![Εικόνα SpyrosV Εικόνα SpyrosV](https://www.podilates.gr/sites/default/files/pictures/picture-4480.jpg)
Βραβείο στο ποδηλατικό μας όραμα
Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Μια χώρα με περιορισμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων κατάφερε να λάβει σημαντική διάκριση στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο της Βιέννης για το ποδήλατο (Velo City 2013). Το τρίτο βραβείο «ποδηλατικών οραμάτων» («Cycling visionaries awards») απέσπασε η μελέτη της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ για το Μητροπολιτικό Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων της Αθήνας. Η βραβευμένη πλέον μελέτη εκπονήθηκε από ερευνητική ομάδα του ΕΜΠ σε συνεργασία με τους ποδηλάτες της Αθήνας και διακρίθηκε (με 417 ψήφους) μεταξύ 31 άλλων μελετών που υποβλήθηκαν στην κατηγορία «Επιστήμη, Ερευνα και Ανάπτυξη» του εν λόγω διαγωνισμού. Το 1ο βραβείο στην κατηγορία απονεμήθηκε στο έργο «cyclodeo» από την Κοπεγχάγη, το οποίο έλαβε 553 ψήφους. Πρόκειται για τη δημιουργία ενός site που παρέχει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να κάνει «εικονικές» βόλτες με ποδήλατο σε όλον τον κόσμο.
Η μελέτη του ΕΜΠ για το μητροπολιτικό δίκτυο δρόμων αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων προβλέπει την κατασκευή 226 χιλιομέτρων ποδηλατοδρόμων με 36 λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας (fast lane routes), οι οποίοι θα συνδέουν τα προάστια με το κέντρο της Αθήνας, παρέχοντας τη δυνατότητα μετακίνησης των ποδηλατών από και προς το κέντρο της πόλης.
Η μελέτη μπορεί να έχει εκπονηθεί, το ενδιαφέρον μπορεί να είναι μεγάλο, οι ποδηλάτες αυξάνονται συνεχώς, αλλά η ανάγκη για ένα βιώσιμο και εκτενές δίκτυο ποδηλατοδρόμων δεν φαίνεται να ικανοποιείται. Αποτέλεσμα πλέον είναι μεγάλος αριθμός ποδηλατών να αναγκάζεται να κινείται ανάμεσα στα αυτοκίνητα, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους καθώς οι χρήστες των ελληνικών δρόμων είναι ακόμη εξοικειωμένοι με την παρουσία των ποδηλάτων. Στην επικείμενη, μάλιστα, αναθεώρηση του ΚΟΚ, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2013, είναι η πρώτη φορά που εντάσσονται προβλέψεις για τα ποδήλατα, τόσο σε επίπεδο σήμανσης όσο και σε επίπεδο κανόνων.
«Στην Ελλάδα υπάρχει εμπειρία από δίκτυα ποδηλατοδρόμων, τα οποία όμως καλύπτουν λίγα χιλιόμετρα του οδικού δικτύου και δεν επαρκούν ώστε να κυκλοφορήσει κάποιος με ασφάλεια» επισημαίνει ο κ. Θάνος Βλαστός, καθηγητής στο ΕΜΠ και επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης. Οι ερευνητές της μελέτης επισημαίνουν ότι η ελληνική πολιτεία δεν έχει μεριμνήσει ακόμη για την ασφαλή κυκλοφορία του ποδηλάτου στους δρόμους της Αθήνας, ενώ δεν έχει προβεί σε απαραίτητες ενημερωτικές εκστρατείες των πολιτών παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το ποδήλατο.
Συναντούν αντιδράσεις
Μπορεί τα τελευταία χρόνια αρκετές πόλεις της χώρας να κατασκευάζουν ποδηλατοδρόμους, ωστόσο, όπως εξηγεί ο κ. Βλαστός, καθένας από αυτούς αποτελεί «προϊόν μάχης και συμβιβασμού μεταξύ αυτού που θα θέλαμε να κάνουμε και τις αντιδράσεις των Ελλήνων». Μπορεί ορισμένοι από αυτούς να μην έχουν να ζηλέψουν τίποτα από αντίστοιχους ευρωπαϊκούς ποδηλατοδρόμους, υπάρχουν όμως πολλοί τους οποίους οι χρήστες χαρακτηρίζουν δυσλειτουργικούς. «Υπάρχουν φορείς όπως δήμαρχοι ή υπουργοί που έχουν τη θέληση και τα κονδύλια, αλλά δεν μπορούν να προχωρήσουν στην κατασκευή τους λόγω αντιδράσεων που συναντούν από τον κόσμο» περιγράφει ο κ. Βλαστός.
Μεταξύ των πόλεων που έχουν να επιδείξουν ποδηλατοδρόμους είναι η Κως, η Λαμία, το Μεσολόγγι, η Κέρκυρα, η Καρδίτσα, η Λάρισα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, το Ρέθυμνο, η Αμαλιάδα, η Καλαμάτα και η Ναύπακτος. Στην Αθήνα μεταξύ των δήμων που φιλοξενούν δρόμους αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων είναι το Μοσχάτο, η Εκάλη, η Ερυθραία, τα Βριλήσια, η Κηφισιά, το Χαλάνδρι, το Παλαιό Ψυχικό, το Νέο Ψυχικό, ενώ τέσσερα χλμ. ποδηλατοδρόμου συναντά κανείς και μέσα στην πολυτεχνειούπολη στου Ζωγράφου.
http://velo-city2013.com/?page_id=2337&project_id=209
Τα Νέα Online, Μάνος Χαραλαμπάκης: Ορθοπεταλιές #11 - Βραβεύτηκε η μελέτη του ΕΜΠ για το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων της Αθήνας
Γουστάρωωωω!!! Μας δώσανε βραβείο για το όραμα ρε σεις..![](/sites/default/files/smileys/wacko1.gif)
Καταξιωθήκαμε τώρα.. !!!
Απίστευτο και όμως ευρωπαϊκό!!!!!!!!!!!!
Αν θυμάμαι καλά είχε ανέβει και στο πρωτοσέλιδο τότε. Πάντως είχε γίνει πολύ καλή δουλειά από τη ΜΒΚ του ΕΜΠ και ήταν χαρά μου να συμμετέχω, όπως και αρκετοί άλλοι ποδηλάτες βέβαια, στη διαδικασία. Είχαμε χρησιμοποιήσει και το σάιτ για να γίνει αξιολόγηση των κριτηρίων των ποδηλατόδρομων, από όσο το δυνατόν περισσότερους ποδηλάτες.
Για την ιστορία το σχέδιο των αξόνων είχε συμπεριληφθεί στο προηγούμενο ρυθμιστικό της Αθήνας, το οποίο απορρίφθηκε από την παρούσα κυβέρνηση. Ο λόγος σύμφωνα με το Θ. Βλαστό -τον οποίο εκτιμώ βαθύτατα- ήταν χοντρά χοντρά ότι ΔΕΝ προέβλεπε πολύ τσιμέντο κι άσφαλτο...