προκειται για το πισω. Τα μεγεθη που υποστιριζει το ιδιο το φρενο μας ειναι δευτερευουσας σημασιας και δεν μπορσουν να ξεπερασουν τις προδιαγραφες του σκελετου ή του πιρουνιου μας. Τα φρενα μας για παραδειγμα μπορει να υποστιριζουν μεχρι 203mm αλλα εαν το πιρουνι μας περνει μεχρι 180mm, αυτο ειναι το μεγιστο που μπορουμε να βαλουμε γιατι οι δυναμεις στρευλωσης που ενδεχεται να αναπτυχθουν κατα το φρεναρισμα ειναι πολυ ισχυρες και σε βαθος χρονου ενδεχεται να προκληθει σοβαρο ατυχημα.
Για να βαλουμε μεγαλυτερο δισκο χρειαζεται ανταπτωρας ο οποιος παρεμβαλεται μεταξυ του σκελετου ή του πιρουνιου και μεταφερει το caliper (δεν γνωριζω τον ελληνικο ορο, καλιμπρα?) λιγο πιο εξω ωστε να μπορει να εφαπτεται στο μεγαλυτερο δισκο.
Οι δισκοπλακες πατανε πανω στο κεντρο του τροχου ειτε με 6 βιδες ή με center lock. Tο center lock θεωρειται πιο "στιβαρο", πιο σταθερο πανω στον τροχο. Δεν ειμαι σε θεση να απαντησω κατι τετοιο, παντος μπορειτε να πατε απο τον ενα τυπο στον αλλο με τον καταλληλο ανταπτορα.
Οι βασικοι, φθηνοτεροι, δισκοι ειναι κατασκευασμενοι απο ανοξειδωτο ατσαλι. Σε ακριβοτερα μοντελα βρησκουμε δωμη σαντουιτς, στις δυο πλευρες, εσωτερικη/εξωτερικη εχουμε ανοξειδωτο ατσαλι και αναμεσα τους αλουμινιο. Αυτο βοηθα στο να αντεχον περισσοτερο σε καταπονησεις μιας και με αυτη τη δομη, σε στρωσεις, ειναι πιο δυσκολο να στραβωσουν. Ταυτοχρονα ομως βοηθαει και στην ψυξη μιας και το αλυμινιο ειναι καλυτερος αγωγος της θερμοτητας.
Περα απο το υλικο συμαντικο ρολο στις δισκοπλακες παιζουν και οι τρυπουλες που εχει. Οι δισκοι εχουν τρυπες σε διαφορα σχηματα, συνηθος κυκλοι ή στο σχημα της πενας για κιθαρα. Εδω η λογικη ερωτηση ειναι: εαν δεν υπηρχαν δεν θα φρεναρε καλυτερα, μιας και η επιφανεια τριβης θα ηταν ακομα μεγαλυτερη? Η απαντηση ειναι ναι και οχι. Πραματι θα φρεναρε καλυτερα αλλα οι τρυπες αυτοκαθαριζουν σε καποιο βαθμο τα τακακια και ετσι δεν κινδινευουμε να βρεθουμε χωρις φρενα γιατι π.χ. κατι κολησε αναμεσα στην πλακα και τα τακακια. Επισεις μειωνουν το βαρος των δισκων, κατι που ειναι αρκετα συμαντικο μιας και βρισκονται στο κεντρο του τροχου
Τελος, κατα το φρεναρισμα τον μεγαλυτερο ρολο τον παιζει το μπροστινο φρενο, το πισω παιζει κατα καποιο τροπο "βοηθητικο" ρολο. Μια πισω δισκοπλακα των 160/180 συνηθως ειναι αρκετη ακομα και για down hill. Ακομα και 140, μπορει να ειναι αρκετη για πισω, αναλογος το βαρος του ποδηλατου και του αναβατη και την ποιοτητα των φρενων/τακακιων. Μπροστα ομως χρειαζεται μεγαλυτερη δυναμη για να φρεναρουμε και αυτο το γνοριζουν οι κατασκευαστες οποτε πολλοι πλεων προσφερουν τα ποδηλατα τους με 160αρι δισκο πισω και 180 μπροστα ή 180 πισω με 203+ μπροστα. Εδω υπαρχουν θα πρεπει ναπροσξουμε λιγο στην επιλογη μας γιατι τα δυο φρενα θα πρεπει να εχουν παρομοια αισθηση/αποδωση. Στην περιπτωση μου για παραδειγμα μπορω να δωσω λιγο παραπανω μπροστα και να ισοσταθμισω καπως την αποδοση τους. Θα φερω ενα ακραιο παραδειγμα για να καταλαβεται τι εννοω. Εαν εβαζα 203mm και υδραβλικο φρενο μπροστα ενω πισω κρατουσα το απλο μηχανικο με τον 160αρι δισκο θα εκανα ευκολα edo μαλλον, αλλα το μονο σιγουρο ειναι οτι αργα η γρηγορα θα βρησκομουν με το προσωπο στο εδαφος
Προσωπικα δεν εχω κανει την αλλαγη ακομα μιας και τα παραπανω posts με εβαλαν σε σκεψη κατα ποσο θελω την απαλοτητα των υδραυλικων ή την ευκολια/οικονομια των μηχανικων. Οποτε, οτι γραφω ειναι καθαρα θεωρια, εμπειριες/μελετες αλλων που συγκεντρωσα εδω και γεγονοντα. Εαν μεινω με τα μηχανικα παντος η αλλαγη ειναι σιγουρη
Καλα φρεναρισματα!!!
Δεν δοκιμασα τη θεωρια μου τελικα αλλα δεν θα χρειαστει
Ειχατε δικιο. Τα τακακια ηταν.
Για αρχη τα ελυσα, καθαρισα καλα-καλα τους δισκους με τα μαγικα μαντηλακια που εχω ανακαλυψει και διασπουν οποιαδηποτε λιπαρι ουσια.
Στη συνεχεια εβρασα τα τακακια για 5 λεπτα περιπου με "λασπη" ρουχων στο γκαζακι και στη συνεχεια τα ετριψα απαλα με νερο σε 200αρι γιαλοχαρτο.
Τα ξεπλυνα πολυ καλα και τα εδεσα προσεχοντας να μην βαλω δαχτυλο πανω τους.
Τα καλιμπραρισα παλι και τα ξαναστρωσα
Οχι απλα φρεναρει αψογα αλλα σταματησε και το σκουξιμο που στην αρχη δεν με ενοχλουσε, γιατι δουλευε και σαν κορνα για πεζους, αλλα απο καποια στηγμη και μετα ηταν ενοχλητικο
"Πραματι θα φρεναρε καλυτερα αλλα οι τρυπες αυτοκαθαριζουν σε καποιο βαθμο τα τακακια και ετσι δεν κινδινευουμε να βρεθουμε χωρις φρενα γιατι π.χ. κατι κολησε αναμεσα στην πλακα και τα τακακια. Επισεις μειωνουν το βαρος των δισκων, κατι που ειναι αρκετα συμαντικο μιας και βρισκονται στο κεντρο του τροχου".
εκεί που γίνεται το φρενάρισμα, θέλουμε καί φούλ κόντακτ, αλλα και ψύξη μαζί, γεγονότα αλληλοαναιρούμενα. Οι κατασκευαστές γρήγορα τρύπησαν το τυρί, γιατι με τη ψύξη το φρενάρισμα έγινε πολύ καλύτερο (μή φανταστούμε τρύπες ...να περνάει το χέρι μας! σε οριακά επίπεδα)
Τρύπες και χαραγές στις δισκόπλακες, έφεραν ψύξη αλλα και καλύτερες ¨μικρογωνίες"
ανάμεσα στα τριβόμενα μέρη. Είτε έβρεχε είτε είχε καλό καιρό, βλέπε
και http://www.motocikleta.gr/distribution/topic9559.html
απαγωγή τζη θερμότητας!
Ιστορικές ατάκες: "μπρός δισκόφρενα, πίσω ταμπούρα", (περιπαιχτικές του αυτοκινήτου για τότε που δέν είχαμε φράγκα! "μπρος ταμπούρα, πίσω...ούρα"!
(γιατί βράζεις αυγά;! εκεί με το βράσιμο κάνε ένα ρεπέτο, και σπρεχάρισέ το πάλι γιατι με τη μαγειρική δέ τα πάω καλά, κάτι παλιοβέμπρεϊκς προσπαθώ να ρυθμίσω, μπας και νομίζεις οτι είμαι κανας ειδήμων!?)
άλλη μιά διαφωτιστική συζήτηση(βλέπε τελευταίο ποστάρισμα)
http://www.podilates.gr/node/15816?page=1