1. Στη χώρα μας, συχνά ξεχνάμε πως κυκλοφοριακό είναι πρώτα η μετακίνηση ανθρώπων. Δεκαετίες έργων υπέρ του ΙΧ, δεν έχουν καταφέρει να λύσουν το πρόβλημα, ούτε το διαρκές χάσιμο χρόνου στις μετακινήσεις. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το περπάτημα και το ποδήλατο δεν αποτελούν σήμερα επαρκή λύση για όσους δεν έχουν δικό τους ΙΧ, πρέπει όμως να αποτελέσουν την πρώτη επιλογή για τον κύριο όγκο των μετακινήσεων στην πόλη. Για μια σειρά από λόγους, από την ποιότητα ζωής και τη μείωση των δαπανών μας μέχρι την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία της δημόσιας υγείας, είναι επιτακτική η ανάγκη για μια φιλόδοξη και αποτελεσματική στροφή προς τις ήπιες μετακινήσεις. Και μια τέτοια στροφή επιδιώκει ο συνδυασμός μας.
2. Είναι κοινός τόπος πως το οδικό δίκτυο του Δήμου δεν είναι ασφαλές για τους ποδηλάτες, ιδίως στις κύριες οδικές αρτηρίες. Η κατάσταση αυτή μπορεί να βελτιωθεί με μέτρα όπως:
• Η καθιέρωση δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρας στους δρόμους τοπικής κυκλοφορίας στο κέντρο και τις περιοχές κατοικίας.
• Η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε κατευθύνσεις φιλικές προς τους πεζούς και το ποδήλατο.
• Η κατασκευή ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατόδρομων, σε συνεργασία και με τις ομάδες ποδηλατιστών της πόλης.
3. Τον Μάιο του 2009 δόθηκε στη δημοσιότητα η “Χάρτα των Βρυξελλών” για το ποδήλατο, η οποία έχει ήδη συνυπογραφεί από δεκάδες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Η Χάρτα διακηρύσσει τη δέσμευση στο στόχο να φθάσει η χρήση του ποδηλάτου στο 15% των συνολικών μετακινήσεων μέχρι το 2020, στόχο πραγματικά φιλόδοξο με δεδομένο ότι το ποσοστό στην Αθήνα είναι σήμερα πολύ κάτω και από το 1%.
Η προσωπική προσυπογραφή του κ. Κακλαμάνη (και όχι του Δημοτικού Συμβουλίου) στη Χάρτα, μέσω επιστολής, πριν ένα χρόνο και η ανυπαρξία οποιωνδήποτε ουσιαστικών μέτρων έκτοτε, φανερώνουν την περιορισμένη αξία της κίνησης αυτής και το ότι λίγο απείχε από ένα επικοινωνιακό τρυκ.
Δεσμευόμαστε πως θα ζητήσουμε από το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας να υπογράψει και αυτό τη Χάρτα, οικοδομώντας μια ευρύτερη και μονιμότερη συναίνεση για τις δεσμεύσεις που χρειάζεται να αναληφθούν για στόχους που εκτείνονται σε βάθος τριών τετραετιών.
4. Η ιδιωτική αυτοκίνηση κατέχει σήμερα, νόμιμα ή παράνομα, ολόκληρο σχεδόν τον διαθέσιμο χώρο της πόλης. Εμποδίζει στην πράξη κάθε άλλη μορφή μετακίνησης, αλλά παρόλα αυτά δεν είναι σε θέση να εξυπηρετηθεί ούτε η ίδια. Μόνη ρεαλιστική λύση για την υποστήριξη των ήπιων μετακινήσεων είναι η απελευθέρωση ενός μέρους από τον χώρο που κατέχει σήμερα το αυτοκίνητο, ώστε να υπάρξει επιτέλους διαθέσιμος ο απαραίτητος χώρος για τη συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από ένα μελετημένο πακέτο μέτρων που θα περιλαμβάνει την καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης, τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, την κατασκευή δικτύων πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, την επέκταση των λεωφορειολωρίδων.
5. Κρίνουμε απαραίτητο, κατά τη μελέτη κατασκευής κάθε οδικού έργου, να εξετάζεται και το ενδεχόμενο πρόβλεψης ειδικής λωρίδας για το ποδήλατο.
6. Η ουσιαστική προώθηση του ποδηλάτου στην πόλη απαιτεί συντονισμένη διαχρονική προσπάθεια. Ενδεικτικά, πρώτα απαραίτητα και άμεσα βήματα από πλευράς του Δήμου είναι:
• Να δημιουργηθεί θέση Δημοτικού Υπεύθυνου για την Πολιτική Ποδηλάτου, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, και να καθοριστεί η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα για τη διαμόρφωση συνολικής πολιτικής του Δήμου για την προώθηση του ποδηλάτου.
• Να ερευνηθούν οι παράγοντες που περιορίζουν σήμερα σε χαμηλά επίπεδα τη χρήση του ποδηλάτου στην Αθήνα, να υπάρξει διαβούλευση με τις συλλογικότητες των ποδηλατιστών. Να αναλυθούν οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν με επιτυχία σε άλλες μεσογειακές πόλεις, και να επισημανθούν τα κοινά σημεία και οι διαφορές με τα ιδιαίτερα δεδομένα της Αθήνας.
• Να σχεδιαστούν οι πολιτικές του Δήμου, να καθοριστούν οι συνεργασίες με τους υπόλοιπους δημόσιους φορείς και να τεθούν βραχυπρόθεσμοι, μεσοπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι για το ποδήλατο.
Γενικότερα, και επιπλέον όσων ανέφερα απαντώντας στη 2η ερώτησή σας, απαραίτητα μέτρα επίσης είναι:
• Η δυνατότητα μεταφοράς του ποδηλάτου και με το μετρό και, σε δεύτερο στάδιο, η διαμόρφωση ειδικών θέσεων για ποδήλατα σε όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς.
• Η κατασκευή κατάλληλων και επαρκών θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων, ιδιαίτερα στο κέντρο και σε σταθμούς ΗΣΑΠ, μετρό και προαστιακού.
• Θέσπιση δικτύων δωρεάν διάθεσης ποδηλάτων για χρήση από κατοίκους και επισκέπτες, αξιοποιώντας την εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
- ΚΑΜΙΝΗΣ.doc | 39.5 KB |